Wat betekent de Facebook update voor jouw bedrijfspagina? – 5 tips om zichtbaar te blijven bij je volgers

Jarik Oosting   |      |   Laatste aanpassing op: 26-01-2018   |   

Mark Zuckerberg kondigde recentelijk een newsfeed update aan. Hij gaf aan dat het algoritme van Facebook meer waarde gaat hechten aan “betekenisvolle interacties” en gesprekken van mens tot mens. Deze update in het algoritme van Facebook zal het bereik van bedrijfspagina’s sterk verkleinen om ruimte te maken voor berichten van persoonlijke accounts. Het verschil in bereik zal uiteraard per pagina verschillen, maar toch is het goed om te weten hoe je je bedrijfspagina hierop alvast kunt voorbereiden.

Heeft het nog wel zin om een bedrijfspagina op Facebook te hebben?

Deze wijziging van het algoritme heeft voor uiteenlopende reacties gezorgd. Als je een Facebook bedrijfspagina hebt, dan zal de wijziging zeker invloed hebben op je bedrijf. Dat staat vast. Sommigen zijn er positief over, terwijl anderen juist in paniek raken. Een ding is zeker: er komen minder posities voor berichten van bedrijfspagina’s op de Facebook tijdlijn.. Het wordt dus moeilijker om informatie met de wereld te delen zonder dat je ervoor gaat betalen.

De verwachting is dat je berichten, video’s en andere content minder personen gaan bereiken. Toch is dit geen reden om te stoppen met Facebook, het is als bedrijf absoluut mogelijk om deze update te overleven. De sleutel zit hem in je engagement, beter bekend als je eigen betrokkenheid..

Hieronder geven we je 5 tips om in te spelen op deze Facebook update:

1. Verbeter de kwaliteit van je Facebook berichten

Het wordt tijd om de huidige werkwijze en strategie onder de loep te nemen. Maak een analyse van je huidige content. Wat werkt voor je pagina? Bij welke berichten is de betrokkenheid het hoogst? Je kunt hiervoor het tabblad statistieken op je Facebookpagina raadplegen. Maak na de analyse een duidelijk social media plan, waarmee je inspeelt op de behoeftes van Facebook.
Facebook berichten
Onder Berichten of Posts kun je de betrokkenheid per bericht bekijken. Maak hieruit een overzicht van de berichten waar de betrokkenheid het grootst was in de afgelopen 30 tot 60 dagen. Zorg ervoor dat je meer van die berichten waar mensen erg betrokken bij zijn plaatst. Maak dit de kern van je social media strategie.

2. Gebruik geen engagement bait op jouw bedrijfspagina

Let erop dat je geen engagement bait-berichten meeneemt bij punt 1. Het kan verleidelijk zijn om over te stappen naar zulke berichten, want daar is de betrokkenheid doorgaans het hoogst. Toch is dit niet aan te raden. Facebook gaat zulke berichten ook afstraffen.

Van Facebook: “Using ‘engagement-bait’ to goad people into commenting on posts is not a meaningful interaction, and we will continue to demote these posts in News Feed.”

3. Ga vaker live op Facebook en bereik je volgers

Niet alle commerciële berichten worden benadeeld met deze aanpassing. Facebook blijft video’s nog steeds goede content vinden. Dat is enigszins vanzelfsprekend, want door video’s blijven gebruikers langer op Facebook en vindt er over het algemeen een hoge betrokkenheid plaats. Vooral Facebook Live wordt belangrijk voor bedrijven.

Facebook richt zich met behulp van Facebook Live steeds meer op video. Je kunt Facebook Live voor verschillende doeleinden gebruiken, denk aan:

  • Het promoten van een nieuwe dienst of product;
  • Belangrijke ontwikkelingen in je bedrijf of branche bespreken;
  • Het uitzenden van e evenement.

4. Blijf interactief bezig met je volgers en “overwin” de Facebook update

Het wordt nu nog belangrijker om het gesprek met je volgers aan te gaan. Beantwoord hun vragen zo snel als mogelijk en richt je op onderwerpen die interessant zijn voor je volgers. Denk aan onderwerpen die lange en doordachte reacties stimuleren. Dit is niet altijd even gemakkelijk, maar daarin zit de uitdaging voor jou als Social Media Marketeer.

5. Vraag je volgers om je Facebook berichten prioriteit te geven

Je volgers kunnen je paginaberichten prioriteit geven. Zo worden je berichten toch eerder vertoond op hun nieuwsoverzicht. Niet een ieder weet hiervan, dus is het zaak om je volgers hierop te attenderen. Willen ze je berichten niet missen, dan kunnen ze dit op deze manier instellen: via de knop ‘volgend’ krijg je een dropdown te zien. Daar kunnen je volgers de optie ‘als eerste weergeven’ aanvinken.

Facebook update

Wil jij jouw volgers blijven bereiken? Ga dan de interactie met ze aan. Ga live op Facebook, gebruik geen engagement bait en denk vooral aan de kwaliteit van je berichten. Het wordt steeds lastiger, maar met deze tips blijf je aan de wensen van Facebook voldoen!

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Jarik Oosting

Jarik is eigenaar van het online marketing bureau Smart Ranking, dat gespecialiseerd is in zoekmachine marketing en social media marketing.

Laat een reactie achter