Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

Voorkom deze 8 super onhandige internet marketing fouten en voorkom dat jij zakt in Google

Online marketing heeft veel terrein gewonnen als het gaat om marketing van bedrijven. Ondernemers zien in dat je er eigenlijk niet omheen kunt, je hebt nu eenmaal een website nodig. Het liefst wordt deze website ook nog eens goed gevonden door Google.

Inmiddels heb ik veel ondernemers geholpen bij het optimaliseren van hun online bereik. Hoewel elke website en situatie anders is, lijkt het door een aantal factoren herhaaldelijk fout te gaan.

Fout 1 | Online Marketing niet combineren met Offline Activiteiten

Als je kijkt naar het grootste doel van internet marketing, wat is dat dan?

Zijn het de volgers op Twitter, de fans op Facebook of de posities in Google?

Het zijn je bezoekers!

Nee, het zijn ook niet je bezoekers.

Het zijn je klanten.

Welke marketingactie jij ook inzet, je wilt er uiteindelijk meer klanten mee, toch?

Een echte internet marketeer is in mijn ogen dan ook meer dan iemand die de technieken kent. Een echte internet marketeer is een briljante strateeg die offline en online met elkaar combineert.

Maak van je website het centrale punt in je organisatie. Zorg ervoor dat in alle communicatie naar buiten jouw online strategie te zien is. Bedenk daarbij dat online marketing om de online positionering gaat. Dit gaat dus verder dan je positie in Google, je aantal volgers op Twitter of de bezoekers op je website.

Met andere woorden… Als jij offline activiteiten kunt verzinnen die je online bereik vergroten… dan ben je ook bezig met online marketing.

Fout 2 | Geen doelgroep of nichemarkt kiezen

Ik heb er al meerdere keren over geschreven. Het kiezen van een doelgroep of nichemarkt is het belangrijkste dat jij voor jouw bedrijf kunt doen.  Als ondernemer wil je zoveel mogelijk klanten. Iedereen die dan ook maar iets in de buurt komt van een eventuele klant valt onder de doelgroep.

Waarom zou je immers je doelgroep verkleinen als dat betekent dat je minder potentiële klanten hebt?

Toch vindt iedereen het vreemd om in een Nederlands restaurant een menukaart aan te treffen die geschreven is in het Chinees, Nederlands, Frans, Duits, Turks en Marokkaans. Al deze mensen zijn een eventuele doelgroep, iedereen moet tenslotte eten. Het is in de zomervakantie goed mogelijk dat het restaurant zomaar bezocht wordt door een Chinese toerist.

Waarom dan niet de menukaart in het Chinees?

Wij zouden het allemaal vreemd vinden dat een restaurant zich zou richten op zoveel doelgroepen. Toch kom ik op het internet niet anders tegen.

Wat is nou echt je doelgroep, welke mensen wil je nu echt als klant? Definieer je doelgroep of kies een goede nichemarkt en begin met nichemarketing.

Fout 3 | SEO teksten schrijven voor Google

Sinds Google aangekondigd heeft nog meer te gaan letten op kwalitatieve content zijn ondernemers als een idioot aan het bloggen gegaan. Hoewel ik dit een positieve ontwikkeling vind (hoe meer mensen hun kennis delen, hoe beter we allen worden) wordt niet altijd even goed rekening gehouden met de lezer.

Het lijkt soms wel alsof we Google moeten voeden met onze (zoek)woorden en dat het totaal niet uitmaakt of het prettig te lezen is voor de bezoeker.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap heel goed dat het hele gebeuren omtrent het schrijven van SEO teksten zeer verwarrend is.

Daarom stoor ik me eraan dat de zogenoemde experts en goeroes het allemaal nog moeilijker maken.

Artikelen worden gevuld met een soort geheime taal bestaande uit technische termen en de leek moet rekening houden met zo veel aspecten, dat men acuut van angst niets meer durft te doen.

Jammer, want elke ondernemer kan zijn eigen online bereik vergroten. Het enige dat je echt moet doen, is het centraal stellen van je bezoekers.

Is het goed voor je bezoekers? Dan is het goed voor Google!

Fout 4 | Zoekmachine Marketing met verkeerd gereedschap

Zoekmachine-marketing-tools

Ik zat vroeger (gelukkig heb ik het daar nu veel te druk voor ;-)) veel op forums, adviessites en blogs van anderen. Ik stoorde me dagelijks aan het feit dat mensen in de veronderstelling zijn dat het achterlaten van zoveel mogelijk linkjes (in de vorm van reacties), op zoveel mogelijk plekken, een goede manier van linkbuilden is.

Waarom geef je op een adviessite geen waardevol advies, help je mensen echt verder en werk je zo aan je branding EN positionering op het internet?

Internetmarketing is niet veel anders dan andere marketing. Kijk bijvoorbeeld eens naar flyeren.

Er worden nog steeds flyers uitgedeeld ten behoeve van de promotie van bedrijven. Deze flyers worden niet zomaar ergens neergegooid, puur en alleen omdat er dan geflyerd is.

Met flyeren denken we na over de plek, het tijdstip en de doelgroep. Online moeten we dat niet anders doen.

Fout 5 | Wachten tot morgen

Hoewel dit punt op 5 staat, verdient het eigenlijk een nummer 1 positie. Het grootste probleem van beginnende internet marketeers is dat ze nooit actie ondernemen.

Om een verkoop te realiseren zul je over moeten gaan tot actie. Je zult er alles aan moeten doen om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen.

Wacht niet tot morgen, doe het vandaag!

Fout 6 | Wanneer je wacht op perfectie

Een andere fout die veel beginnende online marketeers maken is dat ze perfect willen zijn. Nog een kleine aanpassing daar, nog een kleine aanpassing hier, en voor je het weet is de website pas maanden later online. Het hoeft niet perfect te zijn!

Fout 7 | Wanneer je naar elke internet marketing expert luistert

Op hoeveel nieuwsbrieven ben jij ingeschreven?

En hoeveel internetmarketingblogs bezoek jij?

Ik heb letterlijk duizenden euro’s geïnvesteerd, en investeer nog steeds, in nieuwe marketingkennis. Of het nu gaat om het verbeteren van de positie in Google, het krijgen van meer volgers op twitter of het verbeteren van de conversie op verkooppagina’s, ik wil alles weten!

Een klein probleem…. oké eerder een groot probleem. Je raakt al snel de weg kwijt.

Als je net begint met online marketing weet je nog niet wat je moet geloven en welke strategie het beste bij jou en je bedrijf past. Werk een strategie uit, voer hem uit en laat je niet afleiden door alle succesverhalen van anderen.

Fout 8 | Wanneer je gelooft in de internet marketing goochelaars

Om een of andere reden verwachten ondernemers dat online marketing een grote trukendoos is. Je stelt wat in, drukt op de knop en POEF…. je hebt duizenden euro’s omzet per maand. Er zijn dan ook nog steeds voldoende Hans Kazans die beweren dat zij een magische formule hebben waarmee iedereen duizenden euro’s per maand kan verdienen. JA, internet marketing kan je bedrijf naar een hoger niveau tillen, NEE, het kan niet toveren!

Wacht even…

Ik deel dit artikel om jou te behoeden voor de internetmarketingfouten die anderen maken. Ik weet dat je druk bent. Toch hoop ik dat je ons wilt helpen door je reactie te geven.

Welke fouten heb jij weleens gemaakt?

Of welke fouten zie jij andere maken?

Zelf alle fouten voorkomen?

Benieuwd welke fouten jij maakt en hoeveel omzet jij dagelijks misloopt? Doe een Website Check.

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

Laat een reactie achter