Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Google Analytics Uitleg (voor beginners + 4 expert tips)

Sebastiaan Hendriks   |   4 reacties   |   Laatste aanpassing op: 08-05-2018   |   

Voor de mensen die mij kennen is het geen geheim, ik ben gek van Google Analytics. Niet zozeer van het programma, maar wel van alle data en vooral de acties die je daar uit kunt halen voor je marketing.

Welk kanaal levert jou de beste bezoekers op? Welke campagne levert nu niet alleen bezoekers, maar ook echt klanten op?

Is die euro in Google Adwords of Facebook wel echt zo goed besteed?

Met mij zijn er miljoenen marketeers die dit gratis programma van Google gebruiken om strategische keuzes, niet op buikgevoel, maar op data te maken.

Ik moet toegeven, het leren van Google Analytics en het echt begrijpen van de data is lastig. Zeker als je nieuw bent.

Na eerst een succesvolle dochtermaatschappij opgezet te hebben, waarbij ik veel zaken op onderbuik gevoel deed, begon in 2012 met Internet Marketing Gemak.

Hoewel ik met mijn onderbuikgevoel tonnen per jaar omzet realiseerde kon ik bij opdrachtgevers voor Internet Marketing Gemak niet aankomen met…

Tja, het voelt gewoon goed.

Ik moest data hebben.

Echte cijfers.

Ik ontdekte dat Google Analytics mij alle data zou geven. Het moment van enthousiast inloggen was al snel voorbij door het totaal overweldigende gevoel van alle linkjes, cijfers, grafieken en statistieken.

Waar moest ik kijken?

Waar moest ik klikken?

Hoe werkt Google Analytics in hemelsnaam?

Na jaren Google Analytics te gebruiken, weet ik hoe ik aan de juiste data kom. Het verbaast mij nog regelmatig welke data je wel niet bovenwater kunt krijgen.

Hoe leuk zoveel data ook is, hoe zorg je dat jij je wegwijs kunt maken?

Ik zal je het uren staren en turen naar een scherm vol data besparen. 80% van alle data die je uit Google Analytics kunt halen, zal jij in eerste instantie niet eens nuttig vinden en gebruiken.

Ik leg je uit hoe Google Analytics werkt en neem je stap voor stap mee. Je ontdekt:

  • Hoe je met slechts enkele minuten de juiste data uit Google Analytics
  • Wat elk rapport binnen Google Analytics betekent
  • Hoe je geen uren, maar minuten spendeert
  • 3 krachtige tips om zelfs “verborgen” data boven water te krijgen

Klaar om alles uit Google Analytics te halen?

Laten we beginnen!

De belangrijkste Google Analytics stappen, instellingen, tips en uitleg

Wat is Google Analytics en hoe werkt het?

Hoe werkt Google Analytics

Google Analytics is een dienst van Google om statistieken en data van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven.

Je kunt via Google Analytics data bekijken over het gedrag van je bezoekers, het aantal, waar ze vandaan komen en nog veel meer.

Het doel van Analytics is om jou een duidelijk beeld te geven van, onder andere, de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Met Google Analytics kun je beter (bij)sturen. Monitor het succes van campagnes, stop op tijd met campagnes die niets opleveren en ontdek hoe je op basis van feiten en cijfers je website optimaliseert.

Zoals de meeste diensten van Google, betaal je niet met euro’s, maar met data.

Door Google data over jouw website te laten verzamelen, leert en verzamelt Google steeds meer informatie om de beste zoekmachine ter wereld te blijven.

Voordat je begint met Google Analytics

Voordat jij begint met Google Analytics is het belangrijk dat je jezelf enkele vragen stelt. Wat wil je bereiken? Welke doelen heb je gesteld met de marketingacties die je doet? Welke data wil je uit Analytics halen?

Door jezelf eerst de juiste vragen te stellen, voorkom je dat je uren naar het dashboard van Analytics aan het staren bent. Starend naar talloze data, zonder dat je eigenlijk precies weet wat je nu aan het doen bent.

Het is niet zo moeilijk om te verdwalen binnen Analytics en fouten te maken, die je makkelijk had kunnen voorkomen. Zorg daarom dat je eerst weet welke data je bovenwater wilt krijgen.

Geloof me, op bijna elke vraag die jij kan stellen over het gedrag of de bezoekers op je website, weet Google Analytics het antwoord.

Je moet alleen nog even weten waar je moet kijken.

En daar gaat dan ook dit artikel over.

Gebruik jij Google Analytics liever als marketingadviseur en wil je weten hoe je snel tot de juiste data komt? Bekijk dan de video of overweeg de Google Analytics cursus “Van data naar klant”

De 5 rapporten van Google Analytics + uitleg

Google Analytics werkt met rapporten. Binnen deze rapporten zijn weer subrapporten te vinden. Er zijn binnen Google Analytics 5 rapporten. Ieder rapport toont andere data.

De 5 rapporten binnen Google Analytics zijn:

  • Realtime
  • Doelgroep
  • Acquisitie
  • Gedrag
  • Conversies

Realtime rapporten – direct op de hoogte van al je bezoekers

Realtime - Google Analytics

Binnen de rapportvorm Realtime vind je alle actuele data. Het is het rapport dat realtime (wat nu gebeurt) cijfers toont. Ben je benieuwd wat er nu, echt op dit moment, op jouw website gebeurt, dan moet je bij de Realtime rapporten zijn.

Doelgroep rapporten – alle informatie over je bezoekers

Google Analytics Doelgroep

Ben je benieuwd uit welke provincie of plaats je bezoekers komen, of ze hun mobiel of tablet gebruiken, of hoe jij het doet met je website ten opzichte van je concurrenten? Dan geven de doelgroep rapporten je alle informatie die je zoekt.

Acquisitie rapporten – Alle inzichten in marketingacties en bezoekerskanalen

Acquisitie via Google Analytics

Waar komen de meeste bezoekers vandaan? Hoe gaat het met jouw adverteer campagnes op Google of Facebook? Zijn jouw social media acties jouw tijd echt waard? Wil je alles weten over hoe jouw website het doet op het internet, waar je bezoekers vandaan, hoe die zich per kanaal gedragen en welk bezoekerskanaal het meest omzet oplevert? Bekijk dan de Aqcuisitie rapporten.

Gedrag rapporten – De informatie over het gedrag van jouw bezoekers

Google Analytics Gedrag

Natuurlijk wil je weten hoe bezoekers jouw website gebruiken. Ontdek binnen de gedrag rapporten welke pagina’s op jouw website het best presteren, hoe lang mensen op je website blijven, welke pagina’s je onnodig omzet kosten en start gratis experimenten op.

Conversies rapporten – Alles over resultaten

Een conversie is een gewenst resultaat. Wil je dat jouw bezoekers zich inschrijven op je nieuwsbrief , je product kopen, zich registreren of een x aantal minuten op je website blijven? Het zijn allemaal conversies.

Via de conversierapporten houd jij de vinger aan de pols. Je ziet hoeveel doelen je in een bepaalde periode behaald hebt, hoeveel procent van jouw bezoekers doet wat jij wilt dat ze doen en welke pagina’s er op jouw website voor zorgen dat je omzet misloopt.

Benieuwd waarom jij nog geen klanten krijgt via je website, grote kans dat je via de conversie rapporten van Google Analytics het antwoord vindt.

 

Hoe je alles uit Google Analytics haalt zonder de weg kwijt te raken….

Google Analytics is een geweldig programma dat tot enorme diepte gaat, met bijna elk cijfer of statistiek die jij kunt bedenken.

En het beste van alles?

Het is gratis.

Maar…

Wanneer je net begint zal je even moeten wennen. Het is wellicht wat verwarrend in het begin. Het heeft mij jaren gekost om Analytics goed onder de knie te krijgen, maar nu ik het een tijd heb gebruikt, ken ik alle ins- and outs.

Ik garandeer je dat je door het kijken van de video al meer uit Google Analytics zal halen dan wat je nu doet.

Al is er een belangrijk ding dat je moet weten…

Gebruik je Analytics op de verkeerde manier dan slurpt het meer van je tijd af, dan de gezellig koffie dame op kantoor of de heerlijke drukte op de a2 tijdens de spits.

Google Analytics dient niet meer van je tijd te vragen dan nodig is. Wil jij van Analytics je werk maken, tja, volg dan alle cursussen en spendeer voldoende tijd om ook alle ins- en outs te ontdekken. Lees hierna nog talloze blogs, bekijk alle youtube filmpjes en blijf oefenen.

Gebruik jij Google Analytics liever als marketingadviseur en wil je weten hoe je snel tot de juiste data komt?

Gaat het jou er niet om dat jij de nieuwste Google Analytics goeroe wordt, heel de techniek er achter kent, maar wil je wel op een snelle manier ontdekken waarom jij nu geen klanten krijgt via je website, of je marketingbudget wel echt goed besteed wordt en wat elke bezoeker op je website doet?

Maak dan niet de vergissing die ik heb gemaakt…

Natuurlijk kun je diepgaande studies of cursussen volgen. Maar naast dat het je vaak veel geld kost, kost het nog iets veel kostbaarders…

Jouw tijd.

Bekijk de video als je die nog niet bekeken. Heb jij het gevoel dat jij kan profiteren van Google Analytics? Spendeer dan een klein beetje budget en gebruik je tijd zo effectief mogelijk.

Vind je het niet erg om een kleine vergoeding kwijt zijn om daarmee enorm veel tijd te besparen?

Overweeg dan de cursus Google Analytics “Van data naar klant”

Heb je nog vragen, een goede tip of een ervaring die je wilt delen?

Laat wat van je te horen.

Reageer, stel je vraag en deel

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

Deel met jouw netwerk

4 reacties

  1. Rene op 12/04/2018 om 13:37

    Voor de beginnende gebruiker een mooi, bondig overzicht dank.

  2. Jarno op 25/04/2018 om 10:31

    Op welke plek kan ik precies zien hoe veel omzet er is behaald vanuit Facebook? Via Facebook zelf krijg ik namelijk een ander bedrag dan waar ik op uitkom in analytics.

    • Sebastiaan Hendriks op 25/04/2018 om 11:27

      Dag Jarno,

      Als alles goed staat ingesteld en je inderdaad ook de omzet trackt via Google Analytics dan kun je deze via verschillende manieren opvragen. Het makkelijkste is in mijn ogen: Aqcuisitie > Alle verkeer > Kanalen > Social
      Ik hoop dat het lukt.

Laat een reactie achter