Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Social Media Kanalen | Alle cijfers op een rij

We geven alle cijfers van de meest populaire social media kanalen in Nederland

Welke social media kanalen zijn er allemaal?

Er zijn tegenwoordig talloze social media kanalen beschikbaar en er wordt ook nog regelmatig een nieuw social media platform toegevoegd.

Wij geven je een overzicht van alle social media kanalen.

Facebook – Meta

Met meer dan 2 miljard maandelijks actieve gebruikers is Meta het grootste social media platform.

Het gebruikersbestand groeit nog steeds waardoor het voor veel bedrijven het favoriete social media platform is.

Instagram

Met 1 miljard maandelijks actieve gebruikers is Instagram een van de snelst groeiende social media kanalen. Het is een geweldig platform voor visuele storytelling en biedt volop mogelijkheden om potentiële klanten te bereiken.

Twitter

Twitter heeft 368 miljoen maandelijks actieve gebruikers en is zeer geschikt voor korte, continue communicatie. Het is een geweldig platform voor nieuws, aankondigingen en interactie met klanten in real-time.

LinkedIn

LinkedIn heeft 380 miljoen maandelijks actieve gebruikers en is het ideale platform voor B2B netwerken. Het richt zich meer op zakelijke contacten, carrièremogelijkheden en branchenieuws in plaats van op ongedwongen gesprekken.

YouTube

YouTube is de thuisbasis voor alles wat met video te maken heeft en wordt maandelijks gebruikt door 891 miljoen gebruikers. Het is een geweldige manier om potentiële klanten aan te spreken en merkbetrokkenheid te creëren.

Pinterest

Met 350 miljoen maandelijks actieve gebruikers is Pinterest onder bedrijven steeds populairder geworden als een effectief platform om producten en diensten te tonen.

Snapchat

Met 293 miljoen maandelijkse actieve gebruikers heeft Snapchat een sterke aantrekkingskracht op een jonger publiek. Het is perfect om boeiende verhalen te maken en volgers te voorzien van exclusieve inhoud.

WhatsApp

WhatsApp is ’s werelds populairste berichtenapp, met meer dan 2 miljard actieve gebruikers per maand. Het is een ideaal platform om klanten snel te bereiken, met berichten die gemakkelijk te consumeren zijn en waar snel op gereageerd kan worden.

TikTok

TikTok is de laatste jaren snel gegroeid, met 1 miljard maandelijks actieve gebruikers wereldwijd. Het is geweldig voor het maken van korte video’s die een jonger publiek op een spannende manier kunnen betrekken.

Welke social media kanalen moet ik inzetten?

Welke social media kanalen jij het beste kunt inzetten hangt af van je doel en doelgroep. Je kunt als ondernemer het beste in het begin kiezen voor een social media platform dat je zelf ook gebruikt.

Test vervolgens verschillende sociale media om te kijken op welk kanaal je het hoogste ROI hebt.

Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een manier om potentiële klanten visueel te betrekken, dan kan Instagram het juiste platform voor je zijn. Richt je je op een business-to-business publiek, dan is LinkedIn (of Facebook) geschikter.

Wil je met social media je bedrijf laten groeien maak dan eerst een social media strategie. Onderzoek op welk kanaal jouw doelgroep aanwezig is en bekijk hoe jij met jouw bedrijf een plekje op het kanaal kunt veroveren.

Maak vervolgens een social media plan. Zorg dat je in je plan omschrijft welke berichten je wilt maken en hoeveel tijd je verwacht kwijt te zijn. Zeker op social media, welk social media platform je ook kiest, is het belangrijk dat je consistent bent.

Om je te helpen bij het kiezen van het juiste social media kanaal kijken we per kanaal naar het soort gebruikers.

Wie zit er op Facebook?

Facebook heeft het breedste leeftijdsbereik met gebruikers van 13-65+, waardoor het een van de beste kanalen is voor bedrijven die zich op meerdere doelgroepen richten.

Wie zit er op Instagram?

Instagram heeft een jonger publiek van 18-29 jaar. Het is geweldig om je publiek visueel te boeien en producten of diensten te promoten.

Wie zit er op Twitter?

De leeftijd van Twitter gebruikers ligt tussen 25-54 jaar. Mensen zijn vooral gericht op het delen van hun mening en privéleven.

Wie zit er op LinkedIn?

LinkedIn wordt het meest gebruikt door werkende professionals van 30-49 jaar. Het is een ideaal platform als jij je op de B2B richt en je de directe beslisser wilt bereiken.

Wie zit er op YouTube?

Het grootste publiek van YouTube is 13-17 jaar oud, met een gelijke verdeling tussen mannen en vrouwen. Toch kun je via YouTube ook een ouder publiek bereiken. Het publiek is vooral gericht op entertainment en informatie.

Wie zit er op Pinterest?

Pinterest is vooral populair bij vrouwen van 18-49 jaar. Gebruikers van Pinterest zijn vooral op zoek naar inspiratie. Dit kan gaan om een nieuwe inrichting van een huis en een nieuw tuinontwerp.

Wie zitten er op Snapchat?

Snapchat gebruikers zijn grotendeels mensen onder de 25 jaar, waardoor het een geweldig platform is om een jonger publiek te bereiken. De inhoud is hier informeler en meer gericht op entertainment.

Wie zit er op WhatsApp?

WhatsApp wordt gebruikt door alle leeftijden. Waar jongeren ook nog Facebook Messenger en de DM op Instagram gebruiken zie je dat vanaf de 20 jaar bijna iedereen dagelijks whatsapp gebruikt.

Wie zit er op TikTok?

De grootste demografie van TikTok is 13-26 jaar, waardoor het een ideaal platform is om Gen Z-publiek te bereiken.

Welke social media gebruiken volwassenen?

De meerderheid van de volwassenen bevindt zich vooral op social media kanalen als LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram. Ook YouTube wint de laatste tijd terrein bij deze doelgroep.

Welke social media gebruiken jongeren?

Jongeren gebruiken vooral social media kanalen als Instagram, Snapchat en TikTok. Jongeren zijn daarnaast sneller geprikkeld nieuwe platformen te gebruiken.

Ga ervoor

Je kunt met talloze verschillende kanalen jou bedrijf laten groeien. Laat je, zeker in het begin, niet verleiden tot het aanwezig willen zijn op alle social media platformen. Kies voor een social media kanaal met de grootste potentie en onderzoek wat jij uit de social media marketing haalt.

Bevallen de resultaten? Schaal je campagnes op of beweeg rustig naar het volgende kanaal. Gebruik bij deze stappen het liefst de kanalen die op elkaar lijken. Zo kun je de content van het ene platform gemakkelijk (met wat aanpassingen) herbruiken op het andere platform.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.

Ik snap het helemaal.

Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.

Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.

Hoe?

👉 Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.

👉 Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.

👉 De Sw!tch
Speciaal voor coaches, adviseurs en trainers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.