De Definitie van Social Media en Hoe jij er Succesvol Mee Omgaat

De opkomst van social media en hun populariteit is niemand ontgaan. Er wordt volop over gecommuniceerd, zowel online als offline. Blogspot, LinkedIn, Twitter, Facebook, Weblog, Youtube, de sociale platformen schieten als paddenstoelen uit de grond. We delen dus graag en veel, maar wat zijn social media eigenlijk?

Wat zijn Social Media?

Via social media kan een bedrijf niet alleen dichter bij haar consument komen, maar het biedt ook een nieuwe plek om de consument jouw merk te laten ervaren.

Steeds meer bedrijven zien dat de klassieke marketingmiddelen niet meer voldoende zijn en vragen zich af hoe ze op een succesvolle manier social media kunnen inzetten.

Er zijn al enkele voorbeelden van bedrijven die social media succesvol benutten, kijk naar merken als Coca Cola en Nike. Dit zijn echter grote merken met een groot budget, maar hoe kunnen ZZP-ers en kleinere bedrijven met een kleiner budget social media succesvol inzetten?

Social Media Zakelijk Inzetten

Uit onderzoek is gebleken dat consumenten massaal aanwezig zijn op social media en veel praten over merken en hun ervaringen. Consumenten hechten aanzienlijk meer waarde aan wat andere consumenten vertellen over een merk of product, dan wat een bedrijf of merk zegt over zichzelf.

Dat er over je merk wordt gepraat op sociale netwerken staat vast. Of jij mee praat, dat is de vraag. Luister naar wat er over je wordt gezegd en hoe je als bedrijf iets kan betekenen. Op een goede manier aanwezig zijn op social media, of dit nu gaat om LinkedIn groepen, Google plus, Twitter of Facebook, het vereist enkele vaardigheden, do’s en dont’s.

Uiteindelijk kun je door goed te luisteren, observeren en handelen op sociale media dichter bij je klant komen te staan, wat uiteindelijk zal leiden tot een sterke mens-merk relatie en een betekenisvolle merkbeleving.

De 3 grootste don’ts voor Social Media

Nooit doen op Social Media - > Slecht taalgebruik

Oké we leven in een vrij land, je mag je mening geven. Betekent dit dat je dat dus overal moet doen? Nee!

Hoewel ik een grote voorstander ben van de persoonlijke kant van ondernemen, je mag laten zien welk persoon achter het bedrijf zit, moet je wel oppassen met waarover je iets zegt, wat je zegt en hoe je iets zegt Kijk uit met opmerkingen die anderen kunnen beledigen of kwetsen. Ook politieke uitingen zijn op het randje. Hoewel jij het recht hebt om te stemmen, wil je jouw bedrijf niet koppelen aan een politieke partij.

Nooit doen op Social Media - > Communiceren vanuit emotie

Je hebt een rotdag. Je klanten zitten te zeuren. Je auto start niet. Je puberende zoon haalt het bloed onder je nagels vandaan. Welke reden je ook hebt, reageer je woede nooit af op social media.

Echtscheiding en tienerruzies worden uitgevochten op Twitter en er wordt dagelijks genoeg met modder gegooid.

Hoewel Social Media sociaal en dus menselijk zijn, kun je je emoties beter thuis laten.

Nooit doen op Social Media - > Roddelen

Roddel nooit over anderen. Je uitlaten over de slechte kwaliteit van je concurrent of het vervelende gesprek met je netwerkpartner kun je beter bewaren voor aan de eettafel.

De 3 grootste Do’s voor Social Media

Wel doen op Social Media - > Wees jezelf

Toen ik social media voor het eerst ontdekte gebruikte ik alles zakelijk. Zakelijke gebruikersnaam, profielbeschrijving, logo als foto etc. Maanden later ontdekte ik pas echt de kracht van social media.

Social Media zijn eigenlijk niets meer dan jouw digitale netwerk. En zeg nu zelf, loop jij met een masker rond op de netwerkborrel? Laat jezelf zien en spreken. Wees eerlijk en open tegen anderen en laat zien wie er achter het bedrijf zit.

Wel doen op Social Media - >Help anderen

De echte kracht van social media is dat mensen elkaar weer lijken te vinden. Waar jaren geleden een man doodgetrapt werd door enkele jongeren (had hij maar niet moeten zeggen dat zij geen fietsen mochten stelen), worden social media tegenwoordig ingezet bij het terugvinden van het baasje van de @NSBeer.

Ook gestolen auto’s, portemonnees en verborgen liefdes worden met social media terug gevonden. En dat met een simpele muisklik, is dat niet mooi?

Behalve dat social media je kunnen helpen op privé gebied, kunnen ze ook je omzet helpen verhogen.

Help je zakelijke netwerk met hun problemen, bied je oplossingen en diensten aan en denk ook aan anderen. Met andere woorden, netwerk zoals netwerken bedoeld is, alleen dan online.

Wel doen op Social Media - >Deel

Delen, daar gaat het om. Oké, dit betekent ook dat er inderdaad “ik eet een appel” of “ik sta in de file” gedeeld wordt. Maar ook het laatste nieuws in jouw niche wordt als eerste op social media bekend gemaakt. Dit houdt jou op de hoogte, en geeft jou de mogelijkheid anderen op de hoogte te brengen. Deel wat jij normaal gesproken ook met je netwerk zou delen.

Plaats een reactie

Begrippen Content Marketing Google Adwords
pakkende-titel
Wat 150.000 Titels ons geleerd hebben over een Pakkende Titel
Online Marketing Strategie
De Online Marketing Strategie voor meer klanten – 7 handige stappen
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Linkbuilden
Long Tail Keywords Voor Een Hogere Positie In Google
8 SEO-tips voor een vindbare website in 2017
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Neuromarketing
Hoe belangrijk is taalgebruik voor jouw webteksten?
Overtuig met een goed frame
Wat is framing? Maak een frame dat overtuigt.
Hersendelen-Marketing
3 Verschillende Breinen en Het Effect op Jouw Omzet
LinkedIn Twitter
Hoe werkt facebook? 6 tips hoe je jouw zakelijke Facebook pagina het best in kunt zetten!
Hoe-werkt-twitter-effectiever
Hoe Werkt Twitter en Hoe Zorg je Voor Meer Betrokkenheid?
Definitie Social Media
De Definitie van Social Media en Hoe jij er Succesvol Mee Omgaat