Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Free Publicity? Maak gebruik van Facebook Recommendations

Paula de Boer   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 07-05-2018   |   

Onlangs heeft Facebook een nieuwe functie uitgerold ‘Facebook Aanbevelingen’ ofwel ‘Recommendations’. Wat deze functie inhoudt en hoe jij daar persoonlijk of jouw onderneming gebruik van kunt maken? Dat lees je in mijn blog.

Free Publicity is een vorm van marketing welke effectief is gebleken, omdat het betrouwbaarder overkomt als een ander iets positiefs over een bedrijf of organisatie zegt, dan wanneer deze onderneming zelf een advertentie plaatst of commercial verspreidt.

De functionaliteit Facebook Aanbevelingen maakt het mogelijk om je eigen Facebook-vrienden advies te vragen over allerhande bedrijven of ondernemingen, als goede restaurants, schoonheidsspecialisten, kappers, hotels, architecten, uitzendbureaus etc…

Jouw Facebooknetwerk kan aanbevelingen geven over bedrijven door het plaatsen van een link naar de Facebook-bedrijfspagina.

Als extra functionaliteit wordt bij gebruik van de link naar de Facebookpagina de locatie weergegeven op een kaart, wat ervoor zorgt dat je makkelijk kunt doorklikken naar de betreffende Facebookpagina om meer informatie te vinden.

Mocht het bedrijf geen Bedrijfspagina op Facebook hebben, kan er ook een weblink gemaakt worden naar de website, maar dat is feitelijk niet de opzet van Facebook.

Hoe werkt Facebook aanbevelingen in de praktijk?

Aanbevelingen als bedrijf inzetten, om free publicity te krijgen

Een groot deel van de content op Facebook is gerelateerd aan uitjes, evenementen, reizen en vakanties.
Om een voorbeeld uit de praktijk te geven:

Dit jaar ben ik 25 jaar getrouwd en wil daar natuurlijk graag een feestje van maken.. maar ik wil niet zomaar klakkeloos een keuze maken uit de aanbieders! Voordat ik een plan maakte voor ons feestje, zocht ik naar highlights, leuke feestlocaties, restaurants of bars. Maar in het gigantische oerwoud van websites, zag ik door de bomen het bos niet meer.

Ik heb het volgende bericht geplaatst:

Facebook aanbevelingen

In 2018 hebben mijn man, Ruud de Boer, en ik het voornemen te vieren dat wij 25 jaar getrouwd zijn.. en daar hoort natuurlijk een feestje bij! Waar kun je in Amersfoort, Nijkerk, Hoevelaken of in de nabije omgeving een sfeervolle feestzaal huren, voor een redelijke prijs?

Ik denk hierbij niet aan grote zaal in een alombekend hotel, maar iets speciaals met een intieme sfeer voor ca. 50 mensen.
Wie geeft ons tips?

Wat heb ik gedaan?

Ik heb mijn netwerk op Facebook gevraagd (via Facebook recommendations) of zij mij wat tips konden geven.

 

Facebook recommendations

Dit werd uiteraard ondersteund door mijn motto; ‘een netwerk moet werken, anders werkt het niet, nietwaar?’

Wanneer mijn Facebook-vriend onder mijn aanbevelingsvraag de naam van een feestlocatie intypte, kon ik deze locatie selecteren en werd deze weergegeven als klikbare link naar de betreffende Facebookpagina.

Ook werden alle aanbevolen feestlocaties weergegeven op een kaart, zodat in één oogopslag te zien is, waar deze zich bevinden. (Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de door mij gezochte feestlocaties, maar ook voor toeristische highlights, schoonheidsspecialistes, schoenenwinkels, tandartspraktijken etc.)

Ik heb veel reacties gekregen, ik heb de links gevolgd en onder de loep gelegd en mijn keuze gemaakt, het lijntje was snel gelegd en de contacten waren waardevol.

Voor mij is het een superhandige tool gebleken.. en ik hoop dat ik de juiste keuze heb gemaakt, maar dat weet ik pas op de dag van mijn feestje, 16 september 2018.

Wat is Social search?

Uit onderzoek blijkt dat consumenten online recensies van andere consumenten laat meewegen in hun keuze voor producten en diensten. Recensies vind je niet alleen via Google, maar ook via sociale netwerken.

