Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Meer kwalitatieve volgers op jouw Instagram bedrijfsprofiel

Raymond Trienekens   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 16-11-2018   |   

Vaak beginnen Instagram gebruikers (lees bedrijven), zomaar berichten te posten, zonder eerst goed doordachte marketingstrategieën te bepalen. Zij posten een uiteenloop aan content om er na een aantal weken achter te komen dat er heel veel wisseling en bijna geen groei op het kanaal zit.

In veel gevallen zal er vanuit het management snel een halt toegeroepen worden. Vaak te verwijten aan het feit dat de cijfers slecht inzichtelijk zijn, het een tijdrovende bezigheid betreft en het rendement niet goed gemonitord kan worden.

Het laten groeien van een Instagram bedrijfspagina hoeft toch helemaal niet zo moeilijk te zijn?

In dit artikel zal ik je laten zien hoe je deze cijfers in kaart brengt, welke valkuilen je dient te mijden en hoe je een werkende marketingstrategie voor Instagram op poten zet.

 

Wat dien je te weten over onze Instagram visie?

Onze visie van Instagram, oftewel een zakelijk account hiervan, is gebaseerd op het zaaien en oogsten van potentiële volgers. Deze volgers gaan wij omtoveren tot ambassadeurs, zodat zij jouw bedrijf gaan volgen, maar ook blijvend volgen.

Het is een langzamere strategie, één die gericht is op de toekomst.

Als je een ‘lange halen, snel thuis’ strategie verwacht, is het onderstaande verhaal wellicht niet geschikt voor jouw account omdat je er namelijk geen duizenden bezoekers bij zult krijgen in zeer korte tijd.

Dat gezegd te hebben:

Voordat we een social media strategie voor Instagram kunnen bepalen, moeten de volgende drie kernpunten punten duidelijk zijn.

  1. Wat is de doelgroep
  2. Waarvoor gaan we Instagram zakelijk gebruiken, wat zijn de marketingdoelstellingen?
  3. Hoe gaan we Instagram integreren c.q. managen op andere kanalen?

 

Wat is de Doelgroep

Het komt niet als verassing, het (potentiële) Instagram verkeer hangt vast aan de gekozen doelgroep. Een bedrijf dat zich online hard maakt voor kwalitatief de beste seniorenartikelen, heeft er niets aan om het merk onder de aandacht van studenten te brengen.

Zij zullen de gedeelde content waarschijnlijk wel weten te vinden, de kans is echter nihil dat dit gaat leiden tot het doen van een aankoop.

Vice versa werkt dit exact hetzelfde. Iemand in die de categorie senioren zal niet zo snel een Skateboard afnemen.

Breng de doelgroep vooraf in kaart en spits aan de hand van deze doelgroep je social media plan hierop toe.

 

Zet het doel van jouw Instagram account in een social media plan

Instagram, met haar meer dan 700 miljoen maandelijks actieve gebruikers, is een perfect kanaal voor commerciële doeleinden. Maar hoe zet je hier nu een goede campagne voor op?

Net zoals bij elke andere vorm van marketing, word je vooral wijzer door trial en error tests uit te voeren. Al doende leert men. Ga testen, volg, probeer en leer te begrijpen wat er speelt. Zonder deze fase ontdek je niet welke acties goed, dan wel slecht, uitpakken voor je kanaal.

Allereerst is het belangrijk om het volgende te weten. Om een goed social media plan voor Instagram te creëren, heb je geduld nodig, veel geduld. Instagram is lang niet altijd het walhalla dat men er massaal in ziet. Wie er geen tijd, energie en moeite in wenst te steken is bij voorbaat kansloos. Men spreekt niet voor niets over de term opbouwen wanneer het een succesvol kanaal betreft.

Om aan je Instagram volgers te komen, is het belangrijk te weten welke kant je op wilt met je account. Hiermee doelen we dus eigenlijk op jouw Instagram doelstelling. Wil je jouw Brand awareness verhogen, je bedrijfscultuur tonen? Wil je jouw merk of bedrijf onder de aandacht brengen bij nieuwe consumenten, of juist de verkoop stimuleren?

Enkele voorbeelden waarvoor je Instagram kunt gebruiken:

  • Brand awareness verhogen/creëren
  • Bedrijfscultuur tonen
  • Het team onder de aandacht brengen en nieuwe talenten rekruteren
  • De klantbetrokkenheid en loyaliteit verhogen
  • Producten en services tonen
  • Verbeter/complimenteer evenementenervaringen
  • De betrokkenheid van consumenten stimuleren
  • Nieuws uit de bedrijfsindustrie of branche delen
  • Verbinden met influencers
  • Verkoop stimuleren via het Instagram verkeer.

 

Met een marketingcommunicatiestrategie sturen op cijfers

Niet langer sturen op vermoedens, maar op harde cijfers. Dat willen we toch allemaal? Toch is het vreemd dat veel van de ‘Instagram bedrijven’ zomaar iets lijken te doen. Hoe stuur je op cijfers binnen Instagram terwijl er niet eens goede analytische cijfers te vinden zijn binnen Instagram?

Begrijp me niet verkeerd, binnen Instagram vind je allerlei soorten cijfers, over je gebruikers, hoeveel vind-ik-leuks je hebt gehad op je berichten, welke berichten het goed of juist slecht doen en je hashtag gebruik.

Wat je niet kunt zien, zijn de cijfers m.b.t. de extra omzet die jij wellicht gegenereerd hebt via Instagram. Hoeveel nieuwe websitebezoekers je via Instagram hebt gekregen en eventueel welke van de werknemers bij jouw bedrijf terecht gekomen zijn, mocht dat je voornaamste doel zijn.

Om juist deze cijfers in kaart te brengen, is het van belang dat we hiervoor een Instagram trechter creëren. De enige manier waarop we dit voor elkaar krijgen?

Jouw Instagramaccount op een speciaal hiervoor bestemde manier opbouwen.

 

Een Instagram bedrijfsprofiel maken en optimaliseren.

Wellicht één van de belangrijkste instellingen die je kunt maken binnen het zakelijk Instagram account, jouw online personaliteit ofwel de stem van jouw merk en bedrijf optimaliseren. Het begint allemaal bij het kiezen van een goede profielfoto.

Stel je profielfoto op een dusdanige manier in, zodat deze herkenbaar is voor jouw online publiek. Heb je een mooi bedrijfslogo gebruik deze dan ook. Als ik je de merknamen Red Bull & Nike als voorbeeld geef, ben ik er heilig van overtuigd dat jij geen voorbeeld nodig hebt van hun logo’s.

Bovengenoemde twee bedrijven hebben hun merk namelijk zo sterk op de kaart gezet, dat ze direct opvallen door het continue gebruik van hun bekende logo’s. Overal waar je deze merken tegenkomt, zowel online als offline, word je met hun logo en daarbij hun brand personaliteit geconfronteerd.

Wanneer jij continu richting de doelgroep blijft adverteren met de door jou gekozen profielfoto, zal herkenning vanuit potentiele fans, consumenten of dito werknemers niet uitblijven.

 

Een sterke biografie

De volgende stap van het optimaliseren van jouw Instagram account, is het kiezen van een goede Instagram bio. Wat plaats je hier nu eigenlijk?

Door beperking van 150 karakters heb je niet veel speling… hoe vul je de bio nu eigenlijk op een correcte manier in? Ben er in ieder geval direct en beknopt en houdt je merkbelofte in het achterhoofd.

Niemand heeft iets aan een tekst als “wij plaatsen de mooiste foto’s van rolstoelen” of “wij trachten het grootste online Instagramkanaal te zijn dat de mooiste foto’s van product X heeft.”

Het is beter om er iets als “Rolstoelspecialist gevestigd in Rotterdam, te Nederland.” En “Benieuwd wat wij voor u kunnen doen? Kijk dan snel op onze webpagina” neer te zetten.

Het laatste gevolgd door de URL-link naar jouw website uiteraard.

 

Terug naar de cijfers…

De URL die jij in jouw Instagram biografie gebruikt, is specifiek voor dit doeleind ontworpen. Op jouw bedrijfswebsite heb jij een aparte landingspagina klaar staan welke enkel en alleen te benaderen is via de URL in jouw Instagram biografie.

Personen die hierop klikken, belanden via een aparte landingspagina op jouw website. Ze komen in een Instagram trechter terecht, je kunt ze vanaf deze pagina volgen en het wordt cijfermatig inzichtelijk hoeveel potentie er binnenkomt via Instagram. Uiteindelijk verzin je hier een retargeting strategie op.

