Voordat je begint met het maken van een nieuwsbrief
Voordat je begint met het maken van een nieuwsbrief, is het belangrijk om te begrijpen wat een goede nieuwsbrief onderscheidt. Een goede nieuwsbrief is relevant voor de ontvanger, bevat waardevolle inhoud, en is consistent in frequentie. Daarnaast moet de lay-out aantrekkelijk zijn en aansluiten bij de huisstijl van jouw bedrijf, en biedt het de mogelijkheden om te personaliseren en templates te gebruiken.
Een digitale nieuwsbrief voor jouw bedrijf
Met de juiste nieuwsbrief software kun je eenvoudig een professionele nieuwsbrief maken en versturen naar jouw contacten. Deze software, zoals Webnemer, ActiveCampaign of Mailchimp, bieden gratis online templates die je kunt gebruiken en aanpassen aan jouw huisstijl, waardoor je een unieke en mooie nieuwsbrief kunt creëren in een handomdraai.
Het stappenplan om te starten met e-mailmarketing en je nieuwsbrief
Stap 1 | Kies jouw nieuwsbrief software
Zorg ervoor dat je nieuwsbrief software aansluit bij wat jij voor ogen hebt. Als je regelmatig nieuwsbrieven wilt verzenden is het belangrijk dat je een softwarepakket kiest met zijn eigen editor, de mogelijkheid biedt om je nieuwsbrief te personaliseren en dat je gemakkelijk gebruik kunt maken van templates om veel tijd te besparen.
Kies je voor Webnemer dan is je nieuwsbrief direct gekoppeld met je website en kun je de nieuwste email marketing automation technieken gebruiken.
Stap 2 | Bepaal de lay-out of kies een sjabloon
Een aantrekkelijke lay-out is essentieel voor succes. Kies een sjabloon dat aansluit bij jouw huisstijl en de inhoud van je mail. Het liefst kies je voor ontwerp die je vaker gebruikt. Zo weet je zeker dat je jouw doelgroep op dezelfde manier blijft aanspreken en je klanten of leden van de nieuwsbrief aan jouw brief gaan ‘wennen.
Stap 3 | Schrijf de nieuwsbrief
Je hebt de software gekozen en een nieuwsbriefontwerp gemaakt. Nu is het tijd voor het daadwerkelijk schrijven van je nieuwsbrief. Jij wilt dat jouw nieuwsbrief gelezen wordt. Bedenk voor je nieuwsbrief altijd een pakkende onderwerpsregel en intro. De onderwerpregel en intro bepalen of iemand jouw nieuwsbrief opent. Plaatst ook het liefst een duidelijk oproep tot actie om de lezer in beweging te brengen. Ontdhoud dat je jouw nieuwsbrief niets voor niets verstuurd en dat je de lezer in beweging wilt brengen.
Stap 4 | Test je nieuwsbrief
Bij de meeste programma’s kun je gemakkelijk je nieuwsbrief testen op verschillende aparaten. Uiteraard kun je ook altijd de nieuwsbrief eerst naar jezelf sturen. Kijk goed naar de opmaak en lay-out. Lees de nieuwsbrief door, verbeter de eventuele foutjes en sla alles op.
Stap 5 | Verstuur je nieuwsbrief naar je contacten
Nadat je de nieuwsbrief hebt gemaakt en getest, kun je de nieuwsbrief versturen naar jouw ontvangers met slechts één klik. Heb je een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief dan kun je jouw nieuwsbrief ook van te voren in plannen.
11 Extra tips bij het maken (en verbeteren) van je nieuwsbrief
Een goede nieuwsbrief draait om de inhoud. Ja, een leuk design is mooi meegenomen, maar jouw nieuwsbrief stuur je niet zo maar.
Draait het jou écht om het delen van nieuws? Of wil je de lezer in beweging brengen?
Ondernemers die hun eerste nieuwsbrief versturen gaan vooral los in het ontwerp. Ze kiezen de gewenste sjabloon, proppen de nieuwsbrief vol met talloze onderwerpen en zijn verbaasd over de tegenvallende resultaten.
Wil jij met jouw toekomstige nieuwsbrieven de juiste snaar raken en de lezer in beweging brengen? Houd je dan aan de volgende 13 tips.
Tip 1 | Bepaal je doel
Begin dan met je doel. Wat wil je dat iedere lezer doet of voelt na het lezen van je nieuwsbrief?
Wil je een leuk verhaal vertellen? Iemand inspireren? Een dienst verkopen?
Iedere nieuwsbrief die je stuurt, stuur je om een reden. Zorg dat je deze reden in je achterhoofd houdt.
Tip 2 | Gebruik win- of verliestaal
Win van je concurrenten of stop met het verliezen van je concurrenten.
In beide gevallen bedoel je hetzelfde.
Maak reken maar dat de boodschap anders overkomt.
Bedenk van tevoren welke verschillende onderwerpen jij in je nieuwsbrief wilt behandelen. Kies vervolgens het belangrijkste onderwerp uit en daag jezelf uit.
Daag jezelf uit om de boodschap die jij wilt meegeven op zo veel mogelijk verschillende manieren over te brengen.
Schrijf dit eerst op.
Laat het vervolgens rusten en kijk naar de verschillende stukjes tekst die je hebt geschreven. Welke tekst maakt op jou de meeste indruk? Welke tekst is het meest geschikt voor je nieuwsbrief?
2 | Frame je boodschap
Goede nieuwsbrieven zijn geschreven vanuit een frame. Een bepaald denkkader waarin de boodschap is verpakt.
Een van de bekendste frame is die van het glas.
Is het glas half vol…. of half leeg?
Zorg dat jij speelt met framing om via je nieuwsbrief je boodschap nog meer kracht mee te geven.
3 | Let op je woordkeuze
Copywriting, of het spelen met woorden, is hetgeen wat een nieuwsbrief sterk maakt. Ja, je kunt afbeeldingen gebruiken, maar geloof me, de woorden die jij gebruikt, spelen een veel grotere rol.
Hoe jij slim kunt spelen met je woorden, leg ik je uit in de video.
4 | Gebruik een piramide
Je kunt het beste jouw nieuwsbrief indelen in de vorm van een piramide. Je begint je nieuwsbrief met het belangrijkste punt dat je wilt maken.
Dit
Doe je het liefst
Met zo min mogelijk tekst.
Vervolgens werk je stap voor stap toen naar de climax en gewenste actie.
Je kunt hier talloze marketingmodellen als bijvoorbeeld het AIDA model voor gebruiken. Het belangrijkste is dat je jouw nieuwsbrief direct goed begint.
Prima dat je later meer tekst gebruikt, maar zorg eerst dat je de aandacht van de lezer hebt.
5 | Gebruik de juiste verkooptechnieken
Wil je jouw dienst of product verkopen bedenk je dan eerst dat jouw nieuwsbrief daar niet voor bedoelt is.
Ja, via email marketing en het versturen van nieuwsbrieven kun je wel degelijk je omzet verhogen.
MAAR.
In je nieuwsbrief verkoop je nog niets.
In je nieuwsbrief probeer je gewenst gedrag te prikkelen. Dit doe je door gebruik te maken van enkele slimme verkooptechnieken uit de psychologie.
6 | Denk aan de lezer
Er zijn talloze platformen waarmee je een gratis nieuwsbrief kunt versturen.
Het is dan ook niet voor niets dan mensen beweren dat email marketing of het versturen van nieuwsbrieven niet meer werken.
Dat klopt ook.
Verstuur jij lukraak enkele nieuwsbrieven en ben je niet bewust bezig met de lezer, dan zal het ook niet werken.
Verdiep je in de lezer.
Ga op hun stoel zitten.
Stel dat jij vroeg in de ochtend je nieuwsbrief verstuurt wat speelt er dan op dat moment in het leven van de lezer?
Beginnen ze net aan hun dag, staat het weekend voor de deur, hebben ze pauze?
Probeer voordat jij een nieuwsbrief stuurt eerst een kijkje te nemen in het leven van de lezer. Waar is hij of zij nu mee bezig?
En hoe kun jij daar met je nieuwsbrief zo goed mogelijk op aansluiten?
Stel dat je weet dat dan ander pauze heeft. Benoem dit dan.
‘Dit zijn direct 3 slimme tips die je tijdens je pauze kunt lezen’.
7 | Gebruik marketing automation
Je kunt natuurlijk iedere week een nieuwe nieuwsbrief versturen, maar waarom?
Waarom zou je iedere keer een nieuwe nieuwsbrief creëren als je de oude brieven kunt herbruiken?
Sterker nog, wat nou als je alle nieuwsbrieven die je eerder hebt gemaakt, automatisch kunt versturen op het juiste moment, naar de juiste persoon?
Ontdek de kracht van marketing automation.
8 | Werk aan je open rate
Hoe goed jouw nieuwsbrief ook is, als niemand jouw nieuwsbrief opent, zal niemand hem lezen.
Een van je belangrijkste elementen van je nieuwsbrief is de onderwerpsregel.
Maak deze zo prikkelend en pakkend mogelijk.
Test hoe vaak een bepaalde nieuwsbrief geopend wordt en kijken wat je kunt doen om het openingspercentage te verhogen.
Om je direct te helpen, geef ik je 4 tips.
9 | Verbindt met je lezer
Natuurlijk moet een nieuwsbrief over jou en je bedrijf gaan. Maar waar het echt om gaat, is de verbinding met lezer.
Je nieuwsbrief gaat niet over jou, maar over de persoon die hem leest.
Blijf waarde bieden. Stel vragen en zorg voor interactie.
10 | Laat je inspireren door anderen
Als je ooit vastzit en geen idee hebt hoe je verder moet met je nieuwsbrief, kijk dan eens naar de nieuwsbrieven van andere bedrijven.
Kopieer ze niet, maar kijk wat zij goed doen en waar je inspiratie uit kunt halen. Meld je aan voor verschillende nieuwsbrieven. Kijk hoe andere het doen?
Welke waardevolle informatie bieden zij? Welke onderwerpen snijden zij aan? Hoe zorgen zij voor een klik met de lezer?
11 | Wees jezelf
Ga voor een unieke nieuwsbrief.
Wat ik hiermee bedoel?
Verstuur je nieuwsbrief vanuit jezelf. Ook als het om een zakelijke nieuwsbrief gaat.
Durf jezelf te laten zien, je mening te geven en te staan voor je adviezen. Uiteindelijk ben ik lid geworden van jouw nieuwsbrief. Niet die van je concurrent, maar van jou.
- Ik wil jou.
- Jouw tips.
- Jouw meningen.
- Jouw visie.
- Jouw nieuwsbrief.
Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?
Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.
Herkenbaar?
Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.
Ik snap het helemaal.
Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.
Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.
Hoe? Hier zijn een paar manieren:
Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.
Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.
De Sw!tch
Speciaal voor ondernemers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.
Sta je op het punt om de handdoek in de ring te gooien? Gooi het roer om. Laten we samen die doorbraak forceren waar je zo naar verlangt.