Bounce rate

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is de bounce rate? – de betekenis

Je bounce rate is simpelweg het percentage van je bezoekers dat je website verlaat zonder een andere pagina te bezoeken. Ze komen binnen op pagina A, ze gaan weg op pagina A.

Bounce rate en Google Analytics 4

In Google Analytics wordt er niet meer gewerkt met een bouncepercentage. Google Analytics biedt echter wel een andere manier om de betrokkenheid van jouw websitebezoekers in kaar te brengen.

Betrokkenheidspercentage vs bouncepercentage

Voor diegenen die graag het bouncepercentage inzichtelijk willen maken in Google Analytics 4 is er een gemakkelijk rekensommetje.

Voorbeeld: Betrokkenheidspercentage = 85%, dan is het bouncepercentage 100% – 85% = 15%

Als je deze berekening gebruikt, zal je bouncepercentage lager zijn dan de bounce rate die je in Analytics 3 ziet. Dit komt omdat Analytics 4 anders werkt en niet alleen sessies met meer dan 1 pagina telt, maar ook sessies die langer dan 10 seconden op de pagina zijn geweest of als er een gebeurtenis is opgemerkt. Bijvoorbeeld het bekijken van een video.

Wat te doen bij een hoge bounce rate?

Een hoge bounce rate betekent ( ook in Google Analytics 4) dat de betrokkenheid op de pagina laag is.

Maar voordat jij écht begint met zweten of stressen, laten we eerst eens kijken of jouw bounce rate wel écht zo hoog is.

Luisteren we naar Google dan zijn dit ongeveer de gemiddelde cijfers:

  • 70 – 98% voor blogs
  • 40 – 60% voor landingspagina’s (diensten)
  • 20 – 40% voor webshops

En…Waar scoor jij? 

Of je nu aan de hoge of lage kant zit met je bounce rate, je kunt je website altijd verbeteren.

Hoe je dat gemakkelijk doet, leg ik je later uit aan de hand van een video.

Laten we eerst kijken naar de meest voorkomende redenen van een hoge bounce rate.

3 Redenen van een hoge bounce rate

Als je nog steeds vindt dat je bounce rate te hoog is, kijk dan eens of jij toevallig niet schuldig maakt aan een van deze volgende elementen.

1| Clickbait

Aan de hand van jouw social media bericht of seo titel en meta omschrijving bepaalt een bezoeker of hij jouw tekst gaat lezen.

Als jouw landingspagina vervolgens totaal niet aansluit bij de verwachting van de bezoeker is het niet heel vreemd dat iemand, zonder door te klikken naar een andere pagina, direct de website verlaat.

2. Slechte interne navigatie

De interne navigatie, de linkjes van pagina A, naar pagina B, helpen je bezoekers de weg te vinden. Kijk nog eens kritisch naar die ene pagina met die hoge bounce rate.

Heb je op deze pagina logische interne links naar andere pagina’s geplaatst?

Is het voor de bezoeker helder wat de volgende stap is?

3. Irritatie

Storende elementen, pop-ups, vreemde afbeeldingen of communicatiestijl. Je kunt het zo gek niet bedenken of een bezoeker kan zich eraan irriteren.

Zo vinden we het over het algemeen zeer normaal dat het logo in je header naar de homepage linkt, je rechtsboven de contactinformatie vindt en in de footer extra informatie staat.

Het is de kunst om het iedere bezoeker zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Verlaag je bounce rate in 4 stappen

Om de betrokkenheid op een pagina te verhogen en daarmee je bounce rate te verlagen dien je je te verdiepen in het bezoekersgedrag.

Probeer te achterhalen waarom je bezoekers je website weer verlaten en wat je kunt doen om je bezoeker meer betrokken te houden.

Hoe je dit gemakkelijk doet, leg ik je uit in de video.

Zet de volgende stap

Of het nu gaat over je bounce rate, Google Analytics of het generen van meer omzet via het internet. Het zijn onderwerpen waar we uren over kunnen praten.

Dus….

Heb je een vraag voor ons of wil je eens van gedachte wisselen? Neem contact op.

Liever het internet (en ons) het harde werk laten doen? Besteed je online marketing uit.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan