Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

In 5 stappen een klantrelatie opbouwen met je bezoekers en je conversie verhogen – Maak van je bezoekers kopers

Marin van Loo   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 02-03-2018   |   

Het startpunt van een goede webshop is veel bezoekers en een goede conversie. Om de conversie te verhogen, is het belangrijk om een goede klantrelatie op te bouwen. Aan de hand van de volgende 5 stappen kun je ervoor zorgen dat je een relatie opbouwt met je bezoekers, zodat zij meer verbinding voelen en eerder een product van je kopen.

Stap 1: Begin met de SEO optimalisatie en krijg bezoekers op je website

Het begint allemaal met de bezoeker op jouw pagina krijgen. Dit kan door antwoord te geven op vragen die bij de consument leven, en deze antwoorden (teksten) te optimaliseren voor Google.

De eerste stap is om erachter te komen waar mensen op zoeken. In dit geval raad ik je een tool aan als SEMrush, hiermee krijg je inzicht in posities en zoekwoorden.

Vervolgens is het zaak om op de gekozen zoekwoorden een zo goed mogelijk antwoord te bieden. Hiermee geef je als bedrijf al het eerste stukje waarde weg aan de gebruiker, ze kunnen gratis het antwoord op hun vraag vinden op jouw pagina!

Stap 2: Maak gebruik van gepersonaliseerde opt-ins en overtuig je bezoeker

Nu heb je de gebruiker op jouw pagina gekregen en het antwoord op de vraag geboden. Vervolgens wil je deze bezoeker hier natuurlijk zo lang mogelijk houden. Dit kan door gebruik te maken van gepersonaliseerde opt-ins waar de gebruiker iets aan heeft, oftewel het volgende stukje waarde bieden.

Een voorbeeld is dat wij van FIT.nl onder elk artikel een gratis schema, bijvoorbeeld een fitness- of voedingsschema, weggeven aan onze lezers. Dit schema is eigenlijk het tweede moment dat je iets weggeeft en een relatie opbouwt met de klant.

Stap 3: Verkrijg de gegevens van je bezoekers en maak het jezelf makkelijker de klantrelatie op te bouwen

Om het schema daadwerkelijk te ontvangen dient de bezoeker een e-mailadres met voor- en achternaam in te vullen. Met deze gegevens kun je een grote database met mogelijke klanten opbouwen die zich steeds verder uitbouwt.

In het geval van FIT.nl is er door het invullen van de gegevens dus ook al gelijk bekend wat de naam, leeftijd en het doel van sporter is. Hierdoor kan het gelijk de database segmenteren en gericht aanbiedingen versturen.

Stap 4: Verstuur klantgerichte informatie en bouw de klantrelatie op

Nu het doel en de wensen van de gebruiker duidelijk zijn, is het mogelijk om gerichte tips en adviezen te sturen naar de gebruiker.

Gebruikers die willen afvallen, krijgen dus informatie en tips over afvallen, en gebruikers die gespierd willen worden krijgen informatie over hoe ze gespierder kunnen worden. Zo bouw je een duurzame klantrelatie op en help je de klant met zijn of haar doelen te bereiken.

Stap 5: Bied je bezoekers persoonlijke producten aan en krijg die klantrelatie

Na een aantal contactmomenten is een klantrelatie opgebouwd en bestaat er een vertrouwensband met het merk. Hierdoor zijn de bezoekers sneller geneigd om over te gaan op aanschaf van een product.

Omdat alle gegevens bekend zijn kan er ook zeer gericht een product aangeboden worden. Ook wanneer de site opnieuw bezocht wordt, kunnen er door middel van cookies bepaalde blogs/producten wel of niet tevoorschijn komen.

De software die wij hiervoor gebruiken is Convertflow. Dit is een perfecte combinatie met de e-mailsoftware. Hierdoor is het mogelijk om gepersonaliseerde advertenties op het doel van de bezoeker te tonen.

Dit 5 stappen model zorgt ervoor dat je online je conversie verhoogt en een betere klantrelatie opbouwt.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Marin van Loo

Marin is online marketeer bij FIT.nl, het online platform voor informatie op het gebied van fitness, voeding en gezondheid. Marin is voornamelijk bezig met de online vindbaarheid van het bedrijf. Zijn focus ligt vooral op search engine optimization (SEO) en relationship marketing.

Laat een reactie achter