Webtekst schrijven | Compleet Stappenplan

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Een webtekst voor meer klanten

Hoe kun je waardevolle webteksten schrijven, ook als je geen tekstschrijver bent?

Ja, copywriting is een vak apart. Een vak dat veel kennis en ervaring verdient.

Toch geloof ik erin dat jij in 8 simpele stappen een goede webtekst kunt schrijven. Een tekst die je klanten aanspreekt en ook nog eens geoptimaliseerd is voor de beste positie in Google.

Ben je er klaar voor?

1| Bepaal je doel

Of je nu een artikel schrijft of een webtekst. Je zou zeggen dat het beide draait om de tekst. Maar een goede webtekst draait niet zozeer om de tekst, maar om de beweging.

Het voordeel van een webtekst is de rest van je website.

Je hoeft niet eindeloos begrippen uit te leggen en je kunt gemakkelijk de bezoeker naar een andere pagina sturen.

Voordat jij dus een webtekst schrijft, dien je jouw doel helder voor ogen te hebben. Waarom schrijf je de webtekst? Wat wil je dat ieder lezer doet?

Maak je doel zo concreet mogelijk. Schrijf niet op dat je meer klanten wilt, maar schrijf op dat je wilt dat ze je verkooppagina lezen, je contactpagina bezoeken of welk doel jij ook voor ogen hebt.

Heb je jouw doel voor ogen?

Schrijf deze in koeienletters op en ga dan op zoek naar de koopknop.

2 | Vind de koopknop

Een goede webtekst spreekt de lezer aan op zijn diepste behoefte. Aan jou de schone taak op zoek te gaan naar de grootste pijn van jouw potentiële klanten.

Tegen welke problemen lopen ze aan? Waar ligt de grootste behoefte en waar doet het écht ‘pijn’?

Het achterhalen van de pijn van je klanten kost wat tijd. Maar gelukkig heb jij op dit moment twee grote voordelen.

  1. Jij kent jouw klant het beste.
  2. Ik heb een video opgenomen met een handig stappenplan.

Bekijk de video en je ontdekt:

  • Hoe je diepste behoeftes van je klanten ontdekt
  • Hoe je diep doordringt in het brein
  • De 6 stappen om de koopknop te vinden

3 | Bepaal jouw hook

Als je de koopknop van je klanten hebt gevonden, denk je na over de ‘hook’. Onderzoek daarbij eerst de hook van je concurrenten.

Hoe trekken zij de aandacht? Welke USP’s gebruiken zij in hun teksten?

Zijn de goedkoopste, snelste? Bieden ze maatwerk?

Een goede webtekst is volledig gericht op een doel en een boodschap. Zo vinden wij dat je online marketing moet aanvliegen vanuit de cijfers.

Ja, er zijn veel succesverhalen. Maar wie zegt dat het successprookje van een ander, ook voor jou gaat werken?

Wie spreekt altijd de waarheid?

Niet jij.

Niet wij.

Niet de ander.

Het zijn de cijfers die de waarheid spreken.

Daaromheen bouwen wij ons verhaal.

Onderzoek wat jouw verhaal is.

Wat is jouw kijk, wat maakt jouw anders en wat is het voordeel voor de klant?

4 | Ga los

IJzersterke webteksten schrijven doe je in verschillende stappen. In de vorige stappen heb je jouw onderzoek gedaan. Nu adviseer ik je om los te gaan.

Schrijf alles op wat in je opkomt. Niets is verkeerd. Probeer zoveel mogelijk ‘munitie’ te verzamelen om in latere stappen te kunnen gebruiken.

Je hoeft nu de tekst nog niet te schrijven.

Dat doe je later via een slim proces. Nu hoef je alleen te brainstormen. Je schrijft alles op waarvan je denkt dat dit later nog eens van pas kan komen.

5 | Achterhaal de intentie

Jij moet de lezer weten te boeien. Dit lukt alleen als jij de intentie van de lezer kent.

