Nieuwsbrief maken | 11 ijzersterke tips

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

De basis voor een goede nieuwsbrief

Een goede nieuwsbrief draait om de inhoud. Ja, een leuk design is mooi meegenomen, maar jouw nieuwsbrief stuur je niet zo maar.

Draait het jou écht om het delen van nieuws? Of wil je de lezer in beweging brengen?

Ondernemers die hun eerste nieuwsbrief maken gaan vooral los in het ontwerp. Ze kiezen de gewenste sjabloon, proppen de nieuwsbrief vol met talloze onderwerpen en zijn verbaasd over de tegenvallende resultaten.

Wil jij met jouw toekomstige nieuwsbrieven de juiste snaar raken en de lezer in beweging brengen? Houd je dan aan de volgende 13 tips.

13 tips voor een sterke nieuwsbrief

Wil je een sterke nieuwsbrief maken, begin dan met je doel. Wat wil je dat iedere lezer doet of voelt na het lezen van je nieuwsbrief?

Wil je een leuk verhaal vertellen? Iemand inspireren? Een dienst verkopen?

Iedere nieuwsbrief die je stuurt, stuur je om een reden. Zorg dat je deze reden in je achterhoofd houdt.

Heb je je doel goed voor ogen, kijk dan naar de volgende tips.

1 | Gebruik win- of verliestaal

Win van je concurrenten of stop met het verliezen van je concurrenten.

In beide gevallen bedoel je hetzelfde.

Maak reken maar dat de boodschap anders overkomt.

Bedenk van tevoren welke verschillende onderwerpen jij in je nieuwsbrief wilt behandelen. Kies vervolgens het belangrijkste onderwerp uit en daag jezelf uit.

Daag jezelf uit om de boodschap die jij wilt meegeven op zo veel mogelijk verschillende manieren over te brengen.

Schrijf dit eerst op.

Laat het vervolgens rusten en kijk naar de verschillende stukjes tekst die je hebt geschreven. Welke tekst maakt op jou de meeste indruk? Welke tekst is het meest geschikt voor je nieuwsbrief?

2 | Frame je boodschap

Goede nieuwsbrieven zijn geschreven vanuit een frame. Een bepaald denkkader waarin de boodschap is verpakt.

Een van de bekendste frame is die van het glas.

Is het glas half vol…. of half leeg?

Zorg dat jij speelt met framing om via je nieuwsbrief je boodschap nog meer kracht mee te geven.

3 | Let op je woordkeuze

Copywriting, of het spelen met woorden, is hetgeen wat een nieuwsbrief sterk maakt. Ja, je kunt afbeeldingen gebruiken, maar geloof me, de woorden die jij gebruikt, spelen een veel grotere rol.

Hoe jij slim kunt spelen met je woorden, leg ik je uit in de video.

4 | Gebruik een piramide

Je kunt het beste jouw nieuwsbrief maken in de vorm van een piramide. Je begint je nieuwsbrief met het belangrijkste punt dat je wilt maken.

Dit

Doe je het liefst

Met zo min mogelijk tekst.

Vervolgens werk je stap voor stap toen naar de climax en gewenste actie.

Je kunt hier talloze marketingmodellen als bijvoorbeeld het AIDA model voor gebruiken. Het belangrijkste is dat je jouw nieuwsbrief direct goed begint.

Prima dat je later meer tekst gebruikt, maar zorg eerst dat je de aandacht van de lezer hebt.

5 | Gebruik de juiste verkooptechnieken

Wil je een nieuwsbrief maken om je dienst te verkopen bedenk je dan eerst dat jouw nieuwsbrief daar niet voor bedoelt is.

Ja, via email marketing en het versturen van nieuwsbrieven kun je wel degelijk je omzet verhogen.

MAAR.

In je nieuwsbrief verkoop je nog niets.

In je nieuwsbrief probeer je gewenst gedrag te prikkelen. Dit doe je door gebruik te maken van enkele slimme verkooptechnieken uit de psychologie.

