Copywriting | Complete Gids

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is Copywriting? De betekenis

Copywriting is de kunst van het overtuigen. Het gaat om het gebruik van woorden om mensen te beïnvloeden om een product te kopen, een dienst te gebruiken of een bepaalde actie te ondernemen.

Wat is copywriting NIET?

Copywriting is NIET de verzamelnaam voor het schrijven van teksten. Bij copywriting gaat het verder en gaat het om de overtuiging.

Bij copywriting speel je met woorden. Het is spelen met de psychologie. Het is emoties prikkelen. Gedachtes sturen.

Het is lezers activeren, motiveren en raken.

Copywriting zet je in voor commerciële teksten en advertenties. Bij copywriting draait het niet om de tekst, maar het doel dat jij voor ogen hebt.

Copywriting heeft niets met spelling te maken

Een tekstschrijver is iemand die op de spelling en grammatica let. Maar een échte copywriter lakt ieder grammaticaregel aan zijn laars als dit nodig is om zijn doel te bereiken.

Met copywriting gaat het er niet om dat je de grammaticaregels hebt gevolgd. Het gaat erom dat je durft te spelen. Het randje op zoekt tussen wat volgens taalregels moet, en dat wat het beste werkt.

Wat doet een copywriter?

Een copywriter verdiept zich in de diepste behoeftes van de lezer en probeert deze tot actie te bewegen via de juiste woorden. Deze woorden kunnen voor allerlei toepassingen gebruikt worden.

Zo kan een copywriter worden ingezet voor webteksten, folders, advertenties of bijvoorbeeld nieuwsbrieven.

Maar…

Een copywriter schrijft teksten om een doel te bereiken. Zo kan een copywriter ook worden ingezet bij het bedenken van een salesscript voor video’s of reclamespotjes.

De beste copywriting technieken

Het is je helder wat Copywriting is, hoe het werkt en je hebt geen uitleg meer nodig. Je bent klaar voor de “Good stuff”.

In de volgende hoofdstukken nemen we je stap voor stap mee in de wondere wereld van de copywriting.

Je ontdekt hoe je zorgt voor een goede voorbereiding, een ijzersterke strategie en krijgt alles in Jip-en-janneketaal uitgelegd.

Dit doen we met tekst, video’s, tips, stappenplannen en meer.

Dus pak een goed kop koffie, ga er maar eens lekker voor zitten, dan gaan we aan de slag met stap 1.

1 | Ken het brein

Goede copy dringt diep door in ons brein. Een wervende tekst is zo geschreven dat het bezoekers meezuigt in het verhaal, emoties oproept en stuurt naar de gewenste actie.

Vanuit de psychologie zijn er talloze onderzoeken beschikbaar om doelgerichte teksten te schrijven. Als jij wervende teksten wilt schrijven, verdiep je dan in het brein van de klant.

Onderzoek hoe je potentiële klanten (prospects) communiceren, welke voorkeuren ze hebben en waar hun diepste behoefte ligt.

Dit kun je gemakkelijk doen door onze koopknop methode te volgen.

2 | Maak een wireframe

Overtuigende teksten zijn vaak opgebouwd vanuit een vaste structuur. De bekendste indeling is die van het AIDA model.

Zelf gebruik ik liever de PBIC Formule.

Maarja, dat is misschien omdat we deze zelf bedacht hebben.

Via deze formule bouw je jouw tekst op in onderdelen. Je hoeft nog niet de complete tekst te schrijven, maar zorgt voor de juiste munitie.

Zeker bij langere teksten is het zeer belangrijk dat je de interesse vasthoudt en er een duidelijk verhaal zit in je tekst.

Hoe werkt het?

1 | Schets de preview

Volgens psycholoog Loewenstein, die zijn levenswerk heeft gemaakt van het ontrafelen van wat mensen nieuwsgierig maakt, is nieuwsgierigheid het gat tussen wat we weten en willen weten.

In je preview benoem je hetgeen wat je bezoeker of klant waarschijnlijk al weet, maar zet je hem aan het denken met een andere invalshoek.

De kunst van copywriting ligt in het leggen van de ‘hook’. Wat is jouw aanknopingspunt? Wat is je onderscheidend vermogen? Je USP? En via welke hook trek jij de aandacht?

