Email marketing | Uitleg & Tips

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is email marketing?

Email marketing is een vorm van online marketing waarbij je email gebruikt om je boodschap onder de aandacht te brengen. Dit kan gaan om een persoonlijke boodschap, het promoten van je producten en diensten of het ondersteunen van de aftersales.

Email marketing is voor talloze doeleinden te gebruiken en op dit moment een van de meest effectieve marketingvormen.

Wat kost email marketing?

Email marketing is een van de meest kosteneffectieve manieren om je doelgroep te bereiken.

Email marketing kun je zelfs gratis inzetten. Wil je het echter serieus oppakken dan kun je rekening houden met vergoedingen vanaf de 15 tot 20 euro per maand.

Dit hangt ook af van het aantal contacten dat jij in lijst hebt en van welke functies jij gebruik wilt maken.

Wil je bijvoorbeeld alles uit de email marketing halen en ook gebruikmaken van marketing automation, dan beginnen de prijzen voornamelijk bij 50 tot 60 euro per maand.

Zelf gebruiken wij MaiLeads. In onze ogen de beste software voor email marketing en in vergelijking niet duur.

Wat is het doel van email marketing?

Met email marketing blijf je in contact met je prospects, leads en klanten.

Je verlengt als het waren het gesprek dat een advertentie, een webpagina of leadformulier is gestart.

Wat ik daarmee bedoel?

Stel dat je een advertentie op Facebook hebt gezet om leads te generen. Deze advertentie stuurt potentiële klanten (prospects) naar een pagina waar ze een gratis e-book kunnen downloaden.

Vanaf het moment dat jouw klant jouw advertentie ziet, start je het gesprek.

Doordat de klant het e-book downloadt kun je via email marketing het gesprek verlengen.

Omdat je met email marketing niet alleen berichten kunt sturen, maar ook de juiste marketingkennis verzamelt, weet je waar je klanten tegenaan lopen.

Welke berichten worden geopend, op welke links wordt er geklikt en wat gebeurt daarna?

Omdat je exact kunt monitoren wat jouw lezer met een bericht doet, kun je jouw strategie er continu op aanpassen.

Sterker nog…

Dit aanpassen op basis van de resultaten die je ziet, kun je zelfs automatiseren.

Maak je geen gebruik van een platte nieuwsbrief, maar van email marketing automation, dan verzeker je jezelf van een strategie die inspeelt op wat jouw lezer echt wilt.

Je stuurt dan niet een e-mail omdat jij denkt dat het goed is, maar omdat je het weet.

Werk je op die manier met email marketing, dan levert het niet alleen lezers op, maar klanten.

Verwerk je alles ook nog in je complete marketingmix, dan garandeer je jezelf van continue groei.

De voordelen van email marketing

We hebben al eerder even kort stilgestaan bij de voordelen van email marketing. Maar er zijn er meer.

Ieder lid is van jou

Email marketing is relatief goedkoop. Je hoeft niet iedere maand duizenden euro’s te besteden om je eigen lijst te bereiken.

Iedereen die op jouw lijst staat, is van “jou”.

Vergelijk je dit bijvoorbeeld met social media dan dien je op het kanaal te adverteren (en dus te betalen) om alsnog iedereen in jouw netwerk te bereiken.

Email marketing is schaalbaar

Als jij met zorg omgaat met de contacten die je opbouwt dan groeit jouw lijst iedere maand weer opnieuw.

Het grote voordeel hierbij is dat het niet uitmaakt of je nu een mailcampagne of nieuwsbrief verstuurd aan 10, 100 of 100.000 contacten. Iedere campagne kost net zoveel energie.

Je krijgt alle data

Als je het mij vraagt, vind ik de data nog wel een van de grootste voordelen van email marketing.

Natuurlijk zijn de resultaten en het enorme bereik wat je er mee kunt opbouwen zeer waardevol, maar data eveneens.

Stel dat jij met één druk op de knop aan 30.000 potentiële klanten kunt vragen wat zij vinden van X, is dat dan niet enorm waardevol?

Makkelijke segmentatie

Werk je met de juiste email marketing software dan kun je op basis van het gedrag van je leden, je leden indelen (segmenteren).

Maak een onderscheid op basis van interesse, koopgedrag, klantwaarde of welk aspect jij dan ook belangrijk vindt.

Waardevolle input

Gebruik email marketing als bron van inspiratie. Ga de interactie aan met je leden. Stel ze vragen, vraag om feedback of test verschillende communicatiestrategieën.

Test wat beter werkt.

Stuur 50% van je leden een mail met insteek A en de andere 50% met insteek B. Wat werkt beter en met welke insteek kun jij het beste je andere marketingacties inzetten?

Ga ervoor

Email marketing is vooral veel doen. Ook als je nog nooit met email marketing hebt gewerkt, raad ik je aan gewoon te beginnen.

Vind je het lastig, weet je niet welke software je moet gebruiken, waar je moet beginnen of wat überhaupt de mogelijkheden allemaal zijn, neem eens contact op.

Met een bakkie koffie leggen we je met alle liefde all ins and outs uit.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan