Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Internet Marketing; Ontdek hoe jij wél klantenbinding krijgt

Hanneke Thijssen   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 10-07-2018   |   

Je ziet het overal om je heen. Alles moet tegenwoordig een ‘beleving’ of ‘reis’ zijn. De ‘klantreizen’ en ‘experiences’ vliegen je om de oren terwijl jij net wakker wordt en met één oog op je telefoon kijkt.

Je krijgt het idee dat je iets moet of dat je iets gaat missen als je er niet aan mee doet.

Say what?! Blijf dichtbij jezelf en bouw een klantrelatie op

De gesponsorde advertenties komen in grote regelmaat voorbij op social media. Waar op zich niets mis mee is. Maar het is vaak de inhoud en vormgeving die het nét over the top maakt.

Waardoor het bij mij als ‘fake’ ervaren wordt. Het is net te gelikt en te mooi om waar te zijn. Hierdoor wordt er een afstand gecreëerd tussen mij en de boodschap.

Het is een ‘ver van mij bed show’ en ik kan me niet identificeren met de boodschap/organisatie op persoon.

Japke-d. Bouma geeft hilarische voorbeelden van jeukwoorden die veel in de zakenwereld gebruikt worden en legt ze voor je uit.

Zo is ‘scrummen’ helemaal in en het ‘agile’ werken behoort tot de orde van de dag.

De klanten gaan op een ‘customer journey’ waarmee we een ‘co-creatie’ maken en ze vervolgens ‘aanjagen’. Zeer de moeite waard om haar te volgen.

Juist door zaken dichtbij jezelf als persoon of organisatie te houden, blijft je geloofwaardigheid intact.

Je spreekt vanuit jezelf en geeft niet een soort van voorstelling.

Dat wat je vertelt of naar buiten toe vertaalt, komt oprecht over. En juist daarmee kun je een verbinding maken met de ontvanger. Zonder deze verbinding is er geen kans van slagen.

Wat is tegenwoordig nog wel echt in de (digitale) marketing?

Opgespoten lippen, gelnagels, nep wimpers, getatoeëerde wenkbrauwen, gekleurde haren, een tan voor een mooi bruin kleurtje…. Tsja je kunt je afvragen waar het heen gaat.

Marketing heeft onze blik op de wereld behoorlijk beïnvloed. De mensen die we dagelijks voorgespiegeld krijgen hebben een perfect figuur, geen pukkels en zien er ook nog eens intens gelukkig uit.

Maar dat is het leven natuurlijk niet. Maar doordat je ermee geconfronteerd wordt ga je er toch naar leven of denk je dat die mensen de standaard zijn.

Kun je het je voorstellen? Een wereld zonder reclame? Geen logo’s, geen spreuken of mooie pay offs?

Je zou het boek No Logo van Naomi Klein eens moeten lezen.

Hierin legt de ze strategie van bedrijven bloot die zich toeleggen op het verkopen van hun merk in plaats van hun product. Hoe zou de wereld eruitzien als er geen merken zouden bestaan?

Geen winkels met een assortiment waar je u tegen zegt. De keuze zou enorm verkleind worden.

Hoe kun je jouw internet marketing dan inrichten? Speel in op de klantbehoefte

Wat mij betreft, is goede marketing het vertalen van je boodschap op zo’n manier zoals het in werkelijkheid ook is. Zonder poespas.

Weten waar je doelgroep behoefte aan heeft en waarmee je mensen verder kan helpen.

Zorg dat je die verbinding maakt. Zorg dat je service niveau optimaal is. En ben altijd bereikbaar. Dit kun je doen door middel van een chatbot.

Op deze manier kunnen klanten altijd bij je terecht en kan jij erop terugkomen op een tijdstip wanneer het jou uitkomt.

Hiermee bied je de klant de mogelijkheid om op elk gewenst tijdstip bij je aan te kloppen en om advies te vragen. Wees daarnaast dankbaar dat mensen contact met je opnemen en je hulp inschakelen.

Laat zien dat je ze graag verder wilt helpen en ze kan voorzien van een gedegen advies. Laat daarnaast mensen zien en voelen wat er in jou/je organisatie leeft en speelt.

Waarschijnlijk zijn er mensen die overeenkomsten zien en dingen die jij overbrengt herkennen. Ga in contact met elkaar. Wissel eens van gedachten. En luister!

Sta open voor wat de ander te zeggen heeft. Ik persoonlijk vind het cabaret duo Yentl en de Boer geweldig. Niet alleen hun shows maar ook op social media. Zij laten het ‘gewone’ leven zien.

En hebben zoveel humor in hun alledaagse bezigheden. Zij maken het niet mooier dan het is en vertellen gewoon dat wat er is. En daarbij worden ook hun tekortkomingen gewoon benoemd.

Benieuwd wat jij op social media kan laten zien? Ontdek hoe je een strategisch social media plan opstelt met de beste content!

Voor het creëren van klantenbinding telt de mening van anderen zwaar

Reviews. Oftewel laat een ander vertellen wat hij/zij van jou vindt en waarom. In deze gedigitaliseerde wereld lezen we graag reviews.

Vraag reviews op een humoristische manier en laat de klant merken dat ze je begrijpen.

Hiermee heb je een grotere kans om daadwerkelijk feedback te krijgen. Kijk bijvoorbeeld eens naar Coolblue. Zij weten de mensen te benaderen op zo’n manier dat iedereen tevreden is en er een glimlach van krijgt.

Pieter Zwart (directeur Coolblue) zegt dan ook; “Elke klant met een glimlach, voor minder doen we het niet”. We willen weten hoe anderen het product of dienst ervaren hebben.

Vroeger stelden we de buren of familie vragen over ervaringen. Maar sinds het internet zijn opkomst heeft gedaan, is er niets zo handig om van anderen te lezen wat hun bevindingen zijn.

En daarbij heb je ook meteen een oprechte mening. En er is nog steeds geen betere vorm van reclame maken dan mond tot mond reclame.

Het enige echte falen in het leven is niet trouw te zijn aan de beste versie van jezelf.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Hanneke Thijssen

Na haar opleiding Communicatie aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven afgerond te hebben, is Hanneke via een omweg uiteindelijk toch in haar vakgebied terecht gekomen. Ze heeft verschillende banen gehad binnen de branche en heeft zich, mede door verschillende aanvullende opleidingen, weten te specialiseren.

Laat een reactie achter