Hoe kun je adverteren op Google?
Om te adverteren op Google heb je een Google Ads account nodig. Google Ads (voorheen Google AdWords) is gratis en je betaalt alleen voor het aantal klikken of vertoningen.
Wat kost een advertentie op Google?
De kosten van een advertentie op Google hangen af van talloze factoren. Als adverteerder heb je te maken met de effectiviteit van jouw advertentie, de concurrentie in de veiling en het tijdstip.
Zo kunnen bepaalde zoektermen een hogere CPC (kosten per klik) in bepaalde periodes hebben. Dit heeft vooral te maken met de concurrentie die op dat moment in de veiling zit.
Succesvol adverteren op Google
Voordat je begint met het adverteren op Google heb je een duidelijk inzicht nodig. Inzicht in je klanten, hun koopproces, de gemiddelde klantwaarde en het conversiepercentage van de desbetreffende landingspagina.
1 | Breng de Customer Journey in kaart
Hoe ziet de klantreis eruit? Welke stappen doorloopt een klant voordat hij klant bij jou wordt?
De reis van de klant begint vaak met een besef van een probleem of een behoefte. De klant begint dan te zoeken naar informatie.
Tijdens dit proces ziet de klant jouw advertentie op Google en klikt erop. Ze worden doorgestuurd en dan moet de magie beginnen.
Maar….
Eigenlijk wil jij voor iedere fase in het koopproces een Google Ads campagne of in ieder geval een losse advertentie hebben.
Waarom?
De intentie die een zoeker heeft, is afhankelijk van de fase in het koopproces. Vaak kun je deze intentie al terug zien aan het zoekwoord.
Zo is het zoekwoord ‘Adverteren op Google’ meer gericht op de informatie en ‘Google Ads uitbesteden’ gericht op de aankoop.
Door inzichtelijk te maken welke stappen een klant doorloopt voordat zij klant bij jou wordt, kun je jouw advertenties (of campagnes) voor iedere fase afstemmen.
2 | Bereken de klantwaarde
Leuk om een paar Google advertenties online te plaatsen, maar wie zegt dat jij daar al klaar voor bent?
Of wie zegt dat jij niet veel harder kunt groeien als je meer budget in je Google campagnes stopt?
De klantwaarde is de waarde die iedere klant jou oplevert. Hierbij kijk je naar de complete klantwaarde. Neem dus ook terugkomende of nieuwe omzet mee in deze berekening (Customer Lifetime Value).
3 | Vind het conversiepercentage
Het conversiepercentage van een landingspagina vertelt hoe effectief jouw pagina is.
Stel dat jij een conversiepercentage van 10% hebt. Dan betekent dit dat je per 100 bezoekers 10 klanten of offerteaanvragen krijgt (10% van 100).
Met deze cijfers kun je jouw gemiddelde bezoekerswaarde uitrekenen en inschatten of en hoe je veiliger kunt adverteren op Google.
4 | Bereken de bezoekerswaarde
Als je weet hoeveel iedere klant jou oplevert en hoe effectief jouw landingspagina is, kun je uitreken hoeveel iedere bezoeker jou waard is.
Dit is nodig om te berekenen hoeveel jij maximaal per klik kunt bieden (CPC).
Hoe bereken je dit?
Vermenigvuldig het aantal klanten dat je per 100 bezoekers krijgt met de gemiddelde klantwaarde.
Bijvoorbeeld:
Iedere klant levert je 500 euro op. Met jouw landingspagina heb je een conversiepercentage van 10% (dus per 100 bezoekers krijg je 10 klanten).
Vermenigvuldig nu de 500 euro met het aantal klanten.
Je verdient per 100 bezoekers 5.000 euro.
Deel nu de 5.000 euro met 100 bezoekers en je komt erachter dat iedere bezoeker je € 50 euro waard is.
Jij kunt dus, in theorie, maximaal 50 euro per klik bieden in de veiling.
Heb je alle cijfers inzichtelijk gemaakt, dan kun je een veilig adverteerbudget samenstellen.
5 | Bepaal een veilig budget
Je hebt in de vorige stappen alle benodigde input verzameld. Aan de hand van deze input bepalen we jouw adverteerbudget. Hoe je dit gemakkelijk doet, leg ik je uit in de video.
6 | Plaats je eerste campagne online
Het adverteren op Google kan op verschillende manieren. Het is afhankelijk van het doel dat jij voor ogen hebt met welk soort campagne jij het best kunt adverteren.
Ben je nog redelijk onervaren met het adverteren op Google, start dan eerst met een zoekcampagne.
In de video (en later in het artikel) neem ik je stap voor stap mee bij het opzetten van je eerste Google advertenties.
Zoekcampagne
Kies je voor het campagnetype ‘zoeken’ dan kies je ervoor om te adverteren in de zoekresultaten van Google zelf, of op websites die zich bij Google hebben aangemeld als zoekpartner (Google Adsense).
Waarom adverteren in het zoeknetwerk?
Deze vorm van adverteren op Google richt zich op de zoekwoorden die je klanten gebruiken waardoor je zeer gericht kunt adverteren.
Verder zijn de advertenties makkelijk in te stellen en is dit campagnetype ideaal voor als je net met Google Ads begint.
Displaycampagne
Kies je voor het campagnetype ‘display’ dan gaat het je vooral om het bereik. In tegenstelling tot de zoekcampagnes richt je je bij de display campagnes vooral op een bepaalde doelgroep.
Aan de hand van deze doelgroep zal Google jouw advertentie (banner) tonen op websites die door jouw doelgroep bezocht worden.
Waarom adverteren via een displaycampagne?
Ben je sterk met afbeeldingen en heb je duidelijk voor ogen welke doelgroep je wilt bereiken dan kan dit campagnetype de uitkomst zijn.
Verwacht bij dit soort campagnes vooral veel bereik, maar minder conversies.
Videocampagne
Met een video campagne kun je adverteren op YouTube en andere websites. Je kunt hiervoor alleen videoadvertenties gebruiken.
Waarom adverteren via een videocampagne?
Video is de toekomst en is de vorm van content dat de meeste vertrouwen wekt.
Kies vooral voor deze vorm van adverteren als je gemakkelijk nieuw videomateriaal kunt creëren en een nieuwe doelgroep wilt aanspreken.
Shopping campagne
Shopping campagnes zijn er voor alle webshopeigenaren onder ons. Met een koppeling tussen jouw webshop en Google Ads worden al jouw producten automatisch omgezet tot advertenties.
Deze vorm van het adverteren op Google kan zelfs gratis. Wil je meer weergaves en een betere positie in de shopping-resultaten, dan zul je wel moeten investeren.
Waarom kiezen voor een shopping campagne?
Als je een webshop hebt kun je het beste kiezen voor dit campagnetype. Het is vrij gemakkelijk om te starten en voor een webshop levert dit in de praktijk in 9 van de 10 gevallen het hoogste conversiepercentage op.
App campagne
Verdient je app meer aandacht, dan kun je het beste adverteren via de App campagne. Aan de hand van de informatie die Google verzamelt over jouw app (en de gebruikers) zal Google automatisch jouw advertenties optimaliseren.
Via een App campagne kun je adverteren in het zoeknetwerk, op Google Play, YouTube, Discover en alle partnersites van Google.
Waarom kiezen voor een app campagne?
Kies voor een app campagne als je automatisch je app aan gebruikers wilt promoten die daar het meest gevoelig voor zijn. Ongeacht het kanaal.
Lokale campagne
Wil jij adverteren op Google om je fysieke winkelverkopen een boost te geven, kies dan voor een lokale campagne. Maak reclame voor aanbiedingen of evenementen of zorg dat je bovenaan in de Google Maps resultaten komt.
Waarom kiezen voor een lokale campagne?
Je kiest voor een lokale campagne als je een fysieke locatie hebt waar je bezoekers naar toe wilt sturen.
Discovery campagne
Toon jouw advertenties in YouTube, Google Discover of Gmail. Bij dit campagnetype richt jij je niet op de zoekwoorden die men gebruikt, maar op een aangepaste doelgroep. Een doelgroep die je zelf samenstelt aan de hand van zoekactiviteit, gedownloade apps of bezochte websites.
Waarom adverteren via een Discovery campagne?
Kies voor een Discovery campagne als je helder voor ogen hebt wie je doelgroep is of om opnieuw de interesse te wekken via een remarketing campagne.
Smartcampagne
Bij slimme campagnes geef je Google de regie. Het is de makkelijkste manier om te starten met het adverteren op Google, maar bied jou maar zeer beperkte mogelijkheden om bij te sturen.
Waarom kiezen voor een slimme campagne?
Je kunt beter niet kiezen voor slimme campagnes. Hoewel het verleidelijk is om zelf nog maar weinig te doen is het zeer “gevaarlijk” om jouw adverteerbudget volledig in de handen van Google Ads te leggen.
Perfomance Max campagne
Met een Performance Max campagne laat je Google je campagnes zo veel mogelijk automatiseren, maar je hebt nog wel enige controle over de instellingen. Je kunt bijvoorbeeld aangeven hoeveel je per dag wilt uitgeven en welke netwerken je wel en niet wilt gebruiken.
Waarom een Performance Max campagne kiezen?
Het voordeel van dit campagnetype is dat het je vooral veel tijd bespaard en je direct op alle kanalen adverteert. Het nadeel is dat je Google maar moet vertrouwen dat het allemaal goed gaat.
7 | Verlaag de kosten
Als je wilt adverteren op Google, wil je dit natuurlijk zo goedkoop mogelijk doen. Eerder in het artikel heb ik je al laten zien hoe je gemakkelijk een veilig adverteerbudget samenstelt.
Nu gaan we dieper in op de kosten van Google Ads.
Hoe kun je zo goedkoop mogelijk jouw potentiële klanten bereiken en via welke instellingen binnen je Google ads account kun je het gemakkelijkst je kosten verlagen?
Ik leg het je stap voor stap uit in de video.
8 | Optimaliseer je Google advertenties
Het adverteren op Google draait meer en meer om de copywriting. Ja, er zijn ook nog talloze andere factoren belangrijk, maar…
Google doet er alles aan om het online adverteren voor iedereen toegankelijk te maken. Het resultaat?
Google pakt meer en meer de regie en laat het denkwerk over aan computer en de magie van Artificial Intelligence.
Erg leuk allemaal.
Maar hoe meer er geautomatiseerd wordt, hoe lastiger het testen en optimaliseren van je advertenties wordt.
Gelukkig…
Zijn er enkele copywriting technieken die keer op keer werken. Technieken die jij zeer gemakkelijk kunt gebruiken.
In de video neem ik ze allemaal met je door.
Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?
Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.
Herkenbaar?
Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.
Ik snap het helemaal.
Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.
Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.
Hoe? Hier zijn een paar manieren:
Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.
Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.
De Sw!tch
Speciaal voor ondernemers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.
Sta je op het punt om de handdoek in de ring te gooien? Gooi het roer om. Laten we samen die doorbraak forceren waar je zo naar verlangt.