Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

Een Instagram account maken voor jouw bedrijf/merk?

Dit artikel is de eerste in een reeks artikelen die jouw Instagramaccount naar een hoger niveau brengt. Je leert hoe je jouw account op Instagram zo effectief mogelijk instelt, zodat je binnen no-time in de spotlights komt te staan op dit wereldwijde social media platform.

Updates ontvangen van vervolgartikelen regel je snel en makkelijk via de knop "Ontvang updates" hieronder.

Inhoud

Breng jouw bedrijf/merk dichter bij de consument met Instagram marketing

Vanaf start tot heden hebben ze zich tot één van de meest invloedrijkste sociale netwerken weten te ontwikkelen. Ik heb het natuurlijk over Instagram. Dit sociaal platform heeft de wereld op stelten gezet. Instagram bracht bedrijven en consumenten dichter bij elkaar, creëerde nieuwe manieren om in de huidige maatschappij succesvol te worden, maar nog veel belangrijker…

Of je nu vanuit de gedachtegang van een bedrijf of een persoon kijkt, het gebruiksvriendelijke systeem is ideaal om jouw stem te laten horen!

In het kort: hoe werkt Instagram?

Instagram draait om de foto’s, de video’s en de verhalen van jouw vrienden, familie en bekende personen. Op het platform kunnen bedrijven hun informatie kwijt en dezelfde bedrijven kunnen hier hun imago ofwel ‘branding’ naar buiten brengen. Dit artikel is gericht geschreven met de branding van een bedrijf als uitgangspunt.

Lees je dit en denk je dat je zelf helemaal verkeerd zit om succesvol gebruik te maken van Instagram? Lees nog even door.

Gegarandeerd dat ik ook voor jou nuttige informatie heb.

Waarom zou je dit artikel verder lezen?

Naast dat dit artikel je leert jouw Instagram account op een correcte manier in te zetten, ontvang je meerdere bruikbare tips. Je leest het gedegen stappenplan dat is gemaakt om jouw persoonlijke of commerciële account, op een bewezen manier, in de spotlights te krijgen. Uiteindelijk heb ik alle nuttige informatie uit dit artikel opgesomd en in een handige, downloadbare checklist gestopt.

Wie weet denk je straks nog eens terug aan dit artikel, wanneer je voor het eerst betaald krijgt voor het uitvoeren van jouw hobby of wanneer je die felbegeerde bonus binnenharkt in het bedrijf waar je nu werkt.

Nog niet overtuigd dat Instagram voor jouw merk is weggelegd?

Bekijk dan eens de volgende 9 killer-facts die je het tegendeel bewijzen.

9 Feiten waarom jouw merk nu nog een Instagram account nodig heeft

Hoe breng je jouw bedrijf en merk onder de aandacht binnen Instagram?

Zichtbaar worden op Instagram is makkelijker dan je denkt. In slechts 30 minuten heb je jouw account opgezet en daarna kun je direct beginnen met het werven van een nieuwe database aan fans, potentiële klanten en eventueel toekomstige partners. Laten we chronologisch beginnen, het opstarten van een Instagramaccount inclusief het instellen van jouw profiel.

Heb je inmiddels zelf al een account en profielpagina opgezet en is deze informatie overbodig?

Skip dan naar de beste tips voor jouw Instagram profiel

Waar kun je de Instagramapp downloaden?

Download de Instagram app op je telefoon of tablet. Android gebruikers gaan hiervoor naar de Play Store, Apple gebruikers kunnen in de App Store terecht. Na het voltooien van de downloaden start je Instagram applicatie.

Heb ik een Facebookaccount nodig voor Instagram?

Om kennis te maken met Instagram, heb je (nog) geen Facebookaccount nodig. Op een later tijdstip, wanneer je besluit Instagram te gebruiken om jouw merk te promoten, ontkom je er niet aan om Instagram te koppelen aan een bedrijfsprofiel op Facebook. Wat de voordelen van een Facebook bedrijfsprofiel zijn, vertel ik je later.

