Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Zoekwoorden Onderzoek | Stappenplan + Tools

Hoe vind je de beste zoekwoorden die nog niemand gevonden heeft?

Voordat je begint

Het zoekwoorden onderzoek is een van de belangrijkste stappen binnen de SEO en SEA. In dit artikel leggen we je uit wat de verschillen zijn tussen SEO zoekwoorden en SEA zoekwoorden.

Via welke stappen je zoekwoorden vindt die nog niemand gevonden heeft en via welke zoekwoorden onderzoek tools het wel heel gemakkelijk wordt.

We delen de exacte methode die we ook inzetten tijdens de online marketing coaching.

Maar voordat we overgaan naar ‘de good stuff’, eerst het volgende.

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Een zoekwoorden onderzoek is het proces van zoeken, analyseren en kiezen van de meest relevante en effectieve trefwoorden voor je website.

Tenminste, zo wordt het overal omschreven.

In mijn ogen haal je dan twee zaken door elkaar. Het onderzoek en de analyse. In het onderzoek ga je op zoek naar zoveel mogelijk zoekwoorden. Via de zoekwoorden analyse kies je vervolgens de beste zoekwoorden uit.

De kracht van zoekwoorden onderzoek

Ja. Zoekwoorden onderzoek draait om het vinden van de juiste zoekwoorden.

Maar.

Een gedegen zoekwoord onderzoek geeft je niet alleen inzicht in de SEO zoekwoorden, maar in het complete online zoekgedrag van je klant. Je kunt achterhalen in welke regio’s het meest naar jouw dienst gezocht wordt. Of er een stijgende trend is en waar jouw doelgroep écht behoefte aan heeft.

Een goed zoekwoorden onderzoek geeft je inzicht in de markt. Zicht op behoeftes, interesses, trends en zelfs een kijkje op het online aankoopgedrag.

Hoe dit precies werkt, leggen we je later stap voor stap uit. Laten we eerst een kijken naar de verschillende soort zoekwoorden die er zijn.

Verschillende zoekwoorden

Voordat je begint met een zoekwoord onderzoek is het belangrijk dat je begrijpt hoe zoekwoorden ‘werken’.

Zo heeft ieder zoekwoord een andere intentie. Bestaat er zoiets als SEO zoekwoorden en SEA zoekwoorden en kun je pas écht een goed onderzoek doen, als je de koopfases begrijpt.

Laten we daarom eerst kijken naar de zoekintenties, de verschillende zoekwoorden en vervolgens de koopfases.

Als we dit gedaan hebben neem ik je stap voor stap mee in een manier van zoekwoorden onderzoek die jou gegarandeerd zoekwoorden laat vinden die nog niemand gevonden heeft.

En je weet wat dat betekent.

Makkelijker scoren via SEO of spotgoedkoop adverteren via SEA.

Ben je er klaar voor?

Laten we beginnen met de verschillende zoekintenties.

De verschillende zoekintenties

  • Informatie
  • Feitjes
  • Navigatie
  • Lokaal
  • Commercieel
  • Koopgericht

Informatie

De meeste zoekwoorden zijn gericht op het vinden van informatie. In veel gevallen zal Google dit goed begrijpen en ook geen advertenties in de zoekresultaten tonen. Wil jij toch adverteren op een zoekwoord dat vooral gericht is op informatie, weet dan dat je de bezoeker ook nog door de andere koopfases moet loodsen. Hierover later meer.

Feitjes

Zoekwoorden die gericht zijn op feitjes hebben weinig nut voor je SEO of SEA strategie. Zo wordt er enkele miljoenen keer per maand gezocht naar ‘weer’. Erg leuk om daar een campagne voor op te starten, maar Google zal direct het aankomende weer tonen, dus veel bezoekers hoef je niet te verwachten.

Navigatie

De zoeker kan ook een zoekterm gebruiken die vooral gericht is op het vinden van een bepaalde locatie of zelfs een route. Ook in dit geval is het in de meeste gevallen niet wijs om daar een losse campagne voor te maken.

Lokaal

De lokale zoekwoorden zijn de zoekwoorden waarvan je ervan uit kan gaan dat men vooral naar lokale bedrijven op zoek is. Bijvoorbeeld als je zoekt naar een online marketing bureau, een kapper of supermarkt. Google weet dat de meeste zoekers dan lokaal gericht zijn en zal in de meeste gevallen enkele advertenties en vervolgens de bedrijven tonen die in de buurt zijn.

Voor lokale zoekwoorden als bijvoorbeeld online marketing bureau Utrecht of Webdesign Utrecht, geldt dit precies hetzelfde.

