Internet Marketing Gemak Logo

Google Ads Campagne

Ben je klaar voor je eerste (succesvolle) Google Ads campagne?

Ontdek hoe je in slechts 9 minuten jouw Google Ads campagne live brengt, zonder de belangrijkste stappen te vergeten.

Afbeelding van een vrouw met laptop
cATEGORIE:

Google Ads > Campagne

Voordat je een Google Ads campagne opstart

Voordat je een Google Ads campagne opstart dien je zeker te weten dat alle data op de juiste manier wordt verzameld. Daarnaast is het belangrijk dat je begrijpt met welke elementen jouw Google Ads campagne is opgebouwd. Oftewel, de Google Ads structuur.

De juiste data

Een Google Ads campagne krijg je alleen rendabel wanneer je stuurt op cijfers. De juiste cijfers. Zorg dat je Google Analytics is ingesteld en dat je Google Ads volledig is gekoppeld met je website.

Is alles gekoppeld, controleer dan of je alle conversiedoelen hebt ingesteld en gekoppeld met Google Ads.

Heb je dit gedaan, test dan of alles werkt.

Google Ads structuur

Google Ads werkt vanuit een bepaalde structuur. Omdat je uiteindelijk meerdere Google Ads campagnes zult opstarten is het belangrijk dat je de structuur begrijpt.

Waarom?

Omdat je in de benaming van je Google Ads campagne al kunt aangeven waar je campagne over gaat.

Hoe bedoel ik dat?

Google Ads werkt met campagnes, advertentiegroepen en vervolgens de advertenties.

Stel dat jij straks meerdere Google Ads campagnes hebt draaien. Hoe weet jij dan de strategie van elke campagne, zonder deze eerst te hoeven openen?

Begin je net met Google Ads dan raad ik je aan de naam van de dienst (of het product) dat je wilt promoten te gebruiken. Heb je al wat meer ervaring dan raad ik je aan geheugensteuntjes in de naam mee te nemen.

Bijvoorbeeld:

Start je Campagne met een (mega) voorsprong

Of je nu al enkele campagnes live hebt staan of nog moet beginnen met Google Ads, gun jezelf onze fouten.

De fouten die ons veel geld hebben gekost, maar wel enorm veel waardevolle data hebben opgeleverd.

Data waarmee jij gegarandeerd je campagne start met een voorsprong (zonder de kostbare investeringen).

Masterclass - Google Ads Kosten Verlagen

Masterclass - Google Ads kosten verlagen

Het opstarten van je Google Ads campagne

Je hebt gecontroleerd of je de juiste data verzameld, je begrijpt dat Google Ads werkt met campagnes, advertentiegroepen en advertenties en bent klaar om je campagne te lanceren.

Dit proces doen we samen. Stap voor stap in de video, of de tekst eronder.

Jij mag kiezen…

Bepaal het doel

Wat is het doel van je campagne? Wil je directe verkopen, leads, websiteverkeer, meer merkbekendheid?

Wat je doel ook is, ik raad je aan altijd voor de laatste optie te kiezen: “Een campagne maken zonder een doel te selecteren”.

Waarom?

Dit geeft jou, al vanaf de start, de volledige regie. Tevens helpt het je de mogelijkheden binnen Google Ads goed te begrijpen.

Campagnetype

Via het campagnetype bepaal je via welke manier je wilt adverteren. Je hebt de keuze uit de volgende campagnetypes:

Kies je voor het campagnetype zoeken dan kies je ervoor om te adverteren in de zoekresultaten van Google zelf, of op websites die zich bij Google hebben aangemeld als zoekpartner.

Waarom kiezen voor campagnes in het zoeknetwerk?

Deze vorm van adverteren richt zich op de zoekwoorden die je klanten gebruiken waardoor je zeer gericht kunt adverteren.

Verder zijn de advertenties makkelijk in te stellen en is dit campagnetype ideaal voor als je net met Google Ads begint.

Kies je voor het campagnetype display dan gaat het je vooral om het bereik. In tegenstelling tot de zoekcampagnes richt je je bij de display campagnes vooral op een bepaalde doelgroep.

Aan de hand van deze doelgroep zal Google jouw advertentie (banner) tonen op websites die door jouw doelgroep bezocht worden.

Waarom kiezen voor displaycampagne?

Ben je sterk met afbeeldingen en heb je duidelijk voor ogen welke doelgroep je wilt bereiken dan kan dit campagnetype de uitkomst zijn.

Verwacht bij dit soort campagnes vooral veel bereik, maar minder conversies.

Met een video campagne kun je adverteren op YouTube en andere websites. Je kunt hiervoor alleen videoadvertenties gebruiken.

Waarom kiezen voor een videocampagne?

Video is de toekomst en is de vorm van content dat het meest vertrouwen wekt.

Kies vooral voor deze vorm van adverteren als je gemakkelijk nieuw videomateriaal kunt creëren en een nieuwe doelgroep wilt aanspreken.

Shopping campagnes zijn de campagnes voor webshopeigenaren. Met een koppeling tussen jouw webshop en Google Ads worden al jouw producten automatisch omgezet tot advertenties.

Deze vorm van adverteren is zelfs gratis. Wil je meer weergaves en een betere positie in de shopping-resultaten, dan zul je wel moeten investeren.

Waarom kiezen voor een shopping campagne?

Als je een webshop hebt kun je het beste kiezen voor dit campagnetype. Het is vrij gemakkelijk om te starten en voor een webshop levert dit in de praktijk in 9 van de 10 gevallen het hoogste conversiepercentage op.

Verdient je app meer aandacht, dan ligt dit campagnetype aardig voor de hand. Aan de hand van de informatie die Google verzamelt over jouw app (en de gebruikers) zal Google automatisch jouw advertenties optimaliseren.

Via een Appcampagne kun je adverteren in het zoeknetwerk, op Google Play, YouTube, Discover en alle partnersites van Google.

Waarom kiezen voor een app campagne?

Kies voor een appcampagne als je automatisch je app aan gebruikers wilt promoten die daar het meest gevoelig voor zijn. Ongeacht het kanaal.

Wil jij via je Google Ads campagne de fysieke winkelverkopen een boost geven, kies dan voor een lokale campagne. Maak reclame voor aanbiedingen of evenementen of zorg dat je bovenaan in de Google Maps resultaten.

Waarom kiezen voor een lokale campagne?

Je kiest voor een lokale campagne als je een fysieke locatie hebt waar je bezoekers naar toe wilt sturen.

Toon jouw advertenties in YouTube, Google Discover of Gmail. Bij dit campagnetype richt jij je niet op de zoekwoorden die men gebruikt, maar op een aangepaste doelgroep. Een doelgroep die je zelf samenstelt aan de hand van zoekactiviteit, gedownloade apps of bezochte websites.

Waarom kiezen voor een Discovery campagne?

Kies voor een Discovery campagne als je helder voor ogen hebt wie je doelgroep is of om opnieuw de interesse te werken via een remarketing campagne.

Bij slimme campagnes geef je Google de regie. Het is de makkelijkste manier om te starten met Google Ads, maar bied jou maar zeer beperkte mogelijkheden om bij te sturen.

Waarom kiezen voor een slimme campagne?

Je kunt beter niet kiezen voor slimme campagnes. Hoewel het verleidelijk is om zelf nog maar weinig te doen is het zeer “gevaarlijk” om jouw adverteerbudget volledig in de handen van Google Ads te leggen.

Campagne instellingen

Aan de hand van het campagnetype worden de campagne instellingen bepaalt. Het hangt van je keuze af, met welke instellingen je kunt werken.

Om je zo goed als mogelijk te helpen doorlopen we samen de meest voorkomende instellingen.

Wil je alleen adverteren op Google of ook via de partners sites? In de meeste gevallen kun je (in ieder geval in het begin) beter alleen adverteren in Google.

Zijn de resultaten goed genoeg, breid je campagne dan uit naar de partnersites.

Op welke locaties wil jij je campagne richten? 

Ook als jij je op heel Nederland richt kun je het beste meerdere locaties instellen.

Waarom?

Omdat je dan per locatie je biedstrategie kunt wijzigen. Dit kan je op een later moment enorm veel budget besparen. Het kan namelijk zo zijn dat een campagne in de randstad een stuk duurder is dan in het zuiden van het land.

Verkoop je vooral online-producten, denk dan ook aan andere landen. Nederlanders wonen ook veel in Duitsland, België en Spanje.

Adverteer jij vooral met Nederlandse zoekwoorden stel dan bij de taal ook Engels in. Waarom? Omdat veel Nederlanders hun browser standaard in het Engels hebben ingesteld.

Kijk bij deze instelling wel uit als jij jouw campagne op meerdere landen richt.

Voordat je een campagne opstart raad ik je aan goed na te denken over je adverteerbudget.

Stel dit budget samen aan de hand van de cijfers die je beschikbaar hebt. Denk hierbij aan het conversiepercentage en de gemiddelde klantwaarde.

Begin je campagne met voldoende budget. Google heeft, zeker in het begin, tijd nodig om te testen welke gebruikers het beste op jouw advertenties reageren.

Besteed in het begin liever wat meer dan je eigenlijk zou willen zodat je de testfase sneller doorloopt.

Heb je voldoende data verzameld dan kun je de campagne optimaliseren en je budget bijstellen.

Denk heel goed na via welke biedstrategie jij wilt werken. Wanneer is jouw campagne geslaagd?

Wil je veel bereik, klikken of gaat het je vooral om nieuwe leads?

In de meeste gevallen kun je het beste kiezen voor conversies. Zorg dat je de juiste conversiedoelen hebt ingesteld en Google vertelt wanneer jouw campagne écht geslaagd is.

Advertentiegroepen

Via de advertentiegroepen bepaal jij aan wie de advertenties getoond worden. Het hangt van het type campagne af met welke targetting jij kan werken.

Zoekwoorden

Vul de zoekwoorden in die iemand moet gebruiken voordat jouw advertenties getoond worden. Maak bij de zoekwoorden onderscheid tussen breed, woordgroep of exact.

Brede zoekwoorden

Kies je voor brede zoekwoorden dan worden jouw advertenties getoond als de zoekterm (het zoekwoord dat de zoeker gebruikt) enigszins lijkt op het zoekwoord dat jij hebt ingesteld.

Brede zoekwoorden geven je advertenties meer bereik, maar ook veel minder relevante vertoningen.

Woordgroep

Kies je voor woordgroep zoekwoorden dan worden jouw advertenties getoond als het zoekwoord in de zoekterm (het zoekwoord dat de zoeker gebruikt) voorkomt. Bijvoorbeeld in een zin.

Voor het instellen van een woordgroep gebruik “deze haakjes”.

Exact

Kies je voor exact dan moet de zoekterm zeer relevant zijn aan het zoekwoord dat jij hebt bepaald.

Voor het instellen van een exact zoekwoord gebruik je [deze haakjes].

Personen

Selecteer de personen, aan de hand van de demografie en doelgroepen, die jij wilt bereiken. Maak een keuze tussen geslacht, leeftijd of ouderlijke status.

Maak vervolgens de verdieping via de doelgroepen.

Content

Geef bij de content aan waar jij je advertenties wilt tonen. Dit kun je doen aan de hand van zoekwoorden, onderwerpen of “specifieke” plaatsingen.

Masterclass - Google Ads Kosten Verlagen

Masterclass - Google Ads kosten verlagen

Advertenties

Je bent bijna klaar met je campagne. Nu de advertenties nog. Het hangt van je campagne af met welke soort advertenties je kunt werken.

Als je jouw campagne opstart, start deze dan met minimaal 3 advertenties. Geef je campagne de tijd om data te verzamelen en kies vervolgens de beste advertentie(s) uit.

De advertentie die niet goed presteert, vervang je voor een nieuwe.

Ben je er klaar voor?

Je hebt nu alle basiskennis in huis om je Google Ads campagne op te starten. Zorg dat je voor de laatste keer alles nog eens goed controleert en let daarbij vooral op de data.

Uiteindelijk bepalen de cijfers waar het goed en niet zo goed gaat.

Zet hem op.

Twijfel je of voel je dat het beter kan?

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...