Wat is een overtuigende tekst?
Een overtuigende tekst is een tekst die lezers in beweging brengt. Een tekst die inspeelt op emoties, werkt met een goede opbouw en structuur en waarbij er over ieder woord is nagedacht.
Hoe herken je een overtuigende tekst?
Een overtuigende tekst herken je aan de opbouw en structuur. Ieder woord is bewust gekozen en lezers worden via slimme overtuigingstechnieken steeds dieper in de tekst gezogen.
Een overtuigende tekst schrijven in 11 stappen
Heldere, wervende, pakkende en overtuigende teksten schrijven is lastig. Hoe zet je elk woord op exact de juiste plek, welke woorden gebruik je dan precies en hoe zorg je ervoor dat je niet die fout maakt die veel ondernemers maken?
Overtuigend schrijven kun je leren. Sterker nog, je kunt al overtuigende teksten schrijven, in slechts 11 stappen.
1 | Vind de koopknop
Ga eerst op onderzoek. Pak het onderwerp van jouw tekst erbij en kijk wat andere er over geschreven hebben. Welke hook gebruiken zij? Hoe proberen zij de aandacht te trekken? Wat is hun voornaamste boodschap?
Heb je jouw concurrenten bekeken, richt je dan op je klant. Duik diep in dat brein en ga op zoek naar die ene geheime koopknop.
Bekijk de video en je ontdek:
- Hoe je diepste behoeftes van je klanten ontdekt
- Hoe je diep doordring in het brein
- De 6 stappen om de koopknop te vinden
2 | Bepaal jouw hook
Hoe pak jij de aandacht? Wat zal jouw voornaamste boodschap worden van je tekst? Via welke weg verwacht jij de lezer het beste te overtuigen?
3 | Ga los
Schrijf alles op wat in je opkomt. Niets is verkeerd. Probeer zoveel mogelijk ‘munitie’ te verzamelen om in latere stappen te kunnen gebruiken.
4 | Maak een wireframe
Nu je een eerste opzet hebt, is het tijd om na te denken over de structuur van je artikel. Hoe ga je de informatie verdelen? In welke volgorde?
Als je jezelf het alleen al gunt om een klein beetje van je tijd te reserveren voor deze stap beloof ik je dat je voortaan gemakkelijker een overtuigende tekst schrijft.
Deze stap zal niet alleen jou helpen, maar ook de lezers van de tekst.
Op het internet zijn we vluchtig, ongeduldig en minder gefocust. Dit betekent dat jij als schrijver minder tijd en mogelijkheid hebt om je bezoeker te overtuigen.
Het vluchtig en ongeduldig lezen zijn we inmiddels zo gewend dat onze hersenen zelfs beginnen te veranderen.
Neurowetenschapper Maryanna Wolf, die het onderwerp al behandelde in haar boek Proust and the Squid, is erg pessimistisch over de gevolgen van digitaal lezen.
Door het internet leest de mens niet meer van pagina naar pagina, maar springerig.
Wil jij hier op inspelen met je tekst, maak dan eerst een wireframe.
Hoe het werkt?
Pak het onderwerp waar jij over wilt schrijven. Schrijf eerst je doel op en bepaal vervolgens de inhoud.
Schrijf op welke boodschap jij de potentiële klant (prospect) wilt meegeven en welke bezwaren jij wilt weerleggen.
Welke onderwerpen snijdt je aan, welke tips geef je en hoe zorg je er uiteindelijk voor dat je jouw lezers aanzet tot actie?
Gebruik deze stap om als het waren de structuur van je tekst te bepalen. Dit helpt niet alleen bij het behalen van je doel, maar ook bij het schrijven.
5 | Vul de gaten in
Als je de structuur van je artikel hebt bepaald, is het tijd om het hele artikel te schrijven. Doe dit in een ruk. Stop niet met schrijven. Doe dit per kop of onderdeel van het artikel. Volg hierbij de opbouw die je in de vorige stap hebt bepaald.
6 | Maak het verhaal
Goede verhalen weten iedereen vanaf kleins af aan al te boeien. Denk aan de vele sprookjes, voorleesboeken en de kracht van storytelling.
En zelfs als het verhaal ons niet boeit, blijven we nieuwsgierig naar de afloop. Want wees eens eerlijk, wat was voor jou de laatste SLECHTE film die je toch maar afgekeken hebt?
Het is een stuk gemakkelijk om je lezer te overtuigen wanneer je jouw tekst in verhaalvorm presenteert.
In eerdere stappen heb je het doel, de structuur en inhoud bepaalt. In stap 5 maak je hier een logisch verhaal van.
Hoe je dit slim doet? Bekijk de video
De intro
De intro is het belangrijkste van een overtuigende tekst. Aan de hand van de intro moet jij de lezer als eerst overtuigen om de tekst überhaupt te lezen.
Jouw intro verdient dan ook de meeste aandacht.
Zorg dat je de lezer prikkelt. Sluit aan bij hun intentie en maak je beloftes.
Prikkel hun nieuwsgierigheid en “haal ze over” om de complete tekst te lezen.