Wil jij je richten op deze zoekers, zorg dan dat jij jouw bedrijf hebt aangemeld bij Google Bedrijven. Dit is de makkelijkste manier van lokale SEO en het vindbaar maken van jouw bedrijf op lokaal gerichte zoekwoorden.

Commercieel

Commerciële zoekwoorden zijn de zoekwoorden waarvan Google weet dat men bezig is met de oriëntatie. Dit zijn zoekwoorden als schoenen, televisie of bijvoorbeeld tekstschrijver. Google zal dan vooral Google Shopping en andere advertenties tonen.

Koopgericht

Is de zoeker koopgericht dat wordt het zoekwoord aangevuld met relevante koopwoorden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan online marketing uitbesteden, SEO teksten laten schrijven etc.

Long-tail zoekwoorden

Long tail zoektermen zijn de zoekwoorden die bestaan uit meerdere woorden en over het algemeen minder maandelijkse zoekopdrachten hebben. Daarbij komt wel dat de concurrentie op dit soort zoekwoorden aanzienlijk lager is en je gemakkelijker hoger zult scoren in Google. Ook hebben deze zoekwoorden vaak een hogere koopintentie en zorgen ze voor een hoger conversiepercentage.

Short-tail zoekwoorden

Short-tail zoekwoorden zijn de zoekwoorden op het hoogste niveau. Bijvoorbeeld SEO, Online Marketing of schoenen.

SEO zoekwoorden

SEO zoekwoorden zijn niet per definitie anders dan SEA zoekwoorden, maar worden wel anders ingezet. Gebruik je SEO zoekwoorden dan ben je vooral op zoek naar zoekwoorden die je concurrenten over het hoofd hebben gezien en waarvan jij weet dat je gemakkelijk bovenaan in de organische zoekresultaten komt.

SEA zoekwoorden

SEA zoekwoorden gebruik je binnen Google Ads. Binnen Google Ads maakt Google het onderscheid tussen zoekwoorden (de woorden waarop je adverteert) en de zoektermen (de termen die de zoeker uiteindelijk daadwerkelijk heeft gebruikt).

Gebruik je SEA zoekwoorden dan wil je vooral zoekwoorden vinden met de juiste intentie. Je wilt het liefst de woorden achterhalen die koopklare bezoekers gebruiken.

Het perfecte zoekwoord voor iedere koopfase

Wil je dat jouw zoekwoorden onderzoek straks resultaat oplevert, zorg dan dat je rekening houdt met de verschillende zoekintenties en de fases uit de buyers journey of customer journey:

Informatie zoeken

De klant is nog niet klaar om te kopen en zal eerst een onderzoek starten. Bevindt jouw klant zich in de informatie fase dan zal het vooral gericht zijn op het vergaren van informatie.

Zo kan het heel goed zijn dat jij dit artikel aan het lezen bent, omdat je er wel meer vanaf wilt weten, maar nog niet de afweging hebt gemaakt om het zelf of door een ander te laten doen.

Zoekwoorden vinden

Schrijf zoveel mogelijk situaties op waarin jouw klant zich kan bevinden voordat hij of zij behoefte krijgt aan jouw dienst. Probeer vervolgens per situatie zoveel mogelijk zoekwoorden te bedenken.

Evaluatie

Heeft je klant voldoende informatie verzameld dan zal het een afweging maken. Dit kan zijn tussen het zelf doen of uitbesteden of een afweging tussen verschillende producten.

Zoekwoorden vinden

Schrijf zoveel mogelijk zoekwoorden op die jouw klant zal gebruiken om voldoende informatie te verzamelen voor het maken van de juiste keuze. Denk hierbij aan hoe lang duurt een X, hoeveel kost een X etc.

Koopbeslissing

De klant heeft zijn keuze gemaakt. Er gaat gekocht worden.

Zoekwoorden vinden

Schrijf zoveel mogelijk zoekwoorden op die jou klant zal gebruiken om het juiste bedrijf te vinden of zijn werk uit te besteden. Denk aan zoekwoord + locatie en koopwoorden als laten doen of uitbesteden.

In 8 stappen een sterk zoekwoorden onderzoek

Je weet inmiddels alles over zoekwoorden. Laten we nu eens op zoek gaan naar alle pareltjes voor jouw bedrijf.

Via onderstaande stappen zul je tot zoekwoorden komen die nog niemand gevonden heeft. Dat beloof ik je.

Waarom ik hier zo zeker van ben?

Omdat we met zijn alle lui zijn geworden. Enorm lui.

Ja, ook ik.

Waarom?

Omdat je tegenwoordig voor alles wel een SEO-tool hebt. En het grote nadeel? Die SEO-tools werken enorm goed.

Waarom dat een nadeel is?

Omdat de tools zo goed werken sla je het belangrijkste van ons zoekwoorden onderzoek over.

Het daadwerkelijke onderzoek.

