Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Hoe Google Panda het Algoritme en de blik op content verandert heeft

Sebastiaan Hendriks   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 02-07-2018   |   

Het was een koude woensdagochtend op 23 februari 2011. Op straat, op de snelweg, in de supermarkt, niemand had het in de gaten.Maar er was iets verschrikkelijks gebeurd.23 februari betekende voor veel webmaster het einde. Het einde van hun internet- plezier.

Google Panda was in Town. 

Google Panda

Google Panda heeft heel wat onlinelevens gekost.

En maar goed ook!

Om gemakkelijk te scoren kozen veel webmaster ervoor om content te jatten van andere webmasters. In plaats van waarde bieden namen ze (zonder toestemming) de content van andere over. Talloze websites vervuilde het internet met kopieën van andere. Dit werd zoveel gedaan dat dit soort webmaster zelfs een eigen naar kregen. De contentfarmers. Het lag dan ook voor de hand dat Google Panda zijn peutertijd heeft doorgemaakt onder de naam Farmer Update.Later nam de update zijn naam van zijn schepper, Navneet Panda, over.

Wat is Google Panda?

Veel mensen in SEO-stad dachten dat Google Panda zich richtte op het linkprofiel van een website. Later werd duidelijk dat het niet om het linkprofiel ging, maar om de on-site SEO.

Wat is on-site SEO?

On-site SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie op de website zelf richt zich op alle aspecten die jij, op de website zelf, kunt optimaliseren.

Denk aan:

  • Titels
  • Kopjes
  • Hoeveelheid zoekwoorden
  • Hoeveelheid rijke content (video’s, afbeeldingen etc.)
  • Uniekheid van de content
  • De lengte en kwaliteit van de content

Kortom.

Google Panda kijkt naar de kwaliteit van jouw webpagina’s.

Het totaal van alle webpagina’s bepaalt de kwaliteit van je website.

Heb je veel slechte webpagina’s dan heeft heel je website daar last van.

Hoe bepaal ik of mijn website Panda Proof is?

Volgens Amit Singhal, een werknemer van Google, kun je jouw website panda proof maken door de volgende vragen kritisch te behandelen:

  • Vertrouw jij de inhoud van de webpagina?
  • Is het artikel geschreven door een expert?
  • Is het artikel waardevol voor een bezoeker?
  • Bevat het artikel spelfouten, stijlfouten of feitelijke onjuistheden?
  • Is het artikel voorzien van originele content?
  • Bevat het artikel overdreven veel advertenties?
  • Zouden gebruikers klagen als ze pagina’s van deze site zien?

De lijst gaat nog veel verder door, maar eigenlijk komt het neer op 1 ding:Is het artikel uniek, waardevol en geschreven voor de bezoeker?

Hoewel we dus niet exact weten waar Google Panda precies op let, merken we in de praktijk dat de volgende onderdelen belangrijk zijn:

  • Lege Content
  • Duplicate Content
  • Lage kwaliteit Content

Wat is lege content?

Lege content zijn pagina’s die weinig toe te voegen hebben. Vaak wordt gedacht dat Google let op de lengte van een artikel. Hoewel er een correlatie bestaat tussen de lengte van het artikel en de hoeveelheid informatie die wordt gegeven; het gaat om de kwaliteit.

Hoe lang je artikel ook is. Het is niet de kwantiteit die telt.

Regelmatig zien we dat ook kleine artikelen een goede positie in Google hebben.

Hoe komt dit?

De informatieve waarde speelt hierbij een belangrijke rol.

Zoek maar eens in Google “bruto netto” op. Dit zoekwoord heeft 110.000 maandelijkse zoekopdrachten.

Wat staat er op nummer 1?

Een artikel met slechts 120 woorden:

Google Panda Voorbeeld

Een goed voorbeeld van kwaliteit in plaats van kwanteit.

Als jij op zoek bent naar het verschil tussen bruto en netto, wil je dan een lap tekst lezen, of zoals berekenhet.nl het heeft gedaan, een handige calculator gebruiken?

Nu zijn er nog zat online marketeers die jou willen laten geloven dat je duizenden woorden moet schrijven om bovenaan in Google te komen.

Ik heb je zojuist bewezen dat dit de grootste onzin is!

Waarom scoort dit artikel zo hoog in Google?

