Wat is Copywriting? De betekenis
Copywriting is de kunst van het overtuigen. Het gaat om het gebruik van woorden om mensen te beïnvloeden om een product te kopen, een dienst te gebruiken of een bepaalde actie te ondernemen.
Wat is copywriting NIET?
Copywriting is NIET de verzamelnaam voor het schrijven van teksten. Bij copywriting gaat het verder en gaat het om de overtuiging.
Bij copywriting speel je met woorden. Het is spelen met de psychologie. Het is emoties prikkelen. Gedachtes sturen.
Het is lezers activeren, motiveren en raken.
Copywriting zet je in voor commerciële teksten en advertenties. Bij copywriting draait het niet om de tekst, maar het doel dat jij voor ogen hebt.
Copywriting heeft niets met spelling te maken
Een tekstschrijver is iemand die op de spelling en grammatica let. Maar een échte copywriter lakt ieder grammaticaregel aan zijn laars als dit nodig is om zijn doel te bereiken.
Met copywriting gaat het er niet om dat je de grammaticaregels hebt gevolgd. Het gaat erom dat je durft te spelen. Het randje op zoekt tussen wat volgens taalregels moet, en dat wat het beste werkt.
Wat doet een copywriter?
Een copywriter verdiept zich in de diepste behoeftes van de lezer en probeert deze tot actie te bewegen via de juiste woorden. Deze woorden kunnen voor allerlei toepassingen gebruikt worden.
Zo kan een copywriter worden ingezet voor webteksten, folders, advertenties of bijvoorbeeld nieuwsbrieven.
Maar…
Een copywriter schrijft teksten om een doel te bereiken. Zo kan een copywriter ook worden ingezet bij het bedenken van een salesscript voor video’s of reclamespotjes.