Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Hoe je dankzij een nieuw soort huisstijlhandboek jouw huisstijl bewaakt – 4 tips

Mireille van IJperen   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 19-03-2018   |   

Als bedrijf wil je de herkenbaarheid uitstralen die je voor ogen had, toen je het logo liet ontwikkelen. Je gebruikt het logo op je website, visitekaartje, brief- en factuurpapier en daarmee weet jouw klant precies van wie de informatie komt. Het logo is in principe het gezicht van jouw bedrijf, denk hier dus goed over na!

Helaas wanneer er aan het bedrijf gevraagd wordt te adverteren, in bijvoorbeeld het voetbalblaadje of een plaatselijk magazine, sturen veel ondernemers een lage resolutie jpg-bestand van het logo met de mededeling dat de dtp-afdeling er maar wat van moet maken.

Met als gevolg dat het logo niet goed gebruikt wordt en de huisstijl niet goed bewaakt wordt. De doelgroep herkent het bedrijf niet in de boodschap en de advertentie is een gemiste kans. Dit probleem kun je ondervangen door een nieuw soort huisstijlhandboek te maken.

#1 Maak een huisstijlhandboek, maar niet zoals je dat gewend bent

Kort door de bocht bestaat een huisstijl uit een logo plus de rest. Dat kan een logo en visitekaartje zijn, maar dat kan ook een logo, visitekaartje, briefpapier, envelop, autobelettering, kleding en/of vlaggen zijn.

Maar vergeet ook alle online uitingen niet, zoals het beeldmerk op social media, de headers voor Facebook, Twitter of Google+. Hierbij is je huisstijl van belang, maar ook je content.

Het is belangrijk om het logo, wat bestaat uit een eventueel beeldmerk, een kleurcombinatie en een gekozen font, overal op dezelfde manier door te voeren. Al deze informatie wordt vastgelegd in een huisstijlhandboek.

Daarin staat beschreven hoe de huisstijl gebruikt moet worden, maar wat een ondernemer vaak mist zijn de bestanden om deze huisstijl in te zetten in de verschillende media. Dat is ook precies wat we gaan toevoegen aan het “nieuwe” huisstijlhandboek…

Het mediagedeelte.

#2 Huur een vormgever in en maak samen jouw huisstijlhandboek

Het klinkt natuurlijk lekker voordelig, een logo voor 5 euro bestellen op een desbetreffende website, maar weet je dan ook wat je krijgt, als je geen verstand hebt van drukwerk? Is dat logo geschikt voor drukwerk, zeefdruk of kledingbedrukking?

Helpt zo’n website jou met het aanmaken van een huisstijlhandboek, waardoor je op elk moment van de dag informatie kunt opzoeken over jouw huisstijl?

Of waardoor je een logo voor in een beursboekje, een advertentie voor in een magazine of bestanden die je online kunt plaatsen, makkelijk kunt vinden? Nee…

Relaties met zulk soort websites zijn vaak one-night-stands en goedkope oplossingen. Ga daarom op zoek naar een vormgever, en dan ook eentje waar je een goed gevoel bij krijgt.

Als je een vormgever hebt gevonden waarbij je je vertrouwt voelt, iemand die je begrijpt, aanvoelt en meegroeit in de huisstijl van jouw bedrijf, kun je aan de slag.

Met deze vormgever maak je samen een lijst, wat er allemaal in jouw huisstijlhandboek hoort, waarbij je dus ook het stuk media meeneemt. Het is een kleine investering met heel veel voordeel.

#3 Wat komt er allemaal in jouw huisstijlhandboek te staan?

Wat gaat er allemaal in het mediagedeelte van jouw huisstijlhandboek? Wat natuurlijk niet mag ontbreken is het logo in verschillende extensies zoals .ai, .eps, .pdf, .jpg, .png maar ook in verschillende formaten.

Is je logo opgebouwd uit PMS-kleur? Dan hoort er een bestand in, wat in PMS-kleur is opgebouwd en een bestand wat omgezet is naar full-color.

Verder hoort er een beeldmerk in, wat op social media gebruikt wordt, net als de headers voor de Facebookpagina, Twitterpagina, LinkedInpagina en Google+ pagina, in de juiste formaten.

Let op! Kijk bij je social media kanalen niet alleen naar het beeld dat je gebruikt, maar houdt ook rekening met de achterliggende strategie rondom de content die je deelt op je kanalen. Gebruik hiervoor je social media plan.

Ontwikkel een vast stramien voor advertenties in verschillende maten, waar fotomateriaal en tekst makkelijk in aangepast kan worden. Maar waarbij je toch dezelfde stijl aanhoudt die belangrijk is voor de herkenbaarheid van jouw bedrijf.

#4 Heb voor jezelf duidelijk hoe je huisstijlhandboek is opgebouwd en wat je wanneer gebruikt

Laat je goed voorlichten door je vormgever, zodat je weet welke bestanden je door kunt sturen naar drukkers en uitgevers.

Word je nu gebeld door een adverteerder die vraagt om het logo, kun door het gebruik van het mediagedeelte, in twee klikken zonder stress het juiste formaat doorsturen. Het is een kleine investering, voor een groot resultaat!

Tip! Je moet je huisstijl uiteraard ook op je website bewaken. Hoe makkelijk is het dan als je met enkele muisklikken aanpassingen kunt doen in het design, zonder dat je hierover hoeft te communiceren. Zo ben je zelf verantwoordelijk voor je huisstijl, handig toch? Wij bewaken de huisstijl van onze website via Webnemer!

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Mireille van IJperen

Mireille van IJperen ontwerpt al ruim 14 jaar met veel plezier voor veel ondernemers in verschillende branches. Zowel voor de grafische vormgeving van printmedia zoals logo of huisstijl, magazine, brochure en flyers als ook voor online media zoals een nieuwe website, een banner of een header.

Laat een reactie achter