Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Hoe je de echte sessieduur op je website kunt achterhalen in Google Analytics met JavaScript

Peter van der Meer   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 28-07-2018   |   

Het inzicht krijgen in bezoekers, is voor iedere website belangrijk. Voor mensen die hun verkeer meten, met bijvoorbeeld Google Analytics, is het een onaangename verrassing om te zien dat mensen gemiddeld de pagina maar heel kort lezen, of zelfs direct al weggaan.

Leestip! Nog niet bekend met Analytics? Leer hoe Google Analytics werkt.

Google Analytics heeft een probleem

Het probleem is dat Google Analytics de duur alleen meestuurt als de bezoeker doorklikt naar een nieuwe pagina binnen de website.

Ook als deze bezoeker een artikel helemaal doorleest in 10 minuten. Je mist ook de data als de lezer er zelfs zo enthousiast over is dat het artikel gedeeld wordt op alle sociale netwerken.

Het enige dat je in Google Analytics ziet van deze enthousiaste ambassadeur, is een bouncepercentage van 100%.

Zelf gebeurtenissen versturen naar Google Analytics en Facebook

Gelukkig laten Google Analytics en vergelijkbare tools zoals de Facebook Pixel het toe om zelf “Events” (Gebeurtenissen) te versturen naar je rapportages.

Zo is het dus mogelijk om een Event te versturen als de bezoeker scrolt, of tot een bepaald gedeelte scrolt, of tot de onderkant van de pagina. Met een stukje JavaScript houd je dan ook de tijd bij, zodat je een beter beeld krijgt van het gedrag op de pagina.

Er zijn heel veel mogelijkheden te bedenken, maar er zijn ook nadelen aan vrijwel iedere oplossing. Iemand kan bijvoorbeeld naar de helft van de pagina scrollen, om vervolgens wel nog een gedeelte uitgebreid te lezen.

Als die gebruiker vervolgens niet scrolt naar een volgende “trigger” van jouw Event, mis je alsnog die data.

Haal alles uit Google Analytics > Google Analytics Cursus

Een paar regels JavaScript doet wonderen en geeft je meer inzichten in je website bezoekers

Om een globaal inzicht te krijgen, en het toch simpel te houden, ging ik op zoek naar een manier om de sessie-duur gegroepeerd inzichtelijk te maken.

In plaats van allerlei gemiddeldes te moeten berekenen in Excel-sheets, van de secondes per “trigger”, is de tijd op de pagina zelf gewoon een trigger.

Als de pagina dus bijvoorbeeld 10 seconden open staat, wordt er een Event verstuurd met het label “11-30 seconden”.

Daarnaast houdt Google Analytics natuurlijk nog een heleboel meer data bij, dus kun je deze momentopnames bijvoorbeeld koppelen aan de bekeken pagina’s, of het type apparaat van de bezoekers.

Zoals eerder benoemd zijn er bij vrijwel iedere methode nadelen, zo ook bij deze methode. Het tellertje gaat namelijk gewoon door als mensen een ander tabblad of scherm openen.

Hier zijn wel oplossingen voor te maken, maar daar gebruik ik dan een andere gebeurteniscategorie voor.

Met het volgende stukje JavaScript kun je precies dezelfde statistieken in jouw Google Analytics rapportage krijgen:

<script>
function ga_send_TOP(label){
ga(“send”,”event”,”TimeOnPage”,label+”seconds”,”no_id”,{nonInteraction:1});
}
ga_send_TOP(“0-10”),

setTimeout(ga_send_TOP.bind(null, “11-30”),11e3),

setTimeout(ga_send_TOP.bind(null, “31-60”),31e3),

setTimeout(ga_send_TOP.bind(null, “61-180”),61e3),

setTimeout(ga_send_TOP.bind(null, “181-600”),181e3),

setTimeout(ga_send_TOP.bind(null, “601-1800”),601e3),

setTimeout(ga_send_TOP.bind(null, “1801+”),1801e3);
</script>

Niet vergeten om het tracking-script van Google Analytics zelf ook op de website te zetten, en het is aan te raden beide scripts tussen de<head>-tags te zetten.

Bij de Facebook Pixel kun je de rapportages voor Events veel minder uitgebreid aanvullen, maar hier zijn ook mogelijkheden voor.

Javascript Google Analytics

Krijg meer inzicht in je website bezoekers en speel hierop in!

Het is ook mogelijk om een Event te versturen bij het klikken op een bepaalde link, of bij iedere link, of enkel een “First Click” Event om één klik per sessie bij te kunnen houden.

Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook een Event versturen als de lezer naar een bepaald gedeelte scrolt, en nog veel meer.

Google Analytics geeft je vrijwel alle vrijheid om iedere Gebeurtenis te meten die je kunt bedenken, dus met een beetje fantasie kun je alles inzichtelijk krijgen wat je nodig hebt. Ga je aan de slag, voorkom dan de meest gemaakte Google Analytics fouten!

Op één website heb ik ontdekt dat mensen vaak na 50 seconden waren overtuigd om door te klikken. Betere teksten en inhoud zorgen dus voor meer interesse, en in dit geval ook meer verkopen. Meer inzicht is belangrijk voor jouw website.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Peter van der Meer

Peter is een ambitieuze, ondernemende en leergierige programmeur. Hij is 27 jaar en heeft professioneel en hobbymatig veel ervaring met de complete ontwikkeling van websites en webapplicaties, met een voorkeur voor Frontend en gebruiksvriendelijkheid.Met zijn onderneming Polymedia kan hij zich helemaal uitleven met zijn interesse voor Ondernemen, Software, Marketing, Design en Gebruiksvriendelijkheid.

Laat een reactie achter