Search
Close this search box.

Meer klanten als coach – 9 Tips van een Online Marketeer

Meer klanten als coach

1 | Ken jouw ideale klant

Voordat je aan de slag kunt met het werven van klanten, is het belangrijk om te weten wie jouw ‘perfecte klant’ is en wat hun grootste behoefte is.

Als je coach bent weet je waar je doelgroep mee zit. Gebruik dit in je voordeel. 

Klanten vinden is niet de kunst, ze aanspreken met de juiste acties. Daar gaat het om. Om dit te kunnen doen, moet je op zoek gaan naar hun grootste behoefte.

Je wilt als het ware hun ‘koopknop’ vinden.

In de video gaan we stap voor stap samen ontdekken:

  • Hoe je de diepste behoeften van je klanten kunt ontdekken
  • Hoe je diep doordringt in hun brein
  • De 6 stappen om de koopknop te vinden

2 | Ken je concurrentie

Als coach heb je te maken met een moordende concurrentie. Steeds meer mensen starten een coaching business en zeker als beginnend coach is het daarom enorm lastig om aan klanten te komen.

Wil je jouw praktijk vullen met blije klanten dan moet je het slimmer spelen dan je concurrenten.

Als je de vorige stap hebt gedaan, zul je hoogstwaarschijnlijk al anders te werk gaan. Toch is het raadzaam om te onderzoeken tegen wie je moet concurreren.

Waarom?

Het geeft je inzicht in wat er in jouw markt gebeurt, waarover gesproken wordt en waar er misschien nog kansen liggen voor jou.

Onderzoek hoe jouw concurrenten communiceren met potentiële klanten. Hoe wekken zij vertrouwen? Welke Unique Selling Points (USP’s) of ‘hooks’ gebruiken zij om klanten voor zich te winnen? En waar zie jij de verschillen?

Als jij niet weet hoe je concurrenten het doen, hoe kun jij dan de klant helpen bij het maken van een keuze? Jij moet weten wat jou anders maakt en wanneer een klant het beste bij jouw coachpraktijk past.

3 | Ken de waarde van je klanten

Niet elke klant is evenveel waard en niet elke marketingactie die je onderneemt, zal rendabel zijn. Zo heb je misschien wel een online training gemaakt, bied je online coaching aan of werken je met verschillende tarieven.

Niet iedere klant is evenveel waard.

Daarom is het belangrijk om eerst te weten wat elke klant jou echt waard is.

De gemiddelde klantwaarde kun je eenvoudig berekenen door de omzet te delen door het aantal verstuurde facturen.

Doe dit bij voorkeur per dienst of product.

Zorg ervoor dat je in deze berekening ook rekening houdt met de Customer Lifetime Value (CLV).

Waarom is dit belangrijk?

Meer klanten krijgen kost tijd en geld. Jij moet weten hoeveel je maandelijks kunt besteden. Bovendien helpt inzicht in de klantwaarde je om te bepalen hoeveel je kunt investeren in elke nieuwe prospect (potentiële klant).

In de video leg ik uit hoe dit werkt.

Bepaal je marketingbudget

Strategisch klanten werven als coach

In de meeste gevallen worden nieuwe klanten geworven uit noodzaak of paniek. Er wordt minder omzet gedraaid, het bedrijf draait verlies, of je bent net gestart…

Er moeten snel nieuwe klanten aangetrokken worden.

Het gevolg hiervan is dat veel coaches te snel actie ondernemen en daarmee het totaalplaatje missen. Ze weten eigenlijk niet precies wat ze aan het doen zijn.

Samen gaan we het anders aanpakken.

Voor elke fase in het koopproces bedenken we onze eigen strategie en komen we met de juiste actie op de proppen.

Dit doen we in verschillende stappen.

1 | Onderzoek jouw niche

Je hebt al in een eerdere stap je doelgroep onderzocht en gekeken naar de niche waarin de meeste coachees zich bevinden, of in ieder geval het marktsegment waarin je het meeste succes verwacht.

 Kijk wat jou als coach onderscheid in deze niche. Geef je potentiële klanten de juiste redenen om voor jou te kiezen. Hoe scherper dit op jou visier ligt, hoe beter.

2 | Breng de klantreis in kaart

Als je weet in welke niche jij de grootste kans van slagen hebt, bekijk dan vanuit die niche de klantreis.

Een klantreis, of Customer Journey, is de weg die een potentiële klant aflegt voordat en nadat hij of zij klant wordt.

Kijk naar de stappen die bestaande klanten hebben doorlopen en naar de acties die jij onderneemt om elke klant tevreden te stellen.

Een klantreis bestaat uit de volgende fases:

Bewustwording

De klant wordt zich bewust van jouw coachbedrijf, product of dienst. In deze fase is de klant nog niet actief op zoek naar een oplossing voor zijn of haar probleem, maar er is al wel bewustzijn van het probleem of de behoefte.

Acties die goed werken in deze fase:

Interesse

De klant toont interesse in jouw bedrijf, product of dienst. In deze fase is de klant actief op zoek naar een oplossing voor zijn of haar probleem en overweegt hij of zij jouw bedrijf als mogelijke leverancier.

