Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

7 veelgemaakte Google Analytics fouten + Google Analytics checklist

Dion Pereira   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 06-04-2018   |   

Een goede setup van Google Analytics is essentieel. Google Analytics is een bron van informatie die elke marketeer dient te raadplegen. Ook voor (marketing) managers/opdrachtgevers is deze data belangrijk om genuanceerde beslissingen te maken.

Helaas is de kans groot dat je corrupte data gebruikt. En benut je wel de inzichten die Google Analytics biedt om jouw marketing budget zo effectief mogelijk te besteden? Herken je de signalen van bezoekers die afhaken?

Leestip! Nog niet bekend met Analytics? Leer hoe Google Analytics werkt.

De veelgemaakte fouten bij het gebruik van Google Analytics

Om te beginnen: de grootste fout is überhaupt geen gebruik maken van Google Analytics. Het benutten van waardevolle inzichten uit Google Analytics zorgen ervoor dat je jouw bezoekers beter begrijpt en kan je op ideeën brengen die jouw omzet doen stijgen.

Dat gezegd hebbende, hieronder een opsomming van veelgemaakte fouten:

  • Het gebruik van onzuivere data
  • Geen gebruik van weergaves
  • Geen doelen aangemaakt
  • Demografische en interesserapporten zijn niet ingeschakeld
  • Geen koppeling met Google Search Console (webmaster tools)
  • Geen koppeling met AdWords (indien van toepassing)
  • (Geoptimaliseerde) E-commerce is niet ingeschakeld

Hoe moet het wel? De correcte Google Analytics setup

Begin met het aanmaken van een Google Analytics account
Mocht je nog helemaal geen gebruik maken van Google Analytics, maak dan direct een account aan en begin vandaag nog met het verzamelen van data.

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het verzamelen van data. Hoe je dit kunt doen behandel ik niet in dit artikel, maar hier zijn genoeg stap voor stap handleidingen over te vinden. Ook heeft elke CMS platform wel een plugin voor Google Analytics.

#1 Pas op voor onzuivere data en voorkom dat jij de verkeerde gegevens uit Analytics haalt

Wat is onzuivere data? Dit is data van gebruikers die niet tot jouw doelgroep behoren, zoals jijzelf bijvoorbeeld. Of bezoekers uit Duitsland, terwijl de producten alleen in Nederland en België worden verkocht.

Deze zorgen voor een vertekend beeld in jouw data en mogelijk maak je beslissingen op basis van de verkeerde data. Een voorbeeld is dat je hierdoor een lager conversiepercentage hebt, omdat deze bezoekers niet zullen bestellen of een offerte zullen aanvragen.

De oplossing hiervoor is bepaald verkeer filteren, bijvoorbeeld door het verkeer van het kantoor uit te sluiten op basis van het IP-adres. Daarnaast raad ik aan om een weergave aan te maken met alleen verkeer uit landen waar jouw doelgroep zich bevindt. Filters vind je onder Beheerder > Filters (onder weergave). Om filters aan te maken dien je wel bewerkingsrechten te hebben op accountniveau.

#2 Hoe maak je het beste gebruik van weergaves?

Binnen Google Analytics kun je gebruik maken van meerdere weergaves. De standaard weergave is “Alle websitegegevens” en de naam verklapt al wat deze laat zien.

In de basis raad ik je aan om ook een “test” en “master” weergave aan te maken. In de master weergave filter je verkeer dat niet tot de doelgroep behoord, zoals medewerkers en gebruikers uit landen die niet tot de doelgroep behoren.

Ook stel je per weergave de doelen in die je wilt meten (nadat je deze eerst getest hebt). De master weergave gebruik je voor jouw analyse en rapportage.

De testweergave gebruik je om tests uit te voeren voordat je dit doorvoert in de master weergave, zoals een nieuw doel. Hierdoor zorg je ervoor dat de data in de master weergave clean blijft.

De alle websitegegevens weergave bevat alle data en kan je als back-up zien.

Let erop dat een weergave niet met terugwerkende kracht data kan verzamelen, maar dit pas doet vanaf het moment dat deze is aangemaakt. Begin hier daarom dan ook zo vroeg mogelijk mee. Weergaves vind je onder Beheerder (tandwieltje) aan de rechterzijde.

#3 Stel doelen in, in Google Analytics en meet je successen

Hoe meet je successen? Met doelen!

Voorbeelden van doelen zijn:

  • Aankoop
  • Offerteaanvraag
  • Ingevuld contactformulier
  • Inschrijving voor de nieuwsbrief
  • Download van een whitepaper
  • Bepaalde tijd besteed op een website

En alle andere meetbare zaken die voor jou belangrijk zijn om successen te bepalen. Het makkelijkst is een doel instellen op basis van een URL, zoals de bedankpagina.

Maar doelen kunnen ook gemeten worden op basis van een gebeurtenis. Niet elke website werkt namelijk met een bedankpagina, maar bijvoorbeeld met een melding als “Bedankt voor het inschrijven”. Ook kun je waardes koppelen aan doelen, zodat je het rendement van jouw marketingactiviteiten kunt meten.

Doelen vind je onder Beheerder (tandwieltje) > Doelen (onder weergave) en dien je per weergave in te stellen. Wanneer je een weergave kopieert, worden de doelen ook mee gekopieerd.

