Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Hoe schrijf je een artikel (blog) voor het internet? 11 Krachtige Online Copywrite-technieken

Sebastiaan Hendriks   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 02-07-2018   |   

Om succesvol een artikel (blog) te schrijven voor het internet dienen we de regeltjes zoals we die op school geleerd hebben overboord te gooien en ons te houden aan de (harde) eisen van de vluchtige internetlezer.

Wist je dat al in 1997 aangetoond werd dat slechts 21% van alle internet gebruikers echt leest. Dat betekent dat 79% van al jouw bezoekers jouw artikel niet (of amper) zullen lezen…

Tenzij…

·       Je weet hoe je de krachtigste copywriting techniek voor het internet gebruikt

·       Je weet hoe je slim gebruik maakt van je koppen

·       Je op een goede manier de SEO MP methode inzet

·       Je weet dat zonder ATC strategie elk artikel totaal nutteloos is

Ben jij er klaar voor om betere artikelen te schrijven voor het internet?

Gebruik dan in ieder geval de volgende tips:

De beste artikelen voor het internet schrijf je NIET

Wil je dat jouw bezoekers je artikel (of blog) écht lezen? Besteed dan de meeste aandacht aan de opmaak en uiterlijk van je artikel.

Het is verrassend dat het lettertype en de opmaak van een tekst zoveel impact heeft op ons brein. Uit onderzoek blijkt zelfs dat ons beoordelingsvermogen aanzienlijk verandert wanneer alleen het lettertype verandert.

Het onderzoek bestond uit twee testgroepen. 1 groep kreeg een instructie met een gemakkelijk leesbaar font (lettertype), en de andere groep kreeg diezelfde instructie, alleen dan met een lastig te lezen font.

Wat bleek?

De 1e groep verklaarde niet alleen dat de tekst makkelijker te lezen was, ook hadden zij de verwachting de oefening in ruim 40% minder van de tijd uit te voeren. En dat alleen maar door het veranderen van het lettertype.

Download voor meer informatie het volledige onderzoek (PDF) hier.

Handboek SEO teksten schrijven

 

Klaar voor 84% meer bezoekers en 138% meer klanten?

Download het handboek

Tips

De volgende tips kunnen je helpen bij het verbeteren van de opmaak:

  • Zorg voor voldoende witregels
  • Zorg dat er voldoende ruimte is tussen je pagina’s en de rest van je design
  • Zorg voor losstaande kopjes
  • Zorg voor een makkelijk leesbaar font (lettertype) grootte (minimaal 12, maar liever 14 of 16)
  • Maak je pagina niet te breed (max. 650 px)
  • Gebruik Webnemer om je artikelen tot op de pixel perfect op te maken

Artikelen schrijven

 

Gebruik  koppen en titels

Door je bezoeker te prikkelen met pakkende koppen en titels zullen zij je artikel niet alleen vluchtig scannen, maar ook daadwerkelijk lezen. Jouw artikel zal niet alleen beter gelezen worden, ook Google zal jou hiervoor belonen.

Gebruik in je artikel bulletpoints en optimaliseer voor het luie oog

Zag je wat ik aan het begin van dit artikel deed?

Neem maar even je tijd, je mag best even naar boven scrollen ?

Ik gebruikte bulletpoints om kort en krachtig de kern van dit artikel weer te geven.

Heb jij informatie die je ook in bulletpoints kunt weergeven? Maak daar dan dankbaar gebruik van.

Goede bulletpoints zorgen namelijk voor:

  • •          Afwisseling
  • •          Aandacht (een bulletpoint wijkt af van de andere tekst)
  • •          Makkelijk te scannen informatie

Gebruik de SEO MP methode en verhoog je bezoekerstijd EN positie

Heb jij ooit van Wikipedia gehoord?

Als jij het internet gebruikt, dan kan het haast niet anders dat jij Wikipedia kent.

Wikipedia maakt dan ook slim gebruik van, wat ik noem, de SEO MP methode. Hoe werkt deze methode? Bekijk het in de video:

Geef jouw artikelen de juiste make-up

Leg extra nadruk op belangrijke elementen in je tekst door te spelen met de opmaak. Gebruik bijvoorbeeld vetgedrukt of cursief. Je kunt beter geen tekst opmaken door het te onderstrepen. Het onderstrepen wordt op het internet, over het algemeen, gebruikt om links aan te duiden.

Kruip in het brein van je bezoekers en raak de juiste snaar
Een artikel of blog schrijf je niet in omdat je enkel en alleen maar extra bezoekers wilt.

Je wilt een bepaald doel bereiken.

Meer klanten, meer leden, meer donateurs etc.

Wat jouw doel ook is. Zorg dat je jij je verdiept in je bezoekers (lezers). Sta eens stil bij de volgende vragen:

  • ·       Wie koopt mijn product, of wie zou mijn product kunnen kopen?
  • ·       Wat is het doel van mijn artikel?
  • ·       In welke situatie moet iemand zitten voordat hij mijn product/dienst koopt?
  • ·       Hoe helpt mijn product/dienst de klant?
  • ·       Wat doet iemand zelf als hij mijn product of dienst niet koopt?
  • ·       Wanneer is het doel van mijn artikel behaald?

Zijn alle antwoorden helder? Heb je voor ogen wat je met elk artikel wilt bereiken?

Verwerk dit dan in jouw content strategie.

Let op jouw taalgebruik

Wil je de juiste snaar raken bij jouw bezoekers zorg dan dat je rekening houdt met je taalgebruik. Ons ‘onbewuste’ produceert namelijk bij alles wat we lezen of horen een bijbehorend ‘plaatje’. Dat plaatje bepaalt hoe iets bij ons overkomt.

Dat plaatje is allesbehalve rationeel, ook al vinden we van onszelf dat we altijd erg logisch denken. Vergeet het maar, ons ‘onbewuste’ heeft de touwtjes stevig in handen!

Dit alles heeft te maken met framing.

Gebruik een vleugje SEO en scoor automatisch in Google

Als je sommige SEO-tekstschrijvers moet geloven dan is het zoekmachine vriendelijk schrijven niets meer dan het volproppen van jouw artikelen met zoekwoorden. Leuk…

Maar waar is dat gezonde verstand gebleven?

Hoe is toch het idee ontstaan dat wij onze artikelen niet voor onze bezoekers, maar voor Google moeten schrijven?

In dit artikel onthul ik je mijn manier. De manier waarop je de psychologie gebruikt om de juiste snaar bij zowel je bezoekers als Google te raken. Ik laat je technieken zien waarmee jij gemakkelijk elke SEO goeroe of concurrent verslaat. Technieken die je gemakkelijk kunt toepassen met de kennis die je nu al hebt.

Ben je er klaar voor?

Lees dan snel verder over het schrijven voor Google.

Hoe schrijf je een artikel als je geen inspiratie hebt?

Schrijfblokkade

Gelukkig barst internet van inspiratie en hoeft een writer’s block (het tijdelijk ontbreken van inspiratie) niet lang te duren. Toch kan het voorkomen dat het maar niet lukt om een nieuw artikel voor je blog te schrijven.

Daarom geef ik je in dit artikel enkele tips om over je schrijfblokkade heen te komen.

Gebruik voor elk artikel een ATC strategie

Wat moet een nieuw artikel voor jou opleveren? Waarom schrijf je de tekst. Wil je goed gevonden worden in Google? Duizenden bezoekers naar je website trekken. Mooi!

Maar wat wil je vervolgens met deze bezoekers doen?

  • ·       Moeten zij zich inschrijven op je nieuwsbrief?
  • ·       Al hun vrienden op Facebook vertellen over jouw bedrijf?
  • ·       Of jouw nieuwe b210 boormachine type A kopen?

Zonder jezelf de vraag te stellen wat je precies wilt bereiken met je artikelen, is je tekst op voorhand al nutteloos. Zonder een ATC-strategie kun je net zo goed geen artikel schrijven.

Een ATC-strategie (Aim to Convert) bepaalt wat je wilt bereiken met je artikel. Wat moet elke bezoeker doen na het lezen van de tekst? En hoe ga jij daarvoor zorgen?

Met call 2 actions.

Gebruik call-to-action’s voor jouw artikelen

In de laatste stap van je artikel denk je na over de call to action. Wat wil je dat je bezoekers gaan doen?

Wil je dat ze een reactie achterlaten, je bericht delen op social media of je product of dienst kopen?

1. Opt-In Formulier

Je kunt je artikel eindigen met een aantrekkelijke download, waarin je direct een opt-in formulier voor je nieuwsbrief (mailinglijst) verwerkt.

“Download nu het handboek “Domineer Google en verover die nummer 1 positie in Google”

2. Reactie achterlaten

Je kunt mensen uitnodigen om een reactie achter te laten:

“Is het gelukt om je artikel te schrijven? Laat het ons weten in een reactie”

3. Delen op Social Media

Je kunt mensen laten delen op social media. Dit kan via social media buttons, zoals onderaan dit artikel ;-), maar ook via share-links die je in de tekst zelf opneemt.

“Tweet nu: Ik heb net X tips gekregen om betere artikelen te schrijven”

4. Product Promoten

Je kunt ze verleiden tot je product of dienst:

“Wist je dat 78% van alle artikelen nooit een goede positie zullen krijgen in Google? Ontdek de beste en krachtigste SEO technieken in de Online SEO Cursus”

5. Een Combinatie

Je kunt natuurlijk ook combineren:

“Wist je dat 78% van de lekke banden komt door een slechte buitenband? Help je vrienden door dit te tweeten en download direct jouw kortingscode voor een nieuwe buitenband”

Zo zijn er nog vele combinaties en call to actions te verzinnen. Gebruik je creativiteit en meet de resultaten!

En, ben jij klaar om betere artikelen te schrijven?

Denk jij dat jouw netwerk kan profiteren van deze tips? Een klikje op een social media knopje is zo gedaan ?

Heb je nog een vraag of ben je benieuwd naar onze mening? Deel het allemaal in je reactie.

Vind de verborgen gebreken van je site,

doe de website analyse en SEO check!

Vind de verborgen gebreken van je site,

doe de website analyse en SEO check!

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

Laat een reactie achter