Acties die goed werken in deze fase:

Evaluatie

De klant evalueert jouw bedrijf, product of dienst. In deze fase zal de klant alles gebruiken om zijn of haar keuze te valideren. Er wordt gezocht naar concurrenten, reviews en alle informatie die kan helpen bij het keuzeproces.

Acties die goed werken in deze fase:

  • Retargeting
  • Contentmarketing

Aankoopbeslissing

De klant neemt een koopbeslissing en wordt een betalende klant. In deze fase besluit de klant uiteindelijk om jouw dienst te kopen.

Acties die goed werken in deze fase:

  • Verkoopgesprekken
  • Brandcampagnes

Loyaliteit

De klant blijft gebruikmaken van jouw diensten en kan, als jij het goed doet, een ambassadeur worden die zorgt voor extra mond-tot-mondreclame. Het bevorderen van de klantbeleving en het verhogen van de klanttevredenheid zijn belangrijke onderdelen van deze fase.

Acties die goed werken in deze fase:

  • E-mailmarketing
  • Remarketing
  • Klantloyaliteitsprogramma’s

3 | Bepaal voor elke fase jouw strategie

In de vorige stap heb je de klantreis in kaart gebracht. Nu bepaal je per fase welke strategie je wilt hanteren om nieuwe klanten te werven.

In de bewustwordingsfase wil je ervoor zorgen dat potentiële klanten zich bewust worden van jouw bedrijf. Je wilt verkeer naar jouw website genereren met als doel nieuwe klanten binnen te halen.

Hiervoor kun je gebruikmaken van contentmarketing, bloggen of social media. Een andere manier om top-of-mind te blijven bij jouw doelgroep is door online branding of Facebook Ads in te zetten.

In de interessefasen wil je leads genereren.

Daarom werken acties zoals online leadgeneratie, Google Ads of e-mailmarketing goed in deze fase. Begin bijvoorbeeld met een wekelijkse nieuwsbrief, bied een gratis e-book aan of bedenk andere manieren om contactgegevens van potentiële prospects te verzamelen.

Je kunt ook retargeting gebruiken, een vorm van online adverteren waarbij je je richt op mensen die al eerder interactie hebben gehad met jouw bedrijf. Bijvoorbeeld door een video te bekijken, jouw website te bezoeken of te reageren op een social media bericht.

In de evaluatiefase van de customer journey is het belangrijk dat potentiële klanten alle informatie krijgen die ze nodig hebben om een aankoopbeslissing te nemen. Dit omvat productinformatie, reviews en vergelijkingen met concurrenten. Je kunt hiervoor contentmarketing of retargeting gebruiken.

In de beslissingsfase is het belangrijk dat je de deal sluit en van potentiële klanten betalende klanten maakt. Een effectief verkoopgesprek voeren is hierbij natuurlijk essentieel.

Tot slot wil je in de loyaliteitsfase ervoor zorgen dat jouw klanten tevreden zijn en blijven terugkomen. Dit kun je doen door gebruik te maken van e-mailmarketing of klantenbindingsprogramma’s. Ook remarketing is hierbij effectief, waarbij je online reclame maakt gericht op mensen die al eerder iets bij jou hebben gekocht.

Zorg er in deze fase voor dat je rekening houdt met referrals en het bevorderen van mond-tot-mondreclame.

Voormalige tevreden klanten kunnen je het snelst helpen aan nieuwe klanten. Bel eens naar oude klanten en vraag hen of ze iemand kennen die ook behoefte heeft aan jouw diensten.

Je zult verbaasd staan hoe graag tevreden klanten willen helpen.

4 | Zet systemen en processen op

De een-na-laatste stap om je praktijk te vullen met klanten is het opzetten van systemen en processen. Op deze manier kun je het proces van klantenwerving zoveel mogelijk automatiseren.

Een manier om dit te doen is door gebruik te maken van marketing automation software zoals de mailfunctie van Webnemer. Met dit soort software kun je repetitieve taken zoals e-mailmarketing volledig automatiseren.

Werk ook altijd met een CRM-systeem zodat je het volledige proces goed kunt monitoren en alle potentiële klanten de aandacht kunt geven die ze verdienen.

5 | Meet en optimaliseer jouw resultaten

De laatste stap in dit proces is het meten en optimaliseren van jouw resultaten. Dit betekent dat je jouw voortgang bijhoudt en jouw strategie aanpast op basis van wat wel en niet werkt.

Je hebt voldoende tips om meer klanten te krijgen gekregen, maar test wat voor jouw praktijk werkt. Je kunt als coach talloze strategieën hanteren. Kijk goed wat bij jou past en welke manier om nieuwe klanten te vinden, jou het meeste succes oplevert.

Deel het met je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Populair bij onze lezers

Woensdag Gemakdag

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe marketing hack gratis in je inbox.

Categorieën

Maak een afspraak

Vul het formulier in en ik neem contact met je op

Jouw gegevens
Over je bedrijf