Email Automation | Een complete uitleg

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is email automation?

Email automation is het automatisch versturen van e-mailberichten op basis van gedrag of ontvangen informatie.

Email automation zet je in om (automatisch) het juiste bericht, aan de juiste persoon, op het juiste moment te sturen.

Starten met email automation

Of jij email automation moet inzetten en hoe je dit op de meest slimme manier doet, hangt af van jouw bedrijf.

Waar liggen de grootste quick wins?

Waarmee bespaar je de meeste tijd?

Hoe verhoog je het snelst je omzet?

Een automatische mailcampagne werkt alleen, als het precies doet, wat jouw bedrijf nodig heeft. Daarom doorlopen we alles stap voor stap.

We beginnen bij je doelen, het vinden van triggers en zetten vervolgens samen enkele slimme automatische mail campagnes op.

1 | Bedenk je doelen

Wat wil je bereiken?

Durf in deze stap een beetje te dromen. Laat je ambitie spreken.

Welke wensen liggen er al een tijdje in je bedrijf? Welke taken zou je het liefst automatisch laten gaan?

Hoe zou jij het liefste je klanten bedienen als je nu 10 gratis werknemers kreeg?

Geloof me.

Wij zetten deze vorm van email marketing al jaren in. Sterker nog, we gebruiken het zelfs om automatisch klanten te werven en hebben er al honderden ondernemers mee geholpen.

Ook jij kunt dit gemakkelijk doen, als je jezelf gratis toegang geeft tot het 4-staps klantenplan.

Geef je jezelf geen toegang tot het klantenplan, lees dan rustig verder en denk na over je doelen.

Want naast het automatisch generen van leads, biedt slimme marketing automation software je nog veel meer.

Denk ook aan het verbeteren van de klantrelatie, de gemiddelde klantwaarde en het automatiseren van recruitmentprocessen of het ontlasten van je supportafdeling.

De mogelijkheden zijn oneindig.

Schrijf dus écht alle doelen en wensen op. Later zoeken we wel uit hoe we dit via marketing automation kunnen automatiseren.

2 | Vind de triggers

Bedenk nu welk online gedrag iemand kan laten zien. Bedenk dit per doel.

Stel.

Je wilt nadat een prospect contact met je heeft opgenomen hem automatisch een bericht sturen met extra informatie. Welk gedrag kan deze persoon dan laten zien die jou mail funnel triggert?

  • Contactformulier is ingevuld
  • Een bedanktpagina is bezocht

Stel dat je jouw recruitmentproces wilt automatiseren, welk gedrag moet een sollicitant dan laten zien en welke acties zou jij dan willen opstarten?

In principe kun je ieder gedrag dat iemand online kan laten zien gebruiken als een trigger.

Voorbeeld triggers

  • Mail geopend
  • Mail doorgestuurd
  • Op link geklikt
  • Video bekeken
  • Formulier bekeken
  • Websitepagina bezocht
  • Datum is verstreken
  • Is ingelogd op de website
  • Tag verandert

3 | Kies de juiste software

Nu je weet wat wilt bereiken en op welk gedrag je je mails wilt baseren, is het tijd om op zoek te gaan naar de juiste software. Veel mensen gebruiken hier Mailchimp voor, maar Mailchimp is in onze ogen niet de automation software die je WEL nodig hebt.

Ja, het programma kun je gratis gebruiken, maar je mist dan wel alle automation tools.

Zelf maken wij gebruik van MaiLeads. Via MaiLeads kun je op basis van (bijna) oneindig veel triggers je mailberichten sturen.

Maar goed, het gaat om jouw keuze.

Als je op zoek gaat naar software, let dan goed op de volgende elementen:

Functies

Welke functies biedt het programma? Kun je alle triggers gemakkelijk instellen?

Koppeling & integraties

Met welke andere systemen, die jij ook gebruikt, kun je de software koppelen? Denk bijvoorbeeld aan de koppeling met je website, boekhoudpakket, CRM, Facebook Ads etc.

Gebruiksgemak

Hoe gemakkelijk ziet het programma eruit?

In mijn ogen moet jouw tijd zitten in de strategie en moet de software vooral snel een automatisering kunnen opzetten. Staar je daarom niet blind op de prijs.

Als het uiteindelijk jou een uur of meer per automatisering bespaart dan is een eventueel prijsverschil snel terugverdient.

4 | Ondersteun je funnels

Email marketing automation werkt vooral effectief wanneer je bepaalde tijdslurpende taken automatiseert en je huidige funnels ondersteunt.

