Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

Google Adwords uitleg: De strategie voor winst

De verkoop van online advertenties wint nog altijd aan populariteit. Inmiddels richt de focus van Google zich voornamelijk op het verkopen van deze digitale vorm van reclame.
Geen grote verrassing, maar…

  • Hoe richt je nu een slimme Google Ads campagne in?
  • En wat is Google Ads eigenlijk?
  • En hoe gebruik je het zo effectief mogelijk (zonder verlies te draaien)?

Je marketingbudget is waardevol en valt maar één keer uit te geven. Binnen dit blog leer je je jouw Google Adwords campagne opzetten, beheren en zo strategisch mogelijk in te zetten.

Voordat je met Google Ads begint

Voordat je begint met het adverteren via Google Adwords is het belangrijk dat je stilstaat bij enkele belangrijke zaken.

Nu begrijp ik heel goed dat je direct in Google Ads wilt duiken en deze stappen overslaat. Sterker nog, ik zou precies hetzelfde doen.

Maar…

Sla je deze stappen over, dan maak je exact dezelfde fouten die ik heb gemaakt.

Nu is fouten maken niet erg, alleen kosten fouten bij Google Ads wel erg veel geld. Een verkeerde instelling, een campagne die je over het hoofd hebt gezien, een verkeerde doelgroep, het kan je duizenden euro’s kosten.

Geloof me, ik heb het meegemaakt.

Voordat je begint, controleer of je de volgende vragen al kunt beantwoorden.

Veel gestelde Google Adwords vragen

Google AdWords is het adverteer-netwerk van Google. In tegenstelling tot Google AdSense, waar jij de aanbieder bent van advertenties, biedt Google AdWords de mogelijkheid zelf te adverteren. Deze adverteermogelijkheid werkt volgens een veilingsysteem. Hoe hoger je bod, hoe hoger je positie.

Elke keer als jouw Google Advertentie wordt getoond, is dat een vertoning. Klikt men op jouw advertentie, dan wordt deze klik gedeeld door het aantal vertoningen en op deze manier krijg je het CTR.

Stel dat jouw Google Advertentie 100 keer is getoond en 1 iemand op je advertentie heeft geklikt. Dan deel je 1 klik door 100 vertoningen en krijg je een CTR van 1%.

Bij elke vorm van adverteren moet de ROI (Return On Investment – wat besteed je en wat verdien je?) goed zijn. Je wilt uiteindelijk winst halen uit de investering die je maakt. Een ROAS is Return On Ad Spend – wat besteed je aan je advertenties en wat heb je verdiend?

Hoe hoger je ROAS, hoe meer je op de advertenties verdient.

Hoe specifieker de zoekopdracht is, hoe sneller deze omzet oplevert. Wat levert meer op: Fiets, Fietsenwinkel of Fietsenwinkel Utrecht?

Denk na over dataverkeer dat je liever niet op je website hebt. Sluit zoekwoorden uit die niet tot een aankoop leiden. Denk aan gratis, blog, forum, ervaringen, informatie, tips etc.

Dit filteren van zoekwoorden waarop jouw advertentie wordt getoond, doe je met de uitsluitingszoekwoorden.

Per advertentie kun je verschillende varianten opgeven. Google zal willekeurig een tekst kiezen die als advertentie geldt. Google meet de resultaten per tekst en zal uiteindelijk voor de tekst gaan die voor de meeste kliks zorgt.

Je kunt ook instellen dat Google niet automatisch de beste advertentievariant kiest, maar elke variant een gelijk aantal keren toont. Ben je nog aan het onderzoeken welke variant het beste werkt voor jouw campagne, laat Google dan alle varianten tonen.

Google Ads kun je over de hele wereld gebruiken. Maar zitten jouw klanten wel over de hele wereld? Bij de locaties kun je jouw regio instellen. Zo bepaal jij wanneer jouw advertentie wordt getoond.

Wanneer jij bijvoorbeeld een fietsenwinkel in Utrecht hebt, zul je weinig aan bezoekers uit Limburg hebben. Kies voor de beste regio. Op basis van het IP-adres (en GPS) zal Google kijken waar de bezoeker zich bevindt en of Google wel of niet jouw advertentie vertoont.

Voor elke advertentiegroep kun je een landingspagina instellen. Dit is de pagina waarop een bezoeker (na het klikken op jouw advertentie) landt.

Maak voor elke advertentiegroep een aparte bestemmingspagina. Zorg dat deze relevant is aan je advertentie en dat er een duidelijk ‘call to action’ is. Kijk wel uit met de voorwaarden van Google voor het gebruiken van een landingspagina.

Een advertentiegroep is de groep van advertenties. De advertentiegroep bepaalt wanneer en aan wie jouw advertenties worden getoond. Je campagne bepaalt vervolgens het budget.

Wil je Google Ads gebruiken, weet dan wat een goed budget is. Een veilig adverteerbudget houdt rekening met de waarde van elke websitebezoeker. Weet je niet wat elke bezoeker jou waard is? Bekijk de video over online adverteren.

Klaar voor je eerste campagne?

Als je alle veelgestelde vragen over Google Ads hebt bekeken, ben je klaar voor je (eerste) Google Ads campagne.

Volg de stappen in chronologische volgorde en noteer het wanneer je wijzigingen maakt. Er is geen enkele gouden formule voor winstgevende Google Ads campagnes.

Wat werkt dan wel?

Goed testen en gestructureerd werken.

Ben je er klaar voor?

Lees snel verder: Stapsgewijs je Google Adwords campagne inrichten

Liever ons het harde werk laten doen?

Daag ons uit, grote kans dat we je kosten al kunnen verlagen aan de telefoon.

Hoe dat werkt?

Bekijk ons Google Ads Advies

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

Laat een reactie achter