3 Feiten van Goede SEO Teksten En Hoe Jij Je Webpagina’s beter Optimaliseert

Het schrijven van content lijkt steeds populairder te worden. Zo ook de blogs die over dit onderwerp gaan. Als het gaat om SEO teksten dan komen we veel verschillende adviezen tegen. Wat de ene blogger beweert, neemt de andere klakkeloos over.

Erg leuk dat een SEO expert zijn advies deelt, maar wat en wie moet jij nu geloven? Dat vertel ik je trouwens ook in de Cursus SEO Teksten Schrijven

Wat ons betreft hoef je maar 3 dingen te onthouden…

Een SEO Tekst is Pas Effectief als het jouw doel ondersteunt - feit 1

Waarom wil je een SEO tekst schrijven?

Oké, je hebt een onderwerp, of misschien wel een goed zoekwoord gevonden (waar ik je later meer over zal vertellen) om over te schrijven. En stel nu dat je inderdaad op nummer 1 staat in Google. Wat wil je dan dat deze bezoekers doen?

Staar je niet blind op het aantal zoekopdrachten of bezoekers, maar begin bij het stellen van doelen. Als ik een SEO tekst schrijf over ..... dan wil ik.....

Een Goede SEO Tekst is Slimmer Dan Je Concurrent - Feit 2

Als je al een doel hebt gesteld voor je SEO tekst dan ben je in de meeste gevallen al slimmer dan de concurrent, maar je kunt nog veel slimmer zijn.

Ik geef jou de opdracht om groente te verkopen. Je mag je kraam op één van de drie verschillende plekken zetten:

* De markt, met nog 5 andere groentekramen.

* Een Gezondheidsbeurs waar ze het hebben over het effect van groente eten op je gezondheid.

* De Amsterdam Arena.

*

Op welke plek wil jij staan?

Bij het stadion, waar duizenden bezoekers lopen?

Op de maandelijkse markt?

Of sta jij liever je klanten te woord op de Gezondheidsbeurs?

Ik hoop dat je het met mij eens bent dat je de meeste groente (naar alle waarschijnlijkheid) zult verkopen op de Gezondheidsbeurs.

Waarom?

Je krijgt wellicht minder bezoekers bij je kraam, maar de bezoekers die je krijgt zijn in ieder geval wel bezoekers die geïnteresseerd zijn in het thema van jouw product.

Maar dit is erg logisch, toch? Wil je meer klanten dan moet je op de juiste tijd en op de juiste plek staan.

Toch lijken we het op het internet net even anders te doen. In plaats van dat we kijken op welke plek we het beste onze kraam kunnen plaatsen. Kiezen we de plek die de meeste bezoekers trekt.

Want veel bezoekers betekent veel klanten.

Doordat veel van jouw concurrenten liever bij het stadion staan, liggen er kansen voor jou en je bedrijf.

Zo zijn er op het internet altijd wel gaatjes te vinden. Plekken waar jouw kraam misschien minder voorbijgangers krijgt, maar wel net zoveel klanten.

Voordat je dit artikel verder leest raad ik je trouwens aan om de cursus SEO "De SEO Puzzel Ontcijferd" te bekijken. Daarin leer je hoe jij die geweldige SEO tekstschrijver wordt.

Een Goede SEO Tekst is Geschreven Voor je Bezoekers - Feit 3

Welk doel heeft je SEO tekst? Dat Google langs komt? Of dat het meer bezoekers naar je kraam stuurt?

Blijf tijdens het schrijven van SEO teksten altijd je doel voor ogen houden. Door rekening te houden met je doel blijf je automatisch weg van de robottaal die we

op vele blogs tegenkomen. En ja, helaas krijgen deze blogs soms een goede positie in Google.

Maar wat denk jij, krijgen zij er veel klanten mee?

Ik geef je een radiospotje cadeau. Je mag de hele week jouw bedrijf promoten op de radio. Het enige dat ik van je vraag, is dat je het spotje opneemt in het Frans.

Je spotje wordt wel gehoord door duizenden mensen, maar echt bereiken doe je ze niet.

Als het gaat om het schrijven van SEO teksten dan wordt verondersteld, en soms zelfs geadviseerd, dat je de tekst moet schrijven voor Google.

Een enorme fout als je het mij vraagt.

Je schrijft voor je bezoekers en optimaliseert voor Google. En niet andersom!

Begin je SEO tekst dus met:

* Wat is mijn doel?

* Hoe speel ik het slimmer dan mijn concurrent?

* Hoe bied ik mijn bezoekers de meeste waarde?

Laten we deze stappen eens samen doornemen.

Stap 1 - Wat is het doel van je tekst?

Stel dat mijn doel meer klanten is. Dan is het zaak dat ik achterhaal waar de koopknop van mijn bezoekers ligt. Hoewel de formule om achter de koopknop te komen meerdere fases kent, is een belangrijke fase de situatie.

In welke situatie zitten je klanten voordat zij behoefte krijgen aan je product of dienst?

Stel je verkoopt scheerapparaten. In welke situatie zitten je klanten dan voordat zij behoefte krijgen aan een scheerapparaat?

