Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Waar je als digital marketing agency op moet letten bij outsourcing van development

Hugo Melis   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 21-09-2018   |   ,

Het werk van marketing agencies is in de loop der tijd flink veranderd. Vroeger deden marketing agencies alles zelf. Het logo ontwerpen, schrijven van teksten, het bouwen van de website en hoe de lay-out van jouw advertentie geplaatst werd op billboards.

De agencies hadden een aantal specialisten nodig zoals: copywriters, copy-editors, illustrators en accountmanagers. Deze specialisten waren allemaal aanwezig bij het bedrijf zelf, zodat er geen behoefte was aan kennis buiten het bedrijf.

Tegenwoordig moeten digital marketing agencies een aantal uitdagingen overkomen om ervoor te zorgen dat de cliënt gevonden wordt met de grote hoeveelheid informatie die op internet beschikbaar is.

Op het moment dat het woord “digital” een belangrijkere rol is gaan aannemen dan “marketing”, zijn we bij het punt aangekomen dat er meerdere kanalen moeten worden bereikt voor het promoten van producten. Denk hierbij aan social media en softwareproducten. Het gaat dus vooral om websites en mobiele apps.

Elke marketingcampagne is uniek, maar er wordt van digital marketing agencies verwacht dat zij een creatieve oplossing kunnen bedenken voor elke campagne. Je kunt haast niet verwachten dat een digital (marketing) agency daadwerkelijk al deze kennis in-house heeft.

Wat zijn de grootste uitdagingen voor digital marketing agencies?

  • Marketing integreren met behulp van meerdere kanalen
  • Werken aan projecten die veel van elkaar verschillen en afhankelijk zijn van veel technologische expertise
  • Werken met deadlines en binnen een vast budget blijven

Wanneer we al deze elementen samenvoegen, is het goed te begrijpen dat digital marketing agencies vaak technische aspecten van een opdracht outsourcen. Neem als voorbeeld een decoratie- en inrichting merk dat een marketingcampagne wil starten.

Als onderdeel van deze campagne wil het merk een mobiele app die gebruik maakt van augmented reality om gebruikers te laten zien hoe hun kamer eruit komt te zien, met meubels van het bedrijf.

Het is onwaarschijnlijk dat een digital marketing agency binnen het bedrijf een team van app ontwikkelaars aanwezig heeft met kennis van augmented en/of virtual reality apps. Dit onderdeel kunnen ze wel succesvol outsourcen en nog steeds de campagne succesvol beheren.

Met name app development projecten zijn lastig intern op te lossen voor digital marketing agencies. Een web development project kan vaak nog opgelost worden, omdat er bij veel van deze agencies een webdeveloper aanwezig is.

Het outsourcen van een development project wordt vaak als riskant gezien en kan lastig zijn wanneer de klant continu op de hoogte wil worden gebracht van de status van het project. Toch is het mogelijk om te profiteren van de technische kennis van outsourcing bedrijven zonder de negatieve aspecten te voelen. Om dit te bereiken moet je weten waar je kan zoeken naar een betrouwbaar development bedrijf.

Hoe kan een digital marketing agency een development bedrijf vinden voor lange termijn outsourcing?

1) Zoek naar bedrijven die klantreviews hebben

Er kan veel geleerd worden over een bedrijf door de reviews te bekijken op de website van het bedrijf. Daarnaast is het belangrijk om deze informatie te vergelijken met andere bronnen, zodat deze informatie gevalideerd kan worden.

2) Ga op zoek naar bedrijven die niet bang zijn om hun werk te laten zien op professionele community websites

Naast het bekijken van reviews op de website van het bedrijf kun je bedrijfsprofielen vinden op websites zoals: “Dribbble”, “Behance” en “GitHub”. Deze websites worden vaak gebruikt voor het vinden van freelancers, maar het wordt vaak onderschat wanneer je opzoek bent naar nieuwe bedrijven als partners.

Waarom is het belangrijk dat een development bedrijf een goede rating heeft op Github en Dribbble?

Wanneer een bedrijf een goede rating heeft op deze websites betekent dit dat:

  • Het bedrijf bereid is om te investeren in open source projecten
  • Werken aan projecten die goed zijn voor de community wordt aangemoedigd. Hierdoor is het waarschijnlijk dat het bedrijf een stabiele positie heeft in de markt
  • De kwaliteit van de code die het bedrijf geschreven heeft, bekeken kan worden

3) Hoe weet je of de kwaliteit goed is en hoe evalueer je de code?

Met behulp van twee manieren kan je zien of een development bedrijf goed is voor een project. Geef het team een test opdracht, bekijk de code en zoek naar bestaand bewijs van het team in de vorm van casestudies.

Waar moet je op letten bij casestudies?

Goede casestudies leggen de focus op de volgende drie aspecten van een project:

1. Technische uitdagingen en hoe het team hiermee is omgegaan

Dit aspect van een casestudy geeft ontwikkelaars de mogelijkheid om bewijs te tonen van de expertise van het bedrijf. Veel eigenaren en managers van digital marketing agencies hebben persoonlijke ervaring met design en development. Dit betekent dat zij redelijk de kwaliteit van de code en UI-interfaces kunnen bekijken om een idee te krijgen van de kwaliteit van het werk.

2. Veel kennis van het product en de markt

Naast het bekijken van de technische expertise van het team dat je wil huren, moet je het domein van expertise begrijpen. Als digital marketing agency kun je casestudies gebruiken om te zien of een bedrijf met vergelijkbare projecten heeft gewerkt en kennis heeft van app- of web development in een bepaalde industrie.

3. Herkenbare namen

Casestudies kunnen inzicht bieden hoe sterk het bedrijf is in de markt en met welke klanten ze hebben samengewerkt. Kleine bedrijven kunnen serieus werk geleverd hebben voor grote merken. Als dit het geval is zullen ze dit aantonen in hun portfolio’s.

Waarom is het outsourcen van development voordelig voor digital agencies?

1. Het outsourcen van technische kennis is goedkoper dan het aannemen van nieuw personeel. Het is voordeliger voor het budget op de lange termijn om ervaren ontwikkelaars buiten het bedrijf in te huren. Werknemers moeten continu betaald worden en de kans is mogelijk dat ze maar eens in de zoveel tijd kunnen werken aan een project die specifieke technologische kennis nodig heeft.

2. Met behulp van outsourcing van app- en web development kunnen agencies beschikken over de nieuwste technologische kennis in de industrie. Trends in app- en webdesign met de bijbehorende technologie veranderen snel. Het trainen van een nieuw team voor elk project zou hierdoor te veel geld kosten. Door outsourcing kunnen digital marketing agencies zelf de technologische experts uitzoeken voor elk project.

3. Outsourcing biedt vele services. Denk hierbij aan: design, development en kwaliteitsverzekering. Daarnaast zijn al deze specialisten gewend om in teamverband te werken. Hierdoor vermijd je problemen die ontstaan wanneer mensen nog nooit hebben samengewerkt.

Een ander aspect van outsourcing waar digital marketing agencies vaak bang voor zijn is om een remote team te vertrouwen met gevoelige klantinformatie. Zeker wanneer je samenwerkt met bekende merken moet je erg voorzichtig zijn met copyright wet- en regelgeving. Kies voor bedrijven die hier zorgvuldig mee omgaan, zodat jouw bedrijf gerust kan werken.

Het outsourcen van technische kennis is een belangrijk onderdeel voor digital marketing agencies. Houd er wel rekening mee dat er een aantal uitdagingen zijn om een goede partner te vinden maar de tijd en moeite die ermee gemoeid zijn is het vaak meer dan waard.

Mocht je hulp nodig hebben bij het juist beoordelen van een development partner help ik je graag op weg.

Wil je toch zelf aan de slag met het maken van een website? Ontdek Webnemer!

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Hugo Melis

Hugo is erg leergierig en helpt graag anderen met zijn kennis en ervaring. In 2012 is hij App ontwikkelaar Glamorous Goat begonnen en ondertussen stuurt hij daar een team van ongeveer 12 mensen aan. Ze helpen bedrijven en start-ups met het hele proces van een eerste idee tot een succesvolle app in de App & Play Store

Laat een reactie achter