Hoe ziet je marketing funnel eruit? Hoe speel jij via de marketing in op de gemiddelde klantreis en via welke mailberichten kun je alles ondersteunen?

En hoe zit het met de verkoop?

Via welke mailberichten kun jij mensen verder in het koopproces brengen en je sales funnel ondersteunen?

Blijf hierin creatief. Durf out of the box te denken.

Zo kun je bijvoorbeeld via de CRM-functie van MaiLeads automatisch een mailtje sturen wanneer jij een nieuw verkoopgesprek hebt ingepland.

Je stuurt de potentiële klant (prospect) dan automatisch een bericht met de afspraakbevestiging en eventueel en handige routebeschrijving.

Of wat dacht je van oudklanten.

Hoe handig zou het zijn als deze klanten automatisch een bericht krijgen met een uitnodiging voor een review?

Of dat jij na 3 maanden een notificatie krijgt dat je weer eens contact moet opnemen?

Of dat er een automatische mail funnel wordt gestart voor het prikkelen van een upsell.

Denk na over alle processen in je bedrijf en hoe je via marketing automation de beleving kan bevorderen of jezelf tijd kunt besparen.

5 | Maak de berichten

Voor deze stap is het belangrijk dat je aan de persoon denkt.

Met behulp van marketing automation (via de mail) stap je eigenlijk af van de ‘ouderwetse nieuwsbrief’.

Je maakt niet zomaar een nieuwsbrief, die je vervolgens aan iedereen stuurt, maar stuurt het juiste bericht, naar de juiste persoon.

Schrijf de berichten zoals je ze ook zou sturen wanneer je dit handmatig zou hebben gedaan.

5 | Test en optimaliseer

Als je alle berichten in een automatisering hebt verwerkt, geef het dan wat tijd. Geef de automatisering tijd om data te verzamelen.

Via deze data kun je vervolgens je mailberichten verbeteren. Dit doe je door goed te letten op de volgende elementen.

Openingspercentage

Hoe vaak wordt het mailbericht daadwerkelijk geopend? Als dit percentage laag is, overweeg dan of de onderwerpregel van je mailbericht pakkend genoeg is. Let ook op het tijdstip waarop je het bericht verstuurt en of de trigger nog wel relevant is.

CTR

Wat is het doorklikpercentage van je e-mail? Dat wil zeggen, hoe vaak klikken mensen die het bericht openen ook op een link in datzelfde bericht?

Afmeldingspercentage

Als je merkt dat veel mensen zich afmelden voor je berichten, dan kan dat een teken zijn dat ze niet geïnteresseerd zijn in je inhoud. Probeer meer gerichtere berichten te maken of je doelgroep beter te segmenteren.

Bouncepercentage

Het bouncepercentage zegt iets over de kwaliteit van je e-maillijst. Een hoog bouncepercentage geeft aan dat er veel onjuiste of inactieve e-mailadressen op je lijst staan. Houd je lijst schoon door hem regelmatig te controleren op ongeldige e-mailadressen

Gegenereerde inkomsten

Natuurlijk wil je weten hoeveel inkomsten je marketingautomatisering daadwerkelijk heeft gegenereerd. Dit getal geeft inzicht of je investering heeft geloond en of je je doelen bereikt.

Er zijn natuurlijk nog meer KPI’s die je kunt gebruiken om het succes van je marketingautomatisering te meten. Bepaal wat voor jou het meest belangrijk is.

Denk na op welke punten jij het succes kunt meten en welke resultaten jij van je automations verwacht.

6 | Automatiseer zoveel mogelijk

Marketing automation werkt verslavend. En dan hebben we het nu alleen nog maar gehad over de automatisering via email.

Durf dus ook de volgende stap te zetten.

Heb je nog andere processen in je bedrijf die geautomatiseerd zouden kunnen worden?

Doe je nog veel handmatig werk dat veel tijd kost? Denk dan eens na hoe je dit eventueel kunt automatiseren.

Laat je niet tegenhouden door de techniek. Ga gewoon lekker los. Wees creatief en denk out of the box.

Schrijf gewoon al je ideeën op.

Later zoek je wel uit of dit technisch ook mogelijk is.

Ga ervoor

Ik hoop dat ik je een kijkje heb kunnen geven in de wereld van de marketing automation en dat je nu zelf aan de slag kunt met een mail automation.

Heb je hier nog vragen over of wil je eens van gedachte wisselen? Neem contact op.

Liever ons het harde werk laten doen? Je kunt altijd je email marketing uitbesteden.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan