Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

3 redenen waarom meer omzet maken niet het antwoord is op jouw financiële problemen

Liesbeth de Korte   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 24-08-2018   |   

Ben jij ondernemer en gaat het niet goed met je bedrijf? Dan voel je je al snel aangetrokken tot kreten als ‘Doe mee met mijn programma, dan zorgen we er samen voor dat je omzet binnen een maand verdubbelt’.

En dat is wat je wilt toch? Meer omzet, zodat je je geldproblemen achter je kunt laten.

In deze blog vertel ik je waarom meer omzet niet de oplossing is en wat de oplossing wel is. Groei is namelijk maar de helft van het verhaal.

Hoe groter je bedrijf hoe groter de zorgen als je niet let op de andere helft: oog hebben voor de financiële gezondheid van je bedrijf.

1. Als je meer omzet maakt, nemen de kosten ook toe

Misschien denk je nu ‘lekker belangrijk’. Helaas, het is belangrijk. Als je een grote deal binnenhaalt dan is dat vaak eerder uitzondering dan regel.

Je kunt er niet vanuit gaan dat je iedere maand zo’n klapper maakt. Maar een heel goed kwartaal geeft jou als ondernemer meteen het gevoel dat het goed gaat met je bedrijf en daarmee geef je jezelf toestemming om meer geld uit te geven.

De kosten gaan omhoog, terwijl de omzet niet structureel stijgt. Die hogere kosten kan je vaak niet zomaar terugdraaien en hangen in slechtere omzetmaanden ineens als een molensteen om je nek.

2. De overlevingsvalkuil bij financiële problemen

Wanneer trap je in de overlevingsvalkuil? Als je om maar meer omzet te genereren de neiging krijgt om alles te doen voor iedereen.

Krijg je een kans om een nieuwe doelgroep te bedienen, dan schaf je meteen alle benodigdheden aan om die klanten zo goed mogelijk te helpen.

Die omzet kost je dus handenvol geld aan extra kosten en wat levert het je op?

  • Je visie wordt onduidelijk
  • Je bent op dat moment niet bezig met je ideale klanten en juist die ideale klanten krijgen op dat moment minder aandacht van jou
  • Je marketing raakt versnipperd. Je richt je op meerdere doelgroepen en wie gaat zich nu nog aangesproken voelen door jouw teksten?
  • Je raakt je expertstatus kwijt, want je doet van alles voor iedereen en je bent niet in 1 ding supergoed
  • Je kunt niet efficiënt meer werken, omdat je werkterrein versnipperd is geraakt en je moet steeds harder werken om alle ballen in de lucht te houden

3. Als je je alleen richt op het verhogen van je omzet, zie je belangrijke zaken over het hoofd

Als het verhogen van je omzet hand in hand gaat met het verhogen van je kosten, dan schiet je er feitelijk niks mee op.

In het beste geval blijft je winstpercentage gelijk, maar veel vaker zorgen de extra kosten die je maakt juist voor lagere winstmarges.

En winst is nu juist hetgeen waar je voor moet gaan. Je wilt niet meer omzet, je wilt dat er onder de streep meer voor jou overblijft, WINST. Wat moet je daarvoor doen?

  • Zorg voor efficiënte systemen en processen binnen je bedrijf
  • Neem afscheid van slechte klanten
  • Zorg dat je veel meer goede klanten vindt (ze bestaan, dus kloon jouw ideale klanten en zorg dat jij door deze mensen gezien wordt als dé expert)
  • Verfijn je aanbod en zorg dat jouw aanbod hét grote probleem van jouw ideale klant op een zo efficiënt mogelijke manier oplost
  • Zorg dat je slim kunt verkopen

De Profit First Methode om meer winst te maken

We kennen de formule allemaal: omzet -/- kosten = winst. Deze formule klopt als een bus, maar is ook heel gevaarlijk.

Deze formule zegt namelijk: maak omzet, maak ook zoveel kosten als je maar wilt en winst is vervolgens het restje waar je van hoopt dat het onder de streep (positief) over blijft.

Binnen Profit First draaien we deze formule om: omzet -/- winst = kosten. Neem eerst je winst en wat er daarna overblijft is het bedrag dat je als ondernemer nog uit kunt geven aan kosten.

Deze formule dwingt je om efficiënter en effectiever te worden. De tijd dat je 1 grote rekening hebt met een klap geld erop is voorbij.

Je stelt eerst je winst veilig, vervolgens reserveer je voor jezelf salaris en zet je ook je te betalen belasting opzij. En dan blijft er nog een bedrag over voor de kosten en daar moet je het mee doen.

Is dit makkelijk? Nee, vaak niet. Maar als je de efficiëntieslag hebt gemaakt, je processen staan en je precies weet wat je aan wie zo slim mogelijk kunt verkopen, dan kan je meters gaan maken.

Pas dan kan je met een gerust hart alle pijlen op ‘meer omzet’ gaan richten.

Tip van de redactie! Ontdek hoe de Neuromarketing kan helpen bij het verhogen van je omzet!

Wil je meer weten over de Profit First Methode? Laat het ons weten.

Vind de verborgen gebreken van je site,

doe de website analyse en SEO check!

Vind de verborgen gebreken van je site,

doe de website analyse en SEO check!

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Liesbeth de Korte

In 2015 heeft Liesbeth VA Bene Support opgericht en sindsdien werkt zij als virtueel assistent. In 2017 heeft zij de overstap gemaakt naar Profit First Professional en werkt zij als online winstmanager. Ze helpt ondernemers om meer winst te maken en gebruikt daarvoor de Profit First methode. Daarnaast ondersteunt ze ondernemers met online marketing en het schrijven van teksten die hun ideale klanten hebberig maken.

Laat een reactie achter