Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Hoe jij Hoger in Google komt – De 3 Belangrijkste lessen na 11 jaar SEO

Sebastiaan Hendriks   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 28-06-2018   |   

Wat maakt een normale website tekst een SEO-tekst – Een tekst die er voor zorgt dat jij hoger in Google komt? Hoe zorg je ervoor dat jouw tekst goed gevonden wordt in Google? Hoe vaak moet je een zoekwoord benoemen? Zijn 2000 woorden echt nodig om goed gevonden te worden? Hoe zorg ik dat ik alles goed doe, als Google blijft veranderen?

Er is op het internet haast geen enkel onderwerp te vinden waar zoveel over geschreven wordt, als zoekmachine optimalisatie en online marketing. Hoe mooi ik dit ook vind, van het delen van kennis wordt immers iedereen beter, is het wel lastig om nu te bepalen wie en vooral ook WAT jij moet geloven.

Ik weet nog hoe het voor mij was, 11 jaar geleden. Ik moest (als ik iedereen geloofde) vaker van advies en focus wisselen dan van ondergoed. En geloof me, het is prima als je elke dag wisselt. Maar zorg dan wel dat het over je ondergoed gaat en NIET over jouw marketingstrategie.

In die 11 jaar ben ik vaak op mijn plaat gegaan, heb ik dingen geprobeerd die totaal niet werken (ondanks dat het wel geadviseerd werd) en waardevolle lessen geleerd. Ook ben ik inmiddels achter een aantal fouten die je makkelijk kunt voorkomen.

In dit artikel ontdek je mijn drie belangrijkste lessen als het gaat om het hoger komen in Google:

  • Hoe je met de TMZ-methode niet op 1 zoekwoord goed gevonden wordt, maar op honderden (tot duizenden) zoekwoorden tegelijk
  • Waar niemand aandacht aan besteed, maar wat wel de belangrijkste SEO factor is anno 2018 en later. En nee, het zijn niet jouw backlinks.
  • Waarom een website zonder ATC-strategie totaal nutteloos is.

Genoeg gelezen en klaar om ons uit te dagen? Bekijk het ons online marketing advies

Gebruik de TMZ-methode en scoor niet op 1 zoekwoord, maar op honderden

Zoekwoorden zijn belangrijk. Voor je überhaupt begint met het schrijven van SEO-teksten, dien je eerst inzicht te hebben in het type zoekopdrachten dat jouw klant gebruikt. Heb je een goed inzicht in de zoekwoorden dan kun je later gebruik maken van de TMZ-methode.

Hoe werkt de TMZ-methode?

Later zal ik de kracht en de werkwijze van deze methode met je delen. Eerst wil ik stilstaan bij het gemiste potentieel. Het potentieel dat veel mensen (ook SEO-tekstschrijvers) laten liggen.

Het is een soort van algemene wijsheid geworden dat je jouw teksten richt op 1 hoofd zoekwoord. Hoewel je inderdaad in je artikel jouw focus (en de aandacht van je lezers) vast moet zien te houden, mis je enorm veel potentieel als jij je op 1 zoekwoord richt, in plaats van op een thema.

Dit is ook precies de kracht van de Target Meer Zoekwoorden methode. Werk je effectief met de TMZ-methode, dan richt jij je op het grote geheel. Niet een tekst die volgepropt staat met keer op keer hetzelfde zoekwoord, nee een artikel die voor bezoekers is geschreven en tientallen tot honderden zoekwoorden bevat.

Wist je dat slechts 2,8% 1 woord gebruikt tijdens het zoeken in Google? Slechts 10,8% 2 woorden en 41,7% 5 woorden of meer gebruikt? Bron.

Hoger in Google

Waarom worden er dan toch nog SEO-teksten geschreven die zich slechts op 1 zoekwoord richten?

Stel je eens voor hoeveel bezoekers jij op je website zou krijgen als je talloze artikelen online hebt staan. Elk artikel staat hoog in Google. En dat niet met slechts 1 zoekwoord, maar met tientallen tot honderden zoekwoorden. Klinkt goed, misschien zelf te goed om waar te zijn?

Het kan.

Neem even het voorbeeld van een complete handleiding die ik geschreven heb over het schrijven van SEO-teksten.

