Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Google Hummingbird | Uitleg & Tips

Wat is de Google Hummingbird en waar moet je op letten om niet te zakken in Google?

Wat is Google Hummingbird?

De Google Hummingbird Update, welke op 26 september 2013 officieel bekend werd gemaakt, gaat vooral om hoe de zoekmachine omgaat met complexe zoekopdrachten. Door Hummingbird begrijpt de zoekmachine de menselijke taal beter.

De zoekmachine heeft geleerd verbanden te zien en te begrijpen wat de zoeker écht zoekt.

Bijvoorbeeld als een zoeker zoekt naar “restaurant in de buurt” begrijpt Google nu dat de zoeker een restaurant zoekt vlak bij hem of haar in de buurt.

Google zal de locatie van de zoeker proberen te achterhalen en vervolgens de dichtstbijzijnde restaurants tonen.

Waar moet je op letten?

De gebruikers van Google lijken niet meer simpelweg te zoeken via enkele zoekwoorden, maar meer een conversatie aan te gaan. We zijn zo gewend aan Google dat we er zelfs tegen praten.

Zeker de mobiele gebruikers zullen steeds meer gaan zoeken in de vorm van vragen.

Hoe speel je hierop in?

Gebruik de 5x W+H Formule.

5x W+H Formule

Eigenlijk kun je niet écht optimaliseren voor Google Hummingbird. Het optimaliseren doe je meer voor de bezoeker.

Doordat de hummingbird update ervoor heeft gezorgd dat Google complexere zoekopdrachten begrijpt, zullen de zoekers ook steeds complexere vragen stellen.

Denk van te voren na met welke vragen jouw klanten of de lezers van je artikel zitten. Stel zoveel mogelijk (wie, wat, wanneer, waarom en hoe) vragen.

Bijvoorbeeld:

  • Wie heeft de Hummingbird bedacht?
  • Wat is de Google Hummingbird update?
  • Wanneer is de Hummingbird uitgekomen?
  • Hoe werkt de Hummingbird update?

Noteer alle vragen die jij kunt bedenken over het onderwerp van je artikel. Schrijf ze op en gebruik dit als input.

Naast het antwoord geven op de juiste vragen kun je jouw website beter optimaliseren voor Google Hummingbird wanneer je rekening houdt met slimme zoekwoorden en de semantiek.

Maak gebruik slimme zoekwoorden

Doordat Google over een gigantische database beschikt, weet het inmiddels welke woorden bij elkaar passen.

Stel dat jij een artikel schrijft over bijvoorbeeld treinen, dan weet Google al dat het woorden als conducteur, treinkaartje, treinstation, NS of spoorweg kan verwachten.

Door de relatie met andere woorden begrijpt Google nog beter waar een pagina over gaat.

Denk daarom goed na over het gebruik van je zoekwoorden en wissel voldoende af.

Heb het niet steeds over hetzelfde zoekwoorden, maar gebruik ook synoniemen of “slimme zoekwoorden”.

Slimme zoekwoorden?

Dit zijn de woorden die Google heel duidelijk maken wat het onderwerp van een pagina is, zonder het onderwerp zelf te benoemen.

Denk maar aan woorden als schoot, bank of blad.

Schoot ik op doel? Iemand neer? Zat ik op de bank, of werkte ik bij de bank? Is het een blad aan de boom of een verzameling van de nieuwste roddels?

Door omringende woorden (de slimme zoekwoorden) kan Google al begrijpen bij welk zoekwoord jouw pagina het beste past, zonder dat jij dit woord nadrukkelijk hoeft te benoemen.

Is dit dan het einde van het zoekwoordentijdperk?

Nog niet.

Al kom je niet langer weg met een paar simpele zoekwoorden onderzoekjes. 

Wil je het goed doen?

Zorg dan voor een gedegen zoekwoorden onderzoek gevolgd door een zoekwoorden analyse

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.

Ik snap het helemaal.

Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.

Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.

Hoe?

👉 Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.

👉 Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.

👉 De Sw!tch
Speciaal voor coaches, adviseurs en trainers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.