3 Verschillende Breinen en Het Effect op Jouw Omzet

Sebastiaan Hendriks   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 08-08-2018   |   

We zijn er allemaal wel eens aan blootgesteld; psychologische marketing trucjes om ons zover te krijgen een product te kopen dat we wellicht bij volledig bewustzijn nooit gekocht zouden hebben.

Hoewel ondernemers, tenminste de meeste, niet van plannen en onderzoeken houden, is dit wel de eerste stap om in het brein van je klant te komen.

Om het gedrag te sturen van je klanten, en laten we eerlijk zijn, dat willen we allemaal, zul je moeten beginnen met het leren kennen van het brein (en het in kaart brengen van jouw bezoekersgedrag).

3 Verschillende breinen

De neurowetenschap en de wetenschappelijke onderzoeken naar het gedrag van mensen – denk aan NLP (Neurolinguïstisch programmeren) vertellen ons allemaal 1 ding: “Het onderbewuste, het gedeelte waar we maar weinig invloed op hebben, bepaalt hoe wij reageren op advertenties, merken en producten.

Volgens neurowetenschappers kunnen we de hersenen opdelen in 3 gebieden.

“Het mensen brein”

Het meest ontwikkelde deel van de hersenen staat bekend als de cortex. Verantwoordelijk voor logica, leren, taal, bewuste gedachten en onze persoonlijkheid.

“De hersenschors of cortex cerebri is het gebied in de hersenen, waar informatie uit de rest van het lichaam ontvangen, geanalyseerd en geïnterpreteerd wordt. Vervolgens wordt deze geïnterpreteerde informatie in de hersenschors weer omgezet in gedachten (innerlijke spraak en mentale beelden) en concrete aansturingen van het lichaam (spreken en handelen).”

Bron: Wikipedia

“Het zoogdieren brein”

Ook wel bekend als het limbisch systeem. Verantwoordelijk voor onze emoties, stemmingen, het geheugen en de hormonen.

“Het limbisch systeem is het gedeelte van de hersenen dat betrokken is bij emoties, geheugen, leren, motivatie, herinneringen en seksueel gedrag. Het limbisch systeem is één van de oudste delen van de hersenen. Dit betekent dat de voorouders van de huidige mens ook al een limbisch systeem hadden. De hersenen zijn sindsdien nog erg ontwikkeld.”

Bron: Hersenstichting

“Het reptielenbrein”

Om in het brein te komen van je klant zul je eerst moeten weten wie je klant is. Bekijk onderstaande vragen en kijk of je er al antwoord op kan geven. Lukt het niet om direct antwoord te geven, dan behoor je bij het grootste gros van de ondernemers. Maar geen zorgen. Ik zal je precies uitleggen hoe het reptielenbrein werkt.

  • Hoe werkt het brein van mijn klant?
  • Hoe bepaal ik de keuze die mijn klanten maken?
  • Hoe gebruik ik de psychologie in mijn marketing?

Richt jouw website zich op de 3 breinen? Wij vertellen het je met de website analyse.

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

Laat een reactie achter