Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

Framing – Van betekenis tot Winstgevend Effect [9 voorbeelden]

Voordat we met het toepassen van framing beginnen, wil ik antwoord geven op enkele veel gestelde vragen. Wil je de theorie overslaan en direct aan slag? Klik hier om direct naar de praktijk te gaan: Framing in de praktijk

Inhoud

Mis geen enkele video meer

Wat is Framing?

Framing is een overtuigingstechniek die het onbewuste van de ontvanger aanspreekt. Je gebruikt als het ware een bepaald denkkader. Binnen dit kader zitten emoties, vooroordelen en overtuigingen verscholen.

Framing wordt veelal gebruikt in de politiek en uiteraard in de reclamewereld. Een overtuigend frame kun je zien als een bril. Je laat iemand met een andere blik naar de werkelijkheid kijken om deze persoon te overtuigen van jouw visie, standpunt of product.

Eén van de meest bekendste frames is die van het glas.

Is het glas halfvol…

Of is het glas halfleeg?

Het framing effect is het verschil in risicovoorkeur tussen positieve en negatieve verwoording. Het effect gaat over de manier hoe wij beslissingen nemen. Hoewel wij denken of vinden dat we een overwogen beslissing nemen, is het de manier van verwoorden die de beslissing bepaalt.

Een voorbeeld van het framing effect

Welke yoghurt kies jij? Een yoghurt met 20% vet of de yoghurt die voor 80% vetvrij is?

Kies je voor een condoom die 95% garantie op veiligheid biedt, of de condoom die 5% fouten toestaat?

Framing is een van de meest sterke ‘denkfouten’ in ons keuzeproces. Het frame van de boodschap bepaalt hoe de ontvanger reageert. Hoewel de boodschap hetzelfde is, reageert ons brein compleet anders.

Wat houdt dit in?

Dat ons brein gemakkelijk te manipuleren is en dat wanneer iemand over de technieken van framing beschikt, deze een zeer machtig wapen in handen heeft.

Framing in de praktijk: 5 voorbeelden en technieken

Laten we de proef eens op de som nemen om het effect van framing te ervaren.

Stel je voor dat jij de minister president bent en je voor een zware beslissing staat.

Er zijn 600 mensen ernstig ziek en jij moet een behandeling kiezen. Met behandeling A gaan er 400 mensen dood en met behandeling B heb je 33% kans dat niemand sterft, maar 66% kans dat iedereen sterft.

Welke behandeling kies je?

Ik geef je nog een voorbeeld.

Er zijn wederom 600 mensen ernstig ziek en jij moet een behandeling kiezen. Met behandeling A blijven er gegarandeerd 200 mensen leven en met behandeling B heb je 33% kansen dat niemand sterft, maar 66% kans dat iedereen sterft.

Welke behandeling kies?

In beide gevallen is het sterftecijfer voor behandeling A hetzelfde. Toch bleek uit onderzoek van Tversky en Kahneman dat 72% van alle ondervraagde voor behandeling A kiest wanneer dit een positief frame heeft: 200 mensen blijven leven.

Dit ten opzichte van het andere frame: 400 mensen sterven. Hiervoor koos slechts 22%.

De uitkomst is hetzelfde, toch zie je het enorme effect van framing.

Ben je er klaar voor om meer van framing te leren en ben je benieuwd hoe je het kunt toepassen?

Lees snel verder en ontdek de 4 tips voor het effectief framen.

Later in het artikel geef ik je nog meer voorbeelden.

De kracht van framing gebruiken? 4 slimme framingtechnieken

Er zijn talloze manieren van framing en je zult ervaren dat wanneer je er langer mee ‘speelt’ je je steeds meer technieken eigen maakt.

Hoewel ik je verschillende manieren van framing geef, wil ik je vooral uitdagen om er mee aan de slag te gaan. Speel er mee, wees integer met de ontvanger en durf te proberen. Test wat werkt en deel ook vooral je ervaringen 😉

Klaar voor enkele framingtechnieken?

Het decoy effect, of afleidingseffect, pas je toe door het aanbieden van een slechte keuze. Een keuze die totaal niet voor de hand ligt, maar die wel plots de andere keuzes zeer aantrekkelijk maakt. Het decoy effect zie je overal en wordt door veel marketeers over de hele wereld gebruikt, maar wat is het?

Wil je het afleidingseffect gebruiken als frame? Bied je ontvanger één slechte keuze aan. Een keuze die eigenlijk nergens op slaat, maar ‘onbewust’ de ontvanger naar een nieuwe keuze stuurt.

Hoe dat werkt?

Framing voorbeeld: het decoy effect

Bekijk eens onderstaande keuze. Welke optie zou jij kiezen?

framing-decoy-effect

 

En als we daar een keuze aan toevoegen? Maak je dan nog steeds dezelfde keuze?

framing-decoy-effect1

 

Nog niet helemaal overtuigd van het effect van framing en het toepassen van het decoy effect?

Professor Dan Ariely, een  gedragseconoom, testte onder al zijn studenten wat het effect is van het decoy effect.

Wat bleek?

Een kleine aanpassing kan zo maar duizenden euro’s extra omzet opleveren.

framing-decoy-effect2

framing-decoy-effect3

 

De twist, de naam die wij aan deze manier van framing hebben gegeven, is een techniek van framing die je de laatste tijd vaak tegenkomt. Het wordt nu zo vaak gebruikt, dat het begint te lijken op een uitgekauwd online marketing of neuromarketing trucje

Maar…

Ondanks dat we het steeds vaker tegenkomen, werkt het nog steeds.

Hoe werkt het?

Je biedt mensen een keuze, maar geeft wel duidelijk aan dat er eigenlijk maar één goed antwoord is.

Je spreekt als het ware met suggestieve taal. Deze manier van communiceren geeft extra lading aan je boodschap.

“Hoe is de soep?”

“Die soep is niet lekker hé?”

“Wat vind jij van deze lekkere soep?”

Het is dezelfde vraag, maar door de manier van stellen, zal het antwoord geheid verschillen.

Deze manier van framing kun je op talloze manieren gebruiken. Bijvoorbeeld bij het aanbieden van een tijdelijke actie.

 

Framing voorbeeld: Het slechte alternatief

Wil jij direct 100 korting krijgen als je nu 25 euro betaalt?

Ja, geef mij die korting | Nee, ik betaal liever te veel

Deze manier van framing is het makkelijkste toe te passen en zie je het meeste terug. Loop in de supermarkt en je komt niets anders tegen.

Bij deze manier van framing kies je er bewust voor om informatie negatief of juist positief te verwoorden.

 

Framing voorbeeld: Spelen met cijfers

Nu met 30% minder vet,..

80% suikervrij…

Leuk, maar als je eens kritisch bekijkt:

80% suikervrij – Dus nog steeds 20% suiker.

Kiest de fabrikant om op de verpakking te zetten nu met 20% suiker, geheid dat hij zijn verkopen drastisch ziet dalen. Waarom? We hebben liever 80% suikervrij, dan 20% suiker – Ook al is dit precies hetzelfde 😉

Zoals je met cijfers kunt spelen, kun je dat ook met woorden. Voor deze manier van framing koppel je de betekenis of emoties van woorden aan je boodschap. Bedenk van tevoren welke emotie of lading je mee wilt geven en probeer dan te achterhalen welk woord daar het meest geschikt voor is.

Framing voorbeeld: Spelen met woorden

Je kunt vinden van de politiek wat je wilt, maar als er één groep mensen met woorden kan spelen, dan zijn het de mensen in de politiek wel.

“Nu doet u het weer” – Je impliceert hiermee alsof iemand dat continu doet.

“Zacht beleid voeren” – Alsof het allemaal wel meevalt.

Nog meer voorbeelden of hoe je kunt spelen met woorden? Bekijk de video:

Klaar voor de praktijk?

Ben je enthousiast over framing en wil je dit, samen met alle andere verkooptechnieken, toepassen in je teksten en verkoopgesprekken?  Neem dan eens een kijkje op deze pagina: Copywriting cursus

 

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

Laat een reactie achter