Hoog in Google meer zoekwoorden

 

Je ziet dat dit ene artikel niet scoort op slechts 1 zoekwoord, maar op tallozen zoekwoorden. Hoe kan ook jij je teksten schrijven en optimaliseren voor tientallen tot honderden zoekwoorden? Schrijf je teksten gericht op een thema.

Om jouw teksten te optimaliseren op een thema in plaats van op slechts 1 zoekwoord heb je een successchema nodig.

Hoger komen in Google doe je met dit successchema

Start met het onderzoeken van de zoekwoorden. Heb je alle data van de zoekwoorden verzameld dan kun je, zoals wij dat noemen, een zoekwoorden successchema maken.

Een zoekwoorden successchema zorgt ervoor dat jij je focus kunt vasthouden tijdens de online marketing en het helpt je bij het bepalen en samenstellen van een strategisch zoekwoorden thema.

Maak een zoekwoorden successchema en kies altijd de juiste zoekwoorden

Zorg dat je eerst alle data van de gevonden zoekwoorden verzameld, en exporteer of plak deze in een Excel bestand. Vervolgens maak je in dit Excel bestand enkele filters.

Klik met je rechtermuisknop op het bovenste veld, vervolgens op ‘filteren’ en dan op ‘Waarde van geselecteerde cel gebruiken voor filter’.

Filter-maken-Excel

Als je alle data in je zoekwoorden schema hebt verwerkt en de filters hebt ingesteld, dan ziet je schema er ongeveer zo uit:

Schema-hoger-in-Google

Je ziet in het schema het zoekwoord, de maandelijkse zoekopdrachten, de moeilijkheidsscore (hoe lastig wordt het om goed gevonden te worden) en de kosten per klik. Zorg dat je, naast de maandelijkse zoekopdrachten, ook altijd de moeilijkheidsscore in kaart brengt.

Omdat ik in het schema al filters heb ingesteld, zie ik naast elke kolom een pijltje. Als ik op dat pijltje klik, kan ik beginnen met filteren. Zo kan ik alle zoekwoorden in hetzelfde schema bewaren en met een filter gemakkelijk een sterk thema maken.

Filteren-Zoekwoorden

Stel dat ik een artikel zou willen schrijven over Facebook. Dan gebruik ik het tekstfilter en kies ik voor de optie ‘Bevat…’, daar vul ik ‘facebook’ in en vervolgens krijg ik in een overzicht alle zoekwoorden (die al in het schema staan) met het woord Facebook erin. Als ik dan het tekstfilter gebruik en dan voor de optie “Bevat…” krijg ik in een overzicht alle zoekwoorden (die in al het schema staan) met het woord Facebook erin.

Zoekwoorden-bepalen-google

Met slechts een paar muisklikken kan ik nu een thema samenstellen, de structuur van mijn artikel bepalen en uiteindelijk goed gevonden worden op honderden zoekwoorden.

Je hebt nu de kracht van het zoekwoorden schema gezien van het zoekwoorden schema. Dan is het nu tijd voor een zeer krachtige SEO-techniek die nog  maar weinig wordt toegepast, maar jou wel gegarandeerd hoger in Google brengt.

De SEO-techniek die veel SEO-experts niet geloven, maar die jou wel hoog in Google brengt

Er zijn maar weinig dingen die jou slechts 3 minuten van je tijd kosten en die jou een fortuin besparen. En opleveren.

Dit is zo’n uitzondering. Je zult later begrijpen waarom.

Ik zie het elke dag…

…Ondernemers die hun bedrijf proberen te promoten via het internet en hier gigantisch veel tijd en geld verliezen. Simpelweg omdat ze niet begrijpen hoe Google écht werkt.

Wat begrijpen ze niet?

“Echt scoren in Google werkt alleen nog als je pagina voldoet aan de DTP Norm.”

Nog steeds blijft de discussie doorgaan en spenderen ondernemers vele uren aan de optimalisatie van hun website, zonder dat zij daar resultaten van zien zonder dat zij resultaten behalen.

Laat mij jou een simpele SEO strategie geven, die jou wél resultaten gaat opleveren. Voordat ik je de strategie onthul, is het belangrijk dat je weet hoe Google in elkaar zit.

Google is een bedrijf dat per kwartaal 18,3 miljard omzet draait. Dat is meer dan 6 miljard per maand.

Wat denk je, hoeveel zou het Google kosten als zij slechts 1 dag niet de juiste informatie toont aan haar bezoekers?

