Het belang van het juiste keyword

Liselore Verschuren   |      |   Laatste aanpassing op: 20-03-2019   |   

Je kunt een prachtige tekst met de juiste SEO op je website hebben geplaatst, maar dat is geen garantie voor meer bezoekers of klanten.

Als je namelijk niet voor het juiste keyword hebt gekozen, kan het zijn dat alsnog niemand jouw SEO content vindt.

Kruip in de hoofden van jouw potentiële klanten

Een keyword moet een term zijn die jouw doelgroep waarschijnlijk zou kunnen gebruiken als zoekterm in Google.

Ben je een gietvloerspecialist en wil je op jouw website je expertise op het gebied van gietvloeren tonen, dan kun je natuurlijk het keyword ‘gietvloer’ gebruiken.

Maar als jouw website geen domein autoriteit van veertig of hoger heeft, is de kans dat je met die term op de eerste pagina met zoekresultaten terecht komt heel erg klein.

Je zult dus dieper in de hoofden van jouw potentiële klanten moeten kruipen om met een goed long tail keyword wel hoog in de zoekresultaten te komen.

Het beste long tail keyword voor jouw content

De meeste mensen zoeken al lang niet meer met een enkel keyword in Google. Vaak zijn ze veel specifieker met hun zoekterm, omdat ze een antwoord op een bepaalde vraag willen.

Zo zoeken ze bijvoorbeeld naar een goedkope gietvloer. Of ze willen weten hoe je een gietvloer zelf kunt leggen of wat de nadelen van een gietvloer zijn.

Door je in te leven in datgene wat jouw potentiële klanten zouden willen weten op het gebied van gietvloeren, kun je met het juiste long tail keyword veel potentiële klanten naar jouw website lokken.

Het zoekvolume op een long tail keyword als ‘nadelen van een gietvloer’ is lager dan het zoekvolume op het keyword ‘gietvloer’.

Toch is de kans dat de mensen die een goede tekst over nadelen van een gietvloer willen lezen uiteindelijk jouw klant worden als je hen goede informatie biedt veel groter.

En dat is uiteindelijk wat je wilt.

3 Tips voor het achterhalen van het juiste keyword

Allemaal leuk gesteld, dat juiste keyword. Maar hoe kom je erachter wat jouw potentiële klanten willen weten? Ik heb een aantal nuttige tips voor je verzameld:

  1. Gerelateerde zoekopdrachten in GoogleAls je het woord ‘gietvloer’ als zoekterm invoert, staat er onderaan de pagina met zoekresultaten een rijtje met veelgebruikte long tail keywords. Als je op zo’n suggestie klikt, komen er vervolgens nog meer gerelateerde zoekopdrachten onderaan de pagina te staan.
    Zoekterm Google gietvloer
  2. Google Adwords
    Gebruik de zoekwoordplanner van Google AdWords. Niet om een dure SEA campagne te beginnen, maar om naar de suggesties van keywords in de zoekwoordplanner te kijken. Dat is helemaal gratis en je ziet ook nog eens hoe hoog het zoekvolume van ieder keyword is.
    Google AdWords zoekwoordplanner
  3. Fora
    Bezoek fora. Op een forum is vaak een schat aan informatie over de vragen van potentiële klanten te vinden. Ik zocht op ‘forum gietvloer’ en kwam op het forum van Viva terecht.Hier stelde een vrouw een vraag over de krasgevoeligheid van gietvloeren. Die vraag werd beantwoord door andere gebruikers, maar het geeft wel een goed beeld van wat potentiële klanten graag willen weten.

Met het juiste keyword boek je meer resultaat

Voorkom dat je tijd en geld in SEO content steekt die uiteindelijk alsnog door niemand wordt gelezen, omdat er niet goed over het juiste keyword na is gedacht.

Zoek dus voordat je gaat schrijven eerst uit wat de meest geschikte zoekterm is. Of investeer in een SEO copywriter die vooraf een goede keyword analyse uitvoert.

Ben je op zoek naar SEO content die daadwerkelijk verschil maakt? Neem dan contact op met Internet Marketing Gemak, we helpen je graag verder!

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Laat een reactie achter