Is het iemand van 12 jaar die zich voor het eerst gaat scheren? De gehaaste ondernemer die zich het liefst onder de douche scheert? Of de senior die de scheerwondjes zat is?

Is je doel niet verkopen, maar informeren, vraag jezelf dan af welke informatie je bezoeker nodig heeft om tot het volgende niveau te komen.

Hiervoor maak je gebruik van de kennisboog.

Op welk niveau bevinden jouw bezoekers zich en hoe kun je ze helpen naar een hoger niveau?

Begin jij je webtekst op niveau 2 zorg er dan voor dat je via interne links je bezoekers ook van niveau 1 naar 2 brengt.

Stap 2 - Slimmer spelen dan je concurrent

Oké, je hebt je doel bepaald?

Mooi!

Dan kunnen we door naar stap 2, het slimmer spelen dan je concurrent.

Om bovenaan te komen in Google zul je het SEO spel slimmer moeten spelen dan je concurrent. En nee, dat slimmer spelen dan je concurrent gaat niet om technische trucjes.

Wil jij scoren met je SEO tekst dan gebruik jij je gezonde verstand en de juiste data. Wie dit namelijk goed doet scoort makkelijker in Google, heeft minder concurrentie en maakt van minder bezoekers VEEL meer klanten!

Hoe je dit precies doet leg ik je uit in de online SEO cursus. En als je nog niet overtuigd bent van het nut van slimmer spelen, bekijk dan onderstaand voorbeeld.

Stel ik geef jou 2500 scheerapparaten om te verkopen via het internet. Op welk zoekwoord wil jij dan goed gevonden worden?

De meeste mensen kiezen voor het zoekwoord "scheren". Logisch, dit zoekwoord wordt immers 5.400 keer ingevuld in Google. De mensen die net een stapje verder gaan kiezen voor het zoekwoord "scheerapparaat". Ook een goede keus met 9.900 maandelijkse zoekopdrachten. Maar de echte slimmerik kiest voor een zoekwoord als "scheerapparaat kopen".

Het zoekwoord "scheerapparaat kopen" heeft slechts 480 maandelijkse zoekopdrachten. En toch is het een slim zoekwoord. Waarom?

ZoekwoordMaandelijkse zoekopdrachtenConcurrentie
Scheren5400325.000
Scheerapparaat990050.700
Scheerapparaat kopen4805.090

Welk zoekwoord levert volgens jou de meeste klanten op? Wie is er volgens jou eerder bereid te kopen, iemand die zoekt naar "scheerapparaat" of iemand die zoekt naar "scheerapparaat kopen"?

Hoewel het zoekwoord minder bezoekers zal opleveren, zijn de bezoekers al veel verder in hun koopproces. En daarbij komt ook nog eens dat je niet te maken hebt met 325.000 of 50.7000 concurrenten, maar slechts een percentage daarvan.

Stap 3 - Geef je bezoekers waarde en zij zullen je waarde teruggeven

Als je een zoekmachine-vriendelijke tekst schrijft dan schrijf je deze om meer bezoekers naar je website te trekken, toch?

Als we ons in deze tijd alleen nog maar zouden richten op Google, dan zouden we enorme kansen laten liggen. Met de opkomst van social media kan een goed artikel, een slimme actie op Facebook of een grappig video in enkele dagen heel de wereld over gaan. Neem een voorbeeld aan de "Ice bucket challenge" of ‘’Charley’’, het kleine jochie dat in de vinger van zijn broer bijt.

Nu kun je niet altijd raak schieten met je webteksten, maar je kunt je kansen wel aanzienlijk vergroten. In deze aankomende training onthul ik je niet alleen alle technieken om goed te scoren met je SEO tekst, maar laat ik je ook zien hoe je aan de juiste data komt (en hoe je deze data gebruikt) om je kansen op een viraal artikel aanzienlijk te vergroten.

2 reacties

  1. Mammoetmarketing 09/12/2016
    • Sebastiaan 09/12/2016

Plaats een reactie

Begrippen Content Marketing Google Adwords
pakkende-titel
Wat 150.000 Titels ons geleerd hebben over een Pakkende Titel
Online Marketing Strategie
De Online Marketing Strategie voor meer klanten – 7 handige stappen
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Linkbuilden
Long Tail Keywords Voor Een Hogere Positie In Google
8 SEO-tips voor een vindbare website in 2017
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Neuromarketing
Hoe belangrijk is taalgebruik voor jouw webteksten?
Overtuig met een goed frame
Wat is framing? Maak een frame dat overtuigt.
Hersendelen-Marketing
3 Verschillende Breinen en Het Effect op Jouw Omzet
LinkedIn Twitter
Hoe werkt facebook? 6 tips hoe je jouw zakelijke Facebook pagina het best in kunt zetten!
Hoe-werkt-twitter-effectiever
Hoe Werkt Twitter en Hoe Zorg je Voor Meer Betrokkenheid?
Definitie Social Media
De Definitie van Social Media en Hoe jij er Succesvol Mee Omgaat