Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Wat is Google AdWords?

Sebastiaan Hendriks   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 17-04-2018   |   

Google AdWords is het adverteer-netwerk van Google. In tegenstelling tot Google AdSense, waar jij de aanbieder bent van advertenties, biedt Google AdWords de mogelijkheid zelf te adverteren. Deze adverteer-mogelijkheid werkt volgens een veilsysteem. Hoe hoger je bod, hoe hoger je positie.

Adverteren met Google AdWords loopt al snel in de papieren. Het onjuist instellen van je campagne kan je honderden tot zelfs duizenden euro´s kosten zonder goed resultaat. De volgende tips zullen je helpen meer resultaat te behalen met minder kosten.

Filter je vertoningen

Bij elke vorm van adverteren moet de ROI (Return On Investment – Wat besteed je en wat verdien je?) goed zijn. Je wilt uiteindelijk winst halen uit de investering die je maakt. Denk goed na over je zoekwoorden. Welke zoekwoorden leveren jou de meeste omzet op?

Kies eerder voor long-tail zoekwoorden. Hoe specifieker de zoekopdracht is, hoe sneller deze omzet oplevert. Wat levert meer op; Fiets, Fietsenwinkel of Fietsenwinkel Utrecht?

Denk ook na over dataverkeer dat je liever niet op je website hebt. Sluit zoekwoorden uit die niet tot een aankoop leiden. Denk aan gratis, blog, forum, ervaringen, informatie, tips etc.

Naast het filteren van zoekwoorden is het verstandig om te kijken naar de netwerken. Als jij de inhoudsnetwerken op automatisch hebt staan kan het dus ook voorkomen dat jouw advertenties getoond worden op forums, spamsites of porno.

Kies voor meer varianten

Per advertentie kun je verschillende teksten opgeven. Google zal willekeurig een tekst kiezen die als advertentie geldt. Google meet de resultaten per tekst en zal uiteindelijk voor de tekst gaan die voor de meeste kliks zorgt. Dit zorgt ervoor dat jij meer uit je advertentie haalt en door een toename van je CTR (het percentage dat op jouw advertentie klikt) kan het ook nog je positie in Google Adwords positief beïnvloeden.

Beperk de advertenties per regio

Wanneer jij bijvoorbeeld een fietsenwinkel in Utrecht hebt zul je weinig aan bezoekers uit Limburg hebben. Kies voor de beste regio. Op basis van het IP-adres zal Google kijken waar de bezoeker zich bevindt en of Google wel of niet jouw advertentie vertoont.

De juiste landingspagina

Maak voor elke advertentiegroep een aparte landingspagina. Zorg dat deze relevant is aan je advertentie en dat er een duidelijk “call to action” is. Kijk wel uit met de Google voorwaarden voor het gebruiken van een landingspagina.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

SEO teksten leren schrijven,

met de focus op je klanten?

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

SEO teksten leren schrijven,

met de focus op je klanten?

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

Laat een reactie achter