Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

Google Ads: 9 Tips om kostbare fouten te voorkomen

Wat is het belangrijkste wanneer je wilt beginnen met het adverteren in Google Ads?

Het bereik, het middel, de duur, het soort campagne?

Het budget?

Gek genoeg hebben we het bij het adverteren vaak over de tips, de technieken, die nieuwste quick wins, maar niet over het allerbelangrijkste.

In dit blog hebben we het over het adverteren via Google Ads en dan vooral over wat je NIET moet doen.

Inhoud (klap mij uit)
    Add a header to begin generating the table of contents

    Video: 9 Google Ads Tips [+ veelgemaakte fouten]

    Mis geen enkele video meer

    Kijk niet naar de kosten van Google Ads

    Of je nu wilt adverteren op Facebook, via Google Ads of je budget stopt in het online adverteren … Ze brengen allen gevaren met zich mee.

    Ik kan je alle tips en technieken geven. Voorbeelden laten zien van wat zeer goed heeft gewerkt in het verleden.

    Maar(!!)

    Kijk je verkeerd, dan ga je sowieso de mist in.

    Begin met anders kijken en sturen en ik durf je te beloven dat je jouw Google Ads campagnes drastisch verbeteren.

    Kijk anders naar je advertenties en budget

    We delen veel over het inrichten van je Google Ads campagne  en het bepalen van een veilig adverteerbudget.

    Het is dan ook niet zo zo gek dat we steeds meer aanvragen krijgen van ondernemers die succesvol willen adverteren via Google Ads.

    Wat wel gek is?

    Heb je het over adverteren, dan gaat het al snel over het budget. Als er een ding niet belangrijk is bij het adverteren, dan is het je budget.

    Hoe dat komt?

    Waarom de kosten van Google Adwords NIET belangrijk zijn

    Wil je adverteren, wie of wat bepaalt dan hoe je dit aanpakt?

    Oké, je hebt geld nodig, want de advertenties dienen betaald te worden, en natuurlijk is het goed om je Google Adwords kosten te verlagen, maar …

    Jouw budget is niet wat jouw succes of strategie moet bepalen en zeker niet wat het succesvol maakt.

    Wil je succesvol adverteren met Google Ads? Dan zijn er vier factoren die jouw succes bepalen.

    4 factoren die jouw succes bij het adverteren in Google Adwords bepalen

    Mis geen enkele video meer

    Heb je voldoende budget om te adverteren, wat houd je dan nog tegen?

    Als iedereen zo’n grote mond heeft dat Facebook Ads hot zijn, je met Google Ads rijk wordt, waarom dan geen gokje wagen?

    En als we het over een grote mond hebben, waarom moet je die van mij geloven?

    Je moet niets geloven. Het enige dat jij moet geloven, zijn de cijfers. Cijfers liegen niet. Heb je jouw cijfers goed in kaart, dan kun je nog maar een ding …

    En dat is groeien.

    Welke cijfers heb je nodig?

    • Het conversiepercentage
    • De klantwaarde
    • De kosten per bezoeker
    • De grootte van je doelgroep

     

    Gebruik de Google Ads Winst calculator om al je cijfers inzichtelijk krijgen en slimme prognoses te maken. Je kunt de Google Ads Calculator hier gratis downloaden.

    Het conversiepercentage (via Google Ads)

    Voordat je überhaupt een euro uitgeeft, onderzoek je eerst hoe hoog je conversiepercentage is. Bekijk dit per landingspagina, zodat je een goede voorspelling kunt maken, nog voordat je begint met adverteren.

    Is het conversiepercentage voor jou nog onbekend? Verdiep je dan in Google Analytics.

    Heb je jouw conversiepercentage per pagina helder in kaart gebracht? Verwerk deze cijfers in je Google Ads calculator.

    Dit overzicht vullen we vervolgens aan met meer informatie. Zo weten we straks exact wat elke bezoeker ons mag kosten en hoe je succesvol kunt beginnen met je eerste Google Ads campagne.

    Voor een compleet overzicht heb je het volgende nodig:

    • Het conversiepercentage per landingspagina
    • De gemiddelde klantwaarde;
    • De kosten per bezoeker;
    • De grootte van je doelgroep.

    Maak je niet druk, je hebt de eerste cijfers al verzameld. De rest van de cijfers nemen we nu samen stap voor stap door.

    Laten we beginnen met de klantwaarde.

    De Klantwaarde (en maximale CPA)

    Voor je begint met je Google Ads strategie, dien je helder te hebben wat een klant jou gemiddeld oplevert. Zorg dat je rekening houdt met je kosten en voor alle zekerheid een foutmarge meerekent.

    Hoe bereken je jouw klantwaarde?

    Pak de cijfers van het afgelopen jaar of kwartaal erbij. Deel de winst door het aantal facturen dat je hebt gestuurd en je hebt een aardige indicatie van de gemiddelde klantwaarde.

    Als het lukt, maak dan een onderscheid tussen de gestuurde facturen. Het liefst wil je per landingspagina, waar je een Google Ads campagne voor inricht, weten wat de gemiddelde klantwaarde is.

    Leestip: Maak de perfecte landingspagina voor Google Ads

    Voor alle zekerheid trek je van deze waarde nog een bepaald percentage af als foutmarge.

    Bepaal zelf het percentage. Houd hierbij rekening met de verschuiving van jouw klanten of producten. Kopen de klanten gemiddeld evenveel of heb je plotse uitschieters gemaakt?

    Zorg dat je een zo goed mogelijke berekening maakt. Het hoeft niet op de cent nauwkeurig, maar hoe beter jij je cijfers inzichtelijk hebt, hoe veiliger je kunt adverteren.

    Heb je de klantwaarde helder, verwerk deze dan in de Google Ads calculator en bepaal of je jouw marge los of direct berekent.

    In deze video over online adverteren hebben we het los bepaald, zodat we direct kunnen zien wat er gebeurt wanneer onze marge daalt.

    Of juist stijgt 😉

    Heb je jouw gemiddelde klantwaarde in kaart gebracht, dan ben je nu al verder dan de meeste adverteerders.

    Laten we nog een stapje verder gaan.

    Je weet nu het gemiddelde conversiepercentage, de gemiddelde klantwaarde, laten we nu eens onderzoeken hoeveel een bezoeker ons mag kosten.

    • Dat gaat lekker! Je bent over de helft

      0%

    Je bent op de helft van dit artikel. Er volgen nog veel meer tips voor je. Maar voordat ik je verder laat lezen wil ik je iets vragen. Heb jij wat gehad aan de tips die al je gekregen hebt?

    Vertel (en gun) het je newerk.

    Wij waarderen het in ieder geval.

    De kosten per bezoeker (en maximale CPC)

    Wanneer je adverteert in Google Ads dan betaal je per klik, oftewel CPC. Elk klik levert je een bezoeker op, maar hoeveel mag deze bezoeker kosten?

    Met welk Google Ads strategie je ook werkt: wil je jouw succes van je advertenties achterhalen, zorg dat je dan helder hebt wat de kosten per bezoeker zijn.

    Hoe bereken je de maximale kosten per bezoeker? Gebruik de Google Ads calculator.

    Liever het handmatig doen?

    Vermenigvuldig het gemiddelde conversiepercentage met het aantal bezoekers. De cijfers die hier uitkomen, vermenigvuldig je met de gemiddelde klantwaarde.

    Zorg dat je dit per landingspagina doet.

    Een voorbeeld

    De landingspagina waarop we onze Google Ads Cursus aanbieden (echt een aanrader trouwens 😉) levert (in dit voorbeeld) 100 bezoekers op.

    Stel dat we een gemiddeld conversiepercentage op deze pagina hebben van 3,8% dan betekent dit dat we 3,8 klanten per 100 bezoekers krijgen (3,8% X 100).

    Voor de cursus vragen we slechts een vergoeding van € 297,- dus dit zou ons dan € 1.128,60 opleveren (3,8 * 297).

    Delen we deze omzet door het aantal bezoekers, dan weten we wat we maximaal per bezoeker mogen betalen.

    We hebben 100 bezoekers nodig, om € 1.128,60 te verdienen. Delen we dit bedrag door 100 dan is elke bezoekers ons € 11,28 waard. Stel dat we zouden adverteren voor maximaal 6 euro per klik dan houden we een goede marge over.

    Je ziet dat het inzichtelijk maken van een paar cijfers je zoveel data (en voorsprong) geeft dat je veel makkelijker kunt inschatten of je succesvol kunt adverteren.

    Dit is de reden dat jij een maximale CPC nodig hebt

    Had je mij verteld dat je een Google Ads campagne ging opzetten voor onze cursus en hiervoor 6 euro per klik wilde bieden, had ik dit vrij ruim gevonden. Met de bovenstaande cijfers zien we nu dat we zelfs nog meer kunnen bieden.

    Geloof me, besteed aandacht aan de cijfers en leer hierop te sturen. Dit bespaart je niet alleen een hoop adverteerbudget, maar geeft je ook een enorme voorsprong.

    Wil je de voorsprong verder uitbreiden? Onderzoek dan de grootte van je doelgroep.

    De grootte van je doelgroep (Google Ads vertoningen)

    Hoe groot jouw budget ook is, wanneer er maar weinig behoefte is voor jouw product, kun je geld blijven verbranden tot je een ons weegt.

    Wil je adverteren, onderzoek dan eerst hoe groot het bereik is. Wie is er geïnteresseerd in jouw dienst of product?

    Hoe groter jouw doelgroep is, hoe langer je kunt groeien met je campagnes. Het is namelijk niet je budget dat bepaalt hoeveel en hoe hard je kunt adverteren, het is het rendement dat het oplevert.

    Al adverteer je met 25.000 euro per maand, als het je 80.000 euro oplevert …

    Denk na over de mensen die je wilt bereiken en zorg dat je alle cijfers helder hebt. Is je doelgroep groot genoeg? Mooi, dan kun je direct starten met adverteren.

    Merk je dat het zoekvolume op de zoekwoorden (die passen bij je landingspagina en campagne) niet hoog genoeg is, kijk dan of je een relevante campagne kunt starten.

    Stel dat wij onze SEO-cursus willen promoten, maar dat er te weinig wordt gezocht op zoekwoorden als SEO-cursus, cursus SEO, zoekmachineoptimalisatie training etc.

    We kunnen dan een ondersteunende campagne opzetten. We richten ons dan bijvoorbeeld op thema’s als SEO-trends, SEO-tips etc.

    We promoten op deze pagina de cursus en laten mensen zich inschrijven op onze nieuwsbrief. Via e-mailmarketing creeëren we extra kansen om alsnog onze cursus te verkopen.

    Welke strategie je ook hanteert, zorg dat je alle cijfers in kaart hebt voordat je begint met Google Ads.

    Heb je alle cijfers in kaart en ben je er klaar voor?

    Laten we beginnen.

    Beginnen met Google Ads

    Ga aan de slag met de berekeningen en zorg dat je de cijfers op de juiste manier in kaart brengt. Toets dit voor de zekerheid.

    Kloppen de cijfers (en weet je dit echt zeker), begin dan met adverteren en werk continu het schema bij. Werk aan de drie factoren conversie, klantwaarde en kosten.

    Maak er je wekelijkse hobby van en je zult zien dat jouw campagnes en je kijk op het adverteren volledig omslaan.

    Ga jij ervoor?

    Hoe pak jij het aan en met welke campagne start je? Vermeld het in de reacties, we zijn benieuwd naar jouw verhaal.

    Liever direct groeien met Google Ads?

    Geloof je dat de manier van Google Ads inrichten die je zojuist geleerd hebt, werkt, maar kun je hierbij wel een handje gebruiken?

    Laat ons alles inzichtelijk maken, berekenen, inrichten en je alle geheimen onthullen, zodat je daarna gemakkelijk zelf aan de slag kunt.

    Klinkt dat goed?

    Lees verder: Google Ads uitbesteden

    Waardevol artikel?
    Deel het met je netwerk

    6 reacties

    1. Colin op 7 augustus 2020 om 18:18

      Sebastiaan Hendriks is bekwaam op het gebied van SEO en SEA.

      Hij heeft mij in ieder geval met zijn video’s flink opweg geholpen door gratis en bruikbare tips en tools…

      Dank daarvoor.

      Groetjes,

      Colin

      • IMGemak op 10 augustus 2020 om 14:57

        Graag gedaan Colin en bedankt voor je mooie woorden.

    2. Suzanne op 13 augustus 2020 om 20:50

      Allemaal leerrijke artikelen op je page! Ik word helemaal niet moe van lezen 😉 Nogmaals bedankt voor het delen 🙂

      • IMGemak op 18 augustus 2020 om 06:04

        Dat is goed om te horen Suzanne.

    3. Filip op 24 oktober 2020 om 17:05

      Hartelijk dank voor je artikelen! Ik heb een vraagje, mijn doelgroep is vooral actief op social media. Werken deze tips ook met Facebook Ads?

      • IMGemak op 28 oktober 2020 om 10:58

        Dag Filip, voor een deel gelden deze tips ook voor Facebook. Maar je zult begrijpen dat het wel twee verschillende platformen zijn. Elk platform heeft zo’n zijn strategie en werkwijze.

    Laat een reactie achter