Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

SEO zoekwoordenonderzoek: waarom experts de Google Zoekwoordplanner links laten liggen

Patrick Wessels   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 17-04-2018   |   

“De Google Zoekwoordplanner toont helaas alleen nog een bereik tussen bijvoorbeeld 1.000 en 10.000 zoekopdrachten per maand voor belangrijke zoektermen.” Een regelmatig gehoorde klacht door bedrijven die zoeken naar de meest geschikte zoektermen om hun website mee te optimaliseren.

Inderdaad lastig, maar de problemen met de Google Zoekwoordplanner voor SEO zoekwoordenonderzoek zijn nog veel groter.

Experts in SEO teksten, schrijven hun teksten in eerste instantie voor de bezoeker. Met in hun achterhoofd de zoekvolumes van interessante zoektermen, net als een moeilijkheidsscore.

Een moeilijkheidsscore, in plaats van de concurrentiescore die Google in de Zoekwoordplanner toont. En daar zijn meerdere redenen voor.

Google Zoekwoordplanner is vaak onbetrouwbaar

De concurrentiescore in de planner geeft weer hoeveel concurrenten adverteren op de gekozen zoektermen. Adverteren in Google AdWords, in plaats van optimaliseren met SEO teksten.

In theorie zouden tal van bedrijven kunnen adverteren voor een zoekterm zoals [SEO tekstschrijver], terwijl niemand daar organisch mee bezig is. Dat zou een hoge concurrentiescore in de planner opleveren, terwijl het een organisch gemakkelijke term zou zijn.

Rand Fishkin van Moz legde bovendien een aantal andere problemen bloot tijdens een aflevering van zijn Whiteboard Friday. Hij toonde aan hoe de gegevens uit de planner hoogst onbetrouwbaar zijn voor iedereen die werkt aan SEO.

Organische optimalisatie van teksten en websites vraagt om een andere bron van informatie. Die specifieke bedoeld is voor die organische optimalisatie, in plaats van voor specialisten in Google AdWords.

De Google Zoekwoordplanner lijkt op het oog een handige gratis tool, maar kan je gemakkelijk op het verkeerde been zetten. Goede SEO specialisten herken je aan het gebruik van andere belangrijke bronnen en software, daadwerkelijk gemaakt voor de organische optimalisatie.

Zoekvolumes en de SEO moeilijkheidsscore

Uiteraard biedt Moz zelf zo’n tool. Daarnaast zijn er nog een paar anderen beschikbaar. Experts laten de Google Zoekwoordplanner links liggen en maken gebruik van een van deze alternatieven:

De tool die steeds meer SEO specialisten gebruiken, vanwege de doorlopende ontwikkeling en handige functionaliteiten. Specifiek geschikt voor SEO en PPC-campagnes, met meer dan 2        miljoen zoekwoordideeën en uitgebreide analyses in de Keyword Analyzer.

Een geavanceerde zoekwoordtool, om de nieuwe zoektermen te ontdekken en die grondig te analyseren. Op basis van zoekvolumes, een moeilijkheidsscore en de gemiddelde organische Click-Through-Rate (CTR).

Het gratis alternatief om zoekwoordonderzoek te doen. Niet de eerste keuze van de meeste specialisten in SEO, maar wel een goed alternatief om zelf te zoeken naar geschikte zoektermen.

Nu het SEO vakgebied ook in Nederland bij het MKB de volwassen status heeft bereikt en iedereen hoger wilt scoren, is het belangrijk om gebruik te maken van de juiste tools. Of specialisten in te schakelen die weten waar ze mee werken.

Met software specifiek voor de organische optimalisatie, zonder zich blind te staren op de ogenschijnlijk interessante resultaten uit de Google Zoekwoordplanner.

Kies een specialist met waardevolle bronnen voor goede kennis van SEO, met tools die de juiste statistieken tonen om een website of specifieke pagina te optimaliseren.

Tip! Wist je dat je met Webnemer heel snel je website kunt aanpassen, en dus ook kunt optimaliseren?

De beste zoekwoorden gevonden? Laat nu jouw SEO-teksten schrijven.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

SEO teksten leren schrijven,

met de focus op je klanten?

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

SEO teksten leren schrijven,

met de focus op je klanten?

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Patrick Wessels

Patrick is SEO tekstschrijver en heeft geen visitekaartjes met daarop zijn bedrijfsnaam. Hij vraagt klanten liever ‘gewoon’ te Googlen naar een [seo tekstschrijver], dan vinden ze hem vanzelf. Hij blogt daarnaast op ConsumentenPsycholoog.nl, waar hij wetenschappelijke psychologische inzichten combineert met marketing.

Laat een reactie achter