Het artikel is enorm waardevol voor de bezoeker. In enkele stappen heb je van je brutoloon je nettoloon berekend.Omdat deze webpagina zo enorm handig is voor haar bezoekers heeft de webpagina behoorlijk wat backlinks verdiend. Backlinks zijn nog steeds een belangrijk onderdeel voor het krijgen van een goede positie in Google. Als andere websites naar je linken is dat voor Google een teken dat je webpagina de moeite waard is.

Hoe kom je erachter of je artikel de moeite waard is?

Hoe handig is het artikel?

Zou jij het artikel als jij Google was een goede positie geven?

Met andere woorden, verdient jouw artikel een goede positie en waarom dan?

Kun je niet goed uitleggen waarom jouw artikel een goede positie in Google verdient dan weet je eigenlijk al genoeg.

Hoe maak je een webpagina Panda Proof?

Schrijf je een webpagina bedenk dan op welke zoekwoorden jij straks goed gevonden wilt worden. Bekijk vervolgens de top 10 of misschien zelf de top 20 resultaten in Google.

Wat hebben deze pagina’s gemeen? En belangrijker. Wat kun jij beter?

Kun jij een handige tool geven? Onderzoekresultaten, feiten en cijfers laten zien? In minder woorden, meer zeggen? Een uitlegvideo delen?

Er is geen vaste formule voor een perfecte webpagina. Bedenk een onderwerp en bedenk hoe jij er uit kunt springen. Bedenk daarbij dat jij de beste tool al in huis hebt.

Je gezonde verstand!

Wil je het winnen van jouw concurrenten en je website bestemd maken tegen de Google Panda update dan is het belangrijk dat je uniek bent. Uniek zijn beter het anders doen en vooral beter doen. Dat betekent dus ook dat je geen content kopieert van andere!

Het kopiëren van content wordt hard aangepakt door Google Panda. Dubbele content (of duplicate content) voegt niets toe aan het web en het is in de ogen van Google dan ook niet interessant om een pagina die dubbele content heeft ook een positie in de organische resultaten te geven.

Wat is Duplicate content en hoe je voorkom je veelvoorkomende fouten?

Duplicate Content

Duplicate content, oftewel dubbele content kan verschillende oorzaken hebben:

  • Je hebt dubbele pagina’s op je website
  • Er is technisch iets niet in orde
  • Je hebt (veel) tekst overgenomen van andere websites

Elke link die je website heeft wordt door Google als een losse webpagina gezien. Plaats ik exact dezelfde content op verschillende pagina’s op onze website dan kan Google dit opvatten als duplicate content en ons daarvoor afstraffen. Je krijgt vooral een straf wanneer je alle punten waar Google Panda op let combineert.

Zo klopte 2,5 jaar geleden een vertaalbureau bij ons aan. Zij werkte voor heen met een ander online marketing bureau (uit beleefdheid zal ik de naam niet noemen) die slim dacht te zijn door 1 pagina te schrijven en die vervolgens talloze keren te kopiëren naar andere pagina’s. Het resultaat?

Tientallen pagina’s met precies dezelfde inhoud alleen dan steeds op andere zoekwoorden geoptimaliseerd.

Dit zag er in de praktijk dan zo uit:

  • Vertaalbureau Engels
  • Vertaalbureau Duits
  • Vertaalbureau Utrecht
  • Vertaalbureau Spaans
  • En zo ging het nog heel lang door…

Onthoud dat dus elke pagina dezelfde inhoud had, maar wel steeds iets anders werd ingericht zodat het door Google op talloze zoekwoorden gevonden kon worden. Hoe hard het bureau zijn best ook deed om goed gevonden te worden in Google. Google Panda had hun door waardoor zij alle posities, bezoekers EN klanten verloren.

Hoe kom jij erachter of je veel duplicate content op je website hebt?

Controleer jouw website op duplicate content

Zonder dat jij het door hebt kan een verkeerde website navigatie ervoor zorgen dat je dubbele content hebt. Zo zag je in de video dat wij per ongeluk dubbele pagina’s op onze website hadden staan zonder dat wij dit door hadden. Een andere vorm van duplicate content kan er zijn ingeslopen zonder dat jij het doorhebt. Ik heb het dan over jouw URL structuur.

De volgende links hebben exact dezelfde pagina:

  • www.imgemak.nl
  • imgemak.nl

In de ogen van Google zijn imgemak.nl en www.imgemak.nl twee losse website. Hoewel beide URLS naar dezelfde website linken denkt Google dat het twee websites zijn. Een WWW resolve zorgt er voor dat een van de versies automatisch wordt doorgestuurd naar de andere.

Zo wordt elke bezoeker die www.imgemak.nl gebruikt automatisch doorgestuurd naar de imgemak.nl versie.

Hoewel in de praktijk je niet direct afgestraft zal worden voor het niet oplossen van de WWW resolve, kun je dit maar beter zo snel mogelijk oppakken. En wel om 2 redenen:

  1. Je voorkomt duplicate content
  2. Het helpt de waardeverdeling van je website

WWW of geen WWW? De WWW resolve

Google ziet jouw website met www en zonder www als twee verschillende websites. Kies voor een optie om te verwijzen naar de andere website. Verwerk je keuze in je .htcacces bestand of vraag je hostingpartij om hulp. Hoe dit werkt leg ik je straks uit. Kijk eerst welke versie van je website de meeste autoriteit heeft opgebouwd. Vul zowel de www versie als de niet www versie in bij MOZ

Waarde website

Vergelijk nu de Domain Authority en Page Authority. Kies vervolgens de versie van jouw website die de meeste punten heeft opgebouwd.

De WWW resolve via een htacces bestand:

WWW wel tonen:

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.example\.com$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.example.com/$1 [R=301,L]

Verander example.com in jouw website!

WWW NIET tonen:

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.example\.com$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://example.com/$1 [R=301,L]

Wanneer duplicate content niet erg is

Wanneer dezelfde tekst op verschillende plekken te vinden is probeert Google het origineel te achterhalen aan de hand van het aantal verwijzende links. Logischerwijs gaat Google ervan uit dat de originele bron altijd meer backlinks (verwijzende links) heeft.

Als je website uit meerdere pagina’s met dezelfde content bestaat, kun je via verschillende manieren aan Google doorgeven welke het origineel betreft.Dit noemen zo ook wel canonicalization. Wil je een soort tekst herhaaldelijk gebruiken op meerdere pagina’s dan kan het verstandig zijn om een cannonical URL op te nemen.

Hoe je met een Canonical URL Duplicate content voorkomt

Is het bijna onmogelijk om dubbele content te voorkomen?

Gebruik dan een canonical url.

Door de volgende tag binnen de <head> sectie te plaatsen kun je Google vertellen welke pagina het origineel betreft.

De canonical URL

<link rel=”canonical” href=”http://www.website.nl/origineel.html” />

Is het lastig om een webpagina aan te wijzen als origineel, maak dan desnoods een algemene pagina. Een algemene pagina waar je alles vertelt over bijvoorbeeld het product. Heb je losse webpagina’s die over hetzelfde product gaan, maar dan in een bepaalde kleur, gebruik dan een canonical url die verwijst naar de algemene pagina.

Vraag ook om een cannonical url als iemand anders teksten van jouw website overneemt. Wil je helemaal het zekere voor het onzekere dan kan je naast de canonical URL ook nog een no index meta tag toevoegen.

Laat andere niet met jouw content scoren via een Noindex Meta Tag

Soms komt het voor dat iemand anders jouw content gebruikt. Over het algemeen krijg je daar een backlink voor terug. In de meeste gevallen zorgt deze backlink ervoor dat Google jouw content als origineel erkent en dus hoger in de index plaatst.Om hier zeker van de te zijn kun je naast een canonical url een noindex meta tag vragen. Deze meta tag  zorgt ervoor dat de content niet geïndexeerd wordt door Google. De website mag dus wel de content laten zien aan haar bezoekers, maar Google zal de webpagina geen plek geven in haar zoekresultaten.

De noindex meta tag

<meta name=”googlebot” content=”noindex”>

Wil je helemaal voorkomen dat andere er met jouw content van door gaat en jij ruzie krijgt met Google Panda dan kun je jouw content extra beschermen.

Bescherm je Content tegen content dieven!

