Internet Marketing Gemak Logo

Email marketing

Wat is email marketing? Welke tools en software kun je het beste gebruiken en via welke strategie haal je het meeste uit je lijst?

Ontdek de meest uitgebreide gids op het internet. Begin bij de basis of ga direct aan de slag met de complete uitleg.

Afbeelding van een vrouw met laptop

De basis

CATEGORIE:

Email marketing

Wat is email marketing? De definitie

Email marketing is een vorm van online marketing waarbij je email gebruikt om je boodschap onder de aandacht te brengen. Dit kan gaan om een persoonlijke boodschap, het promoten van je producten en diensten of het ondersteunen van de after sales.

Email marketing is voor talloze doeleinden te gebruiken en op dit moment een van de meest effectieve marketingvormen.

Wat is het doel van email marketing?

Met email marketing blijf je in contact met je prospects, leads en klanten.

Je verlengt als het waren het gesprek dat een advertentie, een webpagina of leadformulier is gestart.

Wat ik daarmee bedoel?

Stel dat je een advertentie op facebook hebt gezet om leads te generen. Deze advertentie stuurt potentiële klanten naar een pagina waar ze een gratis e-book kunnen downloaden.

Vanaf het moment dat jouw klant jouw advertentie ziet, start je het gesprek. Doordat de klant het e-book downloadt kun je via email marketing het gesprek verlengen.

Omdat je met email marketing niet alleen berichten kunt sturen, maar ook de juiste marketingkennis verzamelt, weet je waar je klanten tegenaan lopen.

Welke berichten worden geopend, op welke links wordt er geklikt en wat gebeurt daarna?

Omdat je exact kunt monitoren wat jouw lezer met een bericht doet, kun je jouw strategie er continu op aanpassen.

Sterker nog…

Dit aanpassen op basis van de resultaten die je ziet, kun je zelfs automatiseren.

 

Maak je geen gebruik van een platte nieuwsbrief, maar van email marketing automation, dan verzeker je jezelf van een strategie die inspeelt op wat jouw lezer echt wilt.

Je stuurt dan niet een e-mail omdat jij denkt dat het goed is, maar omdat je het weet.

Werk je op die manier met email marketing, dan levert het niet alleen lezers op, maar klanten.

Verwerk je alles ook nog in je complete marketingmix, dan garandeer je jezelf van continue groei.

De voordelen van email marketing

Email marketing is goedkoop

Email marketing is relatief goedkoop. Je hoeft niet iedere maand duizenden euro’s te besteden om je eigen lijst te bereiken.

Iedereen die op jouw lijst staat, is van “jou”.

Vergelijk je dit bijvoorbeeld met social media dan dien op het kanaal te adverteren (en dus te betalen) om alsnog iedereen in jouw netwerk te bereiken.

Email marketing is schaalbaar

Als jij met zorg omgaat met de contacten die je opbouwt dan groeit jouw lijst iedere maand weer opnieuw. Het grote voordeel hierbij is dat het niet uitmaakt of je nu een mailcampagne opzet voor 10, 100 of 100.000 contacten. Iedere campagne kost net zoveel energie.

Alle data is voor jou

Als je het mij vraagt vind ik de data nog wel een van de grootste voordelen van email marketing. Natuurlijk zijn de resultaten en het enorme bereik wat je er mee kunt opbouwen zeer waardevol, maar data eveneens.

Stel dat jij met één druk op de knop aan 30.000 klanten kunt vragen wat zij vinden van X, is dat dan niet enorm waardevol?

Makkelijke segmentatie

Werk je met de juiste email marketing software dan kun je op basis van het gedrag van je leden, je leden indelen (segmenteren). Maak een onderscheid op basis van interesse, koopgedrag, klantwaarde of welk aspect jij dan ook belangrijk vindt.

Waardevolle input

Gebruik email marketing als bron van inspiratie. Ga de interactie aan met je leden. Stel ze vragen, vraag om feedback of test verschillende communicatiestrategieën.

Test wat beter werkt.

Stuur 50% van je leden een mail met insteek A en de andere 50% met insteek B. Wat werkt beter en met welke insteek kun jij het beste je andere marketingacties inzetten?

Aan de slag met email marketing

Het is je helder wat email marketing is, hoe het werkt en hebt geen uitleg meer nodig. Je bent klaar voor de “Good stuff”.

In de volgende hoofdstukken nemen we je stap voor stap mee in de wondere wereld van de email marketing.

Je ontdekt hoe je zorgt voor een goede voorbereiding, een ijzersterke strategie en krijgt alles in Jip-en-janneketaal uitgelegd.

Dit doen we met tekst, video’s, checklists, stappenplannen en meer.

Wat je ook wilt bereiken, we hebben alles op alles gezet om jou een complete gereedschapskist te bieden bomvol email marketing technieken.

Laten we beginnen met een aantal handige video's

Email marketing| Van a tot z

Yes! Jij krijgt het handboek. Waar kunnen we het naar toesturen?

Waar kunnen alle updates naar toe?

Weet je het zeker!?

Je vergeet je gratis download…

Waar mag de masterclass naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het stappenplan naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?