In je preview wil je vooral interesse wekken en emoties oproepen. Dit doe je het gemakkelijkst door een ‘gat achter te laten’.

Je vertelt de lezer wat het ‘denkt’ te weten, en komt vervolgens met een complete twist.

Bijvoorbeeld:

Iedereen weet dat je voor je SEO-teksten zoekwoorden nodig hebt, maar niemand lijkt te begrijpen dat je juist beter scoort als je geen zoekwoorden gebruikt.

2 | Verzamel het bewijs

In je preview geef jij de lezer de trailer. Je deelt alles wat je kunt delen en zet je volledig munitie in om je klant zo snel mogelijk te overtuigen.

Te overtuigen om verder te lezen.

In het volgende stuk doe je daar nog een schepje bovenop. Je gaat jouw belofte bewijzen.

Jouw klanten zijn niet gek.

En maar goed ook.

Waarom zouden ze je moeten geloven?

Heb je bewijs?

Ga de interactie aan met de lezer. Net zoals ik nu gedaan heb.

Ik stel je vragen en gebruik precies dezelfde woorden als dat ik zou doen als je voor mij zou staan.

Houd de interactie met je lezer vast. Je hebt hun aandacht, nu moet jij met bewijs komen.

Bijvoorbeeld:

Je leert de exacte methode die wij hebben toegepast om een gloednieuwe website in 83 dagen te lanceren in Google met 2.211 zoekwoorden:

3| Noteer de inhoud

Je hebt de lezers waar je ze wilt hebben. Je hebt hun aandacht, ze geloven je (tenminste enigszins) en bent beland bij de logia.

Het eerste deel van je wervende tekst richt je op de emotie. Nu moet je het kritisch deel van het brein nog weten te overtuigen.

Dit doe je door vooral je tekst aan de persoon te richten. Heb het nooit over wij, maar over jij.

Niet wij bieden, maar jij krijgt.

Zeker nu de lezer zover in je tekst is beland is het belangrijker dat jij de voordelen voor HEN benoemt. Heb het niet over de onderdelen van je dienst, maar de resultaten.

Denk bij alles na over wat je zegt en waarom dat van waarde is voor de lezer.

4 | Schiet voor de conversie

Alles draait om de conversie. Jij wilt met de juiste toon je doelgroep zodanig aanspreken dat ze overgaan tot actie.

Gek genoeg wordt deze stap vaak overgeslagen. En dat voor een wervende tekst.

Zorg dat je in je wireframe benoemt hoe je mensen in actie gaat brengen. Welke laatste obstakels jij nog weg moet nemen en wat je in je tekst kunt verwerken om iedereen overstag te laten gaan.

3 | Schrijf het eerste concept

Vanuit je wireframe schrijf je het eerste concept. Dit helpt je om een writers block te voorkomen en daarbij komt ook, copywriting is het proces. Een sterke tekst schrijf je niet in een keer.

Probeer nu voor ieder onderdeel een samenhangend verhaal te schrijven.

Let daarbij op de interactie en gebruik informatie bruggen om de interesse vast te houden.

De watte?

De informatie brug

De informatie brug is een van de makkelijkste copywriting technieken die je continu en overal kunt gebruiken.

De informatie brug speelt in op onze nieuwsgierigheid en houdt je lezer betrokken.

Hoe het werkt?

Prikkel de nieuwsgierigheid door bruggetjes te maken naar een ander gedeelte in je tekst.

Bijvoorbeeld:
  • Ik snap dat dit nu technisch klinkt, maar later ontdek je hoe je…
  • Nu kost dit enorm veel tijd, gelukkig hebben we daar een methode voor, waar ik je later meer over zal vertellen.

Gebruik de informatie bruggen om de verschillende onderdelen aan elkaar te verbinden. Heb je dat gedaan, dan gaan we je tekst nog verder aanscherpen.

4 | Pak ze op hun ego

Wij mensen zijn enorm egocentrisch. Alles wat we in het leven doen, doen we om ons ego te strelen.

Eerlijk is eerlijk.

Ook als we een goed doel steunen, wat vrijgevig lijkt, krijgen we daar toch iets voor terug.

Je voelt je beter. Je krijgt een fijn gevoel omdat je andere helpt.