Sociale media algoritmes worden slimmer en houden steeds meer rekening met wat mensen in jouw netwerk waardevol of interessant vinden.

Op social media kun je terugvinden wat jouw netwerk aan recensies heeft gegeven. Je kunt zelfs zoeken naar foto’s die je Facebookvrienden in een bepaalde stad of een bepaald land gemaakt hebben.

Dit is een vorm van social search, die aantoont dat de meningen en ervaringen van mensen in en rondom jouw netwerk waardevol geacht worden door sociale netwerken.

De voordelen van Facebook Recommendations op een rijtje

  • Je kunt eenvoudig doorklikken naar de Facebookpagina van bijvoorbeeld de feestlocatie. Via de Facebookpagina heb je meestal direct toegang tot hun website. Dit scheelt je een paar klikken, je hoeft niet meer te zoeken via andere websites.
  • De kaart waarop aanbevelingen worden weergegeven, blijft bewaard binnen Facebook en is altijd te raadplegen. Ook door anderen, wanneer je oproep openbaar is. Daarmee kun je de link doorsturen naar anderen als zij bijvoorbeeld ook op zoek zijn naar een feestlocatie in dezelfde omgeving.
  • Misschien wel het grootste voordeel van de nieuwe functie is dat je, in tegenstelling tot bij reviews op andere vergelijkingssites, weet van wie de aanbeveling komt. En, naast dat je waarschijnlijk weet of die persoon ongeveer dezelfde voorkeuren en interesses heeft, kun je hem of haar ook gemakkelijk om meer informatie vragen.
  • Voor ondernemers is het grootste voordeel dat keuzes minder vaak op basis van prijs genomen zullen worden (zoals vaak het geval is op vergelijkingssites), maar op eerdere ervaringen. Kwaliteit staat vooraan!

Hoe kunnen ondernemers zich voorbereiden op het gebruik van Facebook Aanbevelingen om zo free publicity te krijgen?

Vanzelfsprekend moet je je als ondernemer c.q. bedrijf voorbereiden voor deze nieuwe functionaliteit; Facebook Recommendations.

Dit doe je als volgt:

  • Zorg dat je beschikt over een, professioneel ogende, Facebook-bedrijfspagina. Anders wordt het voor je Facebooknetwerk lastiger om jouw onderneming aan te bevelen.
  • Zorg dat je website en Facebook-bedrijfspagina representatief zijn voor je onderneming met een transparante en eenduidige uitstraling. Doordat potentiële bezoekers geen websites van ‘derden’ meer hoeven te bezoeken, is het van belang dat de eigen kanalen de bezoekers aanspreken. Het regelmatig plaatsen van updates en foto’s kan hierbij helpen.
  • Vul alle relevante informatie in, met aantrekkelijke teksten, waardoor bezoekers de door hen gewenste informatie snel en makkelijk en snel kunnen vinden, zonder dat ze ernaar hoeven te zoeken.
  • Probeer – door actief te reageren op wat er over jouw bedrijf gezegd wordt – potentiële bezoekers op een persoonlijke manier te benaderen. Wees je ervan bewust dat het online gedrag van consumenten (hun reacties, shares en likes bijvoorbeeld) invloed heeft op hoeveel mensen over je onderneming zien en horen.
  • Last but not least, zorg dat alle informatie op de Facebook-bedrijfspagina up-to-date is. Een verkeerd adres kan bijvoorbeeld al bezoekers kosten (aangezien de locatie op de kaart verkeerd wordt weergegeven).

Facebook Aanbevelingen maakt het social media gebruikers makkelijker om keuzes te maken en bedrijven worden minder ‘afhankelijk’ van bestaande vergelijkingssites.

Reageer, stel je vraag en deel

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Paula de Boer

Paula de Boer - Pride & Proud PR en Communicatie voor jouw social media support en online profilering Het ‘zicht- en vindbaar maken van mijn opdrachtgevers’ is haar missie. Met haar bedrijf – Pride & Proud PR en Communicatie – wil Paula ertoe bijdragen dat bedrijven, Verenigingen of eventueel particulieren zich on- en offline optimaal kunnen profileren. Haar opdrachten zijn zeer divers, maar allen gebaseerd op PR, promotie, communicatie, (online) media consultancy, contentmanagement, redactie en copywriting.

Deel met jouw netwerk

Laat een reactie achter