Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Hoe de Google Hummingbird Update SEO voorgoed heeft verandert

Sebastiaan Hendriks   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 17-01-2018   |   

Google heeft al meerdere algoritme updates doorgevoerd, maar met de Hummingbird update zelfs het wereldnieuws gehaald. Vele nieuwszenders over heel de wereld hebben het over de update van Google gehad.

Het zoeken van Google gaat dus steeds gebruiksvriendelijker worden. Tegenwoordig hoef je zelfs niet meer te typen, je kunt simpelweg je zoekopdracht inspreken en Google doet de rest.
Dit betekent dat de zoekopdrachten de komende tijd sterk zullen veranderen. Ook de resultaten zullen per persoon meer verschillen dan we nu al gewend zijn.

Maar wat houdt nu precies de Google Hummingbird update in en hoe maak jij je website geschikt?

Hoe maak jij je website geschikt voor de Hummingbird update?

De gebruikers van Google lijken niet meer simpelweg te zoeken via enkele zoekwoorden, maar meer een conversatie aan te gaan. We zijn zo gewend aan Google dat we er zelfs tegen gaan praten ?

Zeker de mobiele gebruikers zullen steeds meer gaan zoeken in de vorm van vragen.

• Wie heeft de Eiffeltoren gebouwd?

Hoe krijg ik mijn website ‘goed gevonden’ in Google?

• Waar is de dichtstbijzijnde Ikea?

• Wat is de website van Mark Rutte?

• Hoe bedank is Sebastiaan voor het delen van deze waardevolle informatie? ?

Het is belangrijk dat je bij de optimalisatie van je website rekening houdt met de Hummingbird update.

Dit doe je door:

  • Antwoord te geven aan je bezoekers
  • De 5WH formule te gebruiken
  • Stil te staan bij semantiek en slimme zoekwoorden

Geef antwoord aan je bezoekers en maak de hummingbird blij

Jouw bezoekers zullen, stuk voor , hun vraag anders formuleren. Bedenk dus bij het vormgeven van je artikelen hoe jij ervoor kunt zorgen dat je met het juiste woordgebruik op zoveel mogelijk vragen het juiste antwoord hebt.

Hoe doe je dat?

Gebruik simpelweg de 5xW+H Formule.

Hoe de 5 x W+H Formule jouw webteksten perfect optimaliseert voor de Google hummingbird update

Stel dat je een artikel wilt schrijven over de nieuwe Hummingbird update. Je weet dat mensen door de Hummingbird update er steeds meer aan gewend raken om niet meer te vragen, maar te praten met Google.Stel dat je een artikel wilt schrijven over de nieuwe Hummingbird update.

Je weet dat mensen door de Hummingbird update er steeds meer aan gewend raken om niet meer te vragen, maar te praten met Google.

Dus voor een artikel dat klaar is voor de Hummingbird gebruik je de 5XW+H Formule

  • Wie heeft de Hummingbird update verzonnen?
  • Wat is de Hummingbird update?
  • Wanneer is de update uitgekomen?
  • Waarom is de update uitgekomen?
  • Hoe werkt de Hummingbird?

Geef in je artikel altijd antwoord op Wie,wat,wanneer,waarom en hoe vragen. Naast het antwoord geven op de juiste vragen kun je jouw artikel beter optimaliseren door rekening te houden met slimme zoekwoorden.

Maak gebruik van Semantiek en slimme zoekwoorden

Semantiek is de studie binnen de taalwetenschappen die de betekenis van woorden omschrijft. Google is niet in staat om alle woorden te begrijpen. Google begrijpt wel de relatie tussen woorden.

Latent Semantic Indexing en de relatie tussen woorden

Google crawlt jouw website en bekijkt de relatie tussen de woorden. Doordat Google over een gigantische database beschikt weet het inmiddels welke woorden bij elkaar passen.

Stel dat jij een artikel schrijft over bijvoorbeeld treinen, dan weet Google al dat het woorden als conducteur, treinkaartje, treinstation, NS of spoorweg kan verwachten.

Slimme Zoekwoorden

Naast de Latent Semantic Indexing, dus themagerelateerde woorden, kun je slim gebruik maken van zoekwoorden door te kijken naar synoniemen.

Internet marketing, online marketing of marketing op internet betekenen allemaal hetzelfde, toch geeft elk zoekwoord een ander resultaat in Google.

Denk goed na over het gebruik van je zoekwoorden en wissel voldoende af. Heb het niet steeds over zoekwoorden als zoekmachine optimalisatie of SEO, maar maak bijvoorbeeld ook eens gebruik van zoekmachine marketing als zoekwoord.

Echt goed gevonden worden gaat steeds meer om het brein van je klant

Als online marketing psycholoog roep ik al jaren dat je een immense voorsprong hebt als marketeer wanneer je het brein van jouw klanten begrijpt. Als we ook kijken naar de ontwikkeling die Google meemaakt dan zien we dat Google haar uiterste beste doet om het brein van de mens te begrijpen. Hoe communiceren wij, wat bedoelen we écht met die ene zin of vraag, zoeken we naar de geschiedenis van de titanic of willen we meer informatie over de film?

Door steeds meer informatie te verzamelen (denk aan het volgen van e-mailberichten via Gmail, het bijhouden van zoekopdrachten en zelf het afluisteren van telefoongesprekken) begrijpt Google steeds beter wat een zoeker echt zoekt.

Wil je nu en in de toekomst goed scoren in Google dan zal ook jij moeten begrijpen hoe dat brein van jouw klanten in elkaar zit. Hoe jij zoekmachine optimalisatie perfect combineert met de psychologie leer je in de cursus SEO schrijven.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

Laat een reactie achter