Aangezien het gros van jouw bezoekers via de mobiele Instagram app op deze landingspagina terecht komt, moet je er zeker van zijn dat deze pagina gebruiksvriendelijk is voor mobiele gebruikers. Je zet er toepasselijke content op en minimaal twee CTA knoppen. De eerste knop sluist je door naar een contactformulier en de tweede komt uit op een inschrijving voor de nieuwsbrief. Beide pagina’s moeten uiteraard ook gebruiksvriendelijk zijn op een mobiele telefoon en specifiek voor Instagram ontworpen zodat het verkeer gevolgd kan worden.

 

Bepaal een content thema

Het bedrijfsaccount staat klaar voor gebruik, jij straalt met jouw account je merkbelofte uit en je hebt een URL die naar je “Instagram trechter” verwijst. Nu is het tijd om jezelf op jouw content te gaan richten. Jouw content vormt namelijk de fundering voor jouw aanwezigheid op de populaire app.

Veel van de b2c bedrijven maken het product of de dienst tot de ster van de show. Enkele anderen gebruiken Instagram juist om nieuwe werknemers te werven. Welke insteek je zelf kiest , is geheel afhankelijk van jouw wensen en doelen.

Wil je jouw merk onder de aandacht brengen van jouw doelgroep van X jaar oud en daarmee je online verkopen stimuleren, dan is het in ieder geval niet logisch om je bedrijfscultuur en/of teams te tonen op het Instagram kanaal.

Deze keuze zal geen extra omzet genereren, maar slechts een hoop inconsistente volgers op je kanaal. Omdat deze volgers jouw Instagram kanaal volgen door één of meer goede berichten, zullen zij je kanaal ook snel verlaten na een aantal, door hen zo ingeschaalde, oninteressante berichten.

Naast dat je jouw merkbelofte naar buiten brengt, is het ook verstandig om over een visueel thema na te denken. Het gebruik van één stijl, kleurenthema of onderwerp is zeer aan te raden. Stel hierbij altijd de volgende vragen aan jezelf:

  • Hoe creëer ik een kanaal dat zich van de menigte weet te onderscheiden?
  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn content mijn merkbelofte uitstraalt?

Belangrijk is, dat je na het kiezen van jouw strategie hier ook aan weet vast te houden. Zoals al eerder aangegeven, is er geduld nodig voor het opbouwen van een Instagram aanwezigheid. Elke keer dat je jouw strategie omgooit, begin je vanaf een nieuw startpunt. Hierdoor is het vrij lastig te monitoren wat zich er precies afspeelt op jouw Instagram kanaal. Juist monitoren vormt het belangrijkste van aspect marketing. Sturen op cijfers i.p.v. speculatie. Toch?

 

De berichtkeuze, net zo belangrijk als het thema?

Afhankelijk van jouw bedrijf, doelgroep en strategiekeuze zijn er twee manieren hoe jij jouw berichten de wereld in kunt helpen. Ook zijn er verschillende berichtensoorten waaruit je kunt kiezen.

Drie manieren om je berichten te delen zijn:

  • Het bericht dat gedeeld wordt is een eigen gemaakt bericht, of een bericht dat je hebt laten ontwerpen. Dit deel je vervolgens op je eigen kanaal.
  • Het betreft een bericht dat eerder online is gezet door een andere gebruiker. Met een specifiek hashtaggebruik gericht op jouw merk, deel jij deze opnieuw op jouw eigen kanaal
  • Een bericht dat je deelt, afkomstig van een andere gebruiker, zonder dat deze op welke manier dan ook aan jouw merk gericht of gekoppeld is.

Van de bovenstaande drie manieren weet de tweede manier voornamelijk favoriet wanneer het een community betreft. Bijvoorbeeld een website over fotografie welke haar gebruikers de content laat genereren. Dit om vervolgens elke dag één foto uitkiezen als foto van de dag.

Naast de verschillende manieren van berichten delen, bestaan er tevens meerdere soorten berichten om te delen:

  • Eigen ontwerpen
  • Achter de schermen
  • Leerzame berichten
  • Motivatie quotes
  • ‘Newsjacking’
  • Influencer posts

 

Het creëren van eigen ontwerpen

Het maken en gebruiken van content uit eigen ontwerp. Foto’s van jouw producten, diensten of verhalen uit jouw organisatie en branche. Deze berichten gaan altijd gepaard met jouw unieke thema en jouw merkbelofte.

Berichten van achter de schermen

Deze berichten bieden je volgers een kijkje achter de schermen bij jouw bedrijf. Vaak gebruikt om werknemers aan te trekken, of om de bedrijfscultuur te laten zien. Dit om sympathie en/of bewondering op te roepen bij de bezoekers. Bijvoorbeeld bij het sponsoren van goede doelen of dergelijke.

Leerzame berichten

Voor dit soort berichten is het van belang de volgers iets mee te geven. Neem als voorbeeld het delen van recepten via de online Allerhande. Handig wanneer je in de voedsel sector actief bent.

Motivatie quotes

Iedereen ziet ze vast dagelijks voorbij komen. Een van de meest bekenden binnen Nederland op dit gebied is het bedrijf RUMAG. Elke dag een nieuwe quote of een tip richting je online publiek om de dag mee aan te vliegen. Uiteraard voorzien van je eigen thema als design.

Newsjacking

Tegenwoordig valt er iedere dag wel iets te vieren. Is het niet de nationale dag van het ijs, dan wel nationale broer en zus-dag. Gebruik je deze nieuwsfeitjes als content, voorziet dit je van een constante stroom aan nieuwe ideeën. En het mooie hiervan is dat ze volgend jaar waarschijnlijk weer voorbij komen. Vooruit plannen maar!

Influencer posts

Als laatste, een soort welke gemakkelijk buiten de boot valt. Namelijk het gebruik maken van kanalen van Influencers. Dit zijn Instagram gebruikers die met hun enorme bereik jouw producten mogelijk willen promoten. Dit tegen een vergoeding en vaak alleen te bereiken via specifieke contact-bedrijven. Het nadeel van deze manier is, dat jij jouw content niet direct vult.

 

Strategische opties voor het plaatsen van berichten op Instagram

De berichten die jij plaatst moeten aansluiten op alle bovengenoemde onderwerpen. Wat jouw doelgroep is, het commerciële doel op Instagram, het sturen op de cijfers, het thema en het soort berichten dat je wenst te delen op het Instagramkanaal van jouw merk.

Om dit te bewerkstellen plaats je alleen berichten die voldoen aan de eisen van jouw merk. Ze moeten visueel aansluiten op jouw thema en er moet een passende tekst bij bedacht worden. Als laatste gebruik je Hashtags welke jouw strategische visie aanvullen. Om even terug te komen op het eerder genoemde onderwerp rolstoelen… heeft het geen enkele meerwaarde om hier hashtags als #marketingfacts voor te gebruiken.

In het gebruik van hashtags is het daarom aan te raden om strategisch te werk te gaan.

Elke keer dat het hashtag gebruikt wordt, komt het getagde bericht op de hashtag specifieke pagina terecht onder het kopje ‘recent posts’.

Ben jij met jouw bedrijf actief in de reisindustrie en wil je jouw familiereizen promoten, dan kom je er snel achter dat een hashtag als #travel onwijs populair is. Op het moment van schrijven is deze hashtag zelfs al ruim 330 miljoen keer gebruikt.

De Nederlandse equivalent #reis zit ook al op bijna 1.2 miljoen gebruiken. Deze hashtags kunnen we dan ook schalen onder veelgebruikt en jouw berichten met deze tags zullen snel ondergesneeuwd worden door de berg berichten die men onder deze hashtag plaatst.

Probeer daarom je kansen te verspreiden, wees slim. Ben specifiek, gebruik meerdere relevante hashtags, en ga op zoek naar creatieve invalshoeken.

Een hashtag als #reizenmetkinderen leent zich perfect om je foto’s over familiereizen te promoten. Op het moment van schrijven is dit hashtag pas 17.266 maal gebruikt. Dit wil zeggen dat jouw post getagd met #reizenmetkinderen langer op de desbetreffende pagina te zien zal zijn. Aan één Instagrampost valt een maximum van 30 hashtags te hangen. Speel hier opnieuw mee en gebruik ze even creatief als slim. Voor het ontdekken van een gat in de markt moeten we soms nu eenmaal buiten de begaande paden om.

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

SEO teksten leren schrijven,

met de focus op je klanten?

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

SEO teksten leren schrijven,

met de focus op je klanten?

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Raymond Trienekens

Raymond denkt in beelden en impressies. Hij laat afbeeldingen en foto's spreken.Vanuit zijn achtergrond als fotograaf kijkt hij nét weer even anders naar de vormgeving en design van jouw website.Welke emotie's wil je oproepen, wie wil je aanspreken en nog belangrijker, wat moet je website straks doen? Raymond zorgt er voor met het juiste beeld.Beeldend denken zie je ook in zijn social media campagnes terug. Hij weet als geen ander om via beeld en vorm de juiste boodschap over te brengen.

Laat een reactie achter