Content-Scrape

Als je een CMS gebruikt zijn er verschillende plug-ins die er voor zorgen dat jouw bezoekers je tekst niet kunnen kopiëren via

  • Blokkering rechtermuisknop
  • Blokkering van de selecteerfunctie
  • Blokkering van snelkoppelingen (ctrl + A)

Altijd credits voor je werk

Hoewel ik het persoonlijk geen probleem vind als iemand mijn informatie gebruikt, is het natuurlijk wel prettig als je credits voor je werkt krijgt. Je kunt daarvoor plug-ins gebruiken die automatisch een link opnemen naar de bron.

Naast dubbele content kijkt Google Panda vooral naar de combinatie van.

Dus hoe goed is de pagina? Is het kopie? Staat het vol met zoekwoorden? Biedt het waarde?

Wil echt problemen voorkomen met Google Panda, voorkom dan lage kwaliteit content.

Hoe lage kwaliteit content voor problemen met Google panda zorgt

Waarom verdien jij een nummer 1 positie in Google?

Uit nieuwsgierigheid bekijk ik eens in de zoveel tijd enkele websites van de leden van Internet Marketing Gemak. Deze mensen hebben bijvoorbeeld het handboek “Domineer Google” gedownload, zijn een keer naar een van de trainingen gekomen of hebben zich gewoon ingeschreven voor de nieuwsbrief.

Ik vind het dan leuk om af en toe een website te bekijken. Mocht ik tips hebben dan bied ik de eigenaren de mogelijkheid om mij gratis te bellen. Zo kreeg ik een maand geleden een enthousiaste ondernemer aan de telefoon. Een tijdje geleden had ik zijn website eruit gepikt en hem aangeboden om mij eens te bellen voor gratis advies. Dit deed hij en na een leuk gesprek is hij aan de slag gegaan met de feedback die ik hem gegeven had.

Wat had hij gedaan?

Op advies van zijn zoekmachine marketingbureau schreef hij bijna iedere dag 1 blog.Hij had geleerd hoe hij zijn webteksten goed moest optimaliseren en produceerde veel artikelen.Waarom ging het dan toch niet goed?

Zijn webteksten waren goed geoptimaliseerd, maar hadden totaal geen inhoud.Met andere woorden.De teksten waren niet voor de bezoekers, maar voor Google geschreven. Dus ondanks dat hij precies de adviezen opvolgde van zijn zoekmachine marketing bureau kwam hij geen steek vooruit.

Geloof nooit iemand zomaar, test in de praktijk wat werkt en laat op tijd de alarmbellen rinkelen bij slechte adviezen

Na ons eerste telefoongesprek heeft hij pagina’s samengevoegd en verwijderd. Zijn focus was niet meer Google, maar de bezoeker. Hij keek niet meer naar hoeveel zoekwoorden hij in de tekst kon proppen (sorry Bart), maar naar hoe hij zoveel mogelijk waarde kon bieden.

Nu kreeg ik dus gisteren een telefoontje met het resultaat.

Wat bleek?

Zijn posities waren drastisch verbeterd. Puur en alleen door het verwijderen en samenvoegen van pagina’s. Dus Bart, een mooi resultaat zou ik zeggen en nog bedankt voor de doos chocolaatjes ?

Wat Bart heeft geleerd is dat online marketing – of in zijn geval – het schrijven van SEO teksten – niet gaat om het aantal zoekwoorden, maar om de waarde die je biedt.

Nooit meer zorgen maken om Google Panda?

Veel mensen gaan nog steeds de mist in wanneer het gaat om de optimalisatie van hun website. Met de beste bedoelingen worden blogs en webteksten geschreven. Er wordt goed gelet op het aantal zoekwoorden en voor de wordpress gebruikers staan alle bolletjes van de yoast SEO plug-in op groen. Erg leuk, maar je bent er dan nog niet.

Keer op keer zie ik ondernemers en tekstschrijvers de mist in gaan. Zonde. Zonde van de tijd, de investering en vooral ook de energie. Hoe frustrerend is het als je ergens tijd (of geld) insteekt en het vervolgens niets oplevert?

SEO teksten schrijven kun je ook anders doen. Schrijven met behulp van de psychologie en met de wetten van Google in je achterhoofd. Hoe dit allemaal werkt ontdek je in de training SEO teksten schrijven.

Voor nu in ieder geval erg belangrijk dat je weet hoe Google panda werkt en hoe je problemen voorkomt door goed te kijken naar je content. Heb je nog vragen of wil je gewoon graag wat van je laten horen?

Laat je reactie achter.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

Laat een reactie achter