Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Marketing Automation: Haal het maximale uit je Nieuwsbrief

Ingo Trouw   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 07-08-2019   |   

Zodra het onderwerp online marketing op tafel komt, duurt het  niet lang tot de nieuwste strategieën en technieken de revue passeren.

Van adverteren tot het opzetten van een contentstrategie en vol inzetten op je social media. In al dit geweld blijft e-mailmarketing vaak een ondergeschoven kindje.

Ten onrechte!

In dit blog laten we je zien waarom e-mailmarketing nog altijd van onschatbare waarde is en aan de hand van welke technieken jij optimaal kunt inspelen op de meest actuele klantbehoefte

Hoe gebruik je Marketing Automation?

Je doelgroep segmenteren en berichten personaliseren

Voorzie jij je vaste klantenbestand nog maandelijks of wekelijks van een standaard e-mail waar verder weinig tot geen persoonlijke aandacht aan geschonken is? Dan is een introductie met de nieuwste technieken geen overbodige luxe.

We leven in een wereld waar de introductie van zelfrijdende auto’s en reisjes naar de maan niet meer lang op zich laten wachten. Waarom zou e-mailmarketing dan al jaren stil staan?

Het gedrag dat we massaal dagelijks online vertonen geeft onze voorkeuren prijs. Ze leveren enorm waardevolle input op, welke ten volle benut kan worden door gebruik te maken van marketing automation.

Deze techniek stelt je in staat aan de hand van die data je klantenbestand te herverdelen in segmenten om tot in detail in te kunnen spelen op de (op dat moment) heersende klantbehoefte.

Hoe groter de bron aan informatie die je weet te verzamelen, hoe beter je in staat blijft om op de juiste momenten de meest relevante berichten voor te schotelen.

Met het integer inzetten van deze informatie achterhaal je in welke fase men zich nu begeeft en wat ze helpt om naar de volgende fase in een koopbeslissing te geraken.

Maak gebruik van sitetracking en implementeer het in je marketingmix

Til je alles graag naar een nog hoger niveau? Laat je e-mailmarketing dan doordringen tot je volledige marketingmix en zet in op sitetracking, om het vertoonde gedrag van je bezoeker stap voor stap te volgen.

Nadat een bezoeker op jouw site een handboek, checklist of iets anders heeft gedownload toont sitetracking je alle vervolgstappen die hij of zij vervolgens op je website onderneemt.

Leidt dit in eerste instantie niet tot de beoogde conversie?

Geen nood..

Aan de hand van deze input voer je, op basis van een volledige marketingmix, snel, eenvoudig en effectief re-targetcampagnes uit via Facebook, Instagram en/of Google Ads.

Wat vervolgens voor je bezoekers het beste werkt test je via het opstellen van A/B testen.

Speel o.a. met de onderwerp en de inhoud om te achterhalen wat wel en wat niet werkt. De resultaten die hier uit voortkomen zijn extreem waardevol, niet alleen voor je e-mailcampagnes, maar ook op al je andere platformen.

Met deze waardevolle data heb je goud in handen en zet jij jezelf in pole position om iedere bezoeker zo gericht en behulpzaam mogelijk van dienst te zijn. Zeker als je erin slaagt dit proces te automatiseren.

Alle tijd en moeite die je hier maandenlang in geïnvesteerd hebt, blijft zich vervolgens aan de lopende band uitbetalen.

Schenk aandacht aan je e-mailmarketing en ga aan de slag met de data

Dus.. Wat ga je doen?

Stop met het lukraak versturen van niet gepersonaliseerde nieuwsbrieven

Ga na of je via je huidige systeem gebruik kan maken van sitetracking, splittesten en marketing automation.

Segmenteer je doelgroep aan de hand van de heersende klantbehoefte en de fase waarin ze zich op dat moment begeven en help ze naar de volgende fase

Koppel je systeem aan Facebook en Google Ads en infiltreer je e-mailmarketing in je voltallige marketingmix.

Misschien wel het belangrijkste advies van allemaal: laat de technische klank van dit alles je niet ontmoedigen.

In een wereld waarin we naar de maan kunnen vliegen is niets onmogelijk.

Toch?

Zet hem op!

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Ingo Trouw

Ingo kan toveren met taal. Zit je om de juiste woorden verlegen? Dankzij hem vallen ze weer als regen. Met een CE studie op zak weet hij ook de commerciële noot in elke tekst te raken.Welke emoties wil je oproepen, wie wil je aanspreken en wat is het doel van je tekst? Vanuit deze speerpunten maakt hij van iedere tekst een schot in de roos.Naast het schrijven is hij een artiest in het promoten en onder de aandacht brengen van jouw boodschap.

Laat een reactie achter