Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

11 Tips Om Meer Nieuwe Klanten Te Werven Via het Internet

Sebastiaan Hendriks   |   2 reacties   |   Laatste aanpassing op: 22-03-2018   |   

Mensen willen nog steeds kopen. Van nature zijn we nu eenmaal beestjes die zich graag met nieuwe spullen, diensten of gemakken verwennen.

We gaan nog steeds met de taxi terwijl de fiets ook volstaat, we gaan nog steeds naar een restaurant terwijl zelf koken goedkoper is en we geven nog steeds geld uit aan dingen die we niet noodzakelijk nodig hebben om te voldoen aan de dagelijkse behoefte.

Waarom gaan er in deze tijden dan nog steeds bedrijven failliet?

En hoe komt het dat jij te weinig klanten krijgt?

In dit artikel geef je enkele simpel toe te passen tips om nieuwe klanten te werven via het internet.

Kies je nichemarkt en verdubbel het aantal nieuwe klanten – Tip 1

Hoewel er nog steeds klanten zijn, is voor de meeste bedrijven de afzetmarkt aanzienlijk verkleind. Waar je vroeger 10 leads kreeg om 1 klant binnen te halen, zul je het nu met 5 leads moeten doen.

Wil je overleven dan zul je van minder bezoekers, meer leads moeten maken. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Van minder bezoekers meer leads maken?

Maak de markt kleiner, wees specifieker en zorg dat jij de beste keuze bent voor je nieuwe klant.

Focussen op een nichemarkt betekent jouw markt specificeren. Het betekent het verschil tussen klant en doelgroep. Een niche is zogezegd een klein deel van een grote markt. Een nichemarkt kiezen kan veel voordelen hebben.

Laat me dit verklaren in een voorbeeld. Stel je hebt een bak met 1000 knikkers. Die duizend knikkers moet je met 100 mensen delen. Hoeveel knikkers krijg je dan?

Onthoud je antwoord even.

Stel dat je een bak hebt met 100 knikkers. Deze knikkers moet je delen met 10 mensen.

Hoeveel knikkers krijg je dan?

Precies.

In beide gevallen krijg je 10 knikkers.

Als we van de knikkers even klanten maken zie je direct dat het kiezen van een goede niche (kleinere markt), niet betekent dat je minder klanten krijgt, maar minder concurrenten.

En wat betekenen minder concurrenten?

Een grote kans op nieuwe klanten.

Kies je optimalisatiestrategie – Tip 2

Bezoekers of klanten, wat heb je liever?

Als jij bij de 99% van ondernemers hoort dan heb jij liever klanten dan bezoekers.
Wil je meer klanten via het internet dan zul je je focus moeten verleggen. Focus niet op het middel, maar het resultaat.

Je kunt je omzet via jouw website eigenlijk maar op 2 manieren vergroten.

1. Meer bezoekers

Meer bezoekers met hetzelfde conversiepercentage (het percentage dat de gewenste actie uitvoert).

2. Hoger conversiepercentage

Hetzelfde aantal bezoekers met een hoger conversiepercentage. Dus niet 1% (1 klant per 100 bezoekers), maar 2% (2 klanten per 100 bezoekers).

Met 2% conversie en 2.000 bezoekers krijg je net zoveel klanten als bij 1% conversie en 4.000 bezoekers.

Heb je nog niet zoveel bezoekers, zorg dan dat je eerst het aantal bezoekers vergroot. Heb je te weinig conversie, werk dan aan je conversiepercentage.

Verhoog je conversiepercentage en maak van bezoekers klanten – tip 3

Er zijn veel excuses waarom jouw bezoekers, of liever gezegd, potentiële klanten niets kopen.

Misschien heb je ze weleens gehoord: het is te duur, ik kijk toch nog even verder of dit lijkt te goed om waar te zijn. Bezwaren van potentiële klanten die hen tegenhouden om iets bij jou te kopen zijn makkelijker te overwinnen dan je denkt.

Je bezoeker zegt “Het is te duur!”

Veel ondernemers maken zich zorgen om de prijs van hun product of dienst. Als ze meer klanten willen hebben, is het eerst wat ze doen hun prijs verlagen.

Zorg dat jij niet zo stom bent!

Er zijn veel betere overtuigingstechnieken die jij gemakkelijk kunt toepassen.

De meeste klanten kunnen jouw product of dienst wel betalen, maar het is de vraag of ze geen betere deal kunnen maken, oftewel, meer waarde voor hun geld. Kies niet direct voor een aanbieding tot bodemprijzen omdat je gehoord hebt dat je te duur bent.

Er zijn genoeg manieren om jouw deal aantrekkelijker te maken zonder te sleutelen aan de prijs. Kijk nu eens goed naar je product.

Hoe kan jij de waarde verhogen?

Voeg bijvoorbeeld een gratis handboek, cd, video of instructieles toe.

Voeg alles toe waarmee de klant meer waarde krijgt voor dezelfde euro. Maak het wel zo, dat het je maar 1 keer tijd kost. Kies dus eerder voor een online instructieles via video’s dan een presentatie bij jou op kantoor.

Een andere manier…..

Zet jezelf neer als expert om extra leads te genereren.

We zijn allemaal bereid meer te betalen als het gaat om een merk of specialist. Zoek de juiste niche en zorg dat je bekend staat om je kwaliteit of kennis.

Je bezoeker zegt “Ik kijk nog even verder…”

Ik kijk nog even verder lijkt sterk op ik vind het te duur.

Het grote verschil is de twijfel.

Ze vinden de aanbieding goed, maar willen nog even verder kijken of het niet beter kan.

Er is geen directe reden voor je bezoeker om het product vandaag te kopen. Waarom dan niet eerst verder kijken?

Maak je product onweerstaanbaar en werk met tijdelijke bonussen.

Verlies is een van de grootste angsten die klanten hebben. Daarom werken tijdelijke aanbiedingen ook zo goed.

Leestip! Ontdek hoe jij dankzij social influencers meer klanten kunt werven!

Start met Bloggen en krijg 126% meer leads – Tip 4

Over het algemeen kun je zeggen dat de beste optimalisatie voor een website het leveren van kwalitatief hoogstaande inhoud (zogenaamde “content”) is in combinatie met een gedegen structuur.

Het delen van waardevolle content is zelfs zo effectief dat het volgens onderzoek beter werkt dan adverteren.

Waarom het schrijven van blogberichten zo succesvol is:

• 61% van de consumenten heeft weleens iets gekocht via een blogartikel
• 77% van de internetgebruikers leest blogartikelen
• 70% van de consumenten leert een bedrijf liever kennen via content dan via advertenties

Bedrijven die actief bloggen ontvangen gemiddeld 80% meer bezoekers op hun website en generen gemiddeld 126% meer leads.

Kom bovenaan in Google – Tip 5

Als je het over een betere positie in Google hebt vergeten veel mensen de basisstappen. Enkele simpele stappen die iedereen op zijn of haar website kan toepassen, maar die wel het verschil maken tussen onderaan of bovenaan in Google!

Ontdek hoe jij in 7 stappen bovenaan in Google komt

Maak gebruik van LinkedIn Groepen – Tip 6

Sinds het bestaan van LinkedIn wordt het platform al gezien als hét sociale platform voor ondernemers. Miljoenen ondernemers zijn dagelijks op LinkedIn (groepen) actief, maar er zijn nog maar weinigen die er effectief gebruik van maken.

Ontdek hoe jij meer klanten kunt werven via LinkedIn Groepen

Wees actief en betrokken op Twitter – Tip 7

Iedereen die serieus aan de slag gaat of wilt gaan met Twitter wil natuurlijk zo veel mogelijk volgers, retweets en tweets die als favoriet worden gemarkeerd hebben. Maar hoe zorg je daar voor?

Ontdek hoe twitter werkt

Zorg dat klanten je bedrijf kunnen vinden – Tip 8

Met Google Mijn Bedrijf kunnen klanten je altijd en overal vinden.

Google Mijn Bedrijf is een gebruiksvriendelijke, gratis tool waarmee bedrijven, merken, artiesten en organisaties hun online aanwezigheid kunnen beheren op websites van Google, waaronder Google Zoeken en Google Maps.

Door jouw bedrijfsinformatie te verifiëren en up-to-date te houden, zorg jij ervoor dat klanten jou kunnen vinden.

Ontdek hoe Google Mijn Bedrijf werkt

Begin met gastbloggen – Tip 9

Het is verstandig om ook ééns per maand iets te schrijven als gastblogger op een platform van een ander. Natuurlijk wel daar waar jouw doelgroep komt.

Gastbloggen kan jou veel nieuwe bezoekers en potentiële klanten opleveren. Heb jij iets nuttigs te melden voor de lezers van Internet Marketing Gemak, je kunt hier aanmelden als gastauteur.

Extra tips voor het beginnen met gastbloggen

Schrijf pakkende teksten en tover je bezoeker om in klanten – tip 10

Dus je bezoekers lezen niet! Wat nu?

Als je bezoekers niet lezen, hoe kun je ze dan overtuigen om een gewenste actie te doen?

Ontdek hoe jij pakkende teksten schrijft

Voorkom klantenservice-bloopers – tip 11

Klantensupport via het internet wordt steeds populairder. Logisch, het is een snelle manier van klantenservice. Wel jammer dat je bloopers online blijven staan 😉

Bekijk 7 opvallende klantenservice bloopers

Ben jij klaar om meer nieuwe klanten te werven?

Welke strategie jij ook kiest, onderneem actie. Je zult geen nieuwe klanten krijgen door af te wachten. Motiveer jezelf. Zet je favoriete muziek op. Start je dag actief met een rondje in het park en zorg dat je opgeladen bent om elke dag weer nieuwe kansen te pakken.

Je kunt het!

Heb jij tips om klanten te werven die hier nog niet tussen staan? Laat wat van je horen.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

2 reacties

  1. Lex van Buuren op 11/10/2017 om 15:35

    Wat een spetterend artikel! ?
    TNX man.

    Voor mij geen nieuws, maar je stijl is echt goed.
    En de kracht van herhaling telt OOK.
    Top.

    Ik wil er nog 1 ding aan toevoegen:
    Gastbloggen met link naar jouw landingspagina verhoogt ook je autoriteit bij Google en daarmee je ranking.

    Succes met je activiteiten Sebastiaan. ?

    • Sebastiaan op 11/10/2017 om 15:36

      Graag gedaan Lex en bedankt voor je reactie. Goede aanvulling.

Laat een reactie achter