Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Hoe werkt Google Analytics? + 10 slimme expert tips

Sebastiaan Hendriks   |   2 reacties   |   Laatste aanpassing op: 06-04-2018   |   

Hoe werkt Google Analytics?

Je website krijgt bezoekers, maar je weet totaal niet wat ze op je website uitspoken?

Welke pagina op jouw website levert de meeste omzet op?

En…

Levert jouw website op dit moment wel omzet op?

Welk kanaal zorgt voor de meest bezoekers?

En…

Kloppen de gegevens in jouw Google Analytics dashboard wel?

Hoe Google Analytics precies werkt en een complete uitleg (met handige instructievideo) vind je ook in deze Google Analytics handleiding.

Of je nu al weet hoe Google Analytics werkt of er al een lange tijd gebruik van maakt. Wil je goed met Google Analytics werken zorg dan dat je de grootste valkuilen voorkomt en de tips gebruikt die ik je in dit artikel geef.

Ben je er klaar voor?

Lees snel verder.

Hoe Google Analytics niet werkt – Appels met peren vergelijken

Hoe werkt Google Analaytics vergelijken?

Het is heel begrijpelijk dat je de data uit Google Analytics vergelijkt met een eerdere meetperiode.

Maar…

Is dit wel een eerlijke vergelijking?

Je zult hoogstwaarschijnlijk al rekening houden met vakantieperiodes, maar houd je ook rekening met andere meespelende factoren?

Hoe was het weer in de meetperiode?

Hoe was het met de economie gesteld?

Welke marketingacties zette je in?

Het vergelijken van meetperiodes kan een goede methode zijn om de voortgang te bekijken, maar houd altijd in je achterhoofd dat deze vergelijking niets meer is dan een indicatie en je zonder het meenemen van andere factoren nooit een conclusie kan trekken.

Werken in Google Analytics zonder vragen te stellen

Google Analytics is bedoeld om antwoord op jouw vragen te geven, niet om antwoord te vinden zonder de vragen te stellen.

Voordat jij überhaupt inlogt op je Google Analytics account, raad ik je aan om jezelf eerst enkele vragen te stellen.

Wat wil je uit de data halen?

Op welke vragen zoek jij een antwoord?

Toen ik met Google Analytics begon te werken, keek ik er dag en nacht in. Ik raakte bijna verslaafd aan alle cijfertjes, grafieken en statistieken.

Voor je het weet, staar je je uren blind op interessante data (tenminste zo voelt het dan) zonder daadwerkelijk antwoord te krijgen op je vragen en zonder daadwerkelijk met strategische acties te komen.

Wil je effectief met Google Analytics werken, laat het dan antwoord geven op je vragen.

Neem eens 10 minuten de tijd om minimaal 10 vragen op papier te zetten.

Welke vragen zou jij aan Google Analytics willen stellen?

Wat zou jij willen weten over jouw website bezoekers of marketingcampagnes?

Stel eerst de vragen, vind dan het antwoord.

Heb je enkele vragen bedacht die je aan Google Analytics wil stellen? Gebruik dan geavanceerde filters om gemakkelijk het antwoord te vinden.

Werk met de geavanceerde Analytics filter

Stel het belangrijkste in voordat jij gaat werken met Analytics

Wat is het belangrijkste op jouw website?

Of…

Wat is het belangrijkste van alle marketingacties die jij doet?

Hoe jij ook investeert in de marketing, of dit nu je eigen tijd is of marketingbudget, je hebt een bepaald doel voor ogen.

Toch?

Heb jij dit doel al ingesteld binnen Google Analytics?

Is er met een paar muisklikken gemakkelijk te achterhalen hoe vaak mensen contact opnemen, jouw e-book downloaden of je product kopen?

Binnen Google Analytics stel je gemakkelijk je doelen in via:

Beheerder > Weergave > Doelen

Maak slim gebruik van Google Analytics Segmenten

Als je Google Analytics gebruikt, zonder gebruik te maken van Google Analytics segmenten dan heb je enkel nog maar de top van de ijsberg gezien.
Met de segmenten maak je pas echt de verdiepingsslag.

Er zijn binnen Google Analytics talloze segmenten toe te voegen. Binnen elk rapport kun je gemakkelijk antwoord vinden op je vragen door extra segmenten toe te voegen.

Hoe voeg je segmenten toe aan je analytics rapport?

Bespaar je kostbare tijd en gebruik de Google Analytics Robot

Je kunt natuurlijk wekelijks inloggen om alle data te bekijken, maar waarom zou je moeilijk doen, als het veel makkelijker kan?
Met een paar muisklikken kun jij Google Analytics jou automatisch op de hoogte laten houden, bij veranderingen, wekelijkse samenvatting of een maandelijkse rapportage.

Hoe stel je automatische rapporten in?

Werk je met Google Analytics? Werk dan met UTM-codes

Op welke manier jij ook bezoekers naar je website stuurt, het liefst wil jij alles weten.

Tenminste, als je net zoals ik ben…

Dan wel.

Je wilt weten of die campagne op Facebook je extra omzet heeft opgeleverd, de nieuwsbrief die je hebt gestuurd effectief is geweest of dat die banner op die ene website wel echt zijn geld waard is.
Nu kun je de techniek in duiken, maar nog makkelijker is het om via de campaign url builder van Google zelf verschillende utm code mee te geven aan elke link.