Zeker voor een webtekst, is het aansluiten op de intentie van de lezer, het belangrijkst. Iemand leest jouw tekst met een bepaalde reden. Aan jou de schone taak om relevant te zien.

Met welke intentie leest de lezer? Naar welk antwoord is die op zoek? Welke informatie wil hij of zij vinden en…

Hoe moet jouw webtekst zijn geschreven en ingericht om te voldoen aan de eisen van de bezoeker?

Dit doen we via, wat ik noem, de IR-Factor.

Aan de hand van de IR-factor bepaalt Google of jouw tekst aansluit bij de intentie/ behoefte van de (be)zoeker.

Merkt Google dat jij precies datgene aanbiedt dat een zoeker zoekt, dan zal Google je hiervoor belonen.

Maar niet alleen Google zal je belonen.

Ook je bezoeker zal je dankbaar zijn als jouw webteksten aansluiten bij hun behoefte.

Hoe jij gemakkelijk rekening houdt met de IR-factor leg ik je uit in de video.

5 | Maak een wireframe

Als je voldoende informatie (munitie) hebt verzameld, kun je aandacht schenken aan de opbouw. Dit doe je door een wireframe te maken.

Hoe het werkt?

Pak het onderwerp waar jij over wilt schrijven. Schrijf eerst je doel en de intentie van de lezer op. Wat wil jij bereiken met de tekst en wat verwacht de lezer?

Bepaal nu hoe je deze beide behoeftes samenbrengt tot een geheel.

Welke onderwerpen snijdt je aan, welke tips geef je en hoe zorg je er uiteindelijk voor dat je jouw lezers aanzet tot actie?

Gebruik deze stap om als het waren de structuur van je tekst te bepalen. Dit helpt niet alleen bij het behalen van je doel, maar ook bij het schrijven.

6 | Schrijf alles op

Als je de structuur van je webtekst hebt bepaald, is het tijd om de tekst te schrijven. Doe dit in een ruk.

Stop niet met schrijven.

Volg het wireframe dat je hebt gemaakt en blijf door schrijven totdat het complete wireframe is gevuld met tekst.

Onthoud dat je nog steeds niet streeft naar perfectie, maar puur naar het verzamelen van materiaal. Heb je alles opgeschreven, vanuit je wireframe? Bouw dan aan het verhaal.

7 | Maak het verhaal

Een goede webtekst weet de lezer te boeien. En het makkelijkste om dat te doen is het vertellen van een verhaal, oftewel… storytelling.

Verhalen weten ons al van kinds af aan te boeien en zelfs bij het ‘slechtste verhaal’, zijn we benieuwd naar het einde.

Denk maar eens aan de laatste ‘slechte’ film die je gezien hebt. Je was aan het kijken, vond er eigenlijk niet veel aan en toch heb je hem af gekeken.

Hoe het komt?

Zolang we maar nieuwsgierig zijn, blijven we betrokken.

Hoe kun je dit gebruiken in je webteksten?

1 | Een sterke inleiding

Door de inleiding te lezen, weet jij waar een tekst over gaat.

Niets nieuws.

Maar hoeveel tijd besteed jij aan de inleiding?

Ik kan je beloven dat de inleiding bepaalt of iemand WEL of NIET jouw webtekst leest.

Hoe creëer je een pakkende inleiding?

Zorg dat elke inleiding de volgende onderdelen bevat:

Preview

Geef een soort van trailer voor je webtekst. Maak het spannend. Vertel de lezer wat het allemaal gaat ontdekken of leren door jouw tekst te lezen.

Bijvoorbeeld:

In dit artikel ontdek je…

Ik onthul je in dit artikel….

Bewijs

Heb je in je preview een belofte gemaakt, bewijs dit dan met harde cijfers.

Bijvoorbeeld:

Dit is dezelfde methode die ik hebt gebruikt om 13.432 extra bezoekers per maand te krijgen.

Call 2 Action

Je hebt mensen geprikkeld, nu moet je de lezer overtuigen de rest van je webtekst te lezen. Dit doe je door een Call 2 Action te gebruiken.

Bijvoorbeeld:

Klaar voor de beste methode om ijzersterke webteksten te schrijven, lees snel verder.

Heb je alle onderdelen in je inleiding verwerkt?

Zorg dan dat je aandacht besteedt aan het middenstuk.

2 | Een spannend middenstuk

Bekijk een willekeurige film en het zal je opvallen dat er midden in de film een plottwist of een ander verrassend element te zien is.

De hoofdrolspeler wordt ziek, er komt een extra personage bij of diegene die dood leek, is plots weer springlevend.

Dit soort elementen zorgt voor een nieuwe opbouw. Een opbouw naar het einde.

Zorg dat je in elke tekst een middenstuk hebt.

Hoe zorg je voor een sterk middenstuk in jouw webtekst?

Gebruik nieuwsgierig makende zinnen. Zorg dat je iets vertelt en tegelijkertijd een deel van de informatie achterwege laat.

Gebruik zinnen als bijvoorbeeld:

  • Je weet hoe je X doet, later vertel ik je hoe je…
  • Dit kost over het algemeen al snel 5.743 euro, later deel ik een (slimme) gratis techniek
  • Doe je nu X, ontdek dan hoe je via X het 3x zo X doet

Heb je een pakkende inleiding en een verrassend middenstuk?

Dan is het tijd voor een knallend einde.

3 | Een knallend einde

Elke goede webtekst heeft een doel. Het is een tekst die de moeite waard is om te promoten of überhaupt online te plaatsen.

Zorg dat je in de tekst continu bezig bent met het doel dat jij voor ogen hebt.

Wat wil je dat elke lezer doet?

Inschrijven op je nieuwsbrief, doorklikken naar een andere pagina, je product kopen?

Hoe creëer je een knallend einde?

Er is geen gouden formule voor het maken van een knallend einde. Wel het is een onderdeel dat naast je inleiding en middenstuk, het meeste aandacht verdient.

Verdiep je in jouw bezoeker en bepaal welke stap zij moeten zetten om verder in jouw sales funnel te komen.

Probeer in de webtekst al na te denken over het einde. Bereid je lezer voor. Benoem bijvoorbeeld bepaalde nadelen, veelgemaakte (kostbare) fouten, enkele obstakels.

Bijvoorbeeld.

Ik begrijp dat het lastig is om een wireframe voor je webtekst te maken. Zeker als je dat nog niet gedaan hebt. Vind jij het nu nog lastig, download dan het gratis webteksten wireframe pakket.

Maak het de bezoeker, ook in het midden van je tekst, al duidelijk dat jij ze straks zult helpen. Helpen via de actie die jij voor ogen hebt.

Wil je hier nog meer over leren over hoe je jouw webtekst opbouwt als een spannend verhaal?

Bekijk dan de video.

8 | Optimaliseer voor Google

Voor het optimaliseren van je webtekst voor Google gebruik je alle technieken uit de on-page SEO. Zorg dat je start met een zoekwoorden onderzoek en plaats vervolgens de belangrijkste elementen in ieder geval op de volgende plekken:

Heb je jouw webtekst online geplaatst, promoot deze dan op social media en zorg dat je nieuwe interne links plaatst.

Via de interne links stuur je via andere pagina’s je bezoekers naar je nieuwe webtekst en speel je waarde van de ene pagina naar de andere.

Heb je deze technieken toegepast, lees dan ook het artikel over SEO teksten schrijven om dieper in de materie te duiken.

Ga ervoor

Lukt het niet om goede webteksten te schrijven, een sterke call to action te bedenken of wil je gewoon een sparren over hoe het allemaal beter kan, neem eens contact op.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan