Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Bounce rate

Een bounce rate die door het dak gaat? Tijd om in actie te komen! Verbeter de gebruikerservaring en houd je bezoekers vast.

Wat is de bounce rate? – de betekenis

Je bounce rate is simpelweg het percentage van je bezoekers dat je website verlaat zonder een andere pagina te bezoeken. Ze komen binnen op pagina A, ze gaan weg op pagina A.

Bounce rate en Google Analytics 4

In Google Analytics wordt er niet meer gewerkt met een bouncepercentage. Google Analytics biedt echter wel een andere manier om de betrokkenheid van jouw websitebezoekers in kaar te brengen.

Betrokkenheidspercentage vs bouncepercentage

Voor diegenen die graag het bouncepercentage inzichtelijk willen maken in Google Analytics 4 is er een gemakkelijk rekensommetje.

Voorbeeld: Betrokkenheidspercentage = 85%, dan is het bouncepercentage 100% – 85% = 15%

Als je deze berekening gebruikt, zal je bouncepercentage lager zijn dan de bounce rate die je in Analytics 3 ziet. Dit komt omdat Analytics 4 anders werkt en niet alleen sessies met meer dan 1 pagina telt, maar ook sessies die langer dan 10 seconden op de pagina zijn geweest of als er een gebeurtenis is opgemerkt. Bijvoorbeeld het bekijken van een video.

Wat te doen bij een hoge bounce rate?

Een hoge bounce rate betekent ( ook in Google Analytics 4) dat de betrokkenheid op de pagina laag is.

Maar voordat jij écht begint met zweten of stressen, laten we eerst eens kijken of jouw bounce rate wel écht zo hoog is.

Luisteren we naar Google dan zijn dit ongeveer de gemiddelde cijfers:

  • 70 – 98% voor blogs
  • 40 – 60% voor landingspagina’s (diensten)
  • 20 – 40% voor webshops

En…Waar scoor jij? 

Of je nu aan de hoge of lage kant zit met je bounce rate, je kunt je website altijd verbeteren.

Hoe je dat gemakkelijk doet, leg ik je later uit aan de hand van een video.

Laten we eerst kijken naar de meest voorkomende redenen van een hoge bounce rate.

3 Redenen van een hoge bounce rate

Als je nog steeds vindt dat je bounce rate te hoog is, kijk dan eens of jij toevallig niet schuldig maakt aan een van deze volgende elementen.

1| Clickbait

Aan de hand van jouw social media bericht of seo titel en meta omschrijving bepaalt een bezoeker of hij jouw tekst gaat lezen.

Als jouw landingspagina vervolgens totaal niet aansluit bij de verwachting van de bezoeker is het niet heel vreemd dat iemand, zonder door te klikken naar een andere pagina, direct de website verlaat.

2. Slechte interne navigatie

De interne navigatie, de linkjes van pagina A, naar pagina B, helpen je bezoekers de weg te vinden. Kijk nog eens kritisch naar die ene pagina met die hoge bounce rate.

Heb je op deze pagina logische interne links naar andere pagina’s geplaatst?

Is het voor de bezoeker helder wat de volgende stap is?

3. Irritatie

Storende elementen, pop-ups, vreemde afbeeldingen of communicatiestijl. Je kunt het zo gek niet bedenken of een bezoeker kan zich eraan irriteren.

Zo vinden we het over het algemeen zeer normaal dat het logo in je header naar de homepage linkt, je rechtsboven de contactinformatie vindt en in de footer extra informatie staat.

Het is de kunst om het iedere bezoeker zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Verlaag je bounce rate in 4 stappen

Om de betrokkenheid op een pagina te verhogen en daarmee je bounce rate te verlagen dien je je te verdiepen in het bezoekersgedrag.

Probeer te achterhalen waarom je bezoekers je website weer verlaten en wat je kunt doen om je bezoeker meer betrokken te houden.

Hoe je dit gemakkelijk doet, leg ik je uit in de video.

En nu?

Kijk, als coach of adviseur weet je het dondersgoed. 

Inspiratie zonder actie is waardeloos. 

  • Je kunt nog 100 blogs lezen.
  • Nog 1000 video’s kijken.
  • Nog eindeloos podcasts luisteren.

Het gaat je geen reet opleveren…

Geloof me, ik ken het spelletje:
→ Mijn eerste bedrijf flopte sneller dan een koffietentje dat Senseo schenkt
→ Mijn tweede bedrijf groeide uit naar meerde locaties door heel Nederland

Wat maakte het verschil?

Niet nóg meer kennis.
Niet nóg meer tips.
Maar actie. 

En de juiste hulp op het juiste moment.

Durf te kiezen

Als deze blog je heeft geïnspireerd, als je voelt dat hier iemand schrijft die snapt waar jij doorheen gaat…

Dan is dit je wake-up call.

Stop met:
• Eindeloos informatie verzamelen
• Weer een gratis webinar bekijken
• Jezelf klein houden “omdat je nog niet klaar bent”

Het is tijd om door te pakken.

Kies je route:

👉 Online Marketing & Business Coaching
Voor coaches en adviseurs die er klaar mee zijn om onder hun niveau te werken. Die weten dat ze meer impact kunnen maken, meer kunnen verdienen, en eindelijk dat bedrijf willen bouwen waar ze van dromen.

👉 Masterclass ‘3-staps Klantenplan’
Ga van “a-nog-zo’n-eentje” naar dé go-to expert in jouw niche. 

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’
Vul je agenda met klanten en ontdek de blauwdruk om door die 100K grens (en ver daarboven) te komen.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.