Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Heb jij de Koopknop van je klanten al gevonden? Klein lesje Neuromarketing

Sebastiaan Hendriks   |   4 reacties   |   Laatste aanpassing op: 18-04-2018   |   ,

Met de kennis die we tegenwoordig uit de psychologie en neurowetenschap kunnen halen krijgen we bijna magische krachten.

Magische krachten die mensen kunnen beïnvloeden, manipuleren en zelfs sturen.

Je hoort het goed, met de juiste kennis kun jij mensen beïnvloeden. En hoewel dit wat oneerlijk klinkt, ook jij wordt met psychologische technieken beïnvloed tot het maken van bepaalde keuzes.

Of je nu in de supermarkt loopt, een product uitkiest bij Bol.com of een proefritje maakt in je nieuwe auto, dag na dag worden wij door sluwe marketeers geprikkeld en beïnvloed. Ze kruipen als het ware in ons brein en drukken keer op keer, zelfs zonder dat wij dat in de gaten hebben, die ene geheime koopknop in.

Waarom ik Tell Sell kijk op zondagochtend en jij dat ook zou moeten doen!

Het is weer zondagochtend en ik zit heerlijk in mijn badjas met een kop koffie, pen en papier, naar Tell Sell te kijken.

Nu zul je wel denken, die Sebastiaan is hartstikke gek, wie kijkt er nu voor zijn plezier naar Tell Sell?

Ik ben niet gek, nou ja misschien een beetje ? – Maar geloof me, van Tell Sell kun je een hoop leren.

Ik vind dat elk marketingbureau er verstandig aan zou doen om af en toe eens naar Tell Sell te kijken.

Ik kijk niet zomaar naar Tell Sell.

Sterker nog, ook ik raak geïrriteerd van het knappe staaltje acteerwerk ? en de verschrikkelijke Amerikaanse manier van marketing. Toch lijken deze reclames te werken (ze zouden anders niet meer op tv verschijnen).

Hoe kan het dat iedereen de reclames van Tell Sell zo vervelend vindt, maar we blijkbaar toch de producten kopen?

Dit komt door de magische krachten van de neuromarketing. Maar laten we voordat we daar dieper op ingaan eens stil staan bij hoe wij nu precies kopen.

 

Benieuwd hoeveel klanten jij maandelijks misloopt? Doe de Website Analyse

 

Neuromarketing – Hoe jij en ik producten kopen

Lang heb ik gedacht dat ik zelf mijn keuzes bepaal. Ik heb voorkeuren, afkeren en een eigen smaak. Toch blijkt uit onderzoek dat jij en ik helemaal geen bewuste keuzes maken. Fons de Poel, Brandpunt-journalist, laat in een aflevering van Brandpunt zien dat onze koopbeslissingen voor minstens 95% genomen worden op basis van instincten en emoties, oftewel het onderbewustzijn.

Video: de Introductie van Neuromarketing

Kraak jij met neuromarketing het brein van je klant?

En…. heb je de bovenstaande video bekeken?

Ik weet nog hoe ik op deze kennis reageerde, enkele jaren geleden. Ik was werkelijk stomverbaasd hoe ver bedrijven gaan in het manipuleren van ons brein. Ik ben daarom ook zeer benieuwd wat jij vindt van deze “vorm” van marketing.

Is het normaal dat we de nieuwste technologie gebruiken voor onze marketing, of gaan we nu echt te ver? Laat het mij weten door je reactie achter te laten.

Beginnen met Psychologische marketing

We zijn er allemaal wel eens aan blootgesteld; psychologische marketing trucjes om ons zover te krijgen een product te kopen dat we wellicht bij volledig bewustzijn nooit gekocht zouden hebben.

Hoewel ondernemers, tenminste de meeste, niet van plannen en onderzoeken houden, is dit wel de eerste stap om in het brein van je klant te komen.

Om het gedrag te sturen van je klanten, en laten we eerlijk zijn, dat willen we allemaal, zul je moeten beginnen met het leren kennen van het brein.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

4 reacties

  1. Paul Hassels Monning op 11/10/2017 om 14:26

    Voor het benutten van inzichten uit de klantpsychologie hoef je geen neuromarketing via EEG of fMRI te bedrijven. Een beter klantbeeld staat aan de basis van betere klantwerving- en klantbinding. En van veel minder verspilling in het commercieel proces. Ook in B2B ligt daar een enorm potentieel voor bedrijven die daarop slim inspelen.

  2. Melissa Gerards op 11/10/2017 om 15:23

    Hi Sebastiaan!

    Het artikel is alweer een tijdje geleden geplaatst, maar desondanks niet minder relevant geworden. In tegendeel: neuromarketing is (nog steeds) hot en happening. Op dit moment schrijf ik mijn masterthesis over het meten van koopintentie in een virtuele winkel (VR omgeving). Specifiek gaat het over de relatie tussen koopintentie en verpakkingen die gezond uitzien, maar dat niet zijn (zgn. misleidende verpakkingen). Daarom dat ik graag zou willen reageren op dit artikel, want neuromarketing is zo slecht nog niet!

    Natuurlijk, aan de ene kant is het natuurlijk bizar dat je je eigen keuzes niet meer kunt maken, maar aan de andere kant moeten deze bevindingen behoorlijk genuanceerd worden en kunnen zij ook ingezet worden voor goede doelen. Allerlei moderatoren, zoals leeftijd, geslacht, etc. hebben namelijk invloed op de metingen. En dáár wordt niets over vermeld; het algoritme moet behoorlijk complex zijn om al deze factoren mee te kunnen nemen en hier eenduidige antwoorden op te kunnen geven. Met alleen ‘oppervlakkige’ metingen zoals met biometrie en attitudemetingen kom je uiteraard wel al een heel eind. Doch, om iemands voorkeur of intentie volledig te kunnen ‘meten’ heb je hele andere methoden nodig. Maar deze zijn nog niet ver genoeg ontwikkeld om in een realistische omgeving getest te kunnen worden. Zelfs in mijn eigen onderzoek moet ik mensen aansluiten met 4 plakkertjes, een eye-tracker en allerlei andere technische apparaten. Dus dan kun je wel over een virtuele winkel beschikken die realistisch uit ziet, maar er zullen altijd beperkingen zijn aan het onderzoek. Ergo: nuanceringen aanbrengen aan de resultaten is best belangrijk. Daarnaast kunnen marketingcampagnes ook ingezet worden voor ‘het goede’, zoals bijvoorbeeld campagnes die gezond eten bevorderen of wanneer naar het inkooppatroon wordt gekeken van mensen die met een bepaalde motivatie (gezond vs. lekker) gaan winkelen. Je zou dan kunnen zien wat er precies op voedselverpakkingen moet komen te staan zodat klanten juist ándere keuzes gaan maken.

    Dus kort samengevat: het is erg spannend (en eng) dat deze methoden ontwikkeld worden, en het lijkt op een inbreuk van je privacy, maar neuromarketing kan ook ingezet worden voor andere doeleinden dan alleen maar ‘verkopen, verkopen, verkopen’!

    • Sebastiaan op 11/10/2017 om 15:24

      Bedankt voor je reactie Melissa. Het is zeker waar wat je zegt. Hoewel bedrijven (eng) ver gaan om zoveel mogelijk informatie over ons te verzamelen is het de integriteit van een persoon die bepaalt of neuromarketing voor goede of “slechte” doelen wordt ingezet.

Laat een reactie achter