Ja, dit kost extra tijd.

Maar.

Gun jij jezelf het geduld en de tijd om écht een gedegen zoekwoorden onderzoek te doen dan zul je daar in de toekomst rijkelijk voor beloond worden.

1 | Kruip in het brein

Achter ieder zoekwoord zit een mens.

Wil je goed zoekwoorden onderzoek doen en de zoekwoorden vinden die je concurrenten nog niet gevonden hebben? Gebruik je gezonde verstand en de kennis over je doelgroep. De zoekers.

Want geloof me. Jouw brein is de beste tool die je kunt gebruiken. Jij kent jouw klanten het beste. Welke zoekwoorden tool je ook gebruikt, begin jij niet eerst met een brainstorm dan zul je nooit de juiste zoekwoorden vinden.

Start je zoekwoorden onderzoek daarom lekker ouderwets.

Pak een pen en papier en schrijf alle thema’s en onderwerpen op waarvan jij weet dat deze binnen je doelgroep spelen.

Zo heb ik bij het zoekwoordenonderzoek voor dit artikel niet direct aan de zoekwoorden gedacht, maar aan de intentie.

Wat wil iemand weten?

Iemand wil voor zoekwoorden bijvoorbeeld weten:

  • Hoe je zoekwoorden vindt
  • Hoe je zoekwoorden bepaalt
  • Hoe je zoekwoorden onderzoekt
  • Hoe je zoekwoorden analyseert
  • Hoe je zoekwoorden gebruikt
  • Hoe je zoekwoorden achterhaald
  • Hoe je zoekwoorden verwerkt

Door je meer op de intentie van de zoeker te richten zul je merken dat je makkelijker op nieuwe zoekwoorden komt.

Gaat dit goed?

Mooi.

Merk je dat het nog niet zo soepel loopt? Niet getreurd. Oefening baart kunst plus ik heb nog talloze andere manieren om zoekwoorden te onderzoeken.

2 | Spiek in boeken

Hoe kun je zoekwoorden onderzoek doen via boeken?

Van een boek mag je verwachten dat “alle” kennis over een bepaald onderwerp wordt uitgelicht. 

Hoe werkt dit?

Je gaat naar bol.com, managementboek.nl of een andere grote website die boeken aanbiedt.

OF,

Je kunt ook de zoekfunctie “boeken” in Google gebruiken:

Je vult vervolgens jouw onderwerp in en bekijkt de inhoudsopgave van alle boeken die je kunt vinden.

Schrijf de thema’s op waarvan jij ze vindt passen en gebruik deze voor je brainstorm en verdere onderzoek.

3 | Lees reviews

Via reviews krijg je enorm veel waardevolle informatie. Door op zoek te gaan naar reviews krijg je inzicht in wat jouw doelgroep goed of slecht vindt, of nog mist.

Hiervoor kun je het makkelijkst naar de reviews van boeken kijken. Wat vonden ze goed aan het boek? Welke informatie miste ze nog?

Door te kijken naar waar de behoefte ligt kun je jouw zoekwoorden onderzoek en uiteindelijk (nieuwe) pagina beter afstemmen.

Gebruik deze stap om nieuwe input voor je zoekwoorden onderzoek te verzamelen en schrijf direct goede invalshoeken op voor je nieuwe blog of pagina.

Zo vond ik een review bij een boek over SEO waarbij er aangeven werd dat de theorie fijn was om te lezen, maar men de praktische stappen miste.

Een goede invalshoek voor een nieuw artikel zou dan zijn: “Zo scoort jouw website hoger in Google | 6 praktische stappen

4 | Zoek naar vragen

Op het internet zijn er talloze plekken te vinden waar men vragen kan stellen. Kijk naar Facebookgroepen, LinkedIn groepen, forums of vraag-en-antwoordwebsites.

Je kunt eventueel ook Google hiervoor gebruiken door te zoeken naar:

  • “Zoekwoord Forum”
  • “Zoekwoord + Vragen”
  • Bijvoorbeeld: “SEO + Vragen”

Noteer alle vragen die je tegenkomt en gebruik deze vragen om je zoekwoorden onderzoek aan te vullen.

5 | Lees reacties

Google eens op jouw hoofd zoekwoord en bezoek de top 20 of 30. Ga elke pagina langs en ga op zoek naar de reacties. Hoe reageren ze op het artikel? Welke vragen worden er gesteld? Zijn er bepaalde onderwerpen of tips die ze erg gewaardeerd hebben?

6 | Steel van concurrenten

Wil je vooral je concurrenten het zware werk laten doen? Dan past deze techniek goed bij je.

Hiervoor heb je helaas wel een betaalde tool nodig.

Je kunt de volgende tools gebruiken:

Hoe werkt het?

