Internet Marketing Gemak Logo

UTM-codes

Wie klikt er op jouw linkjes en welke acties leveren jou de meeste omzet op? Ontdek de kracht van UTM codes. Maak je eigen UTM codes aan en doe je voordeel met ons handig stappenplan.

Afbeelding van een vrouw met laptop

De basis

cATEGORIE:

Google Analytics > UTM-codes

UTM-Codes maken

Voor het maken van UTM Codes kun je de tool van Google gebruiken, maar beter werkt onze campagne builder.

UTM Codes in je Google Analytics account

Wat hier het geheim voor is? Het toevoegen van UTM-Codes binnen je Google Analytics omgeving. Aangezien deze code voor iedere link een uniek element bevat is goed te achterhalen hoe vaak hierop geklikt wordt en welke route iedere bezoeker vervolgens aflegt.

Met het toevoegen van dit beetje extra informatie aan je link ben je in het vervolg altijd in staat om te achterhalen;

Hoe voeg je de UTM-Codes toe in je Google Analytics omgeving?

Voor het toevoegen van de codes ga je binnen de Google Analytics omgeving naar de Campaign URL Builder waar je de gevraagde aspecten zo gedetailleerd mogelijk invult. Hoe meer je invult, hoe gemakkelijker het is om waardevolle info te verzamelen. Vergeet hierbij nooit;

De specifieke URL van de pagina die je bezoekers te zien krijgen wanneer ze op de link klikken;

De bron van je campagne. Dit kan bijvoorbeeld een gastblog zijn waarin de link is opgenomen;

Het medium waar de link online komt te staan. Mag je inderdaad die gastblog op een externe site plaatsen? Neem deze site dan mee als Campagne medium.

Om het voor jezelf zo overzichtelijk mogelijk te houden raden we je aan iedere campagne een eigen naam mee te geven. In het algehele overzicht wordt het effect van iedere campagne weergegeven via een aantal belangrijke statistieken als het bouncepercentage, het aantal gebruikers, het aantal sessies, het aantal transacties en de bijbehorende opbrengsten.

Ga aan de slag met alle input en finetune je campagne!

Waar alle onderdelen van (online) marketing gepaard gaan met vallen en opstaan vormt het optimaliseren van je campagnes geen uitzondering. Maar met het doorvoeren van deze kleine details voorkom je dat er nog waardevolle input aan je neus voorbij gaat. Dus…

Ren, vlieg, val, sta op en ga door!

Krijg je er maar geen genoeg van? Bekijk dan ook de Google Analytics Cursus.

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...