Een account maken met Instagram

Nadat je de Instagram applicatie opstart, verschijnt het inlogscherm. Vanuit dit scherm maak je een nieuw inlogaccount. Om het account te starten tap je op de tekst ‘Registreer je’. De hierop volgende schermen laten je het account instellen op jouw specifieke wensen. Tijdens de setup wordt om een profielnaam en een biografie gevraagd, deze kun je op een later tijdstip altijd aanpassen. Steek er tijdens het aanmaken van je account niet teveel tijd in.

een-account-maken-met-instagram

Ben je uiteindelijk door de account setup gekomen, dan wordt er een welkomstbericht getoond op de profielpagina van het zojuist aangemaakte account.

Vanaf hier beginnen de aanpassingen die je maakt belangrijk te worden, met op de eerste plek het kiezen van een passende profielnaam.

Hoe kies je jouw Instagram profielnaam?

Voor het instellen van een profielnaam op Instagram zijn meerdere manieren mogelijk. De ene manier is beter dan de ander, maar dat ligt aan een aantal details. Duidelijk tot zover, niet?

Laat ik een aantal voorbeelden geven.

Stel: je bent de eigenaar van het sportmerk Nike. Goede profielnamen voor dit Instagramaccount zijn ‘Nike’, ‘Nike sport’ of wellicht ‘Nike sneakers’. Welke kun je volgens jou het beste gebruiken?

Mijn gok is dat je ‘Nike’ zult zeggen. Heb ik gelijk?

Het feit is dat alle drie deze profielnamen even goed zijn. Het enige verschil tussen deze drie namen is de manier hoe je jouw berichten naar buiten moet brengen om het meeste succes op Instagram te behalen.

Op het profiel van Nike kun je vrijwel alle berichten posten die ook maar iets met het merk te maken hebben. Het profiel Nike sport spreekt een niche aan. Je moet daarom rekening houden met jouw nichemarketing en juist hierdoor is het belangrijk een goede keuze te maken welk type bericht je plaatst. Je zult op dit account voornamelijk volgers krijgen die affiniteit met sport hebben en daarnaast benieuwd zijn naar de ontwikkelingen van jouw merk op dit gebied.

Het punt dat ik probeer te maken lijkt me al duidelijk, maar om het lijstje compleet te maken een uitleg over het laatste account.

Met het account Nike sneakers sla je als sneakermerk een flater wanneer je adverteert met Nike kleding. Hiermee sla je de plank mis richting jouw doelgroep en is de kans groot dat jouw volgers het als onnodige informatie zien, met als gevolg een sterke daling of grote fluctuatie in jouw volgersaantal.

Het kiezen van een profielnaam werkt op dezelfde manier wanneer jij zelf adverteert met producten van anderen. Wanneer jouw profielpagina gericht is op sneakers, zul je niet moeten adverteren met regenlaarzen. Logisch toch?

Nu je weet hoe je jouw profielnaam zo efficiënt mogelijk kiest, is het de beurt om jouw profielfoto hierop aan te passen.

Hoe kies je een goede profielfoto voor Instagram?

Uit een onderzoek van de Universiteit van Missouri (Amerika) concluderen we dat het voor bezoekers van jouw website, Facebookpagina of Instagramprofiel slechts twee tiende van een seconde duurt voordat zij een mening vormen. Het geeft aan waarom een goed design belangrijk is. Daarnaast kwam in hetzelfde onderzoek naar boven dat bezoekers gemiddeld 6,48 seconden naar het meest herkenbare deel van de pagina keken. Op Instagram is dit jouw profiel.

Een goede profielfoto gaat gepaard met jouw profielnaam, beiden zorgen ze voor jouw online imago. En voordat jouw post verschijnt op de feed van je potentiële klanten, zien zij eerst jouw profielfoto en naam. Hiernaast kunnen jouw volgers je sneller herkennen in hun feed die vol staat met berichten van anderen die zij volgen.

Hoe herkenbaarder je bent, hoe meer engagement dit je oplevert.

Doordat het formaat van een profielfoto op Instagram maximaal 180x180 pixels is, heb je niet veel ruimte om veel herkenbaarheid in je foto te verwerken. Maar hoe creëer je die herkenbaarheid dan?

De eerste stap is de keuze wat je precies wilt laten zien. Ben je een ZZP-er en dus het gezicht achter jouw bedrijf? Dan is het altijd een goede keuze om een persoonlijke foto te plaatsen. Is het Instagramaccount van een grotere organisatie, of heb je als ZZP-er ambitie om snel door te groeien, dan kan het beter zijn om een beeldmerk als profielfoto in te stellen.

4 tips voor een effectieve Instagram profielfoto

Inmiddels heb je jouw profielnaam en je profielfoto zorgvuldig en met voorbedachte rade gekozen. In het volgende stukje leer je wat het allerbelangrijkst is binnen jouw profielpagina op Instagram.

Waarom een biografie op Instagram het allerbelangrijkst is?

Tijdens het gebruiken van Instagram ga je erachter komen dat je geen hyperlinks kwijt kunt in de geplande berichten. Je kunt proberen de berichtteksten met een URL te vullen maar deze zal te allen tijde als platte tekst worden getoond en is daardoor niet aan te klikken.

De enige plek waar jij jouw links kunt tonen en waar deze aanklikbaar blijven, is op jouw profielpagina onder de biografie. Om je biografie te vullen en/ of aan te passen, klik je op je profielpagina op de button ‘Profiel bewerken’. In het scherm met profielinstellingen kun je in het veld ‘Bio’ een korte omschrijving van het account kwijt en de gewenste URL plaats je in het veld ‘Website’.

Hoe zorg je op Instagram voor een goede biografie en naar welke link verwijs je?

Het schrijven van een goede Instagrambiografie kan lastiger zijn dan het vooraf lijkt. Je kunt er tot 150 tekens kwijt, waardoor je al snel plaats te kort hebt. Daarnaast is de URL-verwijzing die je er kunt maken minstens zo lastig. Wat zet je hier neer, waar link je naartoe, wat is tactisch?

Juist dit laatste punt in het rijtje, ‘Wat is tactisch’, biedt uitkomst op beide vlakken. Plan een brainstormsessie in, schrijf jouw ideeën op, ga de voor- en nadelen na en maak er daarna een eliminatieproces van. De ideeën die uiteindelijk door het eliminatieproces komen, zet je beknopt en duidelijk in je biografie (Less is more). De gemiddelde gebruiker beslist al snel of zij je feed wel of niet bekijken.

Houd je jouw biografie duidelijk en kort, dan zal de gebruiker eerder voor ogen hebben wie je bent en wat je doet.

Een tekst als ’Leer hoe je jouw tuin goed onderhoudt’ zal effectiever werken dan een tekst als ‘Wij zijn een hoveniersbedrijf gevestigd in Capelle aan de IJssel die jou leert hoe je jouw tuin ook in de wintermaanden onderhouden kunt.

Het maakt niet uit wie je bent of op welke locatie je werkzaam bent. Een online bezoeker beschouwt dit als nutteloze informatie. Als zij toch willen weten waar jouw bedrijf gevestigd is, dan klikken ze vanuit zichzelf op de URL-link van jouw profiel.

Grote kans dat jij op dit moment direct naar jouw website linkt en waarschijnlijk heb je de link verwezen naar je homepage of komt deze uit op jouw contactpagina. Heb ik gelijk?

Op zichzelf zijn dit twee pagina’s die het meest voor de hand liggen. Dat is omdat er op veel homepages direct het laatste nieuws wordt getoond en het is niet onlogisch om bezoekers direct op jouw contactgegevens uit te laten komen. Nu is mijn vraag, waarom link je niet naar beide pagina’s? En als je dan toch bezig bent, plaats ook meteen een link naar jouw online blog.

Wacht! Hè? Ik kan maar één link gebruiken toch!?

Ja, helemaal correct. En toch kun je met één enkele link naar de belangrijkste pagina’s van jouw website verwijzen. Kijk maar eens naar dit voorbeeld op Pale Flamingo, een door ons onderhouden website. Zie hoe je een specifieke landingspagina voor Instagram maakt waarmee je vanuit jouw Instagramaccount een sales funnel creëert waarmee je (potentiële) klanten werft.

Maar hoe kom je nu eigenlijk aan die potentiële klanten via Instagram?

Hoe krijg je meer volgers op jouw Instagram?

Stromen nieuwe bezoekers via Instagram je website binnen en is jouw website geoptimaliseerd voor een goede conversie, dan kun je deze nieuwe bezoekers snel als klant beschouwen. Maar voordat het zover is, zijn er nog wat aandachtspunten binnen Instagram die ervoor zorgen dat je überhaupt volgers krijgt en waarmee je jouw berichten optimaliseert.

Het begint allemaal bij de privacy instelling van Instagram

Zonder dat je jouw Instagramprofiel voor iedereen zichtbaar maakt, word je door niemand anders gevonden dan vrienden of familie die dit kanaal gebruiken. Om de privacy instellingen te controleren, druk je op de drie horizontale strepen rechtsboven in het scherm.

Na het aanraken van deze strepen komt het menu van rechts naar links je scherm binnen. In het zojuist verschenen scherm klik je helemaal onderin op ‘Instellingen’ gevolgd door ‘Privacy’. Zorg ervoor dat ‘Account privacy’ op ‘Public’ staat. Zolang deze instelling op ‘Private’ staat, kan jouw Instagramaccount niet bekeken worden door onbekenden.

En nu we toch in het menu bezig zijn, koppelen we gelijk een Facebook Businessprofiel.

Het voordeel van het koppelen van een Facebook Businessaccount aan Instagram

Het grootste voordeel van het koppelen van een Facebook Business is dat de optie ‘statistieken’ vrijkomt. In statistieken kun je gedetailleerde informatie zien over jouw berichten. Informatie zoals het beste tijdstip om een bericht te plaatsen, welk tijdstip zorgt voor de meeste engagement of welke berichten het beter doen dan anderen.

Wil je jouw Instagram op een efficiënte manier laten groeien, dan bieden de eerder genoemde statistieken je de informatie die je hiervoor nodig hebt.

Uiteindelijk, wanneer je de magische grens van 100 volgers passeert, dan kun je zelfs jouw bezoekers analyseren. Je ziet in de statistieken wie zij zijn, wat ze doen en waar ze vandaan komen.

Denk jij jouw doelgroep goed te kennen?

Wellicht dat de statistieken je nog het een en ander kunnen leren over jouw doelgroep.

Instagram berichten gemaakt voor de juiste doelgroep

Over het plaatsen van berichten kan ik lang en breed praten. Net zoals het correct instellen van een bedrijfsprofiel op Instagram, zit er een aparte theorie achter. In een artikel dat op een later tijdstip verschijnt zal ik je hier tot in de details over vertellen, voor nu probeer ik het echter kort te houden.

Voor het plaatsen van berichten op Instagram bestaat een semi-bewezen methode. Ik gebruik hier expres de term ‘semi-bewezen’ aangezien het plaatsen van berichten nooit exact hetzelfde is of kan zijn. Naast variabelen als het bericht zelf, zijn de (op dat moment) online gebruikers, het tijdstip en de locatie nooit exact hetzelfde.

Een aantal belangrijke punten voor je berichten en het adverteren op Instagram

Benieuwd naar onze overige Instagram tips?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang een notificatie wanneer ons volgend Instagram artikel verschenen is.

Versneld stappenplan downloaden?

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

Laat een reactie achter