6 | Denk aan de lezer

Een nieuwsbrief maken kan iedereen. Er zijn talloze platformen waarmee je een gratis nieuwsbrief kunt versturen.

Het is dan ook niet voor niets dan mensen beweren dat email marketing of het versturen van nieuwsbrieven niet meer werken.

Dat klopt ook.

Verstuur jij lukraak enkele nieuwsbrieven en ben je niet bewust bezig met de lezer, dan zal het ook niet werken.

Verdiep je in de lezer.

Ga op hun stoel zitten.

Stel dat jij vroeg in de ochtend je nieuwsbrief verstuurt wat speelt er dan op dat moment in het leven van de lezer?

Beginnen ze net aan hun dag, staat het weekend voor de deur, hebben ze pauze?

Probeer voordat jij een nieuwsbrief stuurt eerst een kijkje te nemen in het leven van de lezer. Waar is hij of zij nu mee bezig?

En hoe kun jij daar met je nieuwsbrief zo goed mogelijk op aansluiten?

Stel dat je weet dat dan ander pauze heeft. Benoem dit dan.

‘Dit zijn direct 3 slimme tips die je tijdens je pauze kunt lezen’.

7 | Gebruik marketing automation

Je kunt natuurlijk iedere week een nieuwe nieuwsbrief maken, maar waarom?

Waarom zou je iedere keer een nieuwe nieuwsbrief maken als je de oude brieven kunt herbruiken?

Sterker nog, wat nou als je alle nieuwsbrieven die je eerder hebt gemaakt, automatisch kunt versturen op het juiste moment, naar de juiste persoon?

Ontdek de kracht van marketing automation.

8 | Werk aan je open rate

Hoe goed jouw nieuwsbrief ook is, als niemand jouw nieuwsbrief opent, zal niemand hem lezen.

Een van je belangrijkste elementen van je nieuwsbrief is de onderwerpsregel.

Maak deze zo prikkelend en pakkend mogelijk.

Test hoe vaak een bepaalde nieuwsbrief geopend wordt en kijken wat je kunt doen om het openingspercentage te verhogen.

Om je direct te helpen, geef ik je 4 tips.

9 | Verbinden met je lezer

Natuurlijk moet een nieuwsbrief over jou en je bedrijf gaan. Maar waar het echt om gaat, is de verbinding met lezer.

Je nieuwsbrief gaat niet over jou, maar over de persoon die hem leest.

Blijf waarde bieden. Stel vragen en zorg voor interactie.

10 | Laat je inspireren door anderen

Als je ooit vastzit en geen idee hebt hoe je verder moet met je nieuwsbrief, kijk dan eens naar de nieuwsbrieven van andere bedrijven.

Kopieer ze niet, maar kijk wat zij goed doen en waar je inspiratie uit kunt halen. Meld je aan voor verschillende nieuwsbrieven. Kijk hoe andere het doen?

Welke waardevolle informatie bieden zij? Welke onderwerpen snijden zij aan? Hoe zorgen zij voor een klik met de lezer?

11 | Wees jezelf

Je kunt het beste nieuwsbrieven maken op persoonlijke titel.

Wat ik hiermee bedoel?

Verstuur je nieuwsbrief vanuit jezelf. Ook als het om een zakelijke nieuwsbrief gaat.

Durf jezelf te laten zien, je mening te geven en te staan voor je adviezen. Uiteindelijk ben ik lid geworden van jouw nieuwsbrief. Niet die van je concurrent, maar van jou.

Ik wil jou.

Jouw tips.

Jouw meningen.

Jouw visie.

Jouw nieuwsbrief.

Ga ervoor

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen om je nieuwsbrief te maken. Vind je het toch nog lastige materie? Je kunt ook altijd de online marketing uitbesteden.

Liever zelf aan de slag, maar nog vragen? Stel ze gerust.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan