Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Versneld een klantrelatie opbouwen met jouw potentiële klanten

Jerry van Staveren   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 20-03-2018   |   

Ieder bedrijf en iedere online ondernemer is er elke dag weer om aan het strijden.
Zodra een bezoeker de online arena, genaamd het internet, betreed, zetten we onze gladiatoren helm op, pakken ons zwaard en stropen de mouwen op, klaar om te vechten voor onze prijs.

Ondanks dat hetgeen waar we om strijden, een vluchtig goed is geworden dat eigenlijk steeds meer door onze vingers aan het glippen is. Je zou het haast kunnen vergelijken met zand in een tijdloper.

Ik heb het over: Aandacht.

De arena waarin we deze strijd leveren met onze concurrentie is over de jaren heen veranderd, maar in het gedrag van onze klanten is er eigenlijk weinig veranderd.

De omgeving waarin zij actief zijn, is veranderd. Hoe ondenkbaar dat jaren geleden nog was. Er heeft namelijk een transitie plaatsgevonden van de offline naar de online wereld.

Waar je vroeger nog de hele Kalverstraat in Amsterdam moest doorlopen op zoek naar “de nieuwe winterjas” of “die nieuwe paar schoenen”. In de hoop tegen dat paar of die jas aan te lopen, die voldeed aan jouw verwachting of het beeld dat je in jouw hoofd had van jouw nieuwe jas.

Maar herken je dat? Als je vandaag besluit dat je een nieuwe winterjas nodig hebt, komt de smartphone uit je broekzak en je begint direct met zoeken op Google of een site als Zalando. Je kan op die websites direct filteren op prijs, kleur, merk en noem alle andere product eigenschappen maar op. Hoe praktisch is dat!

Binnen een mum van tijd heb je jouw ideale winterjas gevonden en met slechts een druk op de knop kan je hem bestellen en wordt hij de volgende dag nog bij jou op de stoep afgeleverd.

Daar hoef je geen dag shoppen meer aan te spenderen, kilometers in verschillende winkelstraten voor af te leggen en in sommige gevallen zelfs zonder gedane zaken weer huiswaarts te keren. Met de ijdele hoop dat je een andere dag wel tegen die nieuwe jas zou aanlopen.

Potentiële klanten hebben hun koopproces aangepast, omdat zij door de opkomst van het internet meer marktinformatie tot hun beschikking hebben dan ooit tevoren.

Dat koopproces begint bij ruim 90% van klanten online. En daarvan legt gemiddeld 60% het proces zelfs volledig zelfstandig en online af. Daar komt geen verkoper of winkelbediende meer aan te pas.

Dit is zichtbaar in lege winkelstraten, maar ook in de lege agenda’s en beurzen van veel sales professionals en ondernemers.

Bijna 13 miljoen van de Nederlanders gebruikt het internet. Dat is meer dan 75% van de totale bevolking en iedereen is inmiddels dus wel bekend met het belang van goed online aanwezig zijn.

Aan de andere kant van de medaille is de concurrentie moordend

De andere kant hiervan is dat er voor jou honderden anderen te bedenken zijn.

Als je alleen al kijkt naar mijn markt, dan zijn er op dit moment meer dan 40.000 andere business coaches actief. En ja, dat is alleen al in Nederland.

Je kan dus zeggen dat ik de strijd aan moet gaan met 40.000 anderen om de aandacht te trekken van de interessante potentiële klanten in mijn markt.

Maar waar zijn deze interessante klanten naar op zoek? Dat is eigenlijk identiek aan hetgeen waar iedereen naar op zoek is, zodra ze de online arena betreden.

Het antwoord daarop is even kort als krachtig: Vertrouwen!

En aandacht is een product van datzelfde vertrouwen.

Leestip! Ontdek hoe jij beter gevonden wordt in Google door jouw potentiële klanten

Tijden veranderen, je moet op een andere manier te werk gaan om een klantrelatie op te bouwen met jouw potentiële klanten

In de oude tijden moest je zakelijk en privé nog strikt gescheiden houden en zouden deze twee werelden zwaar van elkaar verschillen.

In de huidige online omgeving zijn er echter geen verschillen meer tussen privé en zakelijk. Daarin draait alles om vertrouwen en jouw potentiële klanten verbinden alles binnen no-time aan elkaar, met slechts een paar drukken op de knop.

Hij zoekt naar jouw identiteit, als privépersoon en als professional. Naar ervaringen van eerdere klanten en naar jouw “spoor van broodkruimels” online, zoals video’s, blog artikelen en interviews.

En polst daarmee direct of jij zijn/haar vertrouwen waard bent.

“MENSEN VERTROUWEN GEEN MERKEN, MENSEN VERTROUWEN ANDERE MENSEN”

Hoe win je versneld vertrouwen, zodat je aan de klantrelatie kunt bouwen?

Een handige en praktische manier om versneld het vertrouwen te winnen van jouw bezoekers en potentiële klanten, is door gebruik te maken van de ‘Bounce Methode’.

De Bounce methode komt van origine uit de dating wereld en daar kwamen ze er na uitgebreid onderzoek achter, dat wanneer twee mensen op date gaan zij gedurende de date een bepaalde connectie maken, maar als zij tijdens dezelfde date verschillende omgevingen bezoeken die connectie vele malen “dieper” aanvoelt.

Dat is zowel vreemd als interessant. Maar vooral interessant omdat alle ingrediënten eigenlijk identiek hetzelfde blijven.

Ik zal je hier een beter beeld bij geven door dit fenomeen in een praktijkvoorbeeld te schetsen:

Stel je voor dat Peter en Linda op date gaan, door samen een hapje te eten in het plaatselijke restaurant. Ze bespreken tijdens deze date verschillende onderwerpen, bijvoorbeeld reizen, sporten en familie. Ze blijven echter de gehele duur van de date, laten we zeggen 3 uur, in datzelfde restaurant. Laten we dit scenario A noemen.

In scenario B gaan Peter en Linda op identiek dezelfde date. Deze date neemt eveneens 3 uur in beslag en ze bespreken exact dezelfde onderwerpen, dus reizen, sporten en familie.

Maar ze spreken niet af in het restaurant maar besluiten elkaar te ontmoeten in het park, vervolgens samen naar het restaurant te lopen en drinken na afloop nog een afscheidsdrankje in een gezellig café om de hoek.

Tijdens deze 3 uur durende date zien ze elkaar dus in verschillende omgevingen, oftewel ze “bouncen”.

De connectie die zij hebben, voelt bij scenario B vele malen dieper dan bij scenario A, terwijl de gespreksonderwerpen, de tijd en de deelnemers exact hetzelfde zij gebleven. Interessant hè?

De vertaalslag naar hoe jij online het vertrouwen wint en een klantrelatie kunt opbouwen

De online omgeving zou je de ideale setting kunnen noemen om gebruik te maken van deze methode. De verscheidenheid aan mogelijkheden online, geven jou namelijk ontelbare kansen om het vertrouwen van jouw volgers te winnen en mee te nemen naar verschillende omgevingen.

Geef ze een blik achter de schermen via een livestream op Facebook, laat ze een blog op LinkedIn lezen, schotel ze een video van jouw YouTube kanaal voor en laat ze hun vragen stellen tijdens een Webinar.

Door deze verschillende omgevingen in te zetten ga je niet alleen een veel “diepere” connectie aan met je volgers, maar zorg je ervoor dat de drempel die zij ervaren om met jou in contact te komen versneld kleiner wordt.

Hoe benader jij jouw (potentiële) klanten?

Ondanks dat de wereld om ons heen in rap tempo veranderd, blijven wij als ondernemers of bedrijven vaak stilstaan en gaan we niet mee in de veranderende tijden.

We zijn vaak vertrouwd met een bepaalde manier van werken en beperken onszelf daarmee in de omgevingen die we aan onze volgers tonen.

Wanneer bijvoorbeeld het versturen van e-mails succesvol bleek te zijn voor het verspreiden van onze boodschap of producten, zijn we geneigd om uitsluitend e-mails aan onze volgers te versturen. En alle andere mogelijkheden direct van tafel te vegen.

Maar de rest van de online mogelijkheden worden nog steeds op vrij amateuristische wijze benaderd. Zeker als je bedenkt dat de digitale wereld de traditionele “winkels” aan het vervangen is.

Zomaar “wat” nieuwsbrieven sturen, een paar InMails via LinkedIn versturen en wat foto’s liken via je zakelijke facebook account is iets anders dan echte relaties bouwen.

Gebruik alle omgevingen om jouw potentiële klanten te bereiken en een waardevolle klantrelatie op te bouwen

Een klant heeft gemiddeld 8 tot 20 contactmomenten nodig, voor hij of zij genoeg vertrouwen heeft opgebouwd om actie te ondernemen. Deze actie kan zijn het reageren op jouw artikel, het klikken op een afspraak button, het invullen van een formulier of het voeren van een persoonlijk telefoongesprek.

Wanneer je uitsluitend e-mail zou inzetten, zou je dus tussen de 8 en 20 e-mails nodig hebben om dit vertrouwen te hebben gewonnen. En zeg nou zelf; hoeveel e-mails stuur jij per week aan jouw mailinglijst?

Meer dan 1 mail per week zullen de meeste bedrijven of ondernemers niet aan komen.

Effectief houdt dat dus in dat sommige volgers al bijna een halfjaar jouw mails ontvangen, voor ze genoeg vertrouwen hebben om met jou in contact te komen.

Wanneer je jouw e-mail funnel of marketing agenda gaat samenstellen, zou je dus gebruik moeten maken van de bounce methode om versneld dit vertrouwen te winnen.

Laat jouw volgers bouncen naar verschillende platformen en omgevingen. Elk kanaal heeft namelijk ook weer zijn eigen intentie. Maak een social media plan, zodat je jouw strategie helder beschreven hebt.

De reden waarom iemand inlogt op Facebook is compleet anders dan de reden waarom iemand door zijn Facebook tijdlijn scrolt. Dit geeft jou de kans om steeds weer een andere kant van jezelf of jouw bedrijf te laten zien. Een kant die versneld vertrouwen inwint.

SUCCES!

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Jerry van Staveren

Ben jij op zoek naar een manier om jouw business naar het volgende niveau te brengen? Om meer resultaat te behalen met minder inspanning? Zoek dan niet verder! Jerry helpt je door slimme (online) strategieën en complexe sales technieken te vertalen naar jouw specifieke situatie. Niet HARD werken, maar juist SMART werken en niet langer IN jouw business, maar juist AAN jouw business werken!

Laat een reactie achter