Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Google Adwords Uitleg: Het inrichten van je campagne

Ingo Trouw   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 17-04-2019   |   

De verkoop van online advertenties wint nog altijd aan populariteit. Inmiddels richt de focus van Google zich voornamelijk op het verkopen van deze digitale vorm van reclame.

Geen grote verrassing…

Maar hoe richt je nu een slimme campagnestructuur in?

Je marketingbudget is niet alleen waardevol, maar valt bovendien maar één keer uit te geven. Binnen dit blog leer je je Adwords campagne opzetten, beheren en zo strategisch mogelijk in te zetten.

Voordat je met Google Ads begint

Voordat je begint met het adverteren dien je eerst een veilig adverteer budget samen te stellen . Het koppelen van je budget aan beoogde resultaten vormt een strategische aanpak die het schieten met hagel voorkomt.

Stapsgewijs je Google Adwords campagne inrichten

Om ervoor te zorgen dat jij Google Ads  zo snel mogelijk eigen maakt leggen we het invulproces in een aantal stappen aan je voor.

Kies direct na het inloggen binnen Google Adwords voor de optie ‘Een campagne maken zonder een doel te selecteren’ en ga, zeker als beginner, altijd voor een campagnetype dat zich op zoeken richt om je producten of diensten zo effectief mogelijk te promoten.

In een latere fase kunnen ook de overige campagnetypes interessant zijn.

Klinkt het realiseren van extra websitebezoekers als het ideale doel van je campagne? Selecteer dit doel dan en voeg het adres van de betreffende pagina direct toe in de daarvoor bestemde ruimte. Voor het ontwikkelen van je campagne onderneem je vervolgens de volgende acties.

Het inrichten van je Google Adwords Campagne (in 7 stappen)

Zorg voor de juiste campagne naam

Sta je op het punt om bepaalde producten of diensten te promoten en komen deze overeen met vermelde categorieën op je huidige website?
Maak het voor jezelf zo overzichtelijk mogelijk en laat de campagnenaam in dat geval overeenkomen met deze productcategorieën. In ons geval zouden dergelijke campagnes de volgende namen meekrijgen;

Selecteer de gewenste netwerken

Binnen Google Adwords zitten meerdere aanvullende verdienmodellen verscholen. Om jezelf (onnodige) kosten te besparen is het verstandig om bij het kopje netwerken dergelijke opties als het zoeknetwerk en het displaynetwerk uit te schakelen.

Vink deze simpelweg uit om er (nog) geen gebruik van te maken.

Gebruik de juiste Ads Instellingen

Naast een startdatum kun je ook een einddatum aan een campagne koppelen. Al is dit niet noodzakelijk. Kies je niet voor een einddatum, dan stopt de campagne wanneer je budget op is.

Wat het werken zonder einddatum aantrekkelijk maakt?

Tijdens de looptijd verzamel je een enorme bron aan informatie die je helpt je campagnes te optimaliseren. Je gaat net die stap verder en investeert niet alleen in nieuwe leads en nieuwe klanten, maar ook in je marketingkennis die op andere gebieden van waarde gaat zijn.

Target je campagne op de juiste regio

Waar bevindt je targetgroep zich? Hier pas je de locatie waar je advertenties getoond worden gemakkelijk op aan.
Kies je ervoor om door heel Nederland gevonden te worden of ligt de focus op een specifieke regio? Hier heb je het helemaal zelf in de hand en bepaal je het via één simpele klik.

Richt je Adwords campagne op de juiste talen

Tijdens het instellen van je campagne staat de voertaal standaard op Nederlands. Grote kans dat dit ook de taal is die je doelgroep spreekt en zo is hier geen verder actie noodzakelijk.
Spreekt je doelgroep een andere taal? Zorg dan dat je bij de taalinstellingen de juiste taal selecteert.

Selecteer het gewenste en beschikbare budget

Welk bedrag wens je dagelijks maximaal te investeren? Zorg er, zeker in de beginfase, voor dat je hier niet te hard van stapel loopt en blijf binnen het veilig samengestelde adverteer budget waaraan we eerder al refereerde.

