Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Krijg meer bezoekers op je website met Google Search Console

Freddy Gomes   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 13-08-2018   |   

Het klinkt misschien behoorlijk saai, maar slimme (online) marketing is vooral een kwestie van het analyseren van beschikbare data.

Aan de hand van die data kan vervolgens een strategie worden bepaald die zich op de lange termijn nog steeds terugbetaalt.

Als je niet weet wat voor jouw bedrijf werkt, en wat niet, hoe kan je dan bepalen wat meer aandacht nodig heeft en op welke wijze?

Ik maak het opvallend vaak mee. Ondernemers die hulp vragen bij het binnenhalen van meer traffic voor de website, maar die op het moment dat ik aan slag wil gaan geen of zeer weinig statistieken kunnen tonen met betrekking tot de huidige situatie.

Search Console voor het verkrijgen van waardevolle informatie over je website

In de gevallen dat er ooit is aangemeld bij Google Analytics, wordt al snel duidelijk dat er eigenlijk nooit iemand de tijd neemt om de statistieken te analyseren.

Als er vervolgens na mijn vraag of er ook gebruik wordt gemaakt van Google Search Console een stilte valt, weet ik dat er ontzettend veel werk aan de winkel is.

Even voor de duidelijkheid: zowel Analytics als Search Console zijn gratis (!) tools die Google haar gebruikers aanbiedt.

Waar Analytics je diepgaande statistieken kan tonen van hoe potentiële klanten je website gebruiken, laat Search Console met uitermate waardevolle informatie zien wat er zoal op de zoekmachine zelf gebeurt met betrekking tot je website.

Leestip! Ontdek hoe je Google Analytics op de goede manier gebruikt, zodat je de juiste data ter beschikking krijgt.

Verdubbel het aantal bezoekers op je website

Google Search Console toont je o.a. hoeveel klikken je hebt gekregen uit ‘organic search’, maar geeft daarnaast veel meer gerelateerde en specifieke informatie die onmisbaar zijn bij het verbeteren van je website content.

Open Search Console, en klik op zoekanalyse. Het standaardveld hier laat je zien hoeveel ‘klikken’ je hebt kunnen genereren in de afgelopen 28 dagen, daarnaast worden de zoektermen getoond die gebruikt zijn voor die klikken.

Zoekanalyse Search Console

Het eerste wat je dient te doen om meer informatie van Search Console te verkrijgen, is het selecteren van ‘vertoningen’, ‘CTR’, en ‘positie’ (naast de standaard getoonde klikken).

  • Klikken: Het aantal keren dat een gebruiker klikt op je website als vertoning
  • Vertoningen: Het aantal keren dat je webpagina’s als resultaat door Google zijn getoond
  • CTR: Click Through Rate, het verhoudingspercentage tussen vertoningen en klikken
  • Positie: De gemiddelde positie van een webpagina voor gebruikte zoektermen

Zoekanalyse Google Search Console
De zoektermen die Search Console je standaard toont, zijn goed om even door te nemen, maar zijn verder geen zaken die je mee kunt nemen naar je plan van aanpak.

Hiervoor zal je moeten beschikken over specifiekere informatie, zodat je goed weet wat je moet doen om hoger te kunnen ranken.

Om deze reden gaan we selecteren op pagina’s. Search Console toont je een overzicht van al je webpagina’s, zodat je inzicht krijgt in je best presterende pagina’s/blogposts, maar ook pagina’s die nauwelijks of zelfs geen klikken genereren.

Zo kan je dus zien hoe een bepaalde pagina van je website presteert. Hoeveel keer bezoekt een gebruiker via organic search een bepaalde pagina?

Hoe vaak is deze vertoond in de zoekresultaten? Op welke positie binnen Google rankt deze pagina gemiddeld?

Zoekanalyse pagina

Aan de slag met Google Search Console

Hier zullen direct keuzes moeten worden gemaakt. Waar ga jij je eerst op richten? Wil je meer traffic binnenhalen voor de goedlopende pagina’s?

Of wil je een prioriteit maken van de pagina’s die nauwelijks of niet verantwoordelijk zijn voor organic traffic binnen je website?

Hoewel dit geen makkelijke opdracht is, en het uiteindelijk met name afhangt van waar jij je op wilt richten, zijn er een aantal belangrijke zaken:

  • Pagina’s die net buiten de Top 10 vallen;

Deze pagina’s worden door Google vrij goed geranked, maar vallen net buiten de boot.

Gezien het feit dat resultaten op pagina 2 ongeveer een CTR hebben van 0.5%, en Google eigenlijk aangeeft je content te willen ranken, zijn deze pagina’s zeer interessant.

Deze pagina’s kunnen met de nodig verbeteringen zomaar een aantal plaatsen stijgen en daardoor tientallen of mogelijk zelfs honderden extra klikken genereren.

  • Pagina’s met een (in verhouding) lage CTR;

Dit zijn pagina’s met veel vertoningen, en mogelijk een hoge positie, maar weinig klikken.

Bij deze pagina’s (met een ranking op pagina 1), ligt de oorzaak voor het lage aantal klikken vaak niet bij de content.

Hier zal de winst te behalen zijn bij de meta-omschrijving en mogelijk ook de titel.

  • Productpagina’s, of pagina’s met ‘lead-gen’

Selecteer de zoektermen om inzicht te krijgen waar je op scoort

Wanneer je bepaald hebt met welke pagina je aan de slag wilt gaan, selecteer je deze. Je komt vervolgens op de Search Console page voor die webpagina.

Hier selecteer je vervolgens ‘zoektermen’.

Hierdoor toont Search Console je de zoektermen die gebruikt zijn, waarbij die bepaalde webpagina naar voren kwam als één van de resultaten.

Zoektermen zoekanalyse

Een voorbeeld:

Een online marketing website rankt met de pagina ‘Hoe je de beste resultaten haalt met e-mailmarketing’ op positie 10 gemiddeld, met 350 klikken in de afgelopen maand en een CTR van 2%.

Men besluit deze pagina te gaan verbeteren aan de hand van de Search Console gegevens, en dus selecteert men ook hier ‘zoektermen’.

Hieruit blijkt dat zoektermen als ‘Mailchimp’ en ‘retargeting’ veelgebruikte zoektermen zijn met een volume van wel 2.500 in totaal, maar dat de pagina op deze termen een lagere gemiddelde positie kent.

Als gevolg hiervan krijgt de pagina voor deze zoektermen relatief weinig klikken, en heeft het een lage CTR.

Zoekanalyse voorbeeld
* Dit is een voorbeeld uit een van mijn eigen projecten, met een nieuwe webpagina.

Nu dient de webpagina te worden uitgebreid met de onderwerpen waarop weinig klikken worden verdiend.

Het is hierbij natuurlijk geen kwestie van ‘keyword stuffing’, maar het, in de lijn van het artikel, toevoegen van waardevolle content voor gebruikers die willen weten hoe je succesvol kan zijn met e-mailmarketing.

In het geval van een zoekvolume van 2.500 per maand, kan het klimmen van een aantal posities in Google zomaar een extra 5% CTR betekenen.

Dat komt in dit geval neer op 125 extra klikken, en een verhoging van meer dan 35% aan organic traffic voor de webpagina!

Voor een website met tientallen of mogelijk zelfs honderden (verouderde) webpagina’s valt er een enorme winst te behalen.

Het mooiste is dat Google Search Console je precies vertelt wat er dient te gebeuren om hoger te kunnen ranken voor zeer relevante zoektermen.

Waar ga jij als eerste mee beginnen?

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Freddy Gomes

Freddy Gomes is een avonturier en (freelance) online marketeer die werkt aan eigen projecten zoals Kaap-verdie.nl, maar ook ondernemers helpt met de online marketing strategie via Freddy-Marketing.

Laat een reactie achter