Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

Ecommerce tips: 7 manieren voor meer omzet van jouw webshop

Een onderzoek van het Baymard Institute wijst uit dat 69%(!) van de mensen die iets in hun digitale winkelmand hebben geplaatst, jouw webshop verlaten zonder te betalen. Er bestaan zelfs onderzoeken waar dit percentage boven de 80% komt. In dat geval laten 4 op de 5 winkelmandgebruikers hun gevulde mandje bij de kassa staan en lopen weg. Dag omzet, dag winst.

Liever geen omzet meer mislopen? Lees verder en ontdek 7 krachtige technieken voor meer omzet.

Inhoud

Reken af met winkelmandverlaters - 4 veelvoorkomende “fouten”

Later ontdek je alle technieken over het verhogen van je omzet. Laten we eerst stil staan bij de 4 meest gemaakte fouten:

Je klant denkt een x-bedrag te zullen uitgeven. Ineens komt daar bij de kassa nog 21% BTW bovenop en wordt het totaalbedrag hoger. Je creëert twijfel doordat ze denken: “Wil ik dit echt betalen?”

Verzendkosten kunnen diezelfde gedachte triggeren, bijvoorbeeld bij een artikel dat afgeprijsd is en dat door de verzendkosten weer dichtbij de originele prijs komt te liggen.

Je staat in een winkel en hebt alleen je pinpas bij je. Ze accepteren helaas alleen cash. Je kunt niet betalen en verlaat de winkel zonder aankoop. Dit gebeurt ook in webshops met de diverse betaalmethoden. Zorg dat je voldoende betaalmethodes biedt en test het.

Verplicht een account aanmaken wordt ervaren als veel gedoe. Weer je adresgegevens invullen, weer vragen beantwoorden. Je klant wil afrekenen, geen vragenlijst. Gevolg: “Ik neem het wel mee als ik in de stad ben.” Tot ziens.

Te veel stappen en een onoverzichtelijk betalingsproces zorgen voor irritatie. Al je opgebouwde goodwill verdwijnt, net als je klant.

Heb je stilgestaan bij de meest voorkomende fouten die jou je omzet kosten? Zorg dan dat je nadenkt over jouw complete webshop sales funnel.

Heb je de fouten getackeld en jouw funnel helder? Besteed dan aandacht aan de volgende tips:

7 tips voor meer betalende klanten met jouw Webshop

Nu je inzichtelijk hebt wat de 4 meest voorkomende redenen zijn waardoor men je winkelmand verlaat, krijg je de beloofde 7 technieken om je webshop te optimaliseren. Klaar voor de drukte en meer omzet?

Let’s go!

Data liegt niet. Cijfers laten jou exact zien hoe goed of slecht het gaat met je verkoop. Zorg dat je je data inzichtelijk krijgt. Dit is geen ingewikkeld proces. Via Google Analytics achterhaal je:

  • Welke pagina’s de meeste conversie opleveren
  • Welke pagina’s de meeste bezoekers afhaken
  • Welk kanaal jou het meeste oplevert
  • Welke pagina’s werken als ondersteuning voor een aankoop

De cijfers laten jou zien wat wel en niet werkt voor jouw webshop. Onthoud dat wat voor de ene doelgroep werkt, niet per se voor de andere hoeft te werken. Blijf dit monitoren om overzicht te behouden en verander de pagina’s waarop je slecht scoort. Lijd geen onnodig verlies en maak je merk niet zwakker.

Een hoge omzet is belangrijk, een sterke branding is daarvoor essentieel. Maak je merk sterker. Werk je aan je merk, dan werk je vanzelf aan meer omzet.

Denk niet direct dat je Bol.com verslaat. Richt je op jouw niche, jouw bepaalde doelgroep voor jouw product. Verdiep je in nichemarketing en zorg dat je je focus hier op houdt.

Vanuit hier denk je na over je merk. Waar sta je en hoe zorg je dat je de beste wordt? Heb je genoeg input verzameld, werk dit dan uit in een brandbook. Hierin staan je kernwaarden en zaken als je designstijl, kleurgebruik en tone of voice. Dit geeft je een houvast voor hoe jij jezelf profileert naar jouw klanten. Wees consequent, blijf monitoren en verander wat niet werkt.

Er gaat bijna geen blog of Woensdag Gemakdagaflevering voorbij of we benadrukken de kracht van de psychologie. Weet jij hoe het brein van je klanten werkt, dan weet je ook hoe je meer verkoopt.

Zorg dat je weet welke overtuigingstechnieken  er zijn en maak daar dankbaar gebruik van.

Pas in ieder geval de volgende technieken toe:

  • Wederkerigheid
  • Sociale bewijskracht
  • Consistentie
  • Sympathie
  • Autoriteit
  • Schaarste

Met deze technieken creëer je duidelijkheid voor je bezoeker.

Vertrouwen is de basis van een aankoop. Vertrouwt jouw klant jou niet? Vergeet het dan maar. Logisch, je koopt zelf ook niets van iemand die je niet vertrouwt. Toon aan dat je te vertrouwen bent door de bezwaren weg te nemen die je klant kan hebben.

Toon je adres zodat ze weten waar je te vinden bent en gebruik een slimme over ons pagina.

Geef duidelijkheid over de bezorgtijd zodat ze weten wanneer hun bestelling wordt bezorgd. Laat je retourpolicy zien zodat ze weten dat ze binnen 14 dagen kosteloos mogen retourneren. Allemaal onderwerpen waarover de koper zich geen zorgen meer hoeft te maken en waardoor makkelijker tot koop wordt overgegaan omdat de barrière wordt weggehaald.

Let op dat je niet alleen maar positief hoeft te zijn. Zitten er nadelen aan een product? Vermeld dit. Het laat zien dat jouw klant je terecht vertrouwt, je bent immers eerlijk over wat er níet goed is aan jouw product. Dan is er alsnog een kans dat dit product tócht in de winkelmand belandt.

Hoe gek zou het zijn: je hebt alle boodschappen voor je familiediner verzameld, je bent klaar om naar de kassa te lopen, maar je kan gek genoeg nergens je winkelwagen meer vinden.

Dit is wat er op sommige webshops gebeurt. De producten zijn toegevoegd en vervolgens moet de bezoeker maar zien hoe hij weer bij zijn winkelmand komt.

Zorg dat de winkelmand altijd zichtbaar is en maak het voor de bezoeker gemakkelijk om alle producten af te rekenen of in ieder geval op te slaan zodat er later betaald kan worden.

Zoals je zojuist gelezen hebt, is de manier van betalen belangrijk. Alleen cash accepteren terwijl 98% van de klanten wil pinnen, is niet slim. Het veroorzaakt teleurstelling, het breekt je opgebouwde vertrouwen af en het kost je simpelweg keiharde euro’s.

Gebruik alle mogelijke betaalmethodes die er zijn op je website. Houd daarbij rekening met buitenlandse bestellingen.

Eén van onze klanten heeft 63% (!) meer betalers doordat we Sofort Banking en Bancontact hebben toegevoegd op de desbetreffende website. Relatief weinig werk waar je veel omzet en tevredenheid voor terugkrijgt.

Iedere winkel heeft een eigen looproute oftewel routing. In een supermarkt loop je altijd eerst langs de groenteafdeling voordat je bij de snacks, chips, snoepjes en koekjes komt. Waarom dat is? Je hebt je gezonde appels en sla al in je mandje, waardoor jouw hoofd zegt dat je straks best een lekkere koek bij de koffie mag.

Weleens door Ikea gelopen en er bij de uitgang achter gekomen dat je veel langer binnen bent geweest dan je bedoeling was? Ikea heeft nergens ramen. Klokken vind je alleen op de afdeling waar je deze kunt kopen, ze staan alleen niet op de juiste tijd. Je wordt gedesoriënteerd waardoor je langer blijft en meer koopt.

Denk na over de route in jouw webshop. Door welke pagina’s moet iemand heen voordat de kassa wordt bereikt? Welke producten toon je eerst? Welke categorieën zijn belangrijk?

Stel hypotheses en test het. Verkopen de eerstgetoonde producten altijd als beste?

Verkoop je meer op een pagina waar de bezoeker een review van het artikel of extra foto’s of filmpjes te zien krijgt?

Probeer, test, verander waar nodig en vind uit wat jouw kopers laat besluiten om te betalen.

Meten is weten: testen, testen, testen

Gebruik deze tips en blijft testen. Hoe verder je bent, hoe meer data je verzamelt en hoe gerichter je te werk gaat. Je omzet stijgt mee, waar het je in eerste instantie om te doen was.

Blijf je jouw webshop optimaliseren voor nog meer conversies en gebruiksvriendelijkheid en ga aan de slag met de zoekmachine vriendelijkheid.

Geen enkele tip meer missen?

Nooit meer dit soort tips missen? Abonneer je op ons YouTube kanaal en krijg iedere week de beste tips op het gebied van webdesign, marketing en SEO. Vers van de pers, gratis en voor niks.

Nog een stapje verder gaan?

Heb jij het gevoel dat er meer uit je website te halen valt? Daag ons uit en laat jouw webshop analyseren.

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

Laat een reactie achter