Kies (en bied) op de juiste zoekwoorden

Het biedingssysteem van Google Adwords komt overeen met een veiling en beslist welke zoekopdrachten binnen Google ervoor zorgen dat jouw advertentie zichtbaar wordt. Wees verstandig in je zoekwoordenkeuze en zorg dat je enkel adverteert op het juiste zoekwoordtype.

Breed zoeken

Dit zoektype wordt standaard aan iedere campagne meegegeven en zorgt ervoor dat advertenties ook worden weergegeven wanneer de zoekopdrachten van je potentiële bezoekers van synoniemen, spelfouten of gerelateerde zoekopdrachten voorzien zijn. Kies je voor deze strategie dan zal bij de kleinste relevantie je advertentie al getoond worden. Dit zorgt er voor dat je campagnes onnodig duur worden en je advertentie een stuk minder relevant is dan bij de andere zoektypes.

Woordgroep

Komt de zoekterm volledig of sterk overeen met het zoekwoord waarop jij adverteert? Dan zal je advertentie, bij een keuze voor dit zoektype, zichtbaar zijn.

Dit ziet er in de praktijk als volgt uit:

Uitgaande van het zoekwoordvoorbeeld “online marketing” worden de advertenties ook zichtbaar bij sterk overeenkomende zoekopdrachten als: online marketing uitbesteden of “online marketing hulp”. Wil je adverteren met dit zoektype, geef dan in Google Adwords het gewenste zoekwoord aan door dit tussen aanhalingstekens te plaatsen.

Exact zoekwoord

Via dit zoektype komt je advertentie naar voren wanneer zoekopdrachten volledig of zeer sterk overeenkomen met het ingegeven zoekwoord. Adverteren op dit zoektype is (in de meeste gevallen) de veiligste keuze. Wil je dit zoektype gebruiken, geef dit aan door het met [haakjes] te omringen.

Richt je bij het instellen van de advertentiegroepen vooral op de specifieke termen die binnen je zoekwoorden onderzoek goed uit de bus komen.
Sla al deze instellingen op voor je begint aan de daadwerkelijke opmaak van je advertenties.

Uitsluitingszoekwoorden

Met het gebruik van uitsluitingszoekwoorden voorkom je dat je advertentie te zien is zodra er bepaalde zoekwoorden in de zoekopdracht zitten opgesloten. Denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden als gratis, tips, bepaalde locaties etc. Hoe slimmer je met de uitsluitingszoekwoorden omgaat, hoe gerichter je campagne wordt.

Prikkel je bezoeker met een koopgerichte advertentie

De belangrijkste aandachtspunten bij het samenstellen van een koopgerichte advertentie zijn als volgt:

  • De uiteindelijke URL
  • De kopjes
  • De beschrijving

Zorg dat je in je advertentie je belangrijkste zoekwoord verwerkt en gebruik de juiste overtuigingstechnieken om je bezoekers te prikkelen.

Neem je tijd en optimaliseer je Adwords campagnes

Het optimaliseren van je Google Ads campagnes gaat niet binnen enkele dagen. Je hebt tijd nodig om de juiste gegevens te verzamelen. Zorg dat je wekelijks in je account kijkt hoe je campagnes, zoekwoorden en advertenties het doen.

Merk je dat je op de verkeerde zoekwoorden adverteert, pas dit dan aan.

Zijn je advertenties vaak vertoond en is er een duidelijke winnaar aan te wijzen? Ga hier mee verder en bedenk weer twee nieuwe varianten. Blijf dit hele proces herhalen en je zult zien dat je Google Adwords campagnes steeds winstgevender worden.

Heb je de smaak te pakken? Dompel je dan nog verder onder in de wereld van het adverteren op Google en deel je eerste resultaten met ons in de reacties!

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Ingo Trouw

Ingo kan toveren met taal. Zit je om de juiste woorden verlegen? Dankzij hem vallen ze weer als regen. Met een CE studie op zak weet hij ook de commerciële noot in elke tekst te raken.Welke emoties wil je oproepen, wie wil je aanspreken en wat is het doel van je tekst? Vanuit deze speerpunten maakt hij van iedere tekst een schot in de roos.Naast het schrijven is hij een artiest in het promoten en onder de aandacht brengen van jouw boodschap.

Laat een reactie achter