Via de UTM-code achterhaalt Google Analytics belangrijke data die jij weer als managementinformatie kunt gebruiken bij het optimaliseren of sturen van je marketingcampagnes.

Werk altijd met Filters

Heb je geen filters ingesteld binnen jouw Google Analytics account, dan kan ik je nu al op een briefje geven dat alle data enorm vertroebeld is.
Door filters in te stellen kun je bijvoorbeeld jezelf, medewerkers of je webdesigner uit de data van Google Analytics halen.

Monitor het zoekverkeer op je website

Heb je een zoekveld op je website staan? Hoe interessant zou het dan zijn om alle zoekopdrachten van je bezoekers binnen je Google Analytics account terug te zien?

Gelukkig is dit ook weer met een paar muisklikken geregeld.

Ga naar beheerder > Weergave > instellingen voor dataweergave > sitesearch bijhouden.

Vul daar de Queryparameter in. Gebruik je WordPress dan hoef je alleen de s in te vullen:

Google Analytics site Search

Filter het spamverkeer

Auch!

Je bent zo trots op al die bezoekers en dan blijkt het spam te zijn.

Het is elke Analytics gebruiker wel een keer overkomen, spam in je account.

Spam is al vervelend genoeg en het laatste wat jij wilt, is dat het ook nog jouw Analytics data vervuild.

Voor iedere soort spam bestaan verschillende oplossingen, aangezien ze jouw data op verschillende manieren aantasten.

Blokkeer/filter ghost spam

Ghost spam kan gefilterd worden van je website door middel van een hostnaam filter, aangezien dit type spam geen of een neppe hostnaam gebruikt. Hiervoor heb je een lijst nodig met alle bekende spam hostnamen, zodat je ze kunt blokkeren.

Blokkeer/filter crawler spam

Er zijn verschillende manieren waarop je crawler spam uit je data kunt weghalen. Met een Campaign Source Filter worden de crawlers uit je data gefilterd, ze worden echter niet verwijderd. Met een filter in het .htaccess bestand wordt de spam verwijderd, voordat het je website kan bezoeken. Deze oplossing is wel lastig aangezien je website crasht als je een fout maakt. Voor beide oplossingen is een lijst nodig met alle spam domeinen die tot nu toe gevonden zijn.

De volgende oplossingen werken ook, maar zijn niet perfect:

1. Een schermresolutie filter kan helpen aangezien veel van de spamdomeinen geen resolutie hebben ingesteld.
2. Een nieuw tracking ID kan gebruikt worden, maar alleen als je data nog niet geïnfecteerd is. Het voorkomt de spam niet volledig, maar het maakt het wel moeilijker voor ze om jouw website te bezoeken.
3. Bot Filtering is een functie in Google Analytics die gebruikt kan worden tegen verwijzingen spam. Het is de makkelijkste oplossing, maar het verwijderd niet alle spam.
4. Je kunt Custom Segments in de Advanced Segments instellingen van Google Analytics gebruiken om een gedeelte van de spam te filteren.

De beste manier om van verwijzingen en ghost spam af te komen, is een combinatie van deze oplossingen. In veel gevallen kost dat erg veel tijd en daarom zijn er tools en programma’s die jouw helpen dit automatisch te doen.

Een handige tool is die van Adwordsrobot.com

Naast het filteren van spamverkeer kun je via beheerder > Weergave > instellingen voor dataweergave > Bots filteren de bots filteren.

Bots-filteren-Analytics

Wil je wel echt weten hoe Google Analytics werkt?

Wil je weten hoe Google Analytics werkt?

Of…

Wil je weten hoe je snel antwoord op je vragen vindt en achter de juiste data komt?

Wil je zonder uren aan Analytics te besteden weten hoe geslaagd jouw campagnes zijn op bijvoorbeeld Facebook of Google Adwords, maar je hebt geen technische kennis?

Of wil je weten welke pagina op jouw website voor de meeste omzet zorgt?

Of waarom jouw website jou nu nog geen klanten oplevert?

Wil jij Google Analytics leren en zelf ondervinden wat het voor jouw website kan betekenen?

Overweeg dan de Google Analytics cursus.

Reageer, stel je vraag en deel

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

Deel met jouw netwerk

2 reacties

  1. Chrystal Korving op 09/04/2018 om 19:29

    Een interessante artikel. Ik merk dat er dagdagelijks zoveel andere prioriteiten zijn dat je eigenlijk te weinig tijd neemt om echt eens in de mogelijkheden te duiken van Google Analytics. Er zijn veel mogelijkheden en ik heb al stappen gezet. Natuurlijk kan er veel meer…toch eens meer tijd voor vrij maken. In ons netwerk NHB hebben we onlangs gesproken over HR Analytics. En ja, het begint met: wat wil je weten? En welke vragen zijn er. Nou goed…Bedankt voor de tips!

    • Sebastiaan Hendriks op 10/04/2018 om 10:01

      Bedankt voor je reactie Chrystal. Het blijft inderdaad altijd een kwestie van: “je moet er maar net de tijd voor hebben”. Hopelijk helpen de tips en de video je om wat extra tijd te besparen. Veel succes met alles.

Laat een reactie achter