Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Het schrijven van goede en pakkende teksten voor je website: een vak apart – 5 tips

Tefke van Dijk   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 17-04-2018   |   

Een tekst op een website lees je anders dan een tekst in een magazine, krant of boek. Vaak scan je een site eerst vluchtig om te bepalen of je er kunt vinden wat je zoekt. Dat gedrag zie je mooi terug in een eye-tracking onderzoek, waarmee je gerichte informatie krijgt over het kijkgedrag van websitebezoekers.

Binnen marktonderzoek is eye-tracking veelal onderdeel van een usability onderzoek om te onderzoeken hoe een bezoeker een website, webshop, app of digitale nieuwsbrief bekijkt op een desktop/laptop, smartphone of tablet. Je ziet waar mensen vooral naar kijken en kunt zo bepalen wat het beste waar moet komen te staan.

#1 Vang mensen in de eerste seconde en optimaliseer de Dwell time

Vaak trekken foto’s en ander beeldmateriaal als eerste de aandacht. Dan kijken mensen naar de kop, de intro, eventuele streamers en tussenkopjes. De daadwerkelijke bodytekst is vaak als laatste aan de beurt. Als je mensen niet meteen weet te vangen in de eerste seconden, zijn ze weg.

Dan zijn ze niet eens toegekomen aan je boodschap in de broodtekst. Gelukkig kun je er vrij eenvoudig voor zorgen dat mensen langer op je website blijven en (vrijwel) de hele tekst lezen. Door de juiste tekstonderdelen in de meest optimale volgorde te zetten.

#2 Wijk af van de standaard voor het schrijven van goede teksten

Inleiding, tussenstuk en conclusie: ooit hebben we geleerd dat je een tekst zo moet opbouwen. Voor veel artikelen in printmedia geldt dit nog steeds, maar op internet is het helemaal anders. Daar moet je namelijk beginnen met het belangrijkste onderdeel: de conclusie.

Een online lezer gaat vaak niet de hele tekst lezen om onderaan bij de belangrijkste informatie te eindigen. Begin dus met de kern van het verhaal en werk die vervolgens uit. Op deze manier kan de lezer in één oogopslag bepalen of de webpagina de informatie bevat die hij zoekt.

#3 Goede teksten bevatten aantrekkelijke koppen en opsommingen

Koppen boven en in de tekst moeten aantrekkelijk zijn én de inhoud van het verhaal dekken. Als iemand een tekst scant, kan hij of zij zo vlug beoordelen of de informatie relevant is. Is dit het geval, dan kan de bezoeker de tekst nauwkeuriger gaan lezen. Goede koppen zijn aandachtstrekkers, maar moeten wel overeenkomen met de inhoud van de tekst.

Zo niet, dan haakt de lezer af en houdt bovendien een negatief gevoel over aan de site (en dus je product of bedrijf). Ook opsommingen zijn prettig voor websitebezoekers. Een rijtje feiten, overzichtelijk onder elkaar met opsommingstekens, maakt snel duidelijk waar het op de pagina over gaat.

De punten in de opsomming kun je verderop toelichten, of via een link doorverwijzen naar een pagina met meer informatie.

#4 Pas je taalgebruik aan en zorg dat je teksten klantgericht zijn

Taalgebruik is een van de belangrijkste onderdelen van jouw webteksten. Voor wie is de informatie bedoeld? Zorg ervoor dat je de bezoeker op de juiste manier aanspreekt. Vermijd vakjargon en ingewikkelde woorden als je doelgroep niet op de hoogte is van alle ins en outs.

Voor iedere tekst geldt sowieso: houd het eenvoudig en duidelijk. Niemand zit te wachten op ellenlange zinnen, moeilijke woorden of prachtige epistels als je op zoek bent naar praktische informatie. Schrijf actief en vermijd passieve zinnen met woorden als ‘worden’ en ‘zullen’. Houd je aan de vuistregels en je zult zien dat het schrijven van een goede webtekst helemaal niet zo moeilijk is als het misschien lijkt.

#5 Denk bij het schrijven van webteksten als Google (maar vergeet je lezer niet)

Zoekmachineoptimalisatie (ook wel SEO genoemd, de Engelse term) kan goed zijn om online beter gevonden te worden. Het betekent vooral dat je altijd in je achterhoofd moet houden waar de lezer op zoekt. Voor optimale (SEO)webteksten kan het waardevol zijn een zoekwoordenanalyse uit te (laten) voeren.

De belangrijkste zoekwoorden kun je vervolgens gebruiken in de kop, intro en tussenkopjes. Niet alleen schat Google de webpagina hierdoor in als ‘relevant’ voor de zoeker, ook de bezoeker ziet in één oogopslag dat de site voldoet aan de zoekopdracht. (Nogmaals, let op: een en ander moet wel overeenkomen met de informatie op de site!).

Hierbij is het ook belangrijk dat je de lezer niet uit het oog verliest. Een pagina die enkel en alleen voor Google is geschreven kan een draak van een tekst opleveren en dat is niet prettig voor de lezer.

Vergeet vooral ook niet dat jouw teksten het juiste taalniveau hebben, zodat iedereen jouw teksten begrijpt!

Hopelijk kun je wat met deze tips. Wil je meer weten? Neem dan gerust contact op met een professioneel tekstschrijver of bekijk wat een SEO-tekschrijver voor je kan betekenen.

Reageer, stel je vraag en deel

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Tefke van Dijk

Freelance journalist/redacteur Tefke van Dijk van De Schrijfzolder is een ervaren en deskundig tekstschrijver met speciale liefde voor (online) communicatie, sociale media, fotografie en vormgeving. Ze schrijft pakkende (web)teksten en blogs voor diverse opdrachtgevers en werkt graag samen met andere professionals op het gebied van tekst, vorm en beeld.Haar webteksten zijn kort en bondig en altijd afgestemd op de bezoeker van een website. Bij het (her)schrijven of redigeren van teksten voor websites kijkt ze altijd naar de gewenste zoektermen.

Deel met jouw netwerk

Laat een reactie achter