Het midden
In het midden haken je lezers af. De spanningsboog is nu eenmaal niet zo hoog en aan jou de schone taak om in je tekst de aandacht vast te houden.
Dit kun je doen door talloze copywriting technieken te gebruiken.
Maar ik zal je er alvast eentje geven.
De informatiebrug
De informatie brug is een van de makkelijkste copywriting technieken die je continu en overal kunt gebruiken.
De informatie brug speelt in op onze nieuwsgierigheid en houdt je lezers betrokken.
Bijvoorbeeld:
Ik snap dat het schrijven van een overtuigende tekst lastig is, maar later ontdek je hoe….
Nu kost het enorm veel tijd, maar gelukkig heb ik een methode die sneller is, waar ik je later meer over vertel…
Het einde
Gefeliciteerd. Als je lezer het einde van je tekst heeft bereikt, heb jij wel een schouderklopje verdient.
Je hebt de lezer zover gekregen de complete tekst te lezen.
Maar wat nu?
Wat was het doel van je tekst?
Zorg dat je in je tekst de spanning blijft opbouwen. Je schrijft de tekst om de lezer te overtuigen.
Houd dit doel continu voor ogen.
Zorg dat het voor de lezer helder is wat je van ze verwacht en neem iedere obstakel weg die hen nog in de weg staat.
Maak jouw gewenste actie, het meest logisch vervolg.
7 | Maak ze extra nieuwsgierig
Als je vanuit je wireframe en ‘munitie’ een goed lopend verhaal hebt gemaakt, kun je beginnen met de optimalisatie. Dit gaan we doen in de komende stappen.
Je maakt hiermee je tekst overtuigender en zult de lezer lekker betrokken houden.
We beginnen met de paragrafen en koppen.
Als iemand jouw tekst scant en de koppen ziet, wordt hij dan in het verhaal gezogen? Maakt het de lezer nieuwsgierig en past het bij de inhoud?
8 | Spreek ze aan
Taalgebruik is een belangrijk onderdeel van je tekst. Voor wie is de tekst bedoeld?
Zorg ervoor dat je de lezer op de juiste manier aanspreekt. Vermijd vakjargon en ingewikkelde woorden als je doelgroep niet op de hoogte is van alle ins en outs.
Voor iedere tekst geldt sowieso: houd het eenvoudig en duidelijk.
Niemand zit te wachten op ellenlange zinnen, moeilijke woorden of prachtige epistels als je op zoek bent naar praktische informatie.
Schrijf actief en vermijd passieve zinnen met woorden als ‘worden’, ‘zullen’ en ‘gaan’. . Houd je doel continu voor ogen.
9 | Speel met woorden
Voor een overtuigende tekst is het belangrijk dat je nadenkt over jouw woordkeuze en zinsopbouw.
Hoewel je met twee verschillende zinnen hetzelfde kan bedoelen, zal de uitkomst compleet verschillen.
Een klein verschil in het gebruik van woorden kan aan het eind bepalen of je de ander WEL of NIET hebt overtuigd.
Bekijk de video en je ontdekt:
- De impact van woorden
- Welke woorden je NOOIT moet gebruiken (als je écht wilt overtuigen)
10 | Gebruik de toekomst
Framing is een overtuigingstechniek die het onbewuste van de ontvanger aanspreekt. Je gebruikt als het ware een bepaald denkkader. Binnen dit kader zitten emoties, vooroordelen en overtuigingen verscholen.
Framing wordt vaak gebruikt in de politiek en uiteraard in de reclamewereld.
Een overtuigend frame kun je zien als een bril. Je laat iemand met een andere blik naar de werkelijkheid kijken om deze persoon te overtuigen van jouw visie, standpunt of product.
Eén van de meest bekendste frames is die van het glas.
Is het glas halfvol…
Of is het glas halfleeg?
Hoe gebruik je framing in je teksten?
Speel in op de emotie. Probeer je woorden en andere lading mee te geven, door ze anders te omschrijven.
Bijvoorbeeld.
Welke yoghurt kies jij?
Een yoghurt met 20% vet of de yoghurt die voor 80% vetvrij is?
Kies je voor een condoom dat 99% veilig is?
Of een condoom waarop je nog steeds 1% kans op een SOA of zwangerschap hebt?
Stop je liever met het verliezen van je concurrenten?
Of wil je liever winnen van je concurrenten?
In alle gevallen bedoel je hetzelfde, maar reken maar dat dit anders overkomt.
11 | Test je overtuigende tekst
Als je jouw overtuigende tekst hebt geschreven dan ben je klaar om deze in de praktijk te toetsen. Je weet pas of je een overtuigende tekst hebt geschreven als je dit test.
Schrijf op wat je van de tekst verwacht.
Plaats je de tekst online dan kun je via een A/B test verschillende varianten gebruiken. Je kunt dan testen welke variant van je tekst het beste werkt.
Via conversie optimalisatie kun je dan stapje voor stapje je tekst verbeteren.
Gebruik je de tekst offline, gebruik dan eerst een kleine testgroep. Stuur hen de tekst, beoordeel het resultaat en kijk of je nog aanpassingen moet maken.