Google Analytics voor beginners | Complete uitleg

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis webanalysedienst die websiteverkeer bijhoudt en rapporteert. Het is het meest gebruikte hulpmiddel voor webanalyse ter wereld, en het wordt aangeboden door Google.

Hoe werkt Google Analytics?

Google Analytics werkt door middel van een trackingcode die op je website is geïnstalleerd.

Aan de hand van deze trackingcode verzamelt Google Analytics enorm veel data welke het vervolgens uitwerkt in 7 rapporten.

Hier gaan we later in het artikel verder op in. Laten we eerst kijken wat het nut van Google Analytics is.

Wat is het nut van Google Analytics?

Het doel van Google Analytics is om jou een duidelijk beeld te geven van, onder andere, de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves.

Welke pagina’s op je website leveren de meeste omzet op? Via welke kanalen komen de meeste bezoekers en wat leveren jouw marketingcampagnes op?

Google Analytics zorgt ervoor dat jij niet meer in het duister tast. Dat je niet zomaar iets doet op onderbuikgevoel, maar kunt sturen op cijfers.

Laten we eens kijken welke gegevens Google Analytics dan allemaal verzameld.

Welke gegevens verzamelt Google Analytics

Met de nieuwe variant, Google Analytics 4, zal Google Analytics steeds meer gegevens verzamelen.

Op dit moment verzamelt Google Analytics onder andere de volgende gegevens over je bezoekers:

  • Het soort apparaat dat je bezoeker gebruikt (desktop, laptop, smartphone)
  • Hun locatie (land, stad, regio)
  • Welke browser ze gebruiken
  • Hoe ze je site gevonden hebben
  • Welke pagina’s ze op je site bezoeken
  • Hoelang ze op elke pagina blijven
  • Welke acties ze ondernemen terwijl ze op je site zijn

Hoe kan ik Google Analytics gebruiken?

Om Google Analytics te gebruiken heb je een Google account nodig. Als je eenmaal een Google account hebt, kun je je hier aanmelden voor Google Analytics. Nadat je je aangemeld hebt, krijg je een code die je aan je website moet toevoegen.

Als de code eenmaal is toegevoegd aan je site, begint Google Analytics met het bijhouden van gegevens over je website bezoekers.

Je kunt dan inloggen op je Google Analytics account om rapporten te bekijken en veranderingen aan je website aan te brengen op basis van de gegevens die je ziet.

Uitleg over de Google Analytics rapporten

Wil je weten hoe Google Analytics werkt, dan moet je weten hoe je gebruikmaakt van de verschillende rapporten.

De 7 rapporten van Google Analytics

  • Realtime
  • Demografie
  • Technologie
  • Acquisitie
  • Betrokkenheid
  • Inkomsten generen
  • Behoud

Realtime

Het realtime rapport laat je zien wat er op dit moment op je website gebeurt. Hoeveel mensen zijn er op dit moment op je site, welke pagina’s bekijken ze en uit welke landen komen ze?

Demografie

In het demografie rapport laat Google Analytics je zien wie je bezoekers zijn. Wat is hun leeftijd, geslacht en waar liggen hun interesses? Waar komen ze vandaan en welke taal spreken ze?

Technologie

In het technologie rapport kun je zien welke browsers en apparaten je bezoekers gebruiken om je website te bekijken. Welke schermresolutie hebben ze, welke besturingssysteem gebruiken ze en wat is de verhouding tussen desktop, mobiel en tablet?

Acquisitie

Het acquisitie rapport laat je zien waar je bezoekers vandaan komen. Welke kanalen het meeste verkeer genereren en hoe de bezoekers, per kanaal, op jouw website reageren.

Betrokkenheid

Dit rapport laat je zien hoe betrokken je bezoekers zijn. Wat is de gemiddelde tijd die op een pagina wordt doorgebracht en wat is het gemiddeld aantal bekeken pagina’s per bezoek?

Hoe loyaal zijn je bezoekers, welke acties worden er het meest uitgevoerd, komen je bezoekers regelmatig terug en welke pagina’s zijn het meest populair?

Inkomsten generen

Dit rapport is vooral interessant voor webshops en laat zien hoeveel de opbrengst is geweest is binnen een bepaalde meetperiode.

Ook laat Google Analytics je zien welke kanalen de meeste inkomsten voor je website genereren. Welke producten of diensten het meest verkocht worden en wat de gemiddelde opbrengst is per verkoop.

Behoud

Dit rapport laat zien hoe vaak bezoekers terugkomen naar je website. Wanneer bezoeken ze voor de eerste keer en wanneer voor de tweede, derde of vierde keer? En wat is het gemiddelde aantal dagen tussen twee bezoeken?

Het brengt vooral in kaart hoe loyaal je bezoekers zijn en of ze in een periode van 120 dagen vaker iets bij jou kopen (voor webshops).

Werken met Google Analytics

Als je aan de slag gaat met Google Analytics bedenk dan eerst waarom.

Wat wil je bereiken? Welke doelen heb je gesteld met de marketingacties die je doet? Welke data wil je uit Google Analytics halen?

Door jezelf eerst de juiste vragen te stellen, voorkom je dat je uren naar het dashboard aan het staren bent.

Starend naar talloze data, zonder dat je eigenlijk precies weet wat je nu aan het doen bent.

Het is niet zo moeilijk om te verdwalen binnen Google Analytics en fouten te maken, die je makkelijk had kunnen voorkomen. Zorg dat je eerst weet welke data je bovenwater wilt krijgen.

Geloof me, op bijna elke vraag die jij kan stellen over het gedrag of de bezoekers op je website, weet Google Analytics het antwoord.

Je moet alleen nog even weten waar je moet kijken.

Op ons YouTube account staan talloze video’s over Google Analytics. Wij zullen daar steeds meer video’s plaatsen, dus ik raad je aan je gratis te abonneren.

Heb je toch nog vragen? Stel ze gerust.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan