Search
Close this search box.

Zakelijk Bloggen voor Meer Klanten: 10 Stappen

Zakelijk bloggen

Wat is zakelijk bloggen?

Zakelijk bloggen is eenvoudigweg het schrijven van zakelijke blogs die met je bedrijf, producten, of diensten te maken heeft.

Waarom zakelijk bloggen?

Een zakelijk blog helpt je aan een groter bereik en meer leads. Gemiddeld genomen generen bedrijven die actief bloggen 86% meer bezoekers en 126% meer leads.

Niet alleen dat, maar zakelijk bloggen stelt je ook in staat je doelgroep op een persoonlijke manier te bereiken en te werken aan een grotere merkbekendheid.

Hoe begin je met zakelijk bloggen?

Als je nieuw bent met zakelijk bloggen, zijn er een paar dingen die je moet doen om te beginnen. Zakelijk is bloggen namelijk net even anders dan het ‘normale bloggen‘.

Als je zakelijk blogt, dan schrijf je jouw blogs namens je bedrijf. Je hebt dan te maken met merkwaarden, een communicatiestijl en zul je ook niet zomaar ieder onderwerp kunnen aansnijden.

Eigenlijk wil je voordat je begint, je online branding goed voor elkaar hebben, of in ieder geval een brandbook hebben. In dit boek staan de regels waar je je aan dient te houden om het merk te beschermen en geven je de juiste richtlijnen voor je blog.

Hoe schrijf ik een zakelijke blog?

Zakelijk bloggen doe je in kleine stappen. Je begint niet zomaar met het schrijven, maar gaat eerst op zoek naar bepaalde zoektermen, de behoefte van potentiële klanten en de toegevoegde waarde die jij kunt bieden.

1 | Ken je merk

Zoals ik al eerder heb omschreven is het belangrijk dat je een zakelijk blog schrijft vanuit je merk. Jouw bedrijf heeft een merkbelofte, bepaalde merkwaarden en zijn eigen merkidentiteit. In jouw blog moet ik jouw merk herkennen.

Heb je nog niet helder wie jij als merk bent, begin daar dan eerst mee.

2 | Ken je klant

Uiteindelijk wil jij waardevolle content bieden. Bedenk daarbij voor wie je de blog schrijft. Tegen welke problemen lopen je klanten, welke woorden gebruiken ze en hoe kun jij hen het snelste helpen?

3 | Bepaal je stem

Zakelijk bloggen doe je dan weliswaar vanuit je merk, maar ook als persoon. Denk na over je eigen stem. Hoe communiceer jij normaal met je klanten? Welke stijl past bij zowel jou als bij het merk?

Maak je graag grapjes, ben je eerder serieus of welke persoonlijkheid laat jij normaal doorschemeren?

Als je nog geen vaste merkidentiteit hebt vastgesteld, kun je in deze stap ook werken met merk archetypes. Je geeft via een merk archetype op een gemakkelijke manier karakter aan je merk.

Kies je voor een bepaald archetype, blijf dan bij deze keuze en bepaal aan de hand van de eigenschappen jou eigen stem.

4 | Wees koopgericht

Je zult het meeste resultaat uit het zakelijk bloggen krijgen wanneer je inspeelt op het koopproces van je klanten. Iedere klant doorloopt zijn eigen klantreis, de customer journey. In deze reis doorloopt je potentiële klant verschillende fases voordat hij écht klant wordt.

Zorg dat je helder hebt welke fases jouw klanten doorlopen om aan de hand hiervan de juiste onderwerpen voor je blog te bepalen.

5 | Vind de juiste onderwerpen

Heb je helder op welke manier je jouw informatie met je klanten gaat delen, ga dan op zoek naar de juiste blogonderwerpen.

Denk na over de situaties waar je klanten zich in begeven voordat zij behoefte krijgen aan het resultaat dat jouw dienst biedt.

Hoe je dat gemakkelijk tot de beste blogonderwerpen komt, leg ik je uit in de video.

6 | Pak 1 doel

In stap 4 heb je jezelf de eerste voorsprong gegeven. Je hebt uitgezocht welke fases jouw klanten doorlopen en de juiste blogonderwerpen in kaart gebracht.

Noteer nu per blogonderwerp wat de meest logische vervolgstap is voor de lezer. Kun je ze direct prikkelen om contact met je op te nemen of kun je ze beter naar een andere blog sturen?

Denk na hoe jij het contact vasthoudt en de lezer zoveel mogelijk in beweging brengt.

6 | Gebruik een vleugje hollywood

Nu je weet over welke onderwerpen je gaat schrijven en welk doel je met elk blog wilt bereiken, wil je natuurlijk aan de slag.

Wacht nog even.

Hoeveel zakelijke blogs je ook geschreven hebt, ik garandeer je dat deze tip alles verandert.

Het is een van de sterkste copywriting technieken die je kunt toepassen.

Het is een techniek die inspeelt op de kracht van storytelling.

Goede verhalen weten iedereen vanaf klein af aan al te boeien. Denk aan de vele sprookjes en voorleesboeken.

En zelfs als het verhaal ons niet boeit, blijven we nieuwsgierig naar de afloop. Want wees eens eerlijk, wat was voor jou de laatste SLECHTE film die je toch maar afgekeken hebt?

Door in je blog de structuur van een typisch verhaal te gebruiken houd je de aandacht van je lezers vast.

Hoe je dit slim doet?

Bekijk de video.

De intro

De intro is het belangrijkste blok binnen je zakelijke blog. Aan de hand van de intro bepaalt de (be)zoeker of het jouw blog leest.

Zie de intro van je blog als de trailer van een film.

Jouw intro verdient dan ook de meeste aandacht. Zorg dat je jouw bezoekers prikkelt en maak duidelijk dat jij de blog hebt geschreven die zij zochten.

Sluit aan bij hun intentie en maak je beloftes.

Prikkel hun nieuwsgierigheid en “haal ze over” om je complete blog te lezen.

Het midden

In het midden haken je bezoekers af. De spanningsboog op het internet is nu eenmaal niet zo hoog en aan jou de schone taak om in je blog de aandacht vast te houden.

Dit kun je doen door talloze copywriting technieken te gebruiken, waar ik je alles over vertel in de cursus copywriting.

Maar ik zal je er alvast eentje geven.

De informatiebrug

De informatie brug is een van de makkelijkste copywriting technieken die je continu en overal in je blog kunt gebruiken.

De informatie brug speelt in op onze nieuwsgierigheid en houdt je bezoekers betrokken.

Bijvoorbeeld:
  • Ik snap dat het technisch klinkt, maar later ontdek je hoe…
  • Nu kost het enorm veel tijd, maar gelukkig heb ik een methode die sneller is, waar ik je later meer over vertel…
  • Wil jij een nieuw blog schrijven? Ontdek verderop in dit artikel waarom je daar direct mee moet ophouden…

Het einde

Gefeliciteerd. Je hebt met jouw artikel voldoende interesse gewekt. Het is je gelukt de aandacht van de lezer vast te houden tot het eind.

Je hebt de bezoekers zover gekregen de complete blog te lezen.

Maar wat nu?                 

Wat was het doel van je blog?

Zorg dat je in je blog de spanning hebt opgebouwd en dat je in het laatste stuk alleen nog maar een klein zetje hoeft te geven.

Hoe beter jij in je blog het doel voor ogen houdt, hoe gerichter je schrijft en hoe minder het als “verrassing” voor je bezoeker komt dat je plots over je product, nieuwsbrief of dienst praat.

7 | Gebruik het VCL-model

Zakelijk bloggen verreist goede kennis van de Nederlandse spelling en grammatica.

Maar.

Laat je dit niet ontmoedigen.

Mijn eerste blog was slecht.

ENORM slecht.

Het stond vol met taalVouten. Ik schreef ik vind nog met dt en kreeg dan ook bakken met… tja, laat ik het maar “feedback” noemen.

Want geloof me, als je een blog schrijft over het schrijven van een blog voelt iedere tekstschrijver zich geroepen jou op de kleinste foutjes te wijzen.

Ik snap het.

En zolang het feedback is, waardeer ik het ook.

Maar ik snap ook dat dit je kan ontmoedigen.

Mijn advies? 

Doe het gewoon en gebruik het VCL-model om de “ergste” foutjes eruit te halen.

Je verkoopt je blogs niet, iedereen mag je blog zomaar gratis lezen. Dat jij zoveel waarde weggeeft, daar mogen we allemaal alleen maar dankbaar om zijn.

Genoeg mensen zullen jouw waardevolle tips waarderen en écht niet direct uit de pan vliegen als je een foutje maakt.

Durf jezelf te zijn. Jij bent de expert in jouw vakgebied, niet de juf Nederlands.

Maar goed…

Genoeg pep-talk.

Terug naar het redigeren van je blog.

Als je jouw blog hebt geschreven gebruik dan uiteraard de spellingcorrectie van Word en eventueel deze handige tool.

Gebruik vervolgens het VCL-model.

Vergeet alles

Als jij een blog schrijft komt jouw brein automatisch op de verhaal-stand te staan. Deze stand zorgt ervoor dat je zinnen maakt.

Zeker wanneer je veel zakelijke blogs schrijft, zul je merken dat dit steeds sneller en sneller gaat. Het gaat immers over jouw passie en vakgebied. Daar heb je als het goed is genoeg over te vertellen.

Doordat er eigenlijk een kleine vertraging zit tussen wat er in je hoofd zit en welke actie jij uitvoert, kun je woorden overslaan.

Je brein zal in eerst instantie deze woorden niet snel oppikken.

Het blogartikel dat je net geschreven hebt zit nog zo vers in het geheugen dat het niet opvalt dat jij woorden per ongeluk verkeerd gespeld hebt of totaal hebt overgeslagen.

Sterker nog.

Ons brein is perfect in staat onbegrijpelijke woorden toch te begrijpen. 

Test het zelf maar:

Wat ik Adltijd doe wnneaer ik mjin atrkielen heb gserhecven? Ik laat de bolgatriklen een paar dgaen lggien

Laat jouw zakelijke blog nog een paar dagen rijpen. Geef je brein de kans om alles te “vergeten”.

Lees het dan nog eens goed door.

Als je over woorden struikelt of zinnen niet lekker vindt lopen, pas het dan aan.

Lees het artikel meerdere keren hardop door.

Leest alles lekker weg, is de essentie duidelijk en kloppen de links?

Controleer dan als een Arabier.

Controleer als een Arabier

Lees je blog van achter naar voren. Oftewel, zoals in het Arabisch, van rechts naar links.

Door van rechts naar links te lezen voorkom je dat je over fouten leest.

Zodra je hersenen een context zien zullen ze verbanden scheppen en zo over fouten heen lezen.

Haal je de woorden vervolgens uit hun context, dan zijn je hersenen gefocust op het woord en niet het verband.

Lees als van Gogh

Voor artikelen op het internet is het heel belangrijk dat je stilstaat bij de opmaak.

Maak je blog spannend door sommige woorden vet of cursief weer te geven en vul je content aan met afbeeldingen, voorbeelden of video’s

7 | Gebruik de promo formule

Met het schrijven van een paar blogposts ben je er nog niet. Jouw blogs, moeten gevonden worden.

Om continu meer potentiële klanten te bereiken met zakelijk bloggen dien je niet alleen te schrijven, maar ook te promoten.

Dit doe je gemakkelijk via de promo formule.

Optimaliseer je blog voor Google

Je hebt je blog geschreven voor je bezoekers. Nu willen we Google een handje helpen om onze blog zo hoog mogelijk te laten scoren in Google.

Ik raad je aan de volgende artikelen te lezen:

Gebruik social media

Heb je een goede zakelijke blog geschreven dan levert een blog al met gemak tientallen social media berichten op.

Hoe dit werkt?

Lees je blog eens vluchtig door.

Welke kopjes, quotes of tips vallen je op? Kopieer deze stukjes tekst naar een los Wordbestand.

Gebruik dit vervolgens als input voor je social media campagnes. Via social media stuur je de eerste bezoekers naar je blog en help je Google jouw blog sneller te vinden.

Wil je hier meer over leren dan raad ik je aan de volgende gids te lezen:

Schrijf je nieuwsbrief

Als je jouw blog hebt opgebouwd vanuit een intro, midden en einde dan kun je gemakkelijk de intro herbruiken voor je nieuwsbrief.

Heb je nog geen nieuwsbrief. Begin daar dan mee. Schrijf eerst 3 a 4 blogs over hetzelfde onderwerp. Maak van deze blogs een handig handboekje en je hebt je eerste weggever om zo je nieuwsbrief op te starten.

Wil je daar maar over leren, neem een kijkje in onze gids: 

8 | Controleer je vorderingen

Ben je eenmaal gestart met zakelijk bloggen controleer dan je resultaten. Zorg dat je Google Analytics hebt ingesteld en regelmatig een kijkje neemt.

Bekijk welke blogs populair zijn, via welke kanalen de meeste bezoekers op je blog belanden en wat het gemiddelde conversiepercentage.

Kom je erachter dat bepaalde onderwerpen je goede resultaten opleveren, gebruik deze dan voor een nieuw artikel.

Het echte werk van zakelijk bloggen is niet zozeer het schrijven van de blog zelf, maar het continu verbeteren van de resultaten.

Vallen de resultaten van je zakelijke blogs tegen, verdiep je dan in conversie optimalisatie en start verschillende A/B testen op om te onderzoeken wat het beste werkt.

Heb je verschillende onderwerpen aangesneden en is het je gelukt om via je zakelijke blog structureel leads te generen, dan kun je door naar de volgende stap.

9 | Begin met opschalen

Als je een bedrijfsblog hebt dat succesvol is in het genereren van leads, dan is het tijd om op te schalen. Probeer meer blogs te schrijven of kies ervoor om je blog te laten schrijven.

Je geeft hiermee verschillende signalen af en kunt in een klap je complete online marketing naar een hoger niveau brengen.

Hoe dit werkt?

Content Velocity

Lukt het jou om je website continu aan te vullen met nieuwe content dan zul je niet alleen de aandacht trekken van potentiële klanten, maar ook van Google. Google zal in de gaten krijgen dat jij een ware autoriteit bent in je branche.

Zeker wanneer je veel blogs schrijft over hetzelfde onderwerp zal het voor Google steeds duidelijker worden dat jij de expert bent.

In augustus heeft Google de al eerder uitgebrachte EAT update aangevuld met de ‘waardevolle content’ update.

Hoe meer waardevolle content jij deelt en hoe beter jouw bezoekers hierop reageren, hoe meer je door Google beloond wordt.

Voeding voor de rest

Iedere blog die jij hebt geschreven is voeding voor al je andere marketingkanalen. Lees je blog voor en je hebt een nieuwe podcast. Maak een ondersteunde video en je kunt starten met YouTube.

Combineer je blogs tot een handboekje en werk aan een grote mailinglijst. Knip je blogs in stukjes en gebruik ze voor social media.

Je kunt natuurlijk gewoon een blog beginnen, maar laat het daar niet stoppen. Gebruik je zakelijke blogs om jouw complete positie op het internet te versterken.

Ga ervoor!

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met deze uitleg en alle tips. Het is nu aan jou. Het is tijd voor de praktijk.

Je kent de theorie. Hebt voldoende munitie in de pocket en bent klaar voor het échte werk.

Hulp nodig? Als online marketing coach sta ik voor je klaar.

Deel het met je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Populair bij onze lezers

Woensdag Gemakdag

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe marketing hack gratis in je inbox.

Categorieën

Maak een afspraak

Vul het formulier in en ik neem contact met je op

Jouw gegevens
Over je bedrijf