Je vult jouw zoekwoord in, in Google. Kopieert de gevonden websites en plakt deze in een tool naar keuze.

Wij gebruiken in dit voorbeeld Ahrefs. Ik heb gezocht op boekhouding en heb de nummer 1 in Google (niet de advertenties) gekopieerd en geplakt in de site explorer van Ahrefs.

Ik krijg vervolgens van Ahrefs een complete lijst met alle zoekwoorden waar deze website op scoort.

7 | Verzamel alles

Als je de vorige stappen hebt doorlopen kan ik je feliciteren. Je hebt gegarandeerd meer tijd en aandacht in je onderzoek zitten dan het grootste gros van je concurrenten.

Je hebt jezelf hiermee een enorme voorsprong gegeven.

Voor deze laatste stap, voordat we overgaan tot het gebruiken van zoekwoorden tools, verzamel je alle gevonden zoekwoorden. Zorg dat je zoveel mogelijk input hebt verzameld voordat je het werk overlaat aan een van de zoekwoorden tools.

Want hoe betere zoekwoorden jij invult in de tool, hoe beter zoekwoorden jij vindt.

6 Handige zoekwoorden onderzoek tools

Op en internet zijn er talloze zoekwoorden tools te vinden. We geven je de tools die wij zelf regelmatig gebruiken.

1 | Google Suggest

Als je al eens gezocht hebt via Google dan heb je de suggest functie voorbij zien komen. Het is de aanvulfunctie binnen Google.

Zou je “zoekwoorden An” intypen in Google dan zal Google dit automatisch aanvullen:

2 | Keyword Sheeter

Om de Google Suggest functie te gebruiken, zonder zelf het werk te hoeven doen, kun je gebruikmaken van de tool Keyword Sheeter.

Vul je hoofd zoekwoord in en keyword sheeter doet de rest.

3 | Ubersuggest (gratis & betaald)

Ubersuggest heeft zowel een betaalde als gratis versie. Binnen Ubersuggest krijg je de volgende informatie over je zoekwoorden:

  • Zoekvolume (hoe vaak wordt er per maand gezocht)
  • CPC (de kosten per klik – in Google Ads)
  • Betaalde moeilijkheid (de concurrentiescore – in Google Ads)
  • SEO moeilijkheid (de concurrentiescore – in de organische zoekresulten)

4 | Zoekwoordplanner van Google (gratis)

De zoekwoordplanner kun je gratis gebruiken (als je een Google Ads account hebt). Wil je niet adverteren op Google, maar wel de tool gebruiken, maak dan een gratis Google Ads account aan.

Voor het analyseren van je zoekwoorden geeft de zoekwoordplanner van Google je de volgende informatie:

  • Zoekvolume (hoe vaak wordt er per maand gezocht)
  • Wijziging over 3 maanden (zal de populariteit in de komende 3 maanden toenemen?)
  • Wijziging over 1 jaar (zal de populariteit volgend jaar toenemen?)
  • Concurrentie (hoe hoog is de concurrentie – in Google Ads)
  • CPC hoog bereik (de kosten per klik – om bovenaan in Google te staan)
  • CPC laag bereik (de kosten per klik – om onderaan in de top 10 te staan)

5 | Answer the Public (gratis & betaald)

Mensen gebruiken Google om antwoord te vinden op hun vragen. En dat is precies wat de tool Answer the public doet. Het helpt je met het bedenken van alle mogelijke vragen die iemand, omtrent jouw zoekwoord, kan hebben.

6 | Google Search Console (gratis)

Binnen de Google Search Console kun bij het rapport “Prestaties” zien op welke zoekopdrachten jij nu al gevonden wordt. Dit is waardevolle input om vanuit je al “scorende zoekwoorden” aanvullend zoekwoorden onderzoek te doen.

7 | Google trends (gratis)

In Google Trends kun je zien hoe populair een bepaald zoekwoord is. Je kunt zien in welke regio het zoekwoord veel gebruikt wordt en of er een stijgende trend is in de populariteit. Ook kun je bepaalde zoekwoorden met elkaar vergelijken.

De juiste zoekwoorden kiezen

Gefeliciteerd. Als het goed is heb je een enorme database opgebouwd met talloze zoektermen. Nu is het tijd voor de analyse.

Om te bepalen welke zoekwoorden jij het beste kunt gebruiken dien je een zoekwoorden analyse uit te voeren. Via de zoekwoorden analyse achterhaal je de 4 belangrijkste kenmerken van een zoekwoord en bepaal je welke zoekwoord jij in je campagnes verwerkt.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.

Ik snap het helemaal.

Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.

Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.

Hoe?

👉 Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.

👉 Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.

👉 De Sw!tch
Speciaal voor coaches, adviseurs en trainers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.