Laat het ego van die ene lieve klant zich goed voelen. Laten het voelen hoe het zal zijn als zij straks in beweging komen. Een zeer krachtige copywriting techniek die je daarvoor kunt gebruiken komt uit de NLP.

Future pacing

Future pacing brengt jouw potentiële klanten naar de toekomst. Je laat hen voelen hoe het is als ze eenmaal met jou gaan samenwerken.

Voor sommige zal dit wat zweverig klinken.

Maar.

Het is wetenschappelijk bewezen. Ons brein is zo geprogrammeerd op visualisatie dat wanneer je een toekomstig beeld schept, de ontvanger die ook zo zal voelen.

Dit heeft met verschillende processen in ons brein te maken, maar onze spiegelneuronen spelen hierbij vooral een belangrijke rol.

Spiegelneuronen?

Neuronen zijn de boodschappers in ons brein. Door je spiegelneuronen neem je de emoties over van andere. Denk maar eens aan die laatste spannende film op Netflix, leefde je toen niet stiekem mee met de hoofdrolspeler?

Als jij de hersenen van je potentiële klant op de juiste manier stimuleert, zullen ze daadwerkelijk voelen en ervaren hoe het gaat zijn als jij ze met jouw dienstverlening helpt.

Dit laten voel kan door de klant een voorstelling te laten maken van de toekomst.

5 | Varieer je stijl

Ieder brein werkt anders. Als jij de vorige techniek gebruikt in je teksten, varieer dan in de stijl.

Er zijn verschillende stijlen die je kunt gebruiken.

Visueel

Mensen die vooral visueel ingesteld zijn prikkel je het meest door een voorstelling te maken van je verhaal.

  • “Stel jezelf nu eens het volgende voor..
  • ‘Zie het volgende plaatje eens voor je..’
  • ‘Probeer je eens voor te stellen hoe het zou zijn…’

Auditief

Wil je deze mensen aanspreken met je tekst gebruik dan zinnen als:

  • ‘Hoor eens wat dit betekent…’
  • ‘Luister eens naar het volgende…’
  • ‘Wil je nooit meer horen dat je…’

Kinesthetisch 

Kinesthetische mensen gaan vooral af op hun gevoel. Hen kan je prikkelen door vooral in te spelen om de emoties.

  • ‘Stel je eens voor hoe het zou voelen om…’
  • ‘Ben je klaar met het gevoel dat je…’
  • ‘Gun jezelf het gevoel om eindelijk….’

Sowieso doe je er verstandig aan de stijlen te variëren en je bewust te zijn van het effect van jouw woordkeuze.

6 | Pak je superman pak

Deze copywriting techniek lijkt op de informatie brug, maar speelt meer in op de situatie voor X en de situatie na X.

Denk maar eens aan de talloze dieet advertenties met een voor en na foto.

Beschrijf hoe het was voordat je jouw techniek, methode of strategie hanteerde en hoe dit alles heeft veranderd.

Zet jezelf neer als de held van jouw klant. Jouw klant wil jouw dienst helemaal niet. Die wil het resultaat dat jouw dienst biedt.

Help hem in te zien dat jij zijn struggles begrijpt, kent of zelf hebt meegemaakt.

Want stel jezelf nu eens het volgende voor.

Je wilt kassarinkelende teksten leren schrijven. Je bent van jezelf niet zo creatief, hebt al gespiekt bij talloze schrijvers, met het is je nog niet gelukt.

Wil je dan zo maar een cursus copywriting volgen? Of een cursus van een trainer die dezelfde struggles als jou heeft gehad? Of in ieder geval benoemt?

Is het niet veel waardevoller om de lessen te leren van iemand die exact op hetzelfde punt heeft gestaan als jij?

Zo dat was het.

Trek je superman pak maar weer uit.

Het is tijd voor de praktijk.

Ga ervoor!

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met deze uitleg, het stappenplan en alle tips. Het is nu aan jou. Het is tijd voor de praktijk.

Je kent de theorie. Hebt voldoende munitie in de pocket en bent klaar voor het échte werk.

Vind je het nog lastig, weet je niet waar je moet beginnen of ben je benieuwd hoe het net allemaal wat beter kan? Neem eens contact op.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan