Search
Close this search box.

Verdien meer: In 10 Stappen Minder Google Ads Kosten

Google Ads kosten

Wat zijn de kosten van Google Ads?

Het programma van Google Ads zelf, kun je gratis gebruiken. De uiteindelijke kosten van Google Ads hangen af van jouw biedstrategie, budget en de concurrentie.

Hoe hoger de concurrentie is in de veiling, hoe hoger jouw kosten zullen zijn. Toch spelen er naast de concurrentie en biedstrategie enkele belangrijke aspecten mee bij het bepalen van de kosten.

Dit alles heeft te maken met de kwaliteitsscore.

Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe minder jij hoeft te betalen per klik. Daar gaan we later op in. Laten we eerst eens kijken waarom de kosten eigenlijk niet zo belangrijk zijn.

Kijk niet naar de kosten van Google Ads

Of je nu wilt adverteren op Facebook, via Google Ads of je budget stopt in het online adverteren … Ze brengen allen gevaren met zich mee.

Ik kan je alle tips en technieken geven. Voorbeelden laten zien van wat zeer goed heeft gewerkt in het verleden.

Maar(!!)

Kijk je verkeerd, dan ga je sowieso de mist in.

Begin met anders kijken en sturen en ik durf je te beloven dat jouw Google Ads campagne drastisch verbetert.

Kijk anders naar je advertenties en budget

We delen veel over het inrichten van je Google Ads campagne en het bepalen van een veilig adverteerbudget.

Het is dan ook niet zo gek dat we steeds meer aanvragen krijgen van ondernemers die succesvol willen adverteren op Google.

Wat wel gek is?

Heb je het over adverteren, dan gaat het al snel over het budget. Als er een ding niet belangrijk is bij het adverteren, dan is het je budget.

Hoe dat komt?

Waarom de kosten van Google Ads NIET belangrijk zijn

Wil je adverteren, wie of wat bepaalt dan hoe je dit aanpakt?

Oké, je hebt geld nodig, want de advertenties dienen betaald te worden, en natuurlijk is het goed om je Google Adwords kosten te verlagen, maar …

Jouw budget is niet wat jouw succes of strategie moet bepalen en zeker niet wat het succesvol maakt.

Zoals bij elke vorm van adverteren draait het niet om de kosten, maar om de opbrengst. Lukt het om jouw Google Ads campagne zodanig te optimaliseren dat je meer verdient dan wat het je kost, dan maken de kosten toch niet meer uit?

Sterker nog.

Hoe meer winst je maakt, hoe meer je zult uitgeven. Het zijn namelijk geen kosten meer, maar een investering.

Dat gezegd hebbende, laten we eens kijken wat je kunt doen om je kosten in Google Ads te verlagen.

10 Tips om jouw kosten in Google Ads te verlagen

Hoe voorkom jij torenhoge kosten en wat kun je doen om je kosten blijvend naar beneden te brengen?

We geven je 10 essentiële tips.

1 | Leer van andere

De beste manier om je kosten te verlagen is nog steeds het leren van andere. Waarom zou je zelf alle dure fouten maken, als iemand anders dat al voor je heeft gedaan?

Gun jezelf toegang tot de gratis Google Ads cursus op YouTube

2 | Voorkom geld slurpende zoekwoorden

Binnen Google Ads kun je adverteren op verschillende type zoekwoorden. De keuze voor deze zoekwoorden hebben een enorme impact op de kosten.

Waarom?

Omdat je bij Google Ads (bij veel type campagnes) via de zoekwoorden bepaalt wanneer je advertenties getoond worden. Gebruik jij de verkeerde zoekwoorden of het verkeerde “type” dan kan ik je nu al op een briefje geven dat dit voor hoge kosten zorgt.

Je zult de verkeerde bezoekers naar je website trekken. Ze zullen niet converteren, en je zult veel geld uitgeven aan iets wat niet werkt.

Bekijk daarom goed welke zoekwoorden je gebruikt in je Google ads campagnes. Maak zo nodig aanpassingen of toevoegingen, zodat je relevantere zoekwoorden gebruikt die daadwerkelijk tot conversies leiden.

Om de beste zoekwoorden te vinden en te selecteren raad ik je aan de volgende artikelen te lezen:

3 | Stel een realistisch budget vast

Als je succesvol wilt zijn met Google Ads, is het belangrijk dat je jezelf voldoende tijd en ruimte geeft om te groeien. Ook Google Ads heeft tijd nodig om te leren. Heb je minder budget, vermijd dan de duurste zoekwoorden en begin klein.

Start niet in het begin met verschillende campagnes, maar bouw je account rustig op. Is de eerste campagne rendabel, kijk dan pas naar een volgende campagne.

4 | Test, test en test nog eens

Google Ads is een voortdurend optimalisatieproces. Je kunt nooit zomaar achterover leunen. Om je kosten laag te houden is het belangrijk dat je je campagnes regelmatig controleert en de nodige aanpassingen doet.

5 | Adverteer meer

Hoe meer je adverteert, met verschillende advertenties, hoe makkelijker je een winnende strategie vindt.

Verdiep je in de kunst van copywriting en het schrijven van overtuigende teksten. Leer van je campagnes en zie iedere campagne als ‘minicursus’.

Durf daarin te testen. Stel je zelf vragen:

  • Wat als ik geen U, maar JE gebruik?
  • Wat als ik mijn regio verander?
  • Wat als ik mijn biedstrategie aanpas?
  • Etc.

Schrijf op wat je test en wat uiteindelijk de resultaten zijn. Zo creëer je voor jezelf een database met slimme optimalisatiestrategieën om steeds meer uit jouw adverteerbudget te halen.

6 | Wees eigenwijs

Het adverteren in Google kost geld. Jouw kosten voor Google Ads zijn de winst van Google.

Hoewel Google belang heeft bij winstgevende Google Ads campagnes zijn sommige voorgestelde adviezen, in mijn ogen, niet helemaal zuiver.

Google probeert je steeds meer te helpen met ‘goedbedoelde’ adviezen. Maar zijn deze adviezen wel echt zo goed bedoeld?

Durf eigenwijs te zijn en blijft testen. Klik niet zomaar op het doorvoeren van de aanbevelingen die Google Ads je geeft. Test iedere wijziging.

Kijk naar de cijfers, zij spreken de waarheid.

7 | Ken je regio

Beschik jij over een webshop of lever je diensten in heel Nederland?

Dan kan het zomaar zijn dat je verkoopcijfers in de provincie Flevoland hoger uitvallen dan die in Drenthe.

Met het adverteren op Google werkt het net zo. Je Google Ads account biedt talloze mogelijkheden om je campagne in te richten.

In de instellingen bepaal je snel en gemakkelijk in welke regio’s of vanaf welke locaties jouw advertenties getoond worden.

Alleen door dit te testen, achterhaal je in welke regio of steden je campagnes het beste scoren, om hier vervolgens extra op in te zetten.

Overigens is het ook mogelijk om regio’s uit te sluiten waarin je niet wilt dat je advertenties worden getoond. Dit kan ook helpen geld te besparen.

8 | Gebruik extensies

AdWords biedt verschillende soorten advertentie-extensies die je advertentie aantrekkelijker en informatiever kunnen maken voor potentiële klanten (prospects).

Het bekendste voorbeeld van een extensie is waarschijnlijk de belknop. Met één klik kunnen mobiele bezoekers je bedrijf meteen bellen zonder naar je telefoonnummer te hoeven zoeken.

Er zijn nog veel meer soorten advertentie-extensies die je kunt gebruiken om je advertenties effectiever te maken. Wat het beste werkt hangt af van je producten, diensten en doelstellingen. Test verschillende soorten extensies en kijk wat voor jou het beste werkt.

9 | Verhoog je CTR

Je doorklikpercentage (CTR) is een belangrijke indicator van hoe relevant je advertentie is voor degene die hem ziet. Hoe hoger je CTR, hoe relevanter Google je advertentie vindt. En dat heeft een direct effect op het bedrag dat je per klik betaalt.

Je kunt je CTR op verschillende manieren beïnvloeden. Bijvoorbeeld door de juiste advertentie-extensies, de juiste zoekwoorden en een pakkendere advertentie.

10 | Probeer verschillende soorten campagnes

Google biedt verschillende soorten campagnes voor bijna elk type product of dienst. Elk type campagne heeft zijn eigen voor- en nadelen.

Bonus Tips (handige video)

Bekijk de video en ontdek:

  • Welke 3 elementen binnen Google Ads jouw kosten bepalen
  • Hoe wij de kosten per lead van € 56,11 naar € 16,07 hebben verlaagd
  • Waarom CPC en CTR niets zeggen over het succes van jouw campagne

Ga ervoor!

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met deze uitleg en alle tips. Het is nu aan jou. Het is tijd voor de praktijk.

Je kent de theorie. Hebt voldoende munitie in de pocket en bent klaar voor het échte werk.

Hulp nodig? Als online marketing coach sta ik voor je klaar. .

Deel het met je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Populair bij onze lezers

Woensdag Gemakdag

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe marketing hack gratis in je inbox.

Categorieën

Maak een afspraak

Vul het formulier in en ik neem contact met je op

Jouw gegevens
Over je bedrijf