Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

Heb jij de Koopknop van je klanten al gevonden? Klein lesje Neuromarketing

Met de kennis die we tegenwoordig uit de psychologie en neurowetenschap halen, krijgen we bijna magische krachten die mensen kunnen beïnvloeden, manipuleren en zelfs sturen. Met de juiste kennis kun jij mensen beïnvloeden. En ja, ook jij wordt met psychologische technieken beïnvloed tot het maken van bepaalde keuzes. Of je nu in de supermarkt loopt, surft op Bol.com of een proefritje maakt in je nieuwe auto, dag na dag worden wij door sluwe marketeers geprikkeld en beïnvloed. Ze kruipen als het ware in ons brein en drukken keer op keer, zelfs zonder dat wij dat in de gaten hebben, die ene geheime koopknop in.

Waarom ik Tell Sell kijk op zondagochtend en jij dat ook zou moeten doen!

Het is weer zondagochtend en ik zit heerlijk in mijn badjas met een kop koffie, pen en papier, naar Tell Sell te kijken.

Nu zul je wel denken, die Sebastiaan is hartstikke gek, wie kijkt er nu voor zijn plezier naar Tell Sell?

Ik ben niet gek, nou ja misschien een beetje? Maar geloof me, van Tell Sell kun je een hoop leren.

Ik vind dat elk marketing bureau er verstandig aan zou doen om af en toe eens naar Tell Sell te kijken.

Ik kijk niet zomaar naar Tell Sell.

Sterker nog, ook ik raak geïrriteerd van het knappe staaltje acteerwerk en de verschrikkelijke Amerikaanse manier van marketing. Toch lijken deze reclames te werken, ze zouden anders niet meer op tv verschijnen.

Hoe kan het dat iedereen de reclames van Tell Sell zo vervelend vindt, maar we blijkbaar toch de producten kopen?

Dit komt door de magische krachten van de neuromarketing. Maar laten we voordat we daar dieper op ingaan eens stil staan bij hoe wij nu precies kopen.

 

Lees tip! Benieuwd hoeveel klanten jij maandelijks misloopt? Doe de Website Analyse

Neuromarketing – Hoe jij en ik producten kopen

Lang heb ik gedacht dat ik zelf mijn keuzes bepaal. Ik heb voorkeuren, afkeren en een eigen smaak. Toch blijkt uit onderzoek dat jij en ik helemaal geen bewuste keuzes maken. Fons de Poel, Brandpunt-journalist, laat in een aflevering van Brandpunt zien dat onze koopbeslissingen voor minstens 95% genomen worden op basis van instincten en emoties, oftewel het onderbewustzijn.

Video: de Introductie van Neuromarketing

Kraak jij met neuromarketing het brein van je klant?

En…. heb je de bovenstaande video bekeken?

Ik weet nog hoe ik op deze kennis reageerde, enkele jaren geleden. Ik was werkelijk stomverbaasd hoe ver bedrijven gaan in het manipuleren van ons brein. Ik ben daarom ook zeer benieuwd wat jij vindt van deze 'vorm' van marketing.

Is het normaal dat we de nieuwste technologie gebruiken voor onze marketing, of gaan we nu echt te ver? Laat het mij weten door je reactie achter te laten.

Beginnen met Psychologische marketing

We zijn er allemaal wel eens aan blootgesteld; psychologische marketingtrucjes om ons zover te krijgen een product te kopen dat we wellicht bij volledig bewustzijn nooit gekocht zouden hebben.

Hoewel ondernemers, tenminste de meeste, niet van plannen en onderzoeken houden, is dit wel de eerste stap om in het brein van je klant te komen.

Om het gedrag te sturen van je klanten, en laten we eerlijk zijn, dat willen we allemaal, zul je moeten beginnen met het leren kennen van het brein.

Nog een stapje verder gaan?

Heb jij het gevoel dat er meer uit je website te halen valt? Bekijk ons Online Marketing Advies

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

Laat een reactie achter