De gehele eerste pagina is gevuld met websites die talloze backlinks, tweets, Facebook likes en echt alle optimalisatie technieken hebben toegepast die er bestaan. Toch past de informatie niet bij wat de zoeker zoekt.

Het resultaat?

De zoeker vertrouwt Google niet meer en gaat op zoek naar een andere zoekmachine.

Wat denk je dat Google doet?

Precies – alles wat in hun macht ligt (en de macht van Google is groot) om te achterhalen of zij de zoeker wel de juiste website hebben getoond. Google heeft alle data die ze nodig hebben op te bepalen of die informatie (lees website) die zij tonen wel echt past bij de zoekopdracht.

Hoe dan?

Dit alles heeft te maken met de Dwell Time van een website. Wil je een betere positie in Google? Optimaliseer dan de Dwell Time.

Even tussendoor… Ontdek 6 SEO tips voor een perfecte zoekmachine optimalisatie anno 2018!

Dwell Time?! – Ja, zonder deze optimalisatie zal jij nooit bovenaan komen (en blijven) in Google

Dat de Dwell Time van jouw website effect heeft op je resultaten in Google, wordt nog maar weinig besproken.

Ik heb zelfs reacties gekregen dat de Dwell Time helemaal geen SEO factor is.

Oké, het is misschien nog niet bevestigd, maar dat betekent nog niet dat het niet gaat werken voor jouw positie in Google.

Waarom?

  • Google houdt alle zoekopdrachten bij die dagelijks worden ingevuld (denk eens aan andere tools dan de Keyword Planner van Google)
  • Google meet de CTR (doorklik percentage – hoe vaak er op een link/zoekresultaat geklikt)
  • Google meet de tijd die het duurt, voordat iemand (na het klikken) terugkeert naar Google.

Laat elke pagina voldoen aan de Dwell Time Performance Norm en je zult stijgen in Google.

Dat garandeer ik je.

Dwell time is de hoeveelheid tijd die iemand spendeert op een webpagina voordat hij terugkeert naar de zoekresultaten. Dwell time wordt op de volgende manier gemeten:

  • Bezoeker klikt op een zoekresultaat in Google
  • Bezoeker leest de informatie
  • Bezoeker gaat verder – of keert terug naar Google
  • Keert de bezoeker terug naar Google dan meet Google de tijd die er tussen zit

De tijd dat een bezoeker erover doet om vanuit de zoekresultaten op jouw website te klikken en vervolgens weer terug te keren naar Google noemen we Dwell Time.

Het belangrijkste voor jouw positie in Google is dat je exact weet hoe de Dwell Time werkt en het optimaliseert.

Hoe optimaliseer je jouw Dwell Time?

  • Gebruik de Pico Formule
  • Houd de spanning vast met Cliffhangers
  • Gebruik Sticky Headlines

Hoe dit allemaal werkt leg ik je uit in deze video

 

Je hebt nu de belangrijkste lessen meegekregen om hoger te komen in Google. Toch is er nog iets veel belangrijkers dan de SEO. Zonder dit, is elke webtekst totaal nutteloos.

Waar heb ik het dan over?

Ik heb het over jouw ATC-strategie.

Wat is een ATC-strategie en waarom elke website totaal nutteloos is zonder

Wat moet een webtekst voor jou opleveren? Waarom schrijf je de tekst. Wil je goed gevonden worden in Google? Duizenden bezoekers naar je website trekken. Mooi!

Maar wat wil je vervolgens met deze bezoekers doen?

  • Moeten zij zich inschrijven op je nieuwsbrief?
  • Al hun vrienden op Facebook vertellen over jouw bedrijf?
  • Of jouw nieuwe b210 boormachine type A kopen?

Zonder jezelf de vraag te stellen wat je precies wilt bereiken met je SEO-strategie, is je tekst op voorhand al nutteloos. Zonder een ATC-strategie kun je net zo goed geen website hebben.

Een ATC-strategie (Aim to Convert) bepaalt wat je wilt bereiken met je website. Wat moet elke bezoeker doen na het lezen van een webtekst? En hoe ga jij daarvoor zorgen?

Probeer in elke tekst op je website, dus ook in je SEO-teksten, gebruik te maken van de juiste overtuigingstechnieken.

Houd je doel voor ogen, schrijf voor je bezoekers en optimaliseer voor Google.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

Laat een reactie achter