Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

De definitie van Social Media en hoe jij er succesvol mee omgaat

De opkomst van social media en hun populariteit is niemand ontgaan. Er wordt volop over gecommuniceerd, zowel online als offline. Blogspot, LinkedIn, Twitter, Facebook, Weblog, Youtube, de sociale platformen schieten als paddenstoelen uit de grond. We delen dus graag en veel, maar wat zijn social media eigenlijk?

Inhoud

Wat zijn Social Media?

Via social media kan een bedrijf niet alleen dichter bij haar consument komen, maar het biedt ook een nieuwe plek om de consument jouw merk te laten ervaren.

Steeds meer bedrijven zien dat de klassieke marketingmiddelen niet meer voldoende zijn en vragen zich af hoe ze op een succesvolle manier social media kunnen inzetten.

Er zijn al enkele voorbeelden van bedrijven die social media succesvol benutten, kijk naar merken als Coca Cola en Nike. Dit zijn echter grote merken met een groot budget, maar hoe kunnen ZZP-ers en kleinere bedrijven met een kleiner budget social media succesvol inzetten?

Social Media zakelijk inzetten

Uit onderzoek is gebleken dat consumenten massaal aanwezig zijn op social media en veel praten over merken en hun ervaringen. Consumenten hechten aanzienlijk meer waarde aan wat andere consumenten vertellen over een merk of product, dan wat een bedrijf of merk zegt over zichzelf.

Dat er over je merk wordt gepraat op sociale netwerken staat vast. Of jij meepraat, dat is de vraag. Luister naar wat er over je wordt gezegd en hoe je als bedrijf iets kan betekenen. Observeer dit goed en maak een helder overzicht, een social media plan.

Op een goede manier aanwezig zijn op social media, of dit nu gaat om LinkedIn groepen, Google plus, Twitter of Facebook, het vereist enkele vaardigheden, do’s en dont’s.

Uiteindelijk kun je door goed te luisteren, observeren en handelen op sociale media dichter bij je klant komen te staan, wat uiteindelijk zal leiden tot een sterke mens-merk relatie en een betekenisvolle merkbeleving.

De 3 grootste don’ts voor Social Media

Oké we leven in een vrij land, je mag je mening geven. Betekent dit dat je dat dus overal moet doen? Nee!

Hoewel ik een grote voorstander ben van de persoonlijke kant van ondernemen, je mag laten zien welk persoon achter het bedrijf zit, moet je wel oppassen met waarover je iets zegt, wat je zegt en hoe je iets zegt.

Kijk uit met opmerkingen die anderen kunnen beledigen of kwetsen. Ook politieke uitingen zijn op het randje. Hoewel jij het recht hebt om te stemmen, wil je jouw bedrijf niet koppelen aan een politieke partij.

Kijk ook uit met taalblunders. Hoewel ze voor grappige momenten kunnen zorgen (en soms ook een gigantisch bereik) geeft het jou niet de uitstraling die je wilt hebben.

Je hebt een rotdag. Je klanten zitten te zeuren. Je auto start niet. Je puberende zoon haalt het bloed onder je nagels vandaan.

Welke reden je ook hebt, reageer je woede nooit af op social media.

Echtscheiding en tienerruzies worden uitgevochten op Twitter en er wordt dagelijks genoeg met modder gegooid.

Hoewel Social Media sociaal en dus menselijk zijn, kun je je emoties beter thuis laten.

Roddel nooit over anderen. Je uitlaten over de slechte kwaliteit van je concurrent of het vervelende gesprek met je netwerkpartner kun je beter bewaren voor aan de eettafel.

De 3 grootste do’s voor Social Media

Toen ik social media voor het eerst ontdekte gebruikte ik alles zakelijk. Zakelijke gebruikersnaam, profielbeschrijving, logo als foto etc. Maanden later ontdekte ik pas echt de kracht van social media.

Social Media zijn eigenlijk niets meer dan jouw digitale netwerk. En zeg nu zelf, loop jij met een masker rond op de netwerkborrel? Laat jezelf zien en spreken. Wees eerlijk en open tegen anderen en laat zien wie er achter het bedrijf zit.

De echte kracht van social media is dat mensen elkaar weer lijken te vinden. Waar jaren geleden een man doodgetrapt werd door enkele jongeren (had hij maar niet moeten zeggen dat zij geen fietsen mochten stelen), worden social media tegenwoordig ingezet bij het terugvinden van het baasje van de @NSBeer.

Kracht social media

Ook gestolen auto’s, portemonnees en verborgen liefdes worden met social media terug gevonden. En dat met een simpele muisklik, is dat niet mooi?

Behalve dat social media je kunnen helpen op privé gebied, kunnen ze ook je omzet helpen verhogen.

Help je zakelijke netwerk met hun problemen, bied je oplossingen en diensten aan en denk ook aan anderen. Met andere woorden, netwerk zoals netwerken bedoeld is, alleen dan online.

Delen, daar gaat het om. Oké, dit betekent ook dat er inderdaad “ik eet een appel” of “ik sta in de file” gedeeld wordt. Maar ook het laatste nieuws in jouw niche wordt als eerste op social media bekend gemaakt. Dit houdt jou op de hoogte, en geeft jou de mogelijkheid anderen op de hoogte te brengen. Deel wat jij normaal gesproken ook met je netwerk zou delen.

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

Laat een reactie achter