Ook kun je doelen kopiëren naar andere bestaande weergaven. Handig!

#4 Begin bij de basis en stel demografische interesserapporten in

Het inschakelen is letterlijk een druk op de knop en vind je onder doelgroep>demografie. Klik hier op “Overzicht“ en je ziet de mogelijkheid om dit in te schakelen.

Demografische gegevens behoren tot de basis van het onderzoeken en vaststellen van jouw doelgroep. Schakel dit daarom dan ook meteen in.

#5 Koppel Google Search Console met je Google Analytics

De koppeling met Google Search Console zorgt ervoor dat gegevens vanuit Search Console ook in Google Analytics zichtbaar zijn, zoals welke zoekwoorden voor organisch verkeer zorgen en wat jouw gemiddelde positie is voor die zoekwoorden.

Dit kun je instellen onder Beheerder (tandwieltje) > Alle producten (onder property) > Search Console. Selecteer hier de site waarmee je wilt linken.

#6 Koppel je Google AdWords met je Google Analytics

Google Analytics koppelen met AdWords is een essentiële koppeling voor de online marketeer, mits je gebruik maakt van AdWords. Heb je deze koppeling niet en heeft jouw online marketeer hier niet naar gevraagd, dan heeft de online marketeer mogelijk niet voldoende kennis van zaken.

De koppeling zorgt er namelijk voor dat AdWords data zichtbaar is in Google Analytics, maar je kunt ook de beschikbare data uit Google Analytics gebruiken binnen AdWords.

Je kunt bijvoorbeeld het bouncepercentage zien van pagina’s waarvoor je adverteert naast de statistieken van AdWords, maar ook kun je de Google Analytics gegevens gebruiken om doelgroepen samen te stellen. Deze doelgroepen kun je bijvoorbeeld gebruiken voor remarketing campagnes.

Ook kun je de doelen uit Google Analytics importeren in AdWords, zodat er geen verschillen zijn tussen Google Analytics en AdWords. Dit kun je instellen onder Beheerder (tandwieltje) > Alle producten (onder property) > AdWords. Selecteer hier het account waarmee je wilt linken.

#7 (Geoptimaliseerde) E-commerce is niet ingeschakeld

Onmisbaar voor webshops is het inschakelen van de e-commerce functionaliteit. Hiermee kun je de verkoopgegevens van jouw webshop in Google Analytics zien, zoals de opbrengst (per product), conversiepercentage en het conversiepad (zie afbeelding hieronder).

Google Analytics fouten

De setup van de e-commerce functie is niet altijd even gemakkelijk, afhankelijk van welk CMS-systeem je gebruikt. CMS-systemen zoals WordPress en Magento hebben vaak verschillende plugins die hiervoor gebruikt kunnen worden.

Bij andere systemen kan het zijn dat dit geïnstalleerd dient te worden middels JavaScript, waarbij je een developer nodig hebt tenzij je zeker bent van jouw coding skills.

Leestip! Wil jij echt alles uit je Google Analytics halen, voeg dan een paar regels JavaScript toe en je komt alles te weten over je bezoekers!

Gebruik de Google Analytics checklist en voorkom de basisfouten

Bovenstaande punten zijn in mijn ogen de basisfouten die gemaakt worden die vrij gemakkelijk op te lossen en in te schakelen zijn, op geoptimaliseerde e-commerce na. Wil je een volledige checklist voor de Google Analytics setup? Deze heb ik voor je klaarstaan en is onderverdeeld in 4 categorieën:

  • Technische setup
  • Configuratie
  • Verkeer
  • Aanpassingen

Bonus: gratis Analytics rapportage template

Nu je de juiste data gebruikt, wil je dit natuurlijk ook kunnen rapporteren aan jouw opdrachtgever of klant. Of indien je een eigen bedrijf hebt, wil je snel en overzichtelijk kunnen zien hoe je ervoor staat.

Google Data Studio is een rapportage tool van Google om data uit Analytics en andere bronnen overzichtelijk weer te geven. Ik heb voor jullie een template gemaakt voor een Google Analytics rapport, wat zich vooral focust op de behaalde doelen. Hiervoor dien je dus wel doelen in te stellen.

Kopieer het rapport en kies de weergave die je wilt gebruiken voor dit rapport (master weergave). Voor het template heb ik sample data van Google als bron gebruikt. Je dient daarom in de rapportage nog wel zelf jouw doelen te selecteren.

Het template vind je hier.

Je weet nu precies wat je moet doen om de 7 meest voorkomende Google Analytics fouten te voorkomen. Heb je nog vragen? Stel ze gerust.

 

Wil je zeker weten dat je Google Analytics op de juiste, en meest effectieve manier gebruikt? Overweeg dan de Google Analytics cursus en bespaar veel tijd!

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Dion Pereira

Als freelance online marketeer zorgt Dion voor blije klanten door met ze mee te denken, realistische doelstellingen op te stellen en er alles aan te doen om deze te behalen. Zijn focus ligt op effectieve campagnes (AdWords, Facebook & email) die zo relevant mogelijk de doelgroep targetten in de juiste fase, met de